Обновле́нием чти́тися ве́тхий зако́н и до́бре име́ющь, па́чеже но́вым чти́тися обновле́нии - и сие́ не еди́нощи, но и мно́гащи, коему́ждо ле́та ораще́нию той день приводя́щу, да не исчезнове́на вре́менем бу́дут до́брая, ниже́ претеку́т забве́ния глубина́ми омрача́ема. Обновля́ются у́бо «к Бо́гу о́строви» Иса́ии, я́коже прочто́хом; ки́и ли у́бо о́строви сия́ непщева́тельне, мню же от язы́к Це́ркви ны́не устрояе́мыя, и от сла́наго неве́рия возница́ющая, и водруже́ние прие́млющыя Бо́гу ше́ственное. Обновля́ется же «стена́ ме́дна» у и́ного проро́ка, мню же ду́ша тверда́, и златови́дна, и новодруже́на во благоче́стие. «Пе́ти же Го́сподеви песнь но́ву» повелева́емся, а́ще же в Вавило́н и лука́вое смеше́ние низвле́кшися от греха́, та́же во Иерусали́му возспа́сшеся - и та́мо у́бо не могу́ще божес́твенную пе́ти песнь, я́ко на земле́ чужде́й, зде́ же но́ву песнь и жи́тельство уставля́юще, а́ще же пребы́вше в до́бром, и преуспева́юще, и о́во у́бо испра́вивше уже́, о́во же исправля́юще от свя́таго и новотвори́ва Ду́ха. Обновля́ется же Ски́ния сведе́ния и зело́ многосоверше́нно, ю́же Бог показа́, и Веселе́ил соверши́, и Моисе́й водружи́. Обновля́ется же ца́рство Дави́да; не еди́нощи, но помазу́ему пе́рвее, и нарица́ему второ́е. «Бы́ша же обновле́ния во Иерусали́мех» . Зима́ бе неве́рия, и Иису́с прису́тствоваше Бог и Храм, Бог ве́чный, Храм нов, тождедне́вне реши́мь, и тридне́вен воскреша́емь, и пребыва́ющь во ве́ки - да аз спасу́ся, и от ве́тхаго паде́ния воззову́ся, и бу́ду но́во зда́ние, таковы́м человеколю́бием воззижда́емь. Взыска́ет же боже́ственный Дави́д се́рдце чи́сто в себе́ зи́ждемо и дух прав, во утро́бех обновля́емь – не я́ко не име́я, [Кто бо а́ще не Дави́д толи́к?], но я́ко но́во зна́я, ны́не при́сно прилага́емое. И что тре́бствует ми вя́щших обновле́ний? Мо́щно насу́щная сказа́ти и я́же днесь торжеству́ем, к жи́зни по сме́рти прибли́жившеся. Обновле́ния, обновле́ния торжество́ бра́тие! Да глаго́лется бо мно́гащи от сла́дости. И ки́я сия́? Ве́дящии у́бо научи́те, неве́дящии же - слу́хом обновля́йтеся.
