Книга 
Loading...
ОтекстованоДата последнего обновления: 21.02.2023
Поуче́ние в неде́лю самаряны́ни. Ева́нгелие от Иоа́нна. Сло́во 17

Днесь у́бо нам ева́нгельских исто́чник, источа́ется исто́чник. И во́ды бога́тны, и исто́чник неконча́ем. Ели́ко бо исчерпа́ется, толи́ко па́че преизлива́ет быстрины́, и изоби́лует излива́ем. И неконча́ем при́сно пребыва́ет и неисчерпа́ем. Прииде́те у́бо жа́дущеи на спасе́ныя сия́ быстрины́, и почерпи́те. И пи́вше возвесели́теся, и стужа́ющую нам жа́жду душе́вную утоли́м. Пия́й бо от сих боже́ственых вод, и поу́чений духо́вных, не вжада́тися и́мать во ве́ки. Я́коже са́мая и́стина Христо́с рече́, оба́чеже ре́ки от чре́ва Его́ потеку́т воды́ живы́я. Вкуси́те и ви́дите я́ко благ Госпо́дь. Бла́гости бо и безсме́ртия неизчерпа́емая пучи́на. Вода́ сла́дка и жи́ва исте́чуща преистека́ема и преизлива́ема. Пи́йте от нея́ вси ве́рующеи, и живо́т прии́мете. И́мже бо нра́вом жела́ет жа́ждущий еле́нь на исто́чники водны́я, та́коже и мы жела́ти до́лжни есмы́ бра́тие. И жада́ти боже́ственыя воды́, и поуче́ния Спа́са на́шего и Бо́га, и любо́вь име́ти несы́тну. А́ще бо жа́ждуще прие́млем, николи́же преста́ти и́мамы пию́ще. Евангелие. Во вре́мя о́но, прии́де Иису́с во град самари́йский, нарица́емый Сиха́рь, близ ве́си ю́же даде́ Ия́ков Ио́сифу сы́ну своему́. Бе же ту исто́чник ия́ковль. Толкова́ние. Живу́щеи бо иуде́и пре́жде в Самари́и, не самаря́не нарица́хуся, но израильтя́не. Прия́ша же и́мя се и поре́кло, е́же нарица́тися им самаря́не, си́цевыя ра́ди вины́. Сама́рь гора́ нарица́шеся по и́мени не́коего стяжа́вшаго ю́. Я́коже глаго́лет Иса́ия, и глава́ самаря́ном Ефре́м. Прирази́вшежеся Бо́гу израильтя́не, пре́дани бы́ша аси́ряном, по времена́х разли́чных. Напосле́док же, поне́же совеща́шася отбе́гнути от аси́рян, прише́д на них асири́йский царь, озло́би и му́чи их, и поплени́ их. И не оста́ви их свобо́днех жи́ти по се́лах, но в вавило́няны и ми́ды сведе́ их, и поработи́ их. От разли́чных же мест собра́в язы́ки, жи́ти положи́ их в Самари́и. Хотя́ же Бог показа́ти ва́рваром о Нем, я́ко не не́мощи ра́ди и безси́лия преда́ст им иуде́я, но грех ра́ди их. Львы посла́ в Самари́ю, и погубля́ху и пояда́ху живу́щих та́мо ва́рвар, уве́дев же се царь асири́йский, вопраша́ше плене́ныя ста́рца, да́же уве́сть вину́ не́кую на утеше́ние, о быва́ющем погубле́нии ва́рваром. И сказа́ша ста́рцы, и пове́даша царю́, я́ко Бог Изра́илев соблюда́ет ме́сто о́но, и не хо́щет ниже́ терпи́т жи́ти та́мо не ве́дящих зако́ны Его́. И а́ще хо́щеши царю́ свободи́ти, от погубле́ния ле́внаго и тле́ния, су́щих та́мо ва́рвар, посли́ Бо́жия свяще́нники иуде́я, преда́ти им Бо́жия