Книга 
Loading...
ОтекстованоДата последнего обновления: 21.02.2023
Поуче́ние Иоа́нна Златоу́ста в неде́лю о слепо́м и е́же архие́реом поуча́ти лю́ди вели́т исце́лити от грех я́коже Хри́сту. Ева́нгелие от Иоанна. Сло́во 18.

Го́споду и Бо́гу и Спа́су нашему Иисусу Христу́ глаго́лющу иуде́ом, и себе́ ра́вна Богу и Отцу́ показу́ющу. И пре́жде Авраа́́ма бы́вшу Аз есмь глаго́лющу. И со дерзнове́нием фарисе́я облича́ющу, и кни́жники ку́пно. Они́ же я́ростию и гне́вом исполня́хуся, и жесто́цы явля́хуся Нань и смуща́хуся. И взя́ша ка́мение мета́ти Нань. Христо́с же уклони́ся отту́ду, и посреди́ их неви́димо изы́де из хра́ма. И ми́мо хожда́ше тако про́сто, ни еди́ну напа́сть име́я от гоня́щих его иуде́й. На исцеле́ние слепа́го прихо́дит, уверя́я глаголе́мая от Него́, фарисе́ом и кни́жником глаго́лемая. И умякча́я жестоту́ их и неве́рствие, зна́мением сим. Ужа́сни же бы́вше ученицы́, и не ве́деще о виде́нии слепа́го вопроша́ют. Ева́нгелие. Го́споди, кто согреши́, сей ли, или́ роди́теля его́, да слеп роди́ся. Толкова́ние. Слы́шаша бо пре́жде Христа́ к разсла́бленному глаго́люща. Се здрав еси́ ктому́ не согреша́й. Ви́девше же слепа́го, и уве́девше я́ко та́ко роди́ся. Удивля́ются и вину́ и́щут разуме́ти. Госпо́дь же разреша́я им неве́дение, отвеща́ и рече́. Ева́нгелие. Ниже́ сей согреши́. Толкова́ние. От рожде́ния бо бя́ше слеп. И ка́ко есть возмо́жно согреши́ти, еще́ не рожде́ну. Ева́нгелие. Ниже́ роди́теля его́ согреши́ста, да сего́ ра́ди слеп роди́тся. Толкова́ние. Ча́до бо роди́телей ра́ди не прие́млет суда́. Непра́ведно бо есть ины́м согреша́ющим, ины́м же приима́ти осужде́ние. К ча́дом ничто́ же согреша́ющим, налага́ти прегреше́ния о́тча, непра́ведно есть. Глаго́лет бо проро́к Иезеки́иль, не бу́дет ктому́ при́тча сия́ глаголе́мая. Я́ко отцы́ ядо́ша те́рпкая, и зу́бы ча́дом отерпо́ша. Но жив Госпо́дь, и жива́ душа́ моя́. Я́ко отсе́ле не и́мать бы́ти, ины́м согреша́ющим. Ины́м же му́чимым быва́ти, но согреши́вый он му́чим бу́дет. И Моисе́ом же зако́н полага́ет Бог глаго́ля. Не умре́ти и́мать оте́ц чад ра́ди, но душа́ согреши́вшия она́ и умре́ти и́мать. Ева́нгелие. Но да явя́тся дела́ Бо́жия на нем. Толкова́ние. Сей глаго́л Ева́нгелия, не по вине́ сей глаго́лется та́ко, но прилу́чением. Ниже́ бо сего́ ра́ди слеп роди́ся челове́к он, да́же явя́тся дела́ Бо́жия на нем. Но сотворе́нием де́ла та́ко случи́ся. Исцеле́вшу бо слепо́му, просла́вися Бог, и яви́шася дела́ Его́. О Себе́ у́бо рече́ се Христо́с, а не о Отце́ и Бо́зе. О́ного бо сла́ва явле́на бя́ше, сего́ ра́ди и глаго́лет. Ева́нгелие. Мне подоба́ет де́лати дела́ посла́вшаго Мя. Толкова́ние. Несть у́бо ма́ла сла́ва е́же Зижди́телю позна́ну бы́ти, Единоро́днаго Сы́на и Сло́ва Бо́жия, и дела́ де́лати посла́вшаго ѝ, Единосу́щнаго и Неви́димаго Отца́. Ева́нгелие. До́ндеже день есть. Гряде́т бо нощь, егда́ никто́же мо́жет де́лати. Толкова́ние. До́ндеже у́бо житие́ се стои́т, де́лает нас ра́ди Влады́ка. Зна́мения бо и чудеса́ дела́ Его́ суть, да́же и мы ве́руем