Свет бе непристу́пен, и необъема́емь Бог, ниже́ наче́ншийся, ниже́ преста́нущь, ниже́ ме́римь; Присносия́нен, Трисия́нен, ма́лыми ели́к есть ви́димь, [мню же, ниже́ ма́лыми]. И све́ти втори́и, пе́рваго Све́та озаре́ния, при Нем си́лы и служе́бнии ду́хове. У нас же сей свет не то́чию по́слежди нача́тся, но и но́щию сече́тся и сече́т нощь равноча́стием. Зра́ку вве́рен, и возду́хом разлия́н, и прие́млющь е́же дае́т: ви́дети же бо зра́ку подава́ет, и пе́рвое ви́дится от зра́ка и, ви́димым прити́чущь, дерзнове́ние да́рует. Восхоте́в бо Бог сей мир соста́вити, от ви́димых же и неви́димых состоя́щь, вели́ка и чу́дна вели́чия Своего́ пропове́дника, присносу́щным бо Сам есть Свет, и не ин. Что бо тре́бствоваше све́та втора́го, велича́йшь иму́щым? До́льным же и при нам , пе́рвую просиява́ет све́та сего́ си́лу. И́бо ле́потствоваше вели́кому Све́ту соде́тельство от све́та нача́ти, и́мже реши́т тму и обдержа́щее тогда́ безкрасо́тство и безчи́нство. И сей не орга́нен изнача́ла указа́в, ниже́ со́лнечный, - я́ко мое́ сло́во, - но безтеле́сен, и безсо́лнечный, та́же и со́лнцу дан освеща́ти всю вселе́нную. Елма́ бо и́нем вещь предподста́вив, возвидотвори́ по́слежде коему́ждо чин, и о́браз, и вели́чество приложи́в, да возчудоде́ет что бо́льшее. Зде вид ве́щи предподста́ви: вид бо со́лнца свет, посе́м же вещь приво́дит, о́ко дне соде́лав сие со́лнце. Си́це не́что пе́рвое во днех чи́слится, и второ́е, и тре́тие, и про́чая - да́же до седма́го и поко́йнаго дел дне, и́миже разделя́ются бы́вшая, словесы́ неизглаго́ланными учиня́ема, и не напра́сно воздава́емая вся си́льному Сло́ву и Ему́же помы́слити то́чию или́ рещи́ де́ло есть представля́емо. А́ще же после́дний челове́к показа́ся, и сей руко́ю Бо́жиею и о́бразом почте́н, чу́дно ничто́же: подоба́ше бо, я́коже царю́, предпоста́вити ца́рская, и та́ко введе́ну бы́ти Царю́, все́ми уже́ дориноси́му.
А́ще у́бо бы́хом пребы́ли, е́же бы́хом, и за́поведь сохрани́ли - бы́ли бы́хом, е́же не бы́хом, к дре́ву жи́зни прише́дше по дре́ве зна́ния. И что бы́вше? Обезсме́ртившеся и Бо́гу прибли́жшеся. Елма́ бо «за́вистию лука́ваго смерть в мир вни́де» и укра́де ле́стию челове́ка, сего́ ра́ди на́шею стра́стию стра́ждет Бог, быв челове́к, и ни́щетствует е́же пло́ти соста́витися, да мы О́ного нището́ю обогати́мся. Отсю́ду смерть, и погребе́ние, и воскресе́ние. Отсю́ду новозда́ние, и попра́зднственный пра́здник. И па́ки аз торже́ственник, обновля́ющь мое́ спасе́ние.
Что у́бо глаго́лет? Не пе́рвая ли неде́ля обновле́ние бе, по свяще́нной но́щи и светоно́сию? Но дне́шнему сие́ дая́, о́ любопра́зднственниче ты, и мно́гая примышля́я светлова́ния.
О́на святи́тельство бя́ше, сия́ же спасе́ния рождество́. И о́на у́бо междопреде́лие погребе́ния и воскресе́ния, сия́ же чи́сте втора́го бытия́, да я́коже пе́рвое зда́ние нача́ло от неде́ли прие́млет, [явле́но же, от тоя́ бо седмы́й, савва́та быва́ет, упокое́ние су́ще дел], та́ко и втора́я па́ки от тоя́жде начина́ется, пе́рвая су́щи по ней, и осми́ца от су́щих пре́жде тоя́ - высо́кия вы́шшая и чу́дныя чудне́йшая, к вы́шнему бо веде́т устрое́нию, е́же и боже́ственный Соломо́н гада́тельствовати ми мни́тся, дая́ти «часть седми́», житию́ сему́ законопола́гаю, и «осми́» , бу́дущему от зде́шнего благоде́йства и та́мошнего устрое́ния. Но и вели́кий Дави́д то́йже припева́ти ви́дится о осми́це псалми́ , я́коже и обновле́ний дню сему́ псало́м ин , до́му не́кое обновле́ние имену́я, и́же есмы́ мы, и́же Бо́жий храм бы́ти же и слы́шати сподо́бльшеся, и быва́ти.
