Книга 
Loading...
ОтекстованоДата последнего обновления: 21.02.2023
слово на свя́тую Пятдеся́тницу

О Пра́зднице ма́ла возлюбому́дрствуем, да ду́ховно возпра́зднуем. И́но у́бо ино́му торжество́, уго́днику же Сло́ва сло́во, и слове́с вре́мени прино́снейшее, и ин еди́но та́ко весели́т до́брое, добролюбе́зных ни еди́наго, я́ко торжествова́ти духо́вно любопра́зднственнику. Смо́трим же си́це, пра́зднует и иуде́й, но по пи́смени: теле́сен бо гоня́ зако́н. В духо́вен зако́н не дости́же. Пра́зднует и е́ллин, но по телеси́, и свои́м бого́м же и де́моном: их же о́ви у́бо суть страсте́й соде́теле по самы́м о́нем: о́виже от страсте́й почто́шася. Сего́ ра́ди стра́стное их и е́же пра́здновати, да бу́дет честь бо́гу, е́же греши́ти, коему́же прибега́ет страсть, я́ко честносло́вие. Пра́зднуем и мы, но я́ко мни́тся ду́ху. Мни́тся же, или́ глаго́лющим не́что подоба́ющих, или́ де́ющым. И сие́ есть пра́здновати на́ше, души́ не́что сокро́вищити от стоя́щих, и держи́мых, но не от ходя́щих, и реши́мых, и ма́ла ласка́ющих чу́вство. Вя́щшая же гу́бящих, и вредя́щих, по моему́же сло́ву. Дово́лно бо те́лу зло́ба его́. Что бо тре́бствует пла́мени вя́щшия ве́щи, или́ зве́рю оби́лнейшия пи́щи, да па́че неудободержи́м бу́дет, и по́мысла нуждне́йш. Сих ра́ди у́бо пра́зднователно духо́вне, нача́ло же сло́ва. Глаго́лателно бо. И а́ще ма́ло что преисхо́днейшее нам сло́во, и люботружда́телно любосло́вцем. Да я́коже услажде́ние не́кое торжеству́ сосмешы́м, седми́цу чтят евре́йстии о́троци, от моисе́ова законоположе́ния, я́коже пифаго́рици четвери́цу после́жди, и́же у́бо и роту́ сотвори́ша, и осли́цу, и тридеся́тицу симониа́не и маркио́няне, и́миже у́бо и равночи́сленыя не́кыя ве́ки имену́ют, и чтут, не вем у́бо ки́ми словесы́ возсло́вия, или́ по ко́ей числа́ сего́ си́ле. Чтут же у́бо, е́же у́бо проявле́но, я́ко в шесть дни, Бог вещь соста́вив же и вообрази́в, и украси́в вся́кими ви́дами, и сосужде́нми, и ны́не ви́димый мир сей сотвори́в, в седмы́й почи́ от дел, я́ко явля́ет, и савва́ти нарече́ние, поко́й евре́йски знамену́ющее. А́ще же ко́е и вы́шшее о сих сло́во, и́нии да любому́дрствуют. Честь же им не во днех то́чию, но и в ле́та достиза́ющи. О́ва у́бо дней, савва́та, сие́ явля́ет, при́сно у них что́ма: я́коже и ква́са отъя́тие равночи́слено. О́ва же лет, седми́чное ле́то оставле́ния, и не в седми́цах то́чию, но и в седми́цах седми́ц, подо́бне и во днех же и ле́тех. О́вия у́бо дней седми́ци, ражда́ют пятьдеся́тницу, нарече́нный святы́й у них день. О́вия же лет, Иовиле́а у них имену́ема. Подо́бне земли́ же оставле́ние иму́ща, и раб свобо́ду, и стяжа́ний ку́пленых отше́лствие. Освяща́ют не плодо́в то́чию, ниже́ перворожде́нных, но уже́ и дней, и лет нача́тки, Бо́гу сей род. Та́ко седмо́е что́мо число́, честь пятьдеся́тници совведе́. Седмо́е бо на себе́ слага́емое, ражда́ет