Вонь, и живо́т и́мамы о И́мени Его́. Прихо́дит же нощь, дело́м преста́ние, си́речь, коне́ц живота́ ко́ждаго нас. Гряде́т бу́дущий век он, егда́ ни ве́ра де́йствует ни дела́. Зде у́бо есть дея́ние вся́кое зна́мением и ве́ре, и промышле́ние и потща́ние на́шего спасе́ния. Та́може еди́но то́кмо отвеща́ние Пра́веднаго Cудии́ глаго́люща. Прииди́те благослове́ннии Отца́ Моего́, насле́дуйте угото́ванное вам Ца́рствие, и ве́чное наслажде́ние. И иди́те прокля́тии во огнь ве́чный, и в безконе́чныя му́ки и томле́ния. Ева́нгелие. Егда́ в ми́ре есмь, свет есмь ми́ру. Толкова́ние. Све́та Себе́ глаго́лет бы́ти Христо́с, поне́же просвеща́ет мы́сленно ве́рных сердца́, и свет оче́с челове́ком да́рует. Ева́нгелие. Сия́ рек, плю́ну на зе́млю, и сотвори́ бре́ние от плюнове́ния и пома́за о́чи бре́нием слепо́му. И рече́ ему́. Иди́ умы́йся в купе́ли силоа́мстей, е́же сказа́ется по́слан. И́де же и умы́ся, и прии́де ви́дя. Толкова́ние. Персть прие́м от земля́ Христо́с, созида́ет несу́щая очеса́ слепа́го. Показу́я и явля́я, я́ко душе́вным си́лам Той есть подая́й де́йство, и Той есть искони́ созда́вый челове́ка от пе́рсти. Не размеси́ же водо́ю, но сли́ною. Да́же позна́емо бу́дет, я́ко благода́ть вся от плюнове́ния пречи́стых и боже́ственных уст бя́ше. Посыла́ет же и в силоа́млю купе́ль, да́же пока́жет простоту́ и благоу́мие слепа́го, ктому́ же и изволе́ния его́ несомне́ние. И да́же мно́гия и́мать на свиде́тельство исцеле́ния. Мно́гия бо усре́л слепы́й, идя́ше на Силоа́м, очеса́ иму́ща пома́зане бре́нием. Купе́ль же сия́ силоа́мля, вне Иерусали́ма гра́да бя́ше, и е́же о сей сказа́ние, си́це пове́дает. Иногда́ проро́к Иса́ия малоду́шествовав, помоли́ся воду испи́ти. И а́бие по́слана бысть ему́ вода́ от Бо́га. Бысть же се при царе́ Езеки́и. Обсе́дшим у́бо Иерусали́м град иноплеме́нником, и лю́дем иуде́йским погиба́ющим оскуде́нием воды́. Проро́к помоли́ся, и вода́ изы́де. И егда́ убо прихожда́ху жи́дове проро́ком посыла́еми, исхожда́ше вода́. Егда́же иноплеме́нницы прихожда́ху, не обрета́шеся вода́ нима́ло. И уме́ршу Иса́иеви, та́мо погребо́ша его́ иуде́и. Да́же моли́твы ра́ди его́ вода́ не оскуде́ет. Ева́нгелие. Сосе́ди же его́ и и́же бя́ху ви́дели его́ пре́жде, я́ко слеп бе, глаго́лаху. Не сей ли есть седя́ и прося́. О́вии глаго́лаху, я́ко сей есть. Ини́и же глаго́лаху, я́ко подо́бен ему́ есть. Он же глаго́лаше, я́ко аз есмь. Толкова́ние. Ви́дяще и сле́паго и о́браза его́ начерта́ние, каково́ бя́ше пре́жде воспомина́юще. Очеса́ его́ ны́не ви́дяще отве́рсте, не ве́роваху я́ко он есть. Пресла́вное бо чу́до се, на безве́рие ведя́ше их. Сусе́дом у́бо та́ко сумня́ющимся. Иногда́ слеп сый благи́й дар не кры́яше. Но с дерзнове́нием глаго́лаше, я́ко аз есмь, и исцеле́ние я́ве пропове́даше. Ева́нгелие. Вопроша́ху же его́ глаго́люще, ка́ко ти ся отверзо́сте о́чи. Отвеща́ он и рече́. Челове́к нарица́емый Иису́с, бре́ние сотвори́, и пома́за о́чи мои́, и рече́ ми́. Иди́ в купе́ль силоа́млю, и умы́йся. Шед же и умы́вся прозре́х. Толкова́ние. Дивля́ху