По пра́зднице пресла́внаго Вознесе́ния Го́спода на́шего Иису́са Христа́, па́мять пра́зднуем в сию́ неде́лю, святы́х и богоно́сных оте́ц на́ших, три ста и осмь на́десять и́же при Константи́не вели́цем и правове́рнем христия́нстем царе́. Соше́дшимся на злочести́ваго А́рия, бы́вшаго презви́тера во Александри́и. Ху́лящу же на Сы́на Бо́жия Го́спода на́шего Иису́са Христа́, и́стиннаго Бо́га. Тварь бо глаго́лаше Его́ бы́ти нечести́вый А́рий, а не единосу́щна Бо́гу и Отцу́. И я́ко бя́ше иногда́, егда́ несть был. Отню́ду же я́ко врага́ и́стине, ку́пно со единому́дрствующими ему́, святы́й собо́р прокля́в отве́рже. Пре́жде же сих прокля́ его святы́й Петр, архиепи́скоп александри́йский и му́ченик. И нима́ло восхоте́ прия́ти его́, ни во́время самого́ муче́ния его́. Мно́гим у́бо поклоня́ющим коле́на свято́му, и прия́ти его́ моля́щимся. Святы́й Петр и му́ченик глаго́лаше, яви́мися Госпо́дь раздра́ну ри́зу нося́щь. И вопроси́вшу же ми Его́, кто ти раздра́ ри́зу Го́споди; Рече́ А́рий ми раздра́. Но соблюди́ не приими́ его́, скве́рнен у́бо есть глаго́лаше, и в сем ве́це и в бу́дущем. И всем запоручи́ отвраща́тися его́, и не име́ти с ним ни еди́но приобще́ние. Посрами́ у́бо сего́ святы́й собо́р, и прокля́т и отве́рже, и всех единомудрствующих ему. Православную же веру укрепи и утверди́. Единосу́щна Отцу́ Сы́на пропове́да, творца́ всем, а не тварь, но Бо́га и́стинна. Преве́чна от Отца́ ро́ждьшася, а не сотворе́на. И Влады́ку и Го́спода. Я́коже и свято́е зна́мение правове́рныя ве́ры испове́дает. Е́же есть ве́рую во еди́наго Бо́га Отца́ вседержи́теля. И́же святи́и си́и, три ста и осмь на́десять, богоно́снии отцы́, духнове́нием свята́го Ду́ха изглаго́лаша. Патриа́рси же, ели́цы пе́рвии вожди́ бе́ху, свято́му и вселе́ньскому собо́ру сему́, бы́ша си́и. Силиве́стр ри́мский. Алекса́ндр Константи́на гра́да. Алекса́ндр алекса́ндрский. Евста́фий антиохи́йский. И Мака́рий иеросали́мьский. Сий у́бо пра́здник Це́рковь Бо́жия днесь пра́зднует. Правосла́вным у́бо и святы́м отце́м, я́ко о благоче́стии подви́гшимся. И о правосла́вней и о святе́й ве́ре, ве́чную па́мять я́сно и благода́рно прославля́ет. А́рия же, и Саве́лия, и Фоти́на, и всех ку́пно ерети́к, анафематиса́ет и отрева́ет. Да́же бо уве́дят ерети́цы, от самы́х тех влады́чних глаго́л, я́ко чу́жих себе́ от Сы́на Бо́жия сотвори́ша. Отто́ргшеся и отсе́кшеся, и отве́ргшеся от свята́го телесе́ Це́ркве Христо́вы, я́ко у́ды согни́ли и ме́рзцы. Сего́ ра́ди ева́нгельстии си́и глаго́лы прочита́ются днесь. Ева́нгелие. Во вре́мя о́но рече́, возве́д Иису́с о́чи Свои́ на не́бо и рече́. О́тче, прии́де час, просла́ви Сы́на Своего́, да и Сын Твой просла́вит Тя. Толкова́ние. Го́споду на́шему Иису́су Христу́ и Бо́гу гряду́щу на страсть, погреба́лныя глаго́лы веща́ет, к любо́вным и ученико́м свои́м глаго́ля. В ми́ре скорбь име́ти хо́щете, но дерза́йте Аз победи́х ми́ра. Мно́гаже и и́на глаго́лаше им, и к беда́м их по́двиг и поостри́в. И научи́в дерза́ти, и кре́пко