зако́ны, и та́ко умилосе́рдится Бог. Послу́ша у́бо ста́рцев царь, и посыла́ет свяще́нника не́коего, преда́ти им зако́н Бо́жий. Ва́рвари же вся кни́ги моисе́овы прия́ша, бытие́, исхо́д, левви́тския, чи́сленыя, и второзако́ние. Но ни тогда́ же от злове́рия не отврати́шася. Напосле́док же от идол и злове́рия отврати́шася, и почита́ху Бо́га. Иуде́и же от плене́ния не́когда возврати́шася в Самари́ю. Зави́стно при́сно на ва́рвары прилежа́ху. Я́ко аси́ряне су́ще ро́дом, и чу́жди пле́мене их, я́ко удержа́вше насле́дие их. Сего́ ра́ди и по и́мени горы́ сама́рския, самаря́ны нарица́ху их. Авраа́мля же и ия́ковля вну́ки нарица́ху себе́ иуде́и. Авраа́м у́бо халде́янин бя́ше. Ия́ков же студенца́ ра́ди су́щаго та́мо, свой мня́шеся им бы́ти. Он у́бо ископа́л есть студенца́ о́ного, сел же и ме́сто о́но бя́ше Сике́ма, иде́же сы́нове ия́ковли, Симео́н, и Леви́й, мно́гое и вели́кое уби́йство сотвори́ша. Зане́ оси́лованне бы́вши сестре́ их, и ону́ждене, кня́зем сике́мским Сихе́мом, и погуби́ша сике́мяны тогда́, и град опусти́ша. Сий же запусте́вший град, даст насле́дие Ио́сифу, оте́ц его Ия́ков. Патриа́рси бо они́ пра́веднии, ве́ры ра́ди е́же к Бо́гу, стяжа́ша сия́ гра́ды и страны́. Вну́цы же сих, злове́рия ра́ди их погуби́ша сия́. И мы у́бо не прогне́ваем Бо́га, ниже́ приража́емся Ему́. Ниже́ презира́ем боже́ственая Его́́ запове́дания. Дале́че бо сотвори́хом бы́ти себе́, от преде́л пра́ведных оте́ц на́ших. И ненави́дящими нас, и борю́щими враги́ содержи́ми есмы́, и в расхище́ние сим бы́хом грех ра́ди на́ших. Но обра́тимся па́ки бра́тие, и пла́чемся пред Го́сподем сотво́ршим нас, и возопие́м Ему́ сокруше́ным се́рдцем. Согреши́хом Го́споди, и испове́даем прегреше́ния на́ша. Беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю. Поне́же за́поведи Твоя́ преступи́хом, поне́же повеле́ния Твоя́ презре́хом. Поне́же забы́хом оправда́ния и судьбы́ Твоя́, поне́же в след вожделе́ний на́ших и помышле́ний на́ших ходи́хом. Поне́же недосто́йно по и́мени на́шем и обетова́нии пожи́хом. Поне́же милосе́рдие Твое́ затвори́хом. Поне́же человеколю́бие Твоя́ спря́тахом, беззако́ньми и зло́бами на́шими, и́миже возрасто́хом. Но не преда́ждь нас до конца́, и́мени Твоего́ ра́ди, ниже́ разори́ заве́та своего́, ниже́ отста́ви ми́лости Своя́ от нас, щедро́т ра́ди Свои́х и милосе́рдия ра́ди Твоего́ блага́го Отца́, бла́гости ра́ди и ми́лости Свята́го Ду́ха Твоего́. Помяни́ Го́споди мно́гия щедро́ты Твоя́. Помяни́ Го́споди от ве́ка, мно́гая чудеса́ Твоя́. И не помяни́ на́ша беззако́ния пе́рвая, но не́мощи на́ша и страда́ния помяни́. При́зри с небесе́ и виждь, и посети́ нас. Посети́ виногра́да сего́ насле́дие