же ся иуде́и, и ужаса́хуся слыша́ще слепа́го. И опа́сно вопроша́ху, что глаго́леши, челове́к такова́я де́лает. Он же и́стинное свиде́тельствоваше с дерзнове́нием. Ей рече челове́к по́гласу и по пе́рсту пома́завшу, мня́ше ми ся бы́ти. И я́коже повеле́ ми сотвори́х, и се ви́жу. Ева́нгелие. Ре́ша же ему́, кто Той есть; глаго́ла, не вем. Ведо́ша же его́ к фарисе́ом, и́же бе ино́гда слеп. Бе же суббо́та, егда́ сотвори́ бре́ние Иисус и отве́рзе ему́ о́чи. Толкова́ние. Зави́дяще Христу́ иуде́и, и ревну́юще о благо́м да́ре слепа́го, и о чудеси́ е́же на нем. Иска́ху его обрести́, и ко иере́ом привести́. Но поне́же не обрето́ша, зане́ Христо́с не хотя́ше близ исцеле́нных обрета́тися. Не бя́ше бо славолю́бец, ниже́ по́честь любя́ше. Но везде́ и во всех смиренному́дрствуя явля́шеся. Приво́дят су́щаго иногда́ сле́па к фарисе́ом. Ева́нгелие. И вопроша́ху его́ фарисе́и, ка́ко прозре́, он же я́ко к пре́жде слы́шащим, скоре́йше па́ки глаго́лет. Бре́ние положи́ на о́чи мои́, и умы́хся и ви́жу. Толкова́ние. Фарисе́и же ре́ша. Виждь Иису́са что де́лает в суббо́ту, бре́нием помазу́ет. Я́ко слепа́го исцели́, не смышля́ют фарисе́и. Но зане́же бре́ние сотвори́, су́дят и осужда́ют безу́мно и непра́ведно ненави́дяще. Ева́нгелие. Глаго́лаху же от фарисе́й не́цыи. Сей челове́к несть от Бо́га, поне́же суббо́ту не соблюда́ет. Ини́и же глаго́лаху, ка́ко мо́жет челове́к гре́шен, такова́я чудеса́ твори́ти. И ра́спря бе в них. Толкова́ние. От распре́ния бо е́же ме́жду собо́ю име́яху, и поне́же никто́же сме́яше я́ве рещи́ е́же хотя́ше. На слепа́го па́ки прилага́ются. И вопроша́ют ѝ, ели́цы благосла́вие о Христе́ име́яху. Ева́нгелие. Ты что глаго́леши рече́ о нем, я́ко отве́рзе о́чи твои́. Он же рече́, я́ко проро́к есть. Толкова́ние. Сие́ бо и́мя, во иуде́ох честне́йше бя́ше. Ева́нгелие. Не веро́ваша же иуде́и о нем, я́ко слеп бе и прозре́, до́ндеже возгласи́ша роди́теля того́ прозре́вшаго, и вопроси́ша их глаго́люще. Сей ли есть сын ваш. Его́же вы глаго́лете я́ко слеп роди́ся, ка́ко у́бо ны́не ви́ди. Толкова́ние. Па́ки не ве́руют фарисе́и, я́ко сле́пу су́щу исцеле́ние Христо́с дарова́. И роди́теля его́ вопроша́ют, не веру́юще сосе́дом. Па́че же и прикры́ти хотя́ще чу́до, мно́жае явля́ют ѐ, роди́телем я́ве вся пове́дающим. Не ре́ша же фарисе́и к роди́телем его́, я́ко сей ли есть сын ваш, и́же иногда́ слеп. Но его́же вы глаго́лете, си́речь, его́же вы сотвори́сте сле́па. И везде́ провозвеща́ста сло́во се, и ка́ко ны́не ви́дит. Я́ко лжу́щим роди́телем слепа́го, оболга́ют и понужда́ют их отврещи́ся сы́на, глаголю́ще. Зане́ ви́дит ны́не сын ваш, лжа у́бо я́ве я́ко слеп бы́ше перви́е. Ева́нгелие. Отвеща́ста же и́ма роди́теля его́ и ре́ста. Ве́мы я́ко сей есть сын на́ю, и я́ко слеп роди́ся. Ка́ко же ны́не ви́дит, не ве́мы. Или́ кто отве́рзе ему́ о́чи, мы не ве́мы. Сам во́зраст и́мать, самого́ вопроси́те, сам о себе да глаго́лет. Сия́ реко́ста роди́теля его́, я́ко боя́стася жидо́в. У́же бо ся бя́ху сложи́ли жи́дове, да а́ще кто его́ испове́сть