терпе́ти находя́щая. На моли́тву приходи́ти, по поуче́нии. Наказа́я нас в напа́стех вся оставля́ти, и к Бо́гу прибега́ти. Возве́д же о́чи Свои́ на не́бо, науча́я и нас та́ко твори́ти, и иска́ти та́мо всем злым разреше́ние и свобоже́ние. О́тче, прии́де час, просла́ви Сы́на Своего́, да́же и Сын Твой просла́вит Тя. Не и́щет сла́вы прия́ти от Бо́га и Отца́, пресла́вный Сын и Бог, и́же со Отце́м единосла́вим, и единочти́м и сопресто́лен. Име́яй при́сно вся О́тчая, и всем вся да́руяй. Ниже́ под вре́мены и часы́ есть, веко́м творе́ц. И́же времена́ и ле́та во вла́сти Свое́й поло́жь. Но час рече́, подо́бное вре́мя, в не́же пострада́ти разсмотри́. И Свое́ю стра́стию умертви́ти смерть. И ме́ртвыя оживи́ти, Воскресе́нием Свои́м е́же от ме́ртвых. Прии́де час глаго́лет, вре́мя есть у́же О́тче на стра́сти приити́ Ми, просла́ви Сы́на Своего́. Сла́ву нарица́я Крест и Воскресе́ние. Зане́же возве́д очеса́ на не́бо, и такова́я глаго́лаше. Легча́йше се творя́, апо́столы челове́чески утеша́я. Поне́же бо рече́ им, в ми́ре скорбь име́ти хо́щете, и восколеба́ се́рдца их. Воздвиза́ет па́ки их моли́твою, наказа́я нас немалоду́шествовати. В напа́стех и беда́х. Но прибега́ти Го́сподеви, и от Него́ проси́ти по́мощь и заступле́ние. А́ще бо и во́лею страда́ше Влады́ка, и я́ко Бог нетре́боваше посо́бие. Но я́ко челове́к се твори́т, о́браз нам предае́т и пра́вило, побежда́ти моли́твою оскорбля́ющих и оби́дящих нас, ви́димых и неви́димых враг. Прии́де бо Христо́с, не то́кмо Себе́ яви́ти. Но и нас наказа́ти вся́кой доброде́тели. Наказа́ющии же, не то́кмо словесы́ наказа́ти до́лжен есть, но и де́лом. Просла́ви Сы́на Своего́, да́же и Сын Твой просла́вит Тебе́. Си́речь откры́й, яви́ О́тче челове́ком неве́дящим, и неве́рующим в Мя. И покажи́ им сла́ву ю́же име́х, и име́ю при́сно от Тебе́, я́ко Сын и́стинен, и Бог от Бо́га и́стиннаго и Отца́. Да́же и Сын Твой просла́вит Тебе́. Да́же сотворю́ и Аз челове́ки ве́ровати и позна́ти. Я́ко тако́в есть Оте́ц Мой и Бог, яко́в же есмь и Аз, единоча́дый Сын Твой и Бог, единосу́щен, и единочти́м, и единосла́вим. Ви́девый бо Сы́на, ви́дел есть Отца́. Аз у́бо просла́влюся Сын Твой позна́вся. Ты же па́ки просла́вишися, Оте́ц Мой ве́ровався. Сла́ва же вои́стину О́тчая, е́же ве́ровати Сы́ну Его́. Сы́ну же па́ки сла́ва, е́же позна́ну бы́ти Отцу́ Его́. Ева́нгелие. И я́коже дал еси́ Ему́ власть на вся́кой пло́ти. Да все е́же дал еси́ Ему́, даст им живо́т ве́чный. Толкова́ние. Сла́ва Бо́жия есть, е́же всем и всегда́ блага́я дава́ти. Не то́кмо бо во иуде́ю прии́де пропове́дание, но и во всю вселе́нную. Сего́ ра́ди глаго́лет, и власть на вся́кой пло́ти. Ева́нгельское же пропове́дание, на всех челове́к явля́ет благо́е дарова́ние, и от сего́ быва́ющии живо́т и спасе́ние ве́чное. А́щебо и неве́роваша вси, свои́м изволе́нием удержа́вшеся и возврати́вшеся. Ева́нгелие. Се же есть живо́т ве́чный, да зна́ют Тебе́ еди́наго и́стиннаго Бо́га, и Его́же посла́л еси́ Иису́са Христа́. Толкова́ние. И́стиннаго