ГотовоДата последнего обновления: 07.01.2024
И́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, архиепи́скопа Константи́ня гра́да, Златоу́стаго, сло́во на Святу́ю Па́сху

«Ра́дуйтеся о Го́споде, всегда́ возлю́бленая бра́тия. И па́ки реку́: ра́дуйтеся. Госпо́дь близ, ничи́мже пецы́теся» . Госпо́дь из ме́ртвых воста́ и с Ним наро́д мног святы́х. Пра́зднствуем у́бо в сла́дость и целому́дрено. Се у́бо во и́стинну «день, и́же сотвори́ Госпо́дь, возра́дуемся и возвесели́мся вонь» . И пропове́дим спасе́наго дне па́мять. И пропове́дим Спа́са на́шего Воскресе́ние. Па́чеже на́ше спасе́ние возопие́м. Пропове́дим умерщвле́ние дия́волово, нечи́стых бес плене́ние, спасе́ние христиа́нско, воскресе́ние ме́ртвых. Воскресе́нием бо Христо́вым уга́снет гее́нна о́гненая, червь же неусыпа́яй умира́ет, ад мяте́тся, и диа́вол се́тует. Грех умерщвя́ется, и ду́си лука́вии прогони́ми быва́ют. Земни́и на небеса́ восхо́дят, су́щии во а́де свобо́дь быва́ют от юз диа́воль и к Бо́гу прибега́ют, глаголюще диа́волови: «Где ти сме́рти жа́ло? Где ти а́де побе́да?» . Вина́ же нам есть свята́го пра́зднества и торжества́ - се бо Христо́с, И́же исхо́да Таи́нник есть нам и сех до́брых. Той бо испе́рва ны сотвори́л, от не су́щаго в су́щее ны приве́д. Той ны́не Госпо́дь блудя́щая спасл [есть], и умерщвле́ныя оживи́л [есть], и неприя́зни на проти́вства отъя́т. Той ра́бы нас су́щая греху́, свобо́дь явил [есть]. Загла́див на́ше рукописа́ние, «Христо́с ны, рече́, искупи́л от кля́твы зако́на, быв за ны кля́тва» . Зане́же досто́ит нам рещи́: «Что возда́мы Го́сподеви за все е́же возда́л есть нам?» . Бог Сый Единоро́дный, Челове́к нас ра́ди изво́ливый бы́ти и бысть послушли́в до сме́рти, да ны от ве́чныя сме́рти изба́вит. В ра́бий о́браз облече́ся Влады́ка, плоть прия́т Бог Сло́во и Челове́к явля́шеся сообра́зен. И ра́вно Есте́ствен Отцу́, и сей престрада́, да ны от непра́ведныя рабо́ты и́змет и от нече́стия изба́вит. Сего́ ра́ди стерпе́ пострада́ти пло́тию, Пода́тель на́шего живота́. Сего́ ра́ди погребе́н бысть, Исто́чник безсме́ртия, да сме́ртным присносу́щныя живо́т пода́ст. Се па́ки и́же по земли́ добротворя́, исцеля́я челове́ческия стра́сти, недосто́йно же от богобо́рец жидо́в восприима́ше возме́здие. Госпо́дь наш Иису́с Христо́с за мно́гую бла́гость прокаже́ныя очища́ше, слепы́м виде́ние подава́ше, хромы́я исцеля́ше, бе́сы прогоня́ше. Ла́заря из ме́ртвых четверодне́вна воста́ви, от пяти́ хлеб пять ты́сящь насы́ти, по мо́рю ходи́ше, во́ду в вино́ приложи́, кровоточи́вицу исцели́, дщерь архисинаго́га уме́ршую оживи́ и ине́х мног та́ин досто́ин чуде́с сотвори́ . Жи́дове же, за́вистию и рве́нием объя́ти, овогда́ ка́мением побива́ху Го́спода, друго́йцы же окуша́хуся со сте́ны сри́нути И́́, коне́чнее же на крест И́ возве́сиша. Но Госпо́дь наш Иису́с Христо́с не подражи́ зло́бы ху́льных жидо́в, но и плещи́ Свои́ дая́ше на