Христа́, от со́ньма изве́ржен да бу́дет. Сего́ ра́ди роди́теля его́ реко́ста, я́ко воз́раст и́мать, самого́ вопроси́те. Толкова́ние. Три вопроше́ния вопроша́ют иуде́и роди́теля слепа́го. А́ще сын их бя́ше, и а́ще слеп роди́ся, и ка́ко прозре́. Роди́теля же двоя́ вопроше́ния испове́дают. Я́ко сын их есть, и я́ко слеп роди́ся. Ка́ко же прозре́ не ве́дяще не глаго́лют, но сы́на предла́гают, досто́йно ве́рна свиде́теля рещи́, ка́ко прозре́. Еда́ младе́нец есть, или́ несверше́н рече́, я́ко неразуме́ти ка́ко исцеле́. Ева́нгелие. Возгласи́ша же второ́е челове́ка, и́же бе слеп, и ре́ша ему́ даждь сла́ву Бо́гу. Мы ве́мы, я́ко челове́к сей гре́шен есть. Толкова́ние. Я́ве и безсту́дно не глаго́лют слепо́му отврещи́ся, я́ко Христо́с его́ исцели́. Покро́вне же се сотворя́ют, благоче́стия вся́ко о́браз предлага́юще. Даждь славу Бо́гу глаго́люще, си́речь испове́ждь, я́ко ничто́же сотвори́л есть Христо́с на мне. Слепы́й же иногда́, со дерзнове́нием отвеща́ и рече́. А́ще гре́шен есть не вем, ниже́ ны́не истяза́ю се, ниже́ отвеща́ю о сем. Еди́но же вем, я́ко слеп сый, и ны́не ви́жу. И я́ко чу́до на мне соде́я, яково́ же никто́ же от ве́ка не сотвори́. Та са́мая вещь в собе́ да смотря́ется, и да учи́т вас и́стинное. Многоразли́чными о́бразы, начина́ют прикрыва́ти чудо. Но са́мое то естество́ и́стины, от него́ же мни́тся ины́ми наве́товатися, от сих же па́че крепча́йше быва́ет, и ясне́йше сия́ет. Ева́нгелие. Ре́ша же ему́ па́ки, что сотвори́ тебе́. Ка́ко отве́рзе о́чи твои́. Отвеща́ им. Реко́х вам у́же и не слы́шасте. Что па́ки хо́щете слы́шати. Еда́ и вы хо́щете ученицы́ Его́ бы́ти; они́ же укори́ша его́ и ре́ша ему́. Ты учени́к еси́ Того́. Мы же моисе́ови есмы́ ученицы́. Мы ве́мы, я́ко моисе́ови глаго́ла Бог. Сего́ же не ве́мы отку́ду есть. Толкова́ние. И о сем лжут иуде́и, Моисе́ова бо не ви́деша, но от пра́дед свои́х слы́шаша. Христа́ же не слы́шаша, но ви́деша. Очеса́ бо ве́де, па́че слух верне́йша суть. И а́ще моисе́овы бы́ша ученицы́, и Христо́вы бы́ша бы́ли. Я́коже и сам глаго́лаше им. А́ще ве́ровали бы́сте моисе́ови, ве́ровали бы́сте и мне. Ева́нгелие. Отвеща́ челове́к, и рече́ им. О сем бо ди́вно есть, я́ко вы не ве́сте отку́ду есть, и отве́рзе о́чи мо́и. Вем же я́ко гре́шники Бог не послу́шает. Но а́ще кто богочте́ц есть, и во́лю Его́ твори́т, того́ послу́шает. От ве́ка несть слы́шано, я́ко кто отве́рзе о́чи сле́пу рожде́ну. А́ще не бы был сей от Бо́га, не могл бы твори́ти ничесо́же. Отвеща́ша и ре́ша ему́. Во гресе́х ты роди́лся еси́ весь, и ты ли учи́ши нас. И изгна́ша его вон. Толкова́ние. Мня́ще я́ко отврещи́ся и́мать, вопроша́ху его. Зане́же не отве́ржеся, но па́че и́стину пропове́даше, и облича́ше их. Тогда́ осужда́ют ѝ, и слепото́ю поноша́ют ему́, изгоня́ют ѝ вон. Возненави́деша бо облича́ющаго во врате́х, и сло́во пра́ведное омерзе́ им. Не можа́ху бо терпе́ти ни́щаго и убо́гаго обличе́ние, явля́ющася дерзнове́нна о и́стине. Но постыжа́хуся ло́жно глаго́люще. Та́ко бо ве́лия и́стины си́ла, я́коже и лжи