пятьдеся́тное, еди́ному оскудева́ющу дню, его́же от бу́дущаго ве́ка привзя́хом, осмы́й же сущ то́йжде, и пе́рвый, па́чеже еди́н и не раздруши́мь. Подоба́ет бо та́мо сконча́тися та́мошнему саввати́сму душ, я́ко дану́ бы́ти часть седми́м, и осми́м же: я́ко уже́ не́ции пре́жде нас, соломо́нское прия́ша. Седми́ же че́сти, мно́га у́бо сведи́телства, ма́ла же от мно́гих нам удовле́ют, я́ко седмь у́бо имену́еми честни́и ду́хове. Де́йства бо непщу́ю Ду́ха, ду́хы лю́бно Иса́ии нарица́ти, очище́на же словеса́ Госпо́дня по Дави́ду седмогу́бо. И пра́ведник у́бо шести́щы, от нужд у́бо изъе́млемь, в седмо́м же ниже́ ураня́емь. Гре́шник же, не седми́щи то́чию, но и седмдесяти́щи седмь проща́емь. И у́бо па́ки от проти́вных. Похва́лна бо зло́бы му́ка. Ка́ин у́бо отмща́емь седми́щи, си́речь ка́зней истяза́емь братоуби́йства. Ламе́х же седмдесяти́щи седмь, я́ко уби́йца бе по зако́не, и осужде́нии. Лука́вии же сосе́ди, седмогу́бля в не́дро свое́ восприе́млюще. Седми́ же столпа́ми му́дрости дом утвержда́емь. Толи́кы же очесы́ зорова́велев ка́мень украша́емь. Седми́щи же в день Бог хвали́мь, и у́бо и непло́ды ражда́ющи седмь, соверше́нное число́, не соверше́ннаго в ча́дех противоположи́. А́ще же подоба́ет и ве́тхыя по́вести смотре́ти, помышля́ю седма́го у́бо в прароди́телех Ено́ха, преложе́нием почте́на. Помышля́ю же двадеся́того пе́рваго Авраа́ма, патриа́ршеством просла́влена, та́йны прило́гом вя́щшия. Утроя́ема бо седма́я седми́ца, число́ сие́ де́лает. Дерзне́т же у́бо кто все́ми ю́ношеских, и до но́ваго Ада́ма дойти́ Бо́га моего́, и Го́спода Иису́са Христа́ от ве́тхаго * под грехо́м Ада́ма, седмдеся́таго седма́го чи́слимаго: по Лукину́ родосло́вию воспяща́ющу. Помышля́ю же и седмь трубы́ Иису́са нави́, и обхожде́ния толи́ка, и дни, и иере́и, от ни́хже иерихо́нския сте́ны потряса́ются. Я́коже и седми́чное возвраще́ние. Я́коже та́инственное трегу́бое вдунове́ние Илии́ проро́ка, сара́ффския вдовы́ сы́ну, е́же жи́ти вдохну́вшее, и того́жде равночи́слено, на поле́на полия́ние, егда́ огне́м богопо́сланым же́ртву потреби́, и сту́дныя проро́ки осуди́, ра́внаго и не возмо́гшым от призва́ния. Та́кожде и седми́щное смотре́ние о́блака о́трочищу повеле́ное, елиссе́ово же ра́вно преклоне́ние на о́трока суманитяны́ни дыха́ние живоо́гнствовашее. Того́жде непщу́ю догма́та, да не глаго́лю, седмосте́бана, и седмосве́щна хра́ма свети́лника. В седмь у́бо дни, иере́й соверша́емь, в седмь же прокаже́н очища́емь, в толи́ки же храм обновля́емь. Седмдеся́таго же ле́та, люд от плене́ния возводи́мый. А я́коже есть во еди́ницах, сие́ в десяти́цах бу́дет, и числе́ соверше́ншим, седми́ци почте́тся та́йна. Что ми да́лная глаго́лати; Иису́с сам чи́стое соверше́ние, весть пита́ти у́бо в пусты́ни, и пятми́ хле́бы пятьты́сящная, весть же седми́ па́ки четыроты́сящныя, и сы́тости