Рече́ Госпо́дь, всяк и́же испове́сть Мя пред челове́ки, испове́м его́ и Аз пред Отце́м Мои́м И́же на небесе́х. Толкова́ние. На муче́ние зде подвиза́ет учени́к свои́х Христо́с. И сердца́ их устроя́ет и подвиза́ет, вся презира́ти хотя́щая им приходи́ти лю́тая и зла́я, си́речь, печа́ли и уничиже́ния, нахоже́ния же и вся́кия ины́я ско́рби, и напа́сти и беды́. Еще́ же и самы́я тоя́ сме́рти, повелева́ет презира́ти, и учи́т и укрепля́ет их глаго́ля. Ева́нгелие. Не убо́йтеся от убива́ющих те́ло ду́шу же не могу́щих уби́ти. Се у́бо Аз посыла́ю вас, я́ко овца́ посреде́ волко́в. Толкова́ние. Вся́ким о́бразом угото́вает, и я́ко ору́жием огража́ет, к напа́стем приходи́ти. И хотя́щая случа́тися им зла́я, провозвеща́ет им и глаго́лет. Я́ко прове́дущим сим вся, име́ют утеше́ние, егда́ страда́ти хотя́т. Аз у́бо рече́ кре́пкий и сла́вный и всеве́дец, посыла́ю вас. Сего́ ра́ди дерза́йте, я́ко кре́пцы непоколе́блеми, и не я́ти и́мате бы́ти. И гото́вайтеся па́че, е́же терпе́ти кре́пко ско́рби и беды́. Я́коже бо невозмо́жно есть, посреди́ волко́в овча́том не зло страда́ти. Та́ко и вам посреди́ неве́рных и враг ва́ших, не страда́ти невозмо́жно. Но а́ще и стра́жете, а́ще и гони́ми быва́ете не вражду́йте, ниже́ малоду́шьствуйте. Я́ко овча́та бо кро́тка и ти́ха хощу́ вас бы́ти. И та́ко у́бо па́че возмо́жете побежда́ти враги́ ва́ша. А́щели же и телеса́ ва́ша убие́на бу́дут, но ду́ша ва́ша жи́вы бу́дут во ве́ки, в весе́лии и ра́дости веселя́щеся. Ева́нгелие. Быва́йте у́бо му́дри я́ко змия́, и це́ли я́ко го́лубие. Толкова́ние. И му́дрых бы́ти хо́щет учени́к Христо́с, и вся́ким ра́зумом и прему́дростию ходи́ти. Я́коже ни дава́ти при́тчу враго́м. Ктому́ же подоба́ет ве́дети, я́ко овча́та сих слы́шаще мним, я́ко забве́ным и несмы́сленым подоба́ет бы́ти христия́ном, и пра́зднем и неподви́жнем везде́. Сего́ ра́ди глаго́лет, я́ко му́дрым подоба́ет бы́ти сим, и ве́дущим ка́ко подоба́ет жи́ти посреди́ мно́гих враг. Я́коже бо змия́, все те́ло предае́т бие́мо быва́ти главу́ же соблюда́ет ели́ко возмо́жно, и понужа́ется всеобра́зно сохрани́ти ю́. Та́коже и христия́нин вся своя́ да предае́т, зла́то стяжа́ния сла́ву, ктому́ же и те́ло предава́ти ра́нимо быва́ти. Главу́ же свою́ е́же есть Христо́с, соблюда́ти вся́кою кре́постию, любве́ ра́ди Его́ и ве́ры. И я́коже змия́, сквозе́ не́кую разсе́лину те́сную прохожа́я, и стесня́яся совлачи́т ве́тхия ко́жины. Та́ко и мы те́сным путе́м ходя́ще, ве́тхаго совлачи́мся челове́ка, поне́же зми́и вреди́в есть, и сме́рти хода́тай быва́ет челове́ком мно́жицею. Повелева́ет нам Христо́с це́лым бы́ти, си́речь, про́стем а не лука́вым, не иму́щим вре́да и зло́бы я́ко змия́. Но це́ли бы́ти па́че, я́коже го́луби. Сия́ бо взима́ющим ча́да их и отгоня́еми, па́ки ко влады́кам свои́м возвраща́ются. Бу́дем у́бо и мы бра́тие му́дри я́коже змия́, я́ко не посме́шным бы́ти нам в житии́ сем. Но вся я́же о нас непоро́чна и чи́ста и незазо́рна, сохраня́ти вся́ким о́бразом потщи́мся. На поврежде́ние же други́х бу́дем я́ко го́луби, си́речь про́сти и не лука́ви, и никому́ же зла за зло воздаю́ще. Ева́нгелие. Соблюда́йтеся рече́ от челове́к, преда́ти