Бо́га глаго́лет. Поне́же бо покланя́ющеися куми́ром, бо́ги сия́ нарица́ху лжу́ще, бо́зи же не бе́ху, но лука́вых и злых челове́к и бесо́вьска обли́чия. Еди́наго же и́стиннаго Бо́га рек, и Отца́ глаго́лет. Бо́жие же и О́тчее позна́ние, неприе́млет никто́же, но то́кмо Сы́ном. Позна́ние же и́стинное есть, де́лы благи́ми ве́ра. Ве́рованием же пра́вым, позна́ние Бо́жие быва́ет. Ева́нгелие. Аз просла́вих Тя на земли́. Де́ло соверши́х, е́же дал еси́ Мне да сотворю́. Толкова́ние. На земли́ рече́ просла́вил есть Отца́ Христо́с. Поне́же бо на небесе́х просла́влен бя́ше от а́нгел и покланя́ем. Сла́ву же сию́ глаго́лет, е́же от челове́к слу́жбу и поклоня́ние быва́емое и приноша́емо Ему́. Ева́нгелие. И ны́не просла́ви Мя Ты О́тче, от Тебе́ Самого́, сла́вою ю́же име́х у Тебе́. Пре́же мир не бысть. Толкова́ние. Хотя́ показа́ти нам Христо́с, плотьска́го устрое́ния Его́ та́йну, сла́ву про́сит от Бо́га и Отца́. Еще́ бо естество́ плотьско́е не бя́ше просла́вилося, ниже́ нетле́ние прия́ло бя́ше, ниже́ престо́лу ца́рскому бя́ше причасти́лося. По Воскресе́нии же и Вознесе́нии, и сла́ве и нетле́нию и престо́лу ца́рьскому причаща́ется и прие́млет, и вся тварь поклоня́ется Ему́. Ева́нгелие. И яви́х и́мя Твое́ челове́ком. Толкова́ние. Аз Тебе́ сказа́нна и явле́на всем челове́ком сотвори́х. Никому́ же от всех челове́к позави́дев, удержа́х поуче́ние. А́щели же не вси ве́роваша, несть от Мене́ вина́, но изволе́ние неве́ровавших. Ева́нгелие. И́хже дал еси́ мне от ми́ра, Твои́ бя́ху, и Мне их дал еси́, и сло́во Твое́ сохрани́ша. Толкова́ние. На утверже́ние и извеще́ние ученико́м глаго́лет сия́. Показу́я, я́ко и́стинно прилежа́щих к Нему́, и ве́рующих пра́во, и соверша́ющих святы́я Его́ за́поведи, свои́х и при́сных и́мать, и Оте́ц лю́бит их, и ми́лует и промышля́ет о них. Вся у́бо Сыно́вняя О́тча суть, та́коже и О́тчая Сыно́вня суть. Не у́бо ны́не прия́т сих Сын, но Оте́ц име́яше, и Сыно́вни бе́ху. Яви́х и́мя Твое́ челове́ком. Яви́бо и́мя Отца́ Сын, поне́же бо а́ще и ве́дяху Его́, но не я́ко Отца́ ве́дяху, но я́ко Зижди́теля то́кмо. И жи́дове то́кмо зна́ху Его́, но ни они́ вси. Единоро́дный же Сын и Сло́во Бо́жие и О́тчее на земли́ я́влься, Отца́ Его́ яви́, и словесы́ и де́лы позна́на Его́ челове́ком сотвори́. И́же бо Его́ Сы́на Бо́жия показа́, я́ве у́бо я́ко и Отца́ споказа́ше. Ева́нгелие. Аз рече́ о сих молю́. Не о всем ми́ре молю́, но о тех и́хже дал еси́ Мне, я́ко Твои́ суть. И Моя́ вся, Твоя́ суть. И Твоя́ Моя́. И просла́вихся в них. Толкова́ние. Па́ки о ученице́х глаго́лет. Многоразли́чно сих утеша́я, да́же позна́ют и любо́вь ю́же и́мать на них. Не о сих же то́кмо сия́ глаго́лет, но и о всех ве́рующих вонь уче́нием учени́к Его́. Ми́ра же нарица́ет неве́рных люде́й, и́же не суть Бо́жии. Отчужди́шабося рече́ гре́шнии от чре́ва. Не о сих у́же му́дрствующих мирска́я молю́ся, но и́хже дал ми еси́. Да́же бо не мне́ти и́муть не́цыи, я́ко вско́ре дано́ бысть Ему́. Нача́льство и