оста́нки, та́ко у́бо двана́десять кош, зде же ко́шниц седмь. Ни еди́но же безслове́сно непщу́ю, ниже́ не досто́йне Ду́ха. И ты у́бо по тебе́ само́му возглаго́ля, мно́га наблюде́ши чи́сла, иму́щая не́что явля́емаго глу́бшее, е́же настоя́щу вре́мени поле́зншее, я́ко по сим не́гли словесе́м, или́ я́ко ближа́йшым сих, или́ и боже́ственным не́кым, чтут * евре́и пятьдеся́тный день: чтем же и мы, я́коже суть не́кая и и́ная евре́йская, обра́зно у́бо о́неми соверша́ема, та́йне же на́ми устроя́ема. Толи́ка о дне предглаго́лавше, на проче́е сло́ва пре́йдим. Пятдеся́тницу пра́зднуем, и Ду́ха прише́ствие, и предуставле́ние обетова́ния, и наде́жди соисполне́ние, и та́йну ели́ку, я́ко вели́ка же честна́я. Теле́сная у́бо Христо́ва коне́ц и́мут, па́чеже теле́снаго прише́ствия. Леню́са бо рещи́ теле́сная, до́ндеже у́бо ни еди́но увеща́ет мя сло́во, я́ко до́брее отврещи́ся те́ла, духо́вная же начина́ются. Ка́я же бя́ху Христо́ва; Де́ва, рождество́, я́сли, опелене́ние: а́нгели сла́вяще, па́стырие прити́чуще, зве́зды тече́ние, волхв поклоне́ние, и дароно́сие, и́родово детоуби́йство, бе́гая Иису́с во Еги́пет, возвраща́яся из Еги́пта, обре́зуемь, креща́емь, сведи́телствуемь с вы́шше, искуша́емь, камену́емь нас ра́ди, и́мже о́бразу подоба́ше да́тися злострада́ния за Сло́во: предае́мь, пригвожда́емь, погреба́емь, воскреса́я, восходя́, и́хже и ны́не мно́га стра́ждет от христоненави́дец у́бо, безче́стная, и терпи́т, долготерпели́в бо. От христолю́бец же, честна́я, и отлага́ет. Я́коже о́нем гнев та́ко нам бла́гость. О́вым у́бо не́гли покая́ния дая́ вре́мя, на́шу же искуша́я любо́вь: а́ще не стужа́ем в ско́рбех, и за благоче́стие по́двизех. Я́коже с вы́шше боже́ственнаго смотре́ния Сло́во, и непости́жных Его́ суде́б, и́ми же исправля́ет му́дро на́ша. Христо́ва у́бо сицева́, и про́чая, у́зрим, сла́внейшая, и у́зримся. Духо́вная же, да предста́нет ми Дух, и * даст сло́во, ели́ко и хощу́. А́ще же не толи́ко, но ели́ко же вре́мени соме́ренно. Вся́ко же, предста́нет же влады́чески, но не ра́бски, ниже́ возжида́ющ повеле́ния, я́ко не́ции мнят. Ды́шет бо, иде́же хо́щет, и на я́же хо́щет, и егда́, и ели́ко. Та́ко мы, и разуме́ти, и глаго́лати вдыха́емся от ду́ха: Дух свят, о́ви у́бо во зда́ние низводя́ще, досади́теле, и раби́ зли́и, и злых зле́йшии. Раб бо злых отмета́ти влады́чество, и воста́яти на госпо́дство, и сора́бно твори́ти себе́, свобо́дное. * Бо́га же мня́щии, боже́ственнии и све́тлии ра́зумом. Имену́ющии же, а́ще у́бо благоразу́мным, высо́ци. А́ще же смире́нным, не смотрели́ви. Ка́лу би́сер воверя́юще, и слу́ху сла́ву. Гро́ма глас: и очесе́м немощне́йшым со́лнце, и пи́щу тве́рду, еще́ мле́ком напоя́емым. Ле́по по ма́лу, приводи́ти я́ на пре́жднее, и провозводи́ти на вы́шшая, све́том свет да́рующе, и и́стинною происхода́тайствующе и́стинну. Те́мже и мы соверше́ншее