мно́го спря́тание и недерзнове́ние. Ева́нгелие. Услы́ша Иису́с, я́ко изгна́ша его́ вон. И обре́те его́, рече́ е́му. Ты ве́руеши ли в Сы́на Бо́жия. Отвеща́ он и рече́: И кто есть Го́споди да ве́рую в Него́. Рече́ же ему́ Иису́с. И ви́дел еси́ Его́, и глаго́ляй с тобою, Той есть. Он же рече́, ве́рую Го́споди, и поклони́ся Ему́. Толкова́ние. Та́ко вопроша́ет Христо́с слепа́го, я́коже и су́щу с ним. И прие́млет глаго́лемая от него́ иуде́ом. Поне́же бо ре́ша ему иуде́и, даждь сла́ву Бо́гу. И та́ко о сем умо́лкну. Похвали́ же его́ Христо́с, и прия́т. Сего́ ра́ди ниже́ рече́ ему́, ка́ко не воздаде́ сла́ву Бо́гу. Но глаго́лет, ты ве́руеши ли в Сы́на Бо́жия. Да́же научи́мся вси, я́коже ве́ровати в Сы́на Бо́жия. Се есть е́же дава́ти сла́ву Бо́гу равноче́стием. Почита́яй бо Сы́на, той есть почита́яй и Отца́. Ве́рующе же и мы бра́тие, в Зижди́теля и Соде́теля и Го́спода, и покланя́ющеся Ему́. Я́ко от тмы и заблужде́ния и от кля́твы нас свобо́ждьша, и просве́щьша душ на́ших и телеса́. Свет бо той в мир прише́л есть. Дела́ же Све́та до́ндеже день есть де́лаем, тмы дела́ возненави́девше. Восприи́мем во уме́ суда́ бу́дущаго. Прихо́дит бо нощь сме́рти, егда́ никто́же де́лати мо́жет. Несть бо во а́де испове́дания, несть та́мо покая́ния. Несть ктому́ спасе́ние, и́мже отсю́ду нестяжа́вшим се. Ны́не вре́мя де́лания и се́мене и ку́пли настои́т. Ны́не мно́гим по́двигом и трудо́м и по́том, се́ем усе́рдно. Да́же по сем поко́ем и весе́лием жнем. Собра́ния есть вре́мя о́но, а не де́лания. И е́́же а́ще кто се́ет зде, се и жа́ти и́мать в бу́дущем ве́це. Се́ем на ду́се се́мя духо́вное. Се́ем утро́бы ще́дры. Кро́тость, умиле́ние, любо́вь, долготерпе́ние, человеколю́бие, благосты́ню, ми́лостыню, поми́лование, мир, ра́дование и освяще́ние. Его́же кроме́ никто́же ви́дети и́мать Го́спода. Не лени́мся учи́ти всех, и све́том наставля́ти, сле́пствующих на до́брая дела́, и на и́стину и благоче́стие. И па́че же и́же на сию́ слу́жбу духо́вную учене́ни, и сло́во до́лжни су́ще возда́ти Бо́гу. Е́же при́сно де́лати дела́ Бо́жия, се есть, е́же тре́бующим дава́ти, и промышля́ти о недоста́точных, и ми́ловати их. И вся́ко де́ло уго́дно Бо́гу твори́ти. Мно́гим у́бо злым, пра́зднование хода́тай быва́ет. Всегда́ у́бо поуча́емся о до́брых, да́же злым не поучи́мся. Ум у́бо почива́ти не хо́щет, при́сно дви́жим у́бо есть, и блага́я до́лжен есть де́лати. Пра́здному же вели́кий Па́вел, ни я́сти повелева́ет. И а́ще обря́щет нас Госпо́дь, при́сно блага́я де́лающих, и дерза́ющих о и́стине. Прия́ти веде́ и́мать и заступи́ти нас, и изба́вити нас от напа́сти и молвы́, борю́щих и ненави́дящих нас, ви́димых и неви́димых враг. И натрижне́ния даст кра́сна и нетле́нна. И в боже́ственный черто́г введе́т. И своего́ Ца́рствия наслажде́ния да́рует. Е́же сподо́битися всем нам бы́ти, благода́тию и человеколю́бием Го́спода на́шего Иису́са Христа́. С Ним же Отцу́, ку́пно же и Свято́му Ду́ху, Сла́ва и Держа́ва и поклоне́ние. Ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.