бо и́мут вас в собо́рища и со́нмы их, и уя́звят вас. И ко влады́кам и царе́м приведе́ни бу́дете Мене́ ра́ди, во сведе́тельство им, и язы́ком. Толкова́ние. Не то́кмо бо к жидо́м посыла́ет ученики́ Госпо́дь, но и к язы́ком. Сего́ ра́ди глаго́лет, во сведе́тельство им и язы́ком, си́речь на обличе́ние им и неве́рующим. Соблюда́ти же ся учи́т Госпо́дь ученики́, и не дава́ти при́тча хотя́щим поврежа́ти. Но му́дро устрая́ти и исправля́ти я́же о них. А́ще бо име́ния и зла́та хотя́т гоня́щеи, дади́те ели́ка и́мате, и вся пре́зрите. А́ще хотя́т по́честь дади́те им, да нико́ю же при́тчу име́ют. А́ще ли же ве́ру ва́шу отъя́ти потща́ются. Сохраня́йте вся́ким о́бразом главу́, си́речь ве́ру ва́шу. Вся́кий у́бо и́же а́ще испове́сть о Мне пред челове́ки, испове́м и Аз о нем пред Отце́м Мои́м небе́сным. Не то́кмо бо душе́ю ве́ровати хо́щет и и́щет Христо́с, но и от уст испове́дание истяза́ет. Се́рдцем у́бо рече́ ве́руется в пра́вду, усты́ же испове́дается во спасе́ние. Не рече́ же я́ко и́же а́ще испове́сть мене́, но мно́ю. Си́речь, Мое́ю си́лою и благода́тию. Вы́шнеюже по́мощию и благода́тию заступа́ем, испове́сть испове́дающии. И Бо́жиим споспеше́нием и по́мощию, дерзну́ти и́мать всяк ве́рующий пра́во. Испове́м и Аз о нем, си́речь, со испове́дающаго Мя ве́рою и по́двигом, дея́нием де́лы его́ благи́ми, дерзнове́нием его́, и́мже о Мне на гоня́щих дерзну́л есть. Испове́м и Аз глаго́лет Христо́с. Кроме́ бо Бо́жия си́лы и споспеше́ния, ниже́ мы испра́вити мо́жем се, ниже́ Бог кроме́ на́шего потща́ния и изволе́ния помога́ет нам. Тре́буем же и мы пре́жде всех, боже́ственаго посо́бия и си́лы. Кроме́ же о́ного ничто́ же соверши́ти мо́жем, и Бог па́ки на́шего потща́ния истяза́ет. А́ще бо мы не восхо́щем, ниже́ потщи́мся, ниже́ Бог нам помога́ет. Испове́даем же мы о Бо́зе, си́речь по́мощию Его́ и благода́тию. И Той и о нас на́шим я́ве усе́рдием и тща́нием и чи́стою ве́рою. А́ще бо не да́мы Бо́гу при́тча, ниже́ испове́даем, ни Бог испове́дати и́мать о нас, но и па́че отри́нет нас. И́же а́ще отве́ржется Мене́ пред челове́ки, отве́ргуся и Аз его́ пред Отце́м Мои́м небе́сным. Отре́кшеися и презре́вшеи Бо́га, отрече́ни бу́дут от Него́. И услы́шати и́мут, я́коже у́бо сотвори́сте, та́ко бу́дет и вам. И возда́ние ва́ше возда́стся вам на глава́х ва́ших. И отступи́те от Мене́ де́латели беззако́ния, я́ко не ве́де вас. Де́латели бо суть беззако́ния пе́рвии, ели́цы ве́ру отметну́ша, и Христа́ отверго́шася во вре́мя гоне́ния. Пото́м же и вси еретицы́ де́латели беззако́ния суть, та́коже бо и ти́и отмета́ются Христа́. Не рече́ же, я́ко и́же а́ще отве́ржется мно́ю, я́коже о испове́дании рече́, поне́же бо не си́лою Бо́жиею отрица́ется отрица́яйся, но от Бо́жия си́лы па́че и благода́ти оставля́ем быва́я отмета́ется. А́ще бо не бы недосто́йна себе́ сотвори́л боже́ственой по́мощи, не бы оста́влен был от Бо́га отметну́тися Его́. Сия́ бо не то́кмо ко ученико́м глаго́лет Христо́с, но ко всем ку́пно ве́рующим. На мно́жайшее дерзнове́ние поспеша́я, и на бо́лшую любо́вь подвиза́я нас, и высо́цех сотворя́я. И устрая́я нас кре́пцех быва́ти: и хра́бро о ве́ре стоя́ти. Вся́кий