оста́влше сло́во. Не у́бо вре́мя, та́ко им побесе́дуем. А́ще у́бо ниже́ не созда́н, О си́и, испове́дуете Дух свят, ниже́ безве́тен, проти́внаго ду́ха я́ве де́йство. Дади́те у́бо ре́вности что, и продерзну́ти ма́ло. А́ще же толи́ко у́бо здра́вствуете, я́коже проявле́ннаго бе́гати нече́стия, и ра́бства вне полага́ти, и вас творя́щее свобо́дных, про́чее са́ми смотри́те, со Святы́м Ду́хом, и на́ми. Ве́рую бо коли́ко сему́ причаща́тися вам, и я́ко свои́м уже́ соразсмотрю́. Или́ дади́те ми сре́днее ра́бства, и влады́чества, да та́мо положу́ досто́инство Ду́ха, или́ ра́бства бежа́ще, не нея́вственное иде́же учините́ иско́мое. Но сло́гом стужа́ете, и гла́су претыка́ется, и ка́мень претыка́ния вам сие́ быва́ет, и ка́мень собла́зны. Елма́ и Христо́с не́ким, челове́ческая страсть. Сни́димся друг дру́гу духо́вне. Бу́дим братолю́бци па́че, не́же самолю́бци. Даде́те си́лу Божества́, и са́мы вам гла́са проще́ние. Испове́дайте естество́, во и́нех гла́сех, я́же почита́ете па́че, и я́ко немощны́я вы уврачи́м. Суть я́же и к сла́сти приукра́дше. Сра́мно бо сра́мно у́бо, и дово́лне безслове́сно, по души́ здра́вым, малосло́вити о гла́се, и кры́ти сокро́вище, я́коже и́нем зави́дящым, или́, да не и язы́к освяти́те, устраши́вшымся. Сра́мнее же нам, е́же порица́ем пострада́ти, и малосло́вие небрегу́щым, самы́м малосло́вити о пи́сменех. Еди́наго Божества́, О си́и, Тро́ицу испове́дите, а́ще же хо́щете, еди́наго естества́. * и Бог, глас, от Ду́ха вам испро́сим. Даст бо, до́бре вем, пе́рвое дав, и второ́е, и найпа́че, а́ще боя́знь не́кая бу́дет духо́вная, но ненастоя́ние диа́волское бори́мое. Еще́ ясне́е реку́, и сокраще́ннее, ниже́ вы вас вино́вствуйте вы́шшаго гла́са. За́висть бо ни еди́на восхожде́ния. Ниже́ мы дости́жное уже́ вам порече́м, до́ндеже у́бо и́нем путо́м к тому́жде принесе́теся обита́лищу: не бо́ победи́ти и́щем, но прия́ти бра́ты, и́хже разлуче́нием терза́емся. Сия́ вам, у ни́хже не́что и живо́тно обрета́ем, о сы́не здра́вствующих. И́хже житию́ дивя́шеся, не похваля́ем вся́чески сло́ва. Духо́вная же иму́ще, и дух приими́те, да не стра́ждете то́чию, но и зако́нно: отнего́же и вене́ц сей вам, да́стся жи́телства мзда, испове́сти Дух соверше́нно, и пропове́сти с на́ми же, и пре́жде нас, ели́ко досто́йно. Дерза́ю не́что и вя́щшее, о вас апо́столское провеща́ти. Толи́ко вас объиму́ю, и толи́ко ва́шея срамля́юся благоукраше́нныя сея́ оде́жды, и ша́ра воздержа́ния, и свяще́нных сих соста́в, и честна́го де́вства, и чи́стости, и всено́щнаго псалмопе́ния, и нищелю́бнаго, и братолю́бнаго, и страннолю́бнаго, я́коже ана́фема бы́ти от Христа́, и пострада́ти не́что, я́ко осужде́н прие́млю: то́чию а́ще ста́нете с на́ми, и о́бщне Тро́ицу просла́вим. О и́нех что тре́бствует и глаго́лати, я́ве уме́рших, я́же Христу́ то́чию воскреши́ти животворя́щему ме́ртвыя по