Твое́, и испра́ви, его́же насади́ десни́ца Твоя́. Да́руй нам мир, пода́телю ми́ра благи́й Го́споди, честны́я ра́ди и святы́я кро́ви Своея́, ея́же о животе́ и спасе́ния ра́ди ми́ра всего́ излия́л еси́. Да́руй пречи́стыя ра́ди Пресвяты́я Твоея́ Ма́тере, Я́же есть о́бщее и ве́лие упова́ние, о́бщее заступле́ние, и Хода́таице нам всем. Крести́теля ра́ди Своего́ и Предте́ча, святы́х ра́ди апо́стол Твои́х, святы́х ра́ди му́ченик Твои́х, и́мени Твоего́ ра́ди кро́ви своя́ пролия́вших, святы́х ра́ди проро́к Свои́х, святы́х ра́ди оте́ц и патриа́рх и учи́тель, и́же до кро́ви и закла́ния подвиго́шася, угоди́ти Тебе́, и Твоему́ милосе́рдому Отцу́, и уте́шителю Свято́му Ду́ху Твоему́. Не на оправда́ния бо на́ша упова́ем, но на ми́лость и щедро́ты Твоя́. Поне́же бо кроме́ Тебе́ ина́го не ве́мы, и́мя Твое́ нарица́ем и от Тебе́ и́щем по́мощи. Та́ко испове́дати нам прегреше́ния Бо́гу. И к Тому́ прибега́ти, и упова́ти на милосе́рдие Его́ неизрече́нное и ми́лость. Пода́ст ве́де ру́ку по́мощи, и воскреси́т нас от греха́ Госпо́дь, и свободи́т от вся́кого гне́ва и ну́жи, и плене́ния и ско́рби. Оба́че же возврати́мся па́ки, на ева́нгельския глаго́лы. Ева́нгелие. Иису́с же утруди́вся от пути́ седя́ше та́ко на исто́чнице. Бе же я́ко час шесты́й. Прии́де жена́ от Самари́я почерпа́ти во́ду. Глаго́ла ей Иису́с. Даждь ми пи́ти. Ученицы́ бо Его́ отшли́ бя́ху во град, да бра́шна ку́пят. Толкова́ние. От пу́тнаго ше́ствия утруди́вшуся Го́споду, глаго́лет евангели́ст. Да́же пока́жет нам негордели́вьство Его́, и непромы́слено. Ниже́бо хотя́ше име́ти мща́ницу ше́ствия ра́ди пути́, но пеш хожда́ше. Ниже́ неради́во хожда́ше, или́ ле́ностно, но ско́ро и бы́стро. Наказа́я нас я́ко не тре́бовати мно́гая, и со тща́нием и опа́сно твори́ти де́ла Бо́жия. Седя́ше же Христо́с не на престо́ле, но на земли́ поко́яше те́ло, и охлажа́ше И́ при студеньцы́. Час у́бо бя́ше я́ко шесты́й, в не́же бо вре́мя вси ку́пно, и спят по я́стии, ученицы́ по́слани бы́ша бра́шна купи́ти. Я́коже и ча́су простре́тися, поко́я ра́ди и прохлаже́ния е́же тре́боваше Госпо́дь. Ева́нгелие. Проси́вшуже Ему́ пи́ти воды́. Глаго́ла Ему́ жена́ самаряны́ня, ка́ко Ты жидови́н сый, от мене́ пи́ти про́сиши, жены́ самаряны́ни су́щей. Не прикаса́ютбося жи́дове самаря́нех. Отвеща́ Иису́с, и рече́ ей. А́щебы ве́дала дар Бо́жий, и кто есть глаго́ляй тебе́, даждь Ми во́ду пи́ти, ты бы проси́ла у Него́, и дал ти бы во́ду жи́ву. Глаго́ла Ему́ жена́. Го́споди, ни почерпа́ла и́маши, и исто́чник есть глубо́к. Отку́ду у́бо и́маши во́ду жи́ву; Толкова́ние. По обли́чию бо и по оде́жди, и от про́чаго теле́снаго сложе́ния, ктому́ же и по бесе́де вся́ко мня́ше