И́мате обновле́ний сло́во! Но обновля́йтеся, ве́тхаго челове́ка отве́ргше, в но́вости жи́зни жи́тельствуйте, всем узду́ наложи́вше, от ни́хже смерть [быва́ет], вся у́ды наказа́вше, вся́ку злу дре́ва снедь возненави́девше или́ изблева́вше, и сего́ ра́ди то́чию помина́юще ве́тхия, да бежи́м [их]. «Красе́н бе в виде́нии и добр во снедь», мене́ умертви́вый плод. Бежи́м благорумя́нств, на ны самы́я зрим, да тя «не победи́т добро́ты по́хоть, ниже́ совосхи́тишися ве́ждами» , а́ще мо́щно да́же и до презо́ра, Е́ву помы́слив, сла́дку лесть, что́мый яд. Ка́ко бо спасе́т удо́бь чужда́я, его́же погуби́ своя́? Да не услади́тся ти горта́нь, и́мже низвлачи́тся все дае́мое и, пре́жде не́же прия́тися что́мое, по е́же прия́ти - безче́ствуется. Обоня́ние уже́нствова тя - бежи́ благоуха́ний. Осяза́нием умягчи́лся еси́ - отрецы́ся гла́дкостей и мя́гкостей. Слух преувеща́ - положи́ две́ри ле́стным словесе́м и преде́лательным. «Отве́рзи твоя́ уста́ сло́ву Бо́жию» , да привлечи́ши Дух, да не прито́ргнеши сме́рти. Егда́ не́что тя прельща́ет от отрече́ных, помяни́, кто был еси и отку́ду поги́бл еси́. А́ще ма́ло что от словесе́ преотврати́шися, к себе́ возвраща́йся, пре́жде не́же всеконе́чне вне па́днути и низнести́ся к сме́рти - и бу́ди нов в ме́сто ве́тхаго, и ду́ши пра́зднуй обновле́ния. Я́рость да бу́дет ти на еди́наго зми́я, его́же ра́ди испа́днул еси́. Жела́тельное да простре́тся тебе́ все к Бо́гу, не ко и́ному чесо́му от наве́тных и бла́зненых. По́мысл всем да настоя́тельствует, и да не низвлачи́тся лу́чшее от го́ршаго. Да не возненави́диши твоего́ бра́та, и сия́ ту́не, зань же Христо́с у́мре и твой брат бысть, Бог сый и Влады́ка. Да не воззави́диши исправля́ющу, зави́деный, и зави́дитися увеща́вся, и сего́ ра́ди низведе́н. Да не обезче́стиши слез, мно́гих досто́йная слез постра́давый, та́же поми́лован. Да не отри́неши убо́гаго, обогати́вся Божество́м: а́ще же у́бо, но да не обогати́шися на убо́гаго, и сие́ бо мно́го от несы́тых. Да не обезче́стиши стра́ннаго, за́ньже Христо́с стра́нствова, [Его́же вси мы стра́нницы и прише́льцы,] да не устрани́шися от рая́ я́коже пе́рвее. Пода́ждь тре́бующему храм, покро́в, пи́щу ‐ си́ми наслажда́йся и па́че тре́бования. Да не возлюби́ши бога́тства, а́ще не помага́ет убо́гым; оста́ви, оста́вленый; поми́луй, поми́лован. Стяжи́ человеколю́бным человеколю́бное, до́ндеже вре́мя. Все житие́ да обновля́ется тебе́, всяк жи́тельства путь. Я́же под и́гом - дади́те что и Бо́гу, предприя́стеся бо, де́вы - все Бо́гу, разреши́стеся бо. Не быва́йте та́тницы рабы́ни сла́сти, бежа́вшия свобо́ды от е́же сожи́ти, не му́же́м у́бо, му́жем же оба́че. Не прие́млю тружда́тися при́сно, сла́сти воспомина́ньми. Ненави́жу и чрез возду́х обы́чая. Си́льнии, бо́йтеся Сильне́йшаго, И́же высо́ких престо́л Вы́шшаго. Да не почуди́шися ничесо́му, е́же не пребыва́ет. Ни пре́зриши, е́же пребыва́ет, ниже́ что пристя́гниши, е́же расти́чется держи́мо. Не поревну́еши чесо́му зави́димых, но ненави́димых. Не вознеси́ся вельми́, да не бо́лие низнесе́шися, ни злых му́дрствуй, явля́тися лу́чший. Печа́луйся, благи́ми побежда́емь. Не посмее́шися паде́нию бли́жнего: проходи́ же небла́знено, ели́ка ти си́ла, но даждь ру́ку ни́зу лежа́щу. Ниже́ печа́луя, отча́ешися благоде́нства; ниже́ де́я до́бре, печа́ли. Еди́но ле́то четы́ри времена́ но́сит, и еди́но манове́ние вре́мене мно́гыя дея́ний прело́ги. Да пресеца́ет ти печа́ль у́бо сласть, скорбь же лу́чшая наде́жда. Си́це обновля́ется челове́к, си́це чте́тся обновле́ний день, таково́ю пи́щею, таковы́ми сне́дьми. «Не яви́шися, глаго́лет, тощь пред Мно́ю» , но а́ще что до́бро с тобо́ю нося́. Ны́не же яви́ся нов, нра́вом ин, весь измене́н. «Дре́вняя преидо́ша, се бы́ша вся но́ва» . Сие́ пра́зднику плодоноси́, до́брым измене́нием измени́ся и ниже́ си́це вели́ко му́дрствиши, но провеща́й Дави́дово: «Сие́ измене́ние Десни́цы Вы́шняго» , от Него́же все челове́ком исправля́емо. Не хо́щет тя Сло́во когда́ в то́мже пребыва́ти, но приснодви́жна бы́ти, благодви́жна, вся́ко новосозда́нна. А́ще греши́ши - обраща́ющася. А́ще исправля́еши - напряжа́юща. Вчера́ ве́ру име́л е́си време́н - днесь Бо́жию позна́й. «Доко́ле на обою́ хра́млеши плесну́» ? Доко́ле возстрои́тельствуеши? И назда́ти когда́ усе́рдствуй. Вчера́ еже мне́тися не́кто почита́л еси́, днесь е́же бы́ти предпочти́. Доко́ле со́ния? И и́стина не́когда да потщи́тся тебе́! Вчера́ был еси́ позо́рник - днесь яви́ся богозри́телен. Вчера́ - укори́тель лют, днесь - благохва́льник кро́ток. Вчера́ - упива́тель, днесь - целому́дреник. Днесь - винопи́йца, утро - водопи́йца. Днесь упитава́яся на о́дрех слоно́вных и пе́рвыми ми́ры ма́жася - у́тро землелега́тель и бде́тель. Ме́сто сме́шника – сумни́тель. Ме́сто утва́рника – злооде́жник. Ме́сто кичли́ва и го́рда - худ явля́емым. Ме́сто златокро́вна – узкохра́мен. Ни́зу ни́чущ в ме́сто высоковы́йна. А́ще си́це разуме́еши и си́це твори́ши, бу́дет тебе́ не́бо но́во и земля́ но́ва, и́наже и сих сло́во постиза́ющу.