у́бо испове́даяй пред челове́ки, я́ко Бог есть Христо́с, и вся́кия беды́ и напа́сти презира́я, любве́ ра́ди Его́ и ве́ры. Обрести́ и́мать Христа́ испове́дающа Бо́гу Отцу́, я́ко присносу́щен раб есть. И прие́млет его́ в ве́чная жили́ща, и пребу́дет при́сно веселя́ся. Отмета́ющеижеся услы́шати и́мут, я́ко не ве́де вас. И по́йдете во све́те огня́ ва́шего, и в пла́мени его́же распали́сте. И и́дут в ве́чныя му́ки. Ева́нгелие. Не мни́те я́ко приидо́х вложи́ти мир на зе́млю. Не приидо́х воврещи́ мир, но мечь. Приидо́х бо разлучи́ти челове́ка от отца́ своего́, и дще́ре на ма́терь свою́, и неве́сту на свекро́вь свою́. И врази́ челове́ку дома́шнии его́. Толкова́ние. Не везде́ бо есть добро́ соедине́ние, но быва́ет иногда́ и разделе́ние добро́. Ниже́ вся́кое умире́ние похва́лно. Но быва́ет мно́жицею, и мир на повреже́ние, и дале́че боже́ственыя любви́ отгоня́ющ. Егда́ у́бо ми́римся о разруше́нии и́стины, прегре́шно есть, и неподо́бно зело́. Таковы́й бо мир не прии́де Христо́с вложи́ти, но супроти́вное па́че. Хо́щет нас друг от дру́га до́браго ра́ди отлуча́тися. Не вся́кое бо мирова́ние и совокупле́ние добро́, но быва́ет егда́ и ра́спря и разлуче́ние ве́лие и боже́ствено де́ло. Никто́же у́бо сим о́бразом любо́вию да прилежи́т к лука́вым, ниже́ ми́ра име́ти с ни́ми. Но а́ще и оте́ц, а́ще и ма́ти, а́ще ча́да, а́ще бра́тия, супроти́вни обрета́ются зако́ну Христо́ву, сопроти́вимся им я́ко враго́м и́стине. Ева́нгелие. И́же лю́бит отца́ или́ ма́тере па́че Мене́, несть Мене́ досто́ин. И и́же лю́бит сы́на или́ дще́ре па́че Мене́, несть Мене́ досто́ин. И и́же не прии́мет креста́ своего́, и гряде́т по Мне, несть Мене́ досто́ин. Толкова́ние. Не я́же к Бо́гу отчуже́ние и омраже́ние, приводя́ Госпо́дь сия́ глаго́лет, ниже́ роди́теля и ча́да ненави́дети зако́нит, но мно́жае того́ оне́х люби́ти. И и́же прихо́дит ко Мне рече́, и не возненави́дит отца́ своего́ и ма́тере, и жену́ и де́ти и бра́тию, не мо́жет мне бы́ти учени́к. Не повелева́ет бо Христо́с, сих всех ненави́дети, поне́же и се зело́ же́стоко есть. Но егда́ хотя́т мно́жае па́че Христа́ люби́ти их, и егда́ поврежа́ют нас и отлуча́ют от любве́ Бо́жия, тогда́ ненави́дети их подоба́ет. Е́же бо люби́ти роди́теля и ча́да па́че Христа́, в беды́ нас приво́дит и во глубины́ погубле́ния. Не рече́ бо я́ко не любя́й Мене́ па́че отца́ и ма́тере, но любя́й сих па́че Мене́, несть Мне досто́ин. И поне́же у́бо не стужа́йте си роди́теля и ча́да, сия́ слы́шаще. Бо́лшее глаго́лет, и́же не взима́ет креста́ своего́, и во след Мене́ и́дет, несть Мне досто́ин. Па́чебо ду́ша несть при́снейше челове́ку. Оба́че же а́ще и ду́шу свою́ не возненави́дят челове́цы Мене́ ра́ди, или́ сме́ртию разделя́юще сия́, или́ тесното́ю и ско́рбию живу́ще, не мо́гут быва́ти Мне ученицы́. И́же бо а́ще не отрече́тся живота́ сего́, и на бра́ни и крамолы́ не преда́ст себе́, и на закла́ния и кро́ви, и на ну́жныя и поно́сныя сме́рти Христа́ ра́ди, несть досто́ин учени́к, или́ раб Его́ бы́ти. Но поне́же мно́зи, я́ко та́тие и разбо́йницы и злоде́и распина́ются. Приложи́л есть, и е́же после́дует Мне, си́речь, и́же по Мои́х зако́нех живе́т. Подоба́ет