самаряны́ня иуде́янина бы́ти Го́спода. Сего́ ра́ди и глаго́лет к Нему́. Ка́ко ты иуде́янин сый, про́сиши во́ду пи́ти от мене́ жены́ су́щи самаряны́ни. Не рече́же, я́ко самаря́не иуде́ом не примеша́ются, но иуде́и самаря́ном не приступа́ют. По сем бо явля́ется я́ко разу́мна бя́ше жена́ и подо́бна, и о зако́не ве́дение иму́щи. Сего́ ра́ди и Христо́с начина́ет глаго́лати ей, высо́кая и боже́ственая, и явля́ет Себе́ и открыва́ет. А́ще бо ве́дала бы рече́ дар Бо́жий, си́речь, а́ще бы ве́дала какова́я и коли́ка да́рует Бог, я́ко ве́чна суть и нетле́нна. Ве́дала же бы и Мене́, я́ко Бог сый могу́ да́ти тебе́ сия́. Ты а́ще проси́ла бы О же́но, и прия́ла бы во́ду жи́ву. Во́ду жи́ву нарече́ Христо́с, во́ду уче́ния Его́. Во́ду у́бо нарица́ет, поне́же я́ко вода́ очища́ет скве́рну греха́, и угаша́ет пла́мень страсте́й, и исцеля́ет безве́рьствия сухо́е безпло́дие. Во́ду же жи́ву яко присносу́щну, и приснотеку́щу. Живо́т у́бо воде́, е́же излива́тися и тещи́. Вода́ жи́ва, Ду́ха Свята́го благода́ть. Разли́чно бо нарица́ется, по разли́чию де́йства Его́. Ны́не у́бо нарица́ется вода́, иногда́ же огнь. Вода́ у́бо, поне́же я́ко вода́ с небесе́ низхожда́я, оживля́ет и пита́ет. И единови́дима сый, де́йствует многоразли́чно. Убеля́ет цве́ты, на други́х же черни́т. На ины́х же чресли́т, други́х же червени́т. Услажа́ет на смоко́внице, горчи́т же на пелы́ни. Та́коже и боже́ственый Дух с небесе́ сходя́, оживля́ет и пита́ет ду́ша. И Еди́н сый на разли́чная де́йства разделя́ет, благода́ть и си́лу. Огнь же нарица́ется Святы́й Дух, поне́же бо и я́ко огнь еди́н виде́нием есть, разли́чно же де́йствует. Согрева́я и попаля́я, и просвеща́я и очища́я. Та́коже и благода́ть Свята́го Ду́ха, просвеща́ет ве́рующих, и благоду́шие мно́го подае́т прие́млющим Его́. И приснодви́жиму ду́шу твори́т на бла́га де́лания, возхожде́ния при́сно прилага́ющи. Христо́с у́бо та́ко рече́. Жена́ же и́наче разуме́ет о воде́, сего́ ра́ди глаго́лет. Ева́нгелие. Еда́ ты бо́лши еси́ отца́ на́шего Ия́кова, и́же даст нам студене́ц сей. И той из него́ пит, и сы́нове его, и ско́ти его. Отвеща́ Иису́с, рече́ ей. Всяк пия́й от воды́ сея́, вжа́ждется па́ки, а и́же пие́т от воды́, ю́же Аз дам ему́, не вжа́ждется вове́ки. Но вода́ ю́же Аз дам ему́, бу́дет в нем исто́чник воды́ теку́щь в живо́т ве́чный. Глаго́ла к Нему́ жена́. Го́споди, даждь ми во́ду сию́, да ни жа́жду ни прихожду́ се́мо почерпа́ти. Толкова́ние. Во иуде́йское благоплеме́ние самаряны́ня вводя́ себе́, отца́ себе́ твори́т Ия́кова. Сего́ ра́ди и глаго́лет, еда́ Ты бо́лши еси́ отца́ на́шего Ия́кова. Госпо́дь же не я́ве глаго́лет, я́ко бо́лши есмь, да не яви́тся я́ко хваля́ся и