Но отъи́дем уже́ и вре́мени подо́бная сопра́зднующе. Вся бо на добро́ торжеству́ стека́ются и сра́дуются. Виждь бо какова́ ви́димая Цари́ца време́н Цари́це дней посыла́ет и дароно́сит от себе́, все я́ко добре́йшее и красне́йшее. Ны́не не́бо проза́рнейшее. Ны́не со́лнце вы́шшее и златови́днейшее. Ны́не ме́сяца круг све́тльший и звезд лик чи́стший. Ны́не брего́м у́бо во́лны миря́тся, со́лнцу же - о́блак, возду́ху же - ве́три, земля́ же - садо́м, са́дове же - виде́нием. Ны́не исто́чницы проза́рнее теку́т. Ны́не же ре́ки оби́льнее, зи́мных уз отреши́вшияся, и тра́вник благоуха́ет, и сад зелени́тся, и стри́жется злак, и а́гнцы прискаку́ют зеле́ным ни́вам. Ны́не у́бо кора́бль от приста́нищ возво́дится с пе́сньми, [и си́ми я́ко мно́га боголюбе́зными,] и ядри́лом воскриля́ется. И обскаку́ет дельфи́н, воздува́я яко сладча́йшее, возпуща́яся, и пропуща́я пловцы́ со благоду́шием. Ны́не же земледе́латель ра́ло водружа́ет, горе́ зря, и плодода́теля призыва́я, и подъяре́м веде́т вола́ ора́ч, и сече́т сла́дкую бразду́, и наде́ждами весели́тся. Ны́не же па́стырь и говя́дарь согожда́ют свире́ли и па́стырскую вдыха́ют песнь, под сада́ми и ка́меньми весну́ют. Ны́не же сад садоде́латель цели́т, и име́льник тро́сти зи́ждет, и подзи́рает пру́ти, и испыту́ет перо́ пти́чие, и ры́барь глубины́ прозира́ет, и мре́жу очища́ет, и ка́мением пресе́дит. Ны́не у́бо любоде́льная пчела́, крило́ отвле́кши и от у́лий воста́вши, свою́ му́дрость показу́ет, и тра́вники прелета́ет, и кра́дет цве́ты. И о́ва у́бо де́лает со́ты, шестоу́гльныя и противополо́жная о́чца истка́ющи, и пра́вая уго́льными преме́няющи, де́ло ку́пно добро́ты и тве́рдости. О́ва же мед во влага́лищех полага́ет и де́лает стра́нствующу плод сла́док и неора́н. Я́ко о́ бы́ и мы, Христо́в пче́льник, и тако́в прие́мше му́дрости и трудолю́бия ука́з. Ны́не же гнездо́ пти́ца устроя́ет: и о́ва у́бо привосхо́дит, о́ва же вселя́ется, о́ва же облета́ет, и оглаша́ет луг, и приглаго́лует челове́ку. Вся Бо́га пою́т, и сла́вят, гла́сы неизглаго́ланными. О всех бо благодари́тся мно́ю Бог. И та́ко о́нех пе́ние - на́ше быва́ет, от ни́хже аз е́же пе́ти прие́млю. Ны́не у́бо смее́тся всяк живо́тных род и вся́ким чу́вством учрежда́емся. Ны́не же высоковы́йный конь и горд, в храми́нах стужа́я и у́зы уму́чив, ударя́ет по по́лю и река́ми красу́ется.
Что и́ная? Ны́не му́ченицы ве́дрствуют, и позо́рствуют, и све́тлыми стопа́ми созыва́ют люд христолюби́вый, и натрижне́ния наро́дствуют. Сих еди́н есть и мой вене́чник, [мой бо, а́ще и не у мене́ - да па́дает за́висть, ве́дущым глаго́лю], Ма́мант преслову́тый, и па́стырь, и му́ченик. Пе́рвее у́бо, еле́ницы доя́ поспеша́ющияся другодру́жно, да чу́ждим млеко́м пита́ется пра́ведный. Ны́не же пася́ люд матерогра́да и весну́ обновля́я днесь, мно́гими ты́сящами отвсю́ду приспева́ющих, разли́чну же доброде́тели добро́тами, и па́стырей досто́йную, и слове́с победи́тельных.
Еще́ же сокра́щеннее рещи́: Ны́не весна́ мирска́я, весна́ духо́вная, весна́ душа́м, весна́ телесе́м, весна́ ви́дима, весна́ неви́дима, ея́же и та́мо да причасти́мся, зде до́бре изме́ньшеся, и но́ви к но́вому житию́ препосли́мся, во Христе́ Иису́се Го́споде на́шем, Ему́же вся́ка сла́ва, честь, и держа́ва, со святы́м Ду́хом, во сла́ву Бо́га Отца́. Ами́нь.