ра́ны по проро́ческому и лани́те Свои́ на ударе́ния и не отврати́ лица́ Своего́ от студа́ и заплева́ния. И коне́чнее я́ко овча́ на заколе́ние веде́н бысть, и я́ко а́гнец пред стрегу́щими е́ без гла́са, не проти́вися, ни пререку́я. Ху́лимь, не восхуля́ше, стражда́, не преща́ше, предая́ше же Себе́ судя́щему в пра́вду. Не прии́де бо в пе́рвое прише́ствие му́чити и казнь твори́ти неве́рным, но восхоте́ долготерпе́нием и терпе́нием наста́вити заблу́дших на и́стинну. И уве́ждь Господню бла́гость вели́кую: ху́ляху Его жи́дове и глаго́лаху к нему: «беса и́маши» - Госпо́дь же Долготерпели́в сый бе́сы прогоня́ше. Жи́дове на лице́ Госпо́дне плева́ху - Он же слепцы́ их исцеля́ше. Евре́и Христа́ ка́мением побива́ху - Христо́с же хромце́м их течен́ие дая́ше. И всели́чески сконча́, блага́я творя́ досажда́ющим Ему́ и во зла ме́сто доброде́я им, не похваля́ющим тем и скве́рным челове́ком кро́тко же терпя́ клеветы́, и не́мощен мнимь бе, и прие́мля честь от а́нгел. И да не продо́лжу сло́во, да прии́дем в са́мую главу́ веще́й. Коне́чнее же веде́н быва́ше на крест и на смерть. Сла́вный Царь, и пригвожде́н бысть на дре́ве. Сла́вимый херуви́мы и серафи́мы и все́ми си́лами а́нгельскими поклоне́ние прие́мля, сего́ ра́ди у́бо кро́тко подъя́т же и пострада́ - нам предписа́ние подая́ и Учи́тель кро́тости быва́я, сего́ ра́ди у́бо до́лжни есмы́ терпе́ти злых челове́к преще́ния. Но и на кресте́ пове́шен быв, бо́льша дела́ и чудеса́ показа́л есть, да поне́ та́ко уста́вит богоме́рзких неи́стовство - да не име́ют вины́ неве́рия, ни да глаго́лют я́ко про́ста челове́ка распя́хом. Пе́рвое у́бо стерпе́, ра́спят бы́ти, да бе́сы су́щая на а́ере прожене́т. Пове́шен бысть на дре́ве, да бы́вший древ́ле грех челове́ческий дре́вом исцели́т. Прободе́н же бысть копие́м в ре́бра за прия́тую от ребр Ада́мову жену́, зане́же у́бо змия́ Е́ву прельсти́, Е́ва же преступи́ти Ада́ма сотвори́ла: изы́де же отрече́ние на обою́, и воцари́ся смерть от Ада́ма до Моисе́я и на несогре́щших. Сего́ ра́ди прободе́на бы́ша ре́бра, да уве́мы, я́ко не то́кмо муже́м принесе́ страсть Христо́ва спасе́ние, но и жена́м. Ада́м бо пе́рвее со́здан бысть и пото́м Е́ва. И Ада́м у́бо не прельще́н бысть, Жена́ же во ослуша́нии бысть, спасе́на же бу́дет прижи́тием чад. Ки́им же прижи́тием чад? Не прижи́тием ли Ча́да Мари́ина? Та бо Христа́ Спа́са прижи́т, не с му́жем жи́вши, [я́коже Иса́ия послу́шествует], но Ду́ху Свято́му осени́вшу Ея́, я́коже и арха́нгел Гаврии́л благовести́л. Сея ра́ди у́бо вины́ и ре́бра прободе́на быва́ют Христо́ва, да и пре́жде рече́ная ста́нут, и та́йна креще́ния пропове́дана бу́дет, и благода́ть хотя́щия возсия́ти. Истече́ бо кровь и вода́ из ребр Христо́вых, да и рукописа́ние грех на́ших загла́дит и кро́вию Его́ очи́стимся и рай Его́ восприи́мем. О́ вели́ка та́йна! Пока́яся разбо́йник, воде́ где бе обрести́ся да ся крести́т - на кресте