превозноша́ся. Покрыва́ет же се подо́бно глаго́лением, пия́й у́бо рече́ от воды́ сея́ вжада́ется па́ки, си́речь, а́ще диви́шися О же́но Ия́кову, да́вшему во́ду си́цевую. Мно́жае па́че о Мне чуди́тися подоба́ет, даю́щему во́ду па́че до́бру, и животу́ ве́чному хода́тайствену. Вода́ бо ея́же дава́ю Аз исто́чник быва́ет воды́, и при́сно мно́жима. Не у́бо ели́ко прии́мут святи́и от Бо́га, толи́ко и до конца́ обрета́ется. Но се́мена у́бо и нача́ла прие́млют от благода́ти, мно́жат же и ти́и и возраста́ют, и оби́луют на вся́ко де́ло бла́го. Вся́кому бо рече́ иму́щему да́стся и изоби́лует. Такова́я я́ко услы́ша жена́, нача́т у́же презира́ти исто́чника ия́ковля. А́ще у́бо и́маши рече́ Го́споди во́ду такову́ даждь ми, и ктому́ не жа́жду. Ниже́ прихожду́ зде почерпа́ти. Ева́нгелие. Глаго́ла ей Иису́с. Иди́ пригласи́ му́жа своего́, и прииди́ се́мо. Отвеща́ жена́, и рече́ Ему́. Не и́мам му́жа. Глаго́ла ей Иису́с. До́бре рече́ я́ко му́жа не и́мам. Пять бо муже́й име́ла еси́. И ны́не его́же и́маши, несть ти муж. Се вои́стину рекла́ еси́. Глаго́ла Ему́ жена́. Го́споди, ви́жду я́ко проро́к еси́ Ты, отцы́ на́ши в горе́ сей поклони́шася. Вы же глаго́лете, я́ко во Иеросали́мех есть ме́сто, иде́же кла́нятися подоба́ет. Глаго́ла ей Иису́с, же́но, ве́ру ми ими́. Я́ко гряде́т час, егда́ ни в горе́ сей, ни во Иеросали́мех покло́нитеся Отцу́. Вы кла́няетеся Его́же не ве́сте. Мы кла́няемся Его́же ве́мы, я́ко спасе́ние от иуде́й есть. Толкова́ние. Показа́ти хотя́ Христо́с, я́ко и му́жу жены́ тоя́ прича́стнику подоба́ет бы́ти благода́ти. И обличи́ти жене́ та́йная ея́, глаго́ла ей. Иди́ и пригласи́ му́жа своего́. Она́же ку́пно прия́ти, ку́пно же и утаи́ти тща́щися. Глаго́лаше, не и́мам му́жа. Всеве́дец же Бог вся ве́дяй, и Свою́ си́лу явля́я и открыва́я. Ку́пно бо пе́рвыя му́жа исчита́ет, и ны́нешняго тае́маго му́жа ея́ обличи́. Жена́ же не отрече́ся, ниже́ оско́рбися слы́шавши сия́, ниже́ оста́ви Христа́ и бежа́. Но удиви́вшися па́че, и присведе́тельствовавши мно́жае, глаго́ла. Го́споди ви́жу я́ко проро́к еси́ Ты. И о исправле́нии Божества́, а́бие Христа́ вопраша́ет. И е́же в Бо́га ве́ры и поклоне́ния. Не о жите́йских ве́щех вопраша́ет самаряны́ня, си́речь, о теле́снем здра́вии, и о име́ниих, но о ве́ре Бо́жии и благоче́стии. Такова́ бо бя́ше жена́ душе́ю прему́дра, и гото́ва на добро́, и на доброде́тели. Сего́ ра́ди глаго́лет. Отцы́ на́ши в горе́ сей поклони́шася, ели́цы я́коже Авраа́м бе́ху, оне́х воспомина́ющи, и е́же о́ного несомне́ныя и чи́стыя ве́ры, и благоу́мие и послуша́ние. Та́мо бо глаго́лют, я́ко взы́де Авраа́м вознести́ Исаа́ка в пожре́ние, егда́ искуше́н быва́ше Бо́гом. Но