свое́й си́ле; И́же зле, ме́стом отлуча́ются, сло́вом свя́зани, и толи́ко в друг дру́гу бо́рбствуют, ели́ко о́чи развраще́ни еди́но зря́ще, и не зра́ком, лежа́нием же крамо́лствующе. А́ще же и развраще́ние им порица́телно, но не слепота́. Елма́ же ме́рно положи́х, я́же к вам, принеси́ и к Ду́ху па́ки возврати́мся. Мню же и вы уже сопосле́дствуете. Дух Свят бе у́бо при́сно, и есть, и бу́дет. Ниже́ наче́ншийся, ниже́ преста́нущ, но при́сно Отцу́, и Сы́ну сочине́н, и сочи́слим. Ниже́ бо лепотствова́ше, лиши́тися когда́ или́ Сы́на Отцу́, или́ Ду́ха Сы́нови. Велича́йшым бо бы́ло не сла́вно Божество́, я́коже от раская́ния прише́дшее, в соисполне́ние соверше́нства. Бе у́бо при́сно прие́млемь, но не прия́телен, соверша́я, не соверша́емь: исполня́я, не исполня́емь. Освяща́я, не освяща́емь. Обожа́я, не обожа́емь. Сам себе́ тождь при́сно, и и́мже сочини́ся. Неви́димь, безле́тен, не вмести́м, неизме́нен, безка́чествен, безколи́чиствен, безви́ден, не осяжи́мь, самодви́жимь, приснодви́жимь, самовла́стен, самоси́лен, всеси́лен. А́ще и к пе́рвой вине́, я́коже единоро́днаго вся, та́ко у́бо и я́же Ду́ха возсыла́ются. Живо́т, и животво́рен. Свет, и пода́тель све́та. Самобла́г, и исто́чник бла́гости. Дух прав, влады́чествителен. Госпо́дь, посыла́я, отлуча́я, храмотворя́ себе́. Наставля́я, де́йствуя я́же хо́щет. Разделя́я да́ры: Дух сыноположе́ния, и́стинны, му́дрости, ра́зума, ве́дения, благоче́стия, сове́та, кре́пости, стра́ха от чи́сленых. И́мже Оте́ц зна́ется, и Сын сла́вится. И отни́хже сами́х зна́ется еди́но сочине́ние, служе́ние еди́но, поклоне́ние, си́ла, соверше́ние, освяще́ние. Что ми долгосло́вити; Вся ели́ка Оте́ц Сыно́вня, кроме́ не рожде́ния. Вся ели́ка Сын, Духо́вня, кроме́ рожде́ния. Сия́ же не существа́ разлуча́ют, по моему́ сло́ву. О существе́ же разлуча́ются. Боле́знуеши противоположе́ния, аз же сло́ва тече́ние. Почти́ день Ду́ха. Удержи́ ма́ло язы́к, а́ще мо́щно, о и́нех язы́цех сло́во: сих устыди́ся, или́ убо́йся, со огне́м зри́мых. Днесь да воздогма́тствуим: у́тро возхитросло́вим. Днесь воспра́зднуим: у́тро усрами́мся. Сия́ та́йно, о́ная позо́рищно. Сия́ Це́рквам, о́ная то́ржищем: сия́ трезвя́щымся, о́ная упива́ющымся. Сия́ тща́щихся, о́ная глумя́щихся на Дух. Елма́ же от устро́ихом чужде́е, принеси́, да совершы́м на́ше. Сей де́йствоваше, пе́рвее у́бо во а́нгелских, и небе́сных си́лах, и ели́кы пе́рвыя по Бо́зе, и при Бо́зе. Не бо от и́нуду им соверше́ние, или́ осия́ние, и к зло́бе не удободви́жимое, или́ недви́жимое, ра́зве от Свята́го Ду́ха. Та́же во отце́х, и в проро́цех, и́хже о́ви у́бо мечта́ша Бо́га, или́ разуме́ша. О́виже и бу́дущее проразуме́ша, образу́еми Ду́хом влады́чествително, и я́ко прису́тствующим сосу́тствующе бу́дущим. Сицева́ бо Ду́ха си́ла. Та́же в Христо́вых ученице́х. Оставля́ю бо рещи́ Христа́, Ему́же прису́тствоваше: не я́ко де́йствуя, но я́ко равноче́стну сопосле́дуя, и сим трегу́бо, по ели́ку мо́щни же бя́ху вмеща́ти, и по времене́м трем пре́жде да́же прослави́тися Христу́ стра́стию. По е́же просла́витися воскресе́нием, и по на небеса́ возше́ствии, или́ устрое́нии, или́ е́же, что тре́бствует глаго́лати. Явля́ет же пе́рвое, неду́г, и духо́в очище́ние, не кроме́ Ду́ха я́ве бы́вшее, и по смотре́нии вдунове́ние, я́ве су́щее вду́хновение Боже́ственшее, и ны́нешнее разделе́ние о́гненых язы́к: е́же и торжеству́им. Но пе́рвое у́бо не явле́нне, второ́е же изобра́знее, ны́нешнее же соверше́нне, не ктому́ де́йством прису́тствующ, я́коже пе́рвее. Су́щественно же, я́ко у́бо рече́т кто, собыва́ющ же и соживу́щ. Ле́потствоваше бо Сы́ну, теле́сне нам бесе́довавшу, и тому́ яви́тися теле́сне. И Христу́ к себе́ возше́дшу. О́ному к нам сни́ти, гряду́ща у́бо я́ко Го́спода, посыла́ема же я́ко не богопроти́вна. Такови́ бо гла́си, не мне́е единомы́слие явля́ют, или́ естество́ разлуча́ют. Сего́ ра́ди по Христе́ у́бо, да Уте́шитель нам не оскудева́ет. Ин же, да ты равноче́стие вмы́слиши. Е́же бо ин, ин аз, поставля́ется. Сие́ же совлады́чества, но небезче́стия и́мя. Е́же бо ин, не о чужди́х, но о единосу́щных. Вем глаго́лемо, в язы́цех же, за к слову усвое́ние. О́гненных же, ищу́ еда́ за очище́ние. Весть бо сло́во на́ше, и огнь чисти́телен, я́ко от всю́ду хотя́щым есть уве́дети, или́ за существо́. Огнь бо Бог наш, и огнь потребля́я зло́бу. А́ще и па́ки стужа́еши единосу́щному, тесновмеща́яся. Разделя́емых же, за даро́в разли́чное. Седя́щих же, за Ца́рское, и на святы́х воспочива́ние. Елма́ и Бо́жий Престо́л херуви́ми. В го́рници же, да не преде́лателнейш бы́ти мню́ся подоба́ющаго, за возше́ствие прие́мных, и от земно́е вознесе́ние. Елма́ и вода́ми боже́ственными превы́спрная не́кая покрыва́ются, и́ми же пое́тся Бог. Иису́с сам в го́рници, та́йне обща́ет, вы́шшими соверша́емыя, да оно пока́жется: я́ко о́во у́бо не́что сни́ти подоба́ет Бо́гу к нам, е́же и пе́рвее при Моисе́и вем бы́вшее. О́во же нам взы́ти, и та́ко бы́ти обще́нию Бо́га к челове́ком, досто́инству сорастворя́ющуся. До́ндеже у́бо обое́, во свое́м пребу́дет, о́во у́бо о смотри́лищи, о́во же смире́нии. Не сме́сна бла́гости, и человеколю́бное необщи́мо, И про́пасть посреде́ вели́ка, и непрохо́дна, не бога́таго от Ла́заря то́чию, и жела́емых авраа́млих недр разлуча́ющи, вы́шнее же естество́, и теку́щее, от невы́шнаго и стоя́щаго. Сие́ пропове́дася у́бо от проро́к, я́ко в сем: Дух Госпо́день на мне, и почи́ют на нем седмь ду́хове, и сни́де Дух Госпо́день, и наста́ви я́. И дух худо́жества испо́лнив Веселеи́ла архитекто́на ски́нии. И дух поощря́емь. И дух возне́с Илию́ на колесни́ци. И взы́скан от Елиссеа́ сугу́б. И Ду́хом благи́м, и влады́чествителным Дави́д, путеводи́мь же, и утвержа́емь. Обеща́ся же от