власть. Глаго́лет. Я́ко Твои́ бя́ху, и Мои́ бя́ху. Твоя́ бо вся Моя́ суть. И я́ко име́ю их Аз, и Ты и́маши, и неотъя́ти бы́ша. Моя́ бо вся, Твоя́. Я́же бо ви́дит кто во Отце́, та́же ви́дит и в Сы́не. Не по прия́ти существа́, но по существу́. И́хже бо и си́ла равна́, равно́ ве́де и де́йство. Христо́с бо Бо́жия си́ла, и Бо́жия прему́дрость. Ева́нгелие. О́тче святы́й, соблюди́ их во и́мя Твое́. Толкова́ние. Си́речь Cвое́ю по́мощию, и де́йством боже́ственым сохране́ни бу́дут. Ева́нгелие. И́хже дал еси́ мне, сохрани́х. И никто́же от них поги́бе, то́кмо сын поги́белный. Толкова́ние. Ели́ко по Мне глаго́лет Христо́с, ничто́же не оскуди́х, но соблюдо́х их. И всеобра́зно подвиго́хся о сих укрепле́нии. А́ще ли же от себе́ поги́бе Иу́да, и мно́зи ини́и пото́м отмета́ются на погубле́ние, ничто́же се до Мене́. Не Мне у́бо отрева́ющу и оставля́ющу, отступа́ют от пути́ пра́ваго. Что у́бо Ми подоба́ше сотвори́ти в них, и не сотвори́х. Ну́жею не привлача́ю ни понужа́ю. Приходя́щих бо ко Мне во́лею Свое́ю не изгоня́ю вон, ниже́ отрева́ю ни оставля́ю, до́бре пребыва́ющих в за́поведех Мои́х. Злых же и лука́вых оставля́ю самовла́стно ходи́ти. Ева́нгелие. Ны́не же к Тебе́ иду́. И сия́ глаго́лю в ми́ре, да и́мут ра́дость мою́ испо́лнену в себе́. Толкова́ние. Да́же отдохну́т, и обезпеча́луются ученицы́. Сия́ глаго́лю в ми́ре на утеше́ние сим, и да́же и́мут ра́дость Мою́ испо́лнену в себе́. Сию́ бо ра́дость и весе́лие бра́тие, име́ти в себе́ всеобра́зно потщи́мся. Су́щаго в нас бесну́ющагося и неи́стовствующаго бе́са низложи́м. Я́коже бо и святи́и богоно́снии отцы́, А́рия и Саве́лия, и единому́дрствующих сим. Соблюда́юще кре́пко бра́тие, я́же святы́ми си́ми отцы́ завеща́нная боже́ственая правосла́вная поуче́ния. Я́же оне́ми осуже́нна и отрече́нна, ху́льная преда́ния и разуме́ния, отвраща́емся и омража́ем. Се у́бо есть ве́чный живо́т, да́же мы́слию разуме́ем, и се́рдцем ве́руем, и усты́ испове́даем, еди́наго и́стиннаго Го́спода на́шего Иису́са Христа́, и́мже Бо́га и Отца́ позна́хом, и животворя́щий Святы́й Дух к нам прии́де. О́тче святы́й соблюди́ нас и́менем возлю́бленнаго Сы́на Твоего́, Его́же дал еси́ нам, и благода́ти животворя́щаго и пресвята́го Ду́ха Твоего́. И никто́же от нас поги́бнет, от и́стинных Твои́х поклони́телей, всеси́лная свята́я Тро́ице единосу́щная. Но враг наш неусыпа́емый, и сопоста́т лю́тый, под нога́ма нас немощны́х паде́т. Я́ко писа́ние Твои́х за́поведей, и повеле́ний, в нас содева́ется и соверша́ется. От дия́воляго же томле́ния и напа́дания, ненави́дящих нас враг изба́вльшеся. Невре́дно поживе́м, тобо́ю укрепля́еми. И та́ко живу́ще, и́мамы ра́дость Твою́ испо́лнену в себе́. И от сея́ исполня́еми, безнапа́стно многомяте́жнаго жития́ сего́ пре́йдем пучи́ну. И на твое́ ти́хое приста́нище прии́дем. Я́ко Тобо́ю дае́тся вся́ко бла́го и спасе́но. И Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сыну и Свято́му Ду́ху. Ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, Ами́нь.