Ия́ков поста́вив же́ртвеник та́мо, и поклони́ся Бо́гу. Гряде́т час, егда́ ни в горе́ сей, ниже́ во Иеросали́мех покло́нитеся Отцу́. Сия́ глаго́лет Госпо́дь, провозвеща́я разруше́ние самаряни́йское, и иуде́йское ку́пно пожре́ние. Е́же пострада́ша искорени́вшеся ри́млянми, по уби́йстве Христо́ве. Вы поклоня́етеся Его́же не ве́сте. А́ще бо и тому́ же Бо́гу поклоня́хуся и ве́роваху самаря́не, и иуде́и. Оба́чеже самаря́не, не ве́дяху я́ко всем язы́ком есть Госпо́дь Бог. На еди́ных же то́кмо самаря́нех, и иуде́ох, влада́ти Его́ мня́ху. Иуде́и же ве́дяху, я́ко вседержи́тель есть Бог. Сего́ ра́ди и к самаряны́ни рече́ Госпо́дь. Я́ко вы покланя́етеся Его́же не ве́сте, си́речь, не ве́сте вла́сти Бо́жия, я́ко Влады́ка есмь всей тва́ри. И себе́ же причита́ет со иуде́и Госпо́дь глаго́ля. Я́ко мы покланя́емся Его́же ве́мы, поне́же от иуде́й по пло́ти прозябе́. И самаряны́не иуде́янин мня́шеся. Спасе́ние же рече́ от иуде́я бы́ти. Поне́же от оне́х научи́шася познава́ти Бо́га самаря́не, и куми́ры презира́ти. Оба́чеже спасе́ние от иуде́й изы́де, от оне́х бо Христо́с вочелове́чися. Ева́нгелие. Но гряде́т час, и ны́не есть. Егда́ и́стиннии покло́нницы, покло́нятся Отцу́ Ду́хом и и́стиною. И́бо Оте́ц, такове́х и́щет поклоня́ющихся Ему́. Дух есть Бог, и и́же кла́няется Ему́, Ду́хом и и́стиною досто́ит кла́нятися. Толкова́ние. Гряде́т час глаго́лет Христо́с, па́че же ны́не есть Моего́ прише́ствия вре́мя. Егда́ и́стиннии покло́нницы, ниже́ я́ко самаря́не, в ме́сте еди́ном покло́нятся. Ниже́ я́ко иуде́и, во Иеросали́ме покло́нятся. И зако́нну и сено́вну же́ртву принесу́т Бо́гу. Но на вся́ком ме́сте покло́нятся, и́стинную же́ртву принесу́т Бо́гу, и ничто́же сено́вно иму́ще. Таковы́я бо покло́нники и́щет Бог. Поне́же Дух есть, духо́вных. И поне́же и́стинна есть, и́стинных. Гряде́т час, егда́ и́стиннии покло́нницы, покло́нятся Отцу́ ду́хом и и́стиною. Прия́т Госпо́дь па́че самаря́н иуде́й. Ны́не же прие́млет па́ки па́че жидо́в христия́ны, и́стинныя покло́нники глаго́лет ве́рующих Вонь, си́речь, су́щих церко́вных нас я́ве, я́ко вои́стину почита́ющих Бо́га. А не се́нию кла́няющихся, я́коже иуде́и и самаря́не. Вся́кая бо же́ртва иуде́йская, сень бя́ше и проображе́ние и́стине. И́стиннии же покло́нницы кла́няются Отцу́, не те́лом, но ду́хом. Си́речь, не теле́сными же́ртвами, но духо́вными, и не се́ньми и образми́, но и́стиною. И не в ме́сте написа́юще поклоне́ние, я́коже самаря́не и иуде́и. Но на вся́ком ме́сте благословя́ще Го́спода. Таковы́я бо покло́нники и́щет Бог, покланя́тися Ему́. Явля́етжеся от сего́, я́ко не хо́щет Бог зако́нную же́ртву. И сего́ ра́ди не схоже́нием узаконе́ния иногда́, и