бо не то́кмо в гоне́ниих показа́ти хра́брость, но и целому́дрие, и кро́тость име́ти, и вся́ку и́ну доброде́тель де́лати. Не ходя́й же во след вели́каго Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, я́коже рече́но бысть, вон ца́рьствия изгоня́ем быва́ет, и ве́чным огне́м осужа́ем быва́ет. Ева́нгелие. Хотя́й обрести́ ду́шу свою́, погуби́т ю́. И погуби́вый ду́шу свою́ Мене́ ра́ди, приобря́щет ю́. Толкова́ние. Устрая́яй пло́тное житие́, мнит я́ко ду́шу свою́ приобрета́ет, той бо па́че погубля́ет ю́, ве́чной му́це и томле́нию предая́. Погубля́яй же ду́шу свою́ и уморя́я, не я́коже разбо́йницы и та́тие и злоде́и, или́ я́коже удавля́яй себе́ Христа́ ра́ди, он бо есть спаса́яй ду́шу свою́. Ева́нгелие. Прие́мляй вас, Мене́ прие́млет. И прие́мляй Мене́, прие́млет Посла́вшаго Мя. Прие́мляй проро́ка, во и́мя проро́че, мзду проро́чу прие́млет. И прие́мляй пра́ведника, во и́мя пра́ведниче мзду пра́ведничу прие́млет. Толкова́ние. Подвиза́ет нас Христо́с, да́же прие́млем избра́нных и учине́ных на на́ше духо́вное посеще́ние, и промышле́ние и попече́ние. Почита́яй бо ученики́, О́ного почита́ет. Почита́яйже Того́, Бо́га и Отца́ почита́ет. Подоба́ет бо нам почита́ти пра́ведныя, во и́мя пра́ведных, си́речь, подо́бни суть и челове́цы Бо́гу. Но не́коего ра́ди заступле́ния и предста́тельства, е́же и́муть от царе́й. А́ще ли же и пра́ведника о́браз то́кмо и́мут, де́ла же не и́мут. Мы я́ко пра́ведных прие́млем их, и Бог возда́ст нам. Я́коже а́ще бы́хом пра́ведника прия́ли и́стиннаго, себе́ зна́менает глаголя́, я́ко мзду пра́веднаго прии́мет. И и́нако бо па́че разуме́ется, я́ко пра́веден нарече́тся он прие́мший пра́веднаго, и мзду прии́мет я́ко пра́веднии прие́млют. Ева́нгелие. И и́же а́ще напои́т еди́наго от ме́нших сих ча́шу студены́ воды́, то́кмо во и́мя ученика́, ами́нь глаго́лю вам, не погуби́т мзду свою́. Толкова́ние. Да́же у́бо нищету́ и убо́жество не предложи́м. Сего́ ра́ди глаго́лет, а́ще бо и ча́шу воды́ студены́ да́мы, я́коже ученико́м Христо́вым бы́ти оне́м, сего́ ра́ди прия́ти и́мамы мзду. Ча́шу же студены́ воды́ дае́т, и поуча́яй распала́емых боже́ственым огне́м. И разжига́емых неподо́бными вожделе́ньми и де́лы, и творя́ их ученики́ Христу́. Не погубля́ет бо ни сей мзду свою́. Сия́ бо слы́шаще бра́тие, после́дуем Госпо́дним за́поведем. И благи́ми нра́вы украша́ем себе́, и вся́кими доброде́тельми по́чести себе́ потщи́мся. Бе́гаем плотьски́х вожделе́ний, и мирски́х дел. Бе́гаем присвое́ния преле́стника, и омрази́м его́ от всея́ ду́ша. Кре́пко и му́жески супроти́вимся, на кова́рьства и наве́ты злонача́лнаго врага́. До́ндеже вре́мя и́мамы, блага́я де́лаем. Де́лания бо есть вре́мя се. Бу́дущее же воздая́ния. Я́коже во све́те и дни хо́дим, да́же сы́ны све́та и дне бу́дем. И по разреше́нии жития́ сего́, и плотьска́го тяжа́ния отложе́ния, ко присносу́щному и боже́ственому све́ту и́дем, о Христе́ Иису́се Го́споде на́шем. Ему́же подоба́ет вся́ка сла́ва, честь и покланя́ние, со безнача́льным Его́ Отце́м, и со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Ду́хом. Ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, Ами́нь.