Иои́ля у́бо пе́рвее, и бу́дет в после́дния дни глаго́лющаго: излию́ от Ду́ха моего́, на вся́ку плоть, я́ве ве́рующую, и на сы́ны ва́шя, и на дще́ри ва́шя, и про́чая. От Иису́са же, и после́жди, сла́вима же, и воспрославля́юща, я́ко Отца́, и от Отца́. И обетова́ние, я́ко оби́лно, сове́чнествовати, и сопребыва́ти, а́ще же у́бо ны́не по вре́мени досто́йным. А́ще же после́жди та́мо удостоя́емым, егда́ всеце́ла того́ житие́м сохрани́м. Но да не толи́ко отлага́ем, по ели́ку а́ще греши́м. Сей Дух соде́йствует у́бо Сы́ну, и зда́ние, и воскресе́ние. И да уверя́ет тя, е́же, сло́вом Го́спода. Небеса́ утверди́шася, и Ду́хом уст его́ вся си́ла их. Дух же Боже́ствен сотвори́в мя. Дыха́ние же вседержи́телево уча́щее мя. И па́ки: по́слеши Дух твой, и сози́ждутся. И обнови́ши лице́ земли́, содеева́ет духо́вное возрожде́ние. И да уверя́ет тя, е́же, ни еди́ному же мощи́ ца́рство ви́дети, или́ прия́ти, и́же не свы́шше роди́ся Ду́хом, и пе́рвшаго очи́стися рожде́ния, е́же но́щи есть та́йна, дневны́м и све́тлым созда́нием, им же по себе́ ки́йждо созида́ется. Сей Дух, мудре́йш бо, и человеколю́бнейш, а́ще па́стыря по́ймет, певца́ твори́т, ду́хы лука́выя напева́юща, и Царя́ исра́илска показу́ет. А́ще козляща́ря, я́годичия сеча́ща, проро́ка содеева́ет, Дави́да и Амо́са помы́сли. Егда́ ю́ношу благоро́дна по́ймет, пресви́тер твори́т судию́ и чрез во́зраст. Сведи́телствует Дании́л, победи́вый в ро́ве лвы. А́ще ры́баря обря́щет, вмрежа́ет Христу́ мир весь, сло́ва плете́нием съе́млющя. Петра́ приими́ ми, и Андре́а, и сы́ны гро́мовы, духо́вная возгреми́вшыя. А́ще мытаря́, во уче́ние приобрета́ет, и душ купцы́ содева́ет. Глаго́лет Матфе́й, вчера́ мыта́рь, и днесь евангели́ст. А́ще гони́тели те́плыя, ре́вность прелага́ет, и твори́т Па́влы, ме́сто Са́влев, и толи́ко во благоче́стие, ели́ко в зло́бу дости́же. Сей и Дух есть кро́тости, и поощря́ется греша́щыми. У́бо бо искуси́мся, я́ко кро́ткаго. И негне́внаго досто́инство испове́дающе, и ху́лнаго бе́гающе. И не восхо́щем ви́дети гне́вающася непроще́нне, сей и мене́ твори́т днесь вам де́рзостна пропове́дника. А́ще у́бо ничто́же постра́ждуща, Бо́гу благода́ть. А́ще же постра́ждуща, и та́ко благода́ть. О́во у́бо да пощади́т ненави́дящих ны. О́во же да ны освяти́т, мзду сие́ прие́мшыя священноде́йства Ева́нгелия, е́же сконча́тися кро́вию. Глаго́лаху бо стра́нными язы́ки, и не оте́ческими, и чу́до ве́лие, сло́во от неучи́вшихся глаго́лемое: И зна́мение неве́рным, не ве́рующим, да бу́дет неве́рных о глаго́летелно, я́ко же пи́сано есть, я́ко во иноязы́чных, и во устна́х и́нех, возглаго́лю лю́дем сим, и ниже́ та́ко услы́шат мя, глаго́лет Госпо́дь. Слы́шаху же, ма́ло зде вонми́, и недоуме́й, ка́ко раздели́ши сло́во. И́мать бо не́что сумни́мо, речь, черто́ю разделя́емо. Еда́ бо слы́шаху свои́ми диале́ктами ки́йждо: я́ко принеси́ рещи́, еди́ну у́бо изглаша́тися гла́су, мно́гым же слы́шатися, та́ко шумя́щу возду́ху. И да реку́ ясне́е: гла́са гла́сом быва́ющым, или́ о́во у́бо слы́шаху, воспочива́телно, о́во же глаго́лющих свои́ми гла́сы, про́чему прилага́телно. Да бу́дет глаго́лющих гла́сами, свои́ми слы́шащих, е́же быва́ет чужди́ми. Я́коже и па́че полага́ю. Она́че бо у́бо слы́шащих бу́дет па́че, не́же глаго́лющих чу́до, та́ко же глаго́лющих, и́же и пия́нством порица́ются. Явле́нно я́ко са́ми чудоде́юще о гла́сех Ду́хом. Оба́че похва́лно у́бо и дре́внее разделе́ние гла́сов егда́ столп зижда́ху, зле и безбо́жне единоглася́ще: я́ко же и ны́не держа́т не́ции. Гла́са бо разстоя́ние соразреши́вшееся единомы́слие, начина́ние разреши́. Достопохва́лнейшее же ны́не чудоде́емое. От еди́наго бо Ду́ха, во мно́гыя разлия́вшееся, во еди́но соли́чество па́ки собира́ется. И есть разли́чие даро́в, и́наго тре́бующее да́ра, к разсужде́нию лу́чшаго. Елма́ же вся похва́лное и́мут, добро́ у́бо и о́но глаго́лется, о нем же Дави́д глаго́лет: потопи́ Го́споди, и раздели́ язы́ки их. Почто́; Я́ко возлюби́ша вся глаго́лы пото́па, язы́к лстив. То́чию сие́ я́ве зде язы́ки обвиня́я, я́же Божество́ секу́т. Сия́ у́бо до толи́ка. Елма́ же обита́ющым во Иерусали́ме благогове́ннейшым иуде́ем, па́рфяном, и ми́дяном, и елами́том, и еги́птяном, и ливи́аном. Кри́тяном же и ара́вяном, месопотами́том же, и мои́м каппадо́кяном, глаго́лаху язы́ци, и и́же от вся́каго язы́ка под небесе́м, иуде́ем, а́ще любе́зно та́ко разумева́ти, та́мо собра́ным, досто́йно ви́дети, ки́и бы́ша си́и, и ко́его плене́ния. О́во бо у́бо во Еги́пет и Вавило́н, опи́сано бя́ше, и дре́вле возвраще́нием разреши́ся. О́во же от ро́млян, не у́ бысть, бу́дуществоваше же, истяза́ние су́щее на Спа́са дерзну́тия. Оставля́ется у́бо от Антио́ха сие́ непщева́ти, не мно́го сих су́щее време́н ста́ршее. А́ще же кто се́го у́бо не прие́млет сказа́ния я́ко преде́лателнейша. Ниже́ бо дре́внее бы́ти плене́ние, ниже́ на мно́го вселе́нныя разлия́вшееся, и́щет же уве́тлившаго, о́но не́гли мне́ти у́нше, я́ко мно́гащы, и от мно́гших язы́ка преселя́щася, я́ко Е́сдрою повеству́ется. О́ва у́бо племе́н возспасо́шася, о́ва же оста́вишася. Им же ле́по разсе́явшымся в язы́ки мно́гшыя, тогда́ прибы́ти не́кым, и причаща́тися чудеси́. И сия́ предъистяза́шася любоучи́мым: не́гли не преде́лателне, и я́ко а́ще соприно́сит кто в прису́тствующ день, и нам сие́ бу́дет собра́вшее. Нам же у́бо собо́р уже́ разреши́телен. Дово́лно бо сло́во. Торжество́ же николи́ же, но пра́зднствователно. Ны́не у́бо и теле́сне, ма́ло же после́жди все духо́вне. Иде́же и словеса́ сих сразуме́ем чи́стее и ясне́е: в само́м Сло́ве, и Бо́зе, и Го́споде на́шем Иису́се Христе́, и́стинном спаса́емых пра́зднице, и ра́дости, с Ним же сла́ва, и честь Отцу́, со Святы́м Ду́хом, ны́не и во ве́ки, Ами́н.