оста́ви дото́ле жидо́вьския ра́ди не́мощи и то́лща. Дух есть Бог, си́речь безпло́тен. Сего́ ра́ди и кла́няющимся Ему́, духо́вно подоба́ет кла́нятися, и не се́нию, но и́стинно. Се у́бо есть боголе́пно и досто́йно кла́няние. Духо́вна же́ртва есть, смиреному́дрство, и моли́тва. Же́ртва у́бо рече́ Бо́гу дух сокруше́н. И па́ки, пожри́ Бо́гу же́ртву хвале́ния. И ку́пно же вся́ка духо́вна доброде́тель, же́ртва и поклоне́ние духо́вно есть. Тогда́ у́бо изво́лиши рече́ же́ртву пра́вде. Вся́кия бо ра́ди доброде́тели, оправда́ется челове́к, и спасе́нию сподобля́ется, и небе́сному Ца́рствия насле́дник бу́дет. Поне́же бо пра́вда глаго́лется, ку́пно вся́кая доброде́тель, и и́стинное поклоня́ние, и Бо́гу подо́бно. Я́же есть христия́ньская пра́вда, бо́лша у́бо су́щи и вы́шьши, па́че е́ллиньския и жидо́вьския, Е́ллиньская у́бо пра́вда, пло́тьска и заблу́жена. Иуде́йская же и́стинна у́бо, оба́чеже и сия́ пло́тьска. Христия́ньская же, е́ллиньской супроти́вна. Жидо́вськия же, превы́шьша па́че многочи́слена и честне́йша. Несть у́бо овца́ми и телца́ми и куре́нием, на́шия же́ртвы нрав. Но душе́ю духо́вною, е́же бо и Христо́с глаго́лаше. Я́ко ду́хом и и́стиною подоба́ет кла́нятися. И́стиннии бо покло́нницы, не в ме́сте притваря́ют же́ртву, но ду́хом угожа́ют Бо́гу. Я́коже и боже́ственый Па́вел глаго́лет. Благодарю́ Бо́га, Ему́же кла́няюся ду́хом мои́м. Егда́ же глаго́лет, я́ко дух есть Бог, безпло́тное явля́ет. Подоба́ет же у́бо безпло́тному, и же́ртва такова́ же бы́ти и приноша́тися, духо́вною и у́мною чистото́ю. А не живо́тная закала́ти, и пло́ти приноша́ти. Но лука́выя по́мыслы отвраща́ти, и распина́ти себе́. И неподо́бная безслове́сная вожделе́ния убива́ти и закала́ти. А и́же Бо́гу кла́нятися мнят, та́же теле́сно седе́ти в ме́сте Божество́ разумева́ют, си́и у́бо гла́сом то́кмо Бо́га почита́ют, ино́му не́кому кла́няющеся а не Бо́гу, и безполе́зна же́ртва их быва́ет. Неописа́нием бо разуме́ем Божество́ бы́ти, но сво́йствено есть Бо́гу, е́же везде́ бы́ти, и ко всем приходи́ти, и ники́м же возбраня́тися. Дух есть Бог, духо́вным бо именова́нием показа́ Госпо́дь, безпло́тна Отца́. И приложи́ я́ко ду́хом и и́стиною подоба́ет Ему́ кла́нятися, Себе́ нарица́я я́ве И́стину. Я́коже бо в Сы́не поклоня́ние глаго́лем. Я́коже во о́бразе Бо́жием и Отца́, та́коже и в Ду́се, я́ко в Себе́ показу́ет Госпо́дне Божество́. Сего́ ра́ди и в покланя́нии неразде́лен от Отца́ и Сы́на Дух Святы́й. И е́же у́бо покланя́тися, тварь подоба́ет кла́нятися. Ему́же покланя́тися Влады́це тва́ри, покланя́тися подоба́ет. Неразделя́етжеся Христо́с, но глаго́ляй к жене́, еди́ный бы́ше Госпо́дь Иису́с Христо́с, покланя́нием е́же от челове́к. И е́же я́ко Бо́гу покланя́тися, сложе́ние неизрече́нно. Покланя́яся ку́пно с на́ми челове́чески. И покланя́ему я́ко Бо́гу, не на земли́ то́кмо, но и на небеси́. Я́коже иуде́янин, с самаряны́нею бесе́дует, и глаго́лет. И с покланя́ющимися Себе́ причита́ет я́ко Челове́к, и́же с Бо́гом и Отце́м покланя́емый. Поне́же у́бо челове́ческий, и ра́бский о́браз прия́т Госпо́дь, и слу́жбу подо́бную челове́ку и рабу́ соверша́ет. Не погуби́в е́же Бог и Госпо́дь, и покланя́ем. Пребыва́ет То́йже, а́ще и челове́к бысть. Бу́дем и мы бра́тие, духо́вни и и́стинни везде́. И кла́няемся и ве́руем от всея́ ду́ша, и от всего́ помышле́ния, и от всея́ кре́пости на́шея. И́же ду́хом и и́стиною сла́вимому, и покланя́емому Го́споду. Глаго́лем и́стину ко́ждо к бли́жнему своему́. И не лжем пред Бо́гом и челове́ки, друга́я глаго́люще, и друга́я иму́ще в се́рдцых на́ших, да не поги́бнем. Погубля́ет бо Госпо́дь всех глаго́лющих лжу. Лжа у́бо от лука́ваго есть. И я́коже бо уста́ нело́жнаго, освяща́ются от и́стины Христа́ Бо́га. Та́коже и лжу́щии оскверня́ются, от отца́ своего́ дия́вола. Любя́й бо и́стину, Бо́га лю́бит. И ра́дуяйся лжи, во́лю дия́волю лю́бит. Не лжесведе́тельствуеши на бли́жняго своего́, сведе́тельства ло́жна, глаго́лет зако́н. И от вся́кого глаго́ла лука́ва отступи́, уста́ бо лжу́щих убива́ют ду́шу. Разгара́ет лжу сведе́тель непра́веден, и посыла́ет суды́ посреди́ бра́тии. Иса́ия глаго́лет, я́ко положи́хом лжу упова́ние на́ше, и лже́ю покры́емся. И лжа а не и́стина укрепи́ся на земли́, глаго́лет Иереми́я. Сы́нове му́жнии обетша́ша и охромо́ша от стезь свои́х. Я́коже Дави́д святы́й глаго́лет. Жив Госпо́дь, и благослове́н Бог. Врази́ Его́ солга́ша Ему́, и бу́дет вре́мя их во ве́ки. И возненави́дел еси́ всех де́лающих беззако́ние. И солга́ непра́вда себе́. И устны́ льсти́выя се́рдцем, в се́рдцы глаго́лаша зла́я. Ме́рзцы Го́сподеви устны́ льсти́выя. Язы́к лжив ненави́дит и́стину. И и́же укрепля́ется на лжах, сей пасе́т ве́тры. И сведе́тель лжив, не без мук злых бу́дет. Поноша́я и́же непра́ведно, не спасе́н бу́дет. Сведе́тель лжив погиба́ет. Скве́рна лука́ва, лжа челове́ческая. И апо́стол глаго́лет, не хвали́теся и не лжи́те на и́стину. Госпо́дь же о дия́воле глаго́лет. Егда́ глаго́лет лжу, от себе́ глаго́лет. Поне́же лож есть, и оте́ц лжи. И́стиною у́бо и чистото́ю присту́пим Богу, я́ко Той есть И́стина и Живо́т, да́же и мы жи́ви бу́дем. И и́стинныя и живы́я воды́ насы́тимся. И паля́щую жа́жду нас утоли́м, и злых ми́ра сего́ свободи́мся, и ве́чным благи́м сподо́бимся, благода́тию и́стиннаго Бо́га и Спа́са Христа́. Ему́же подоба́ет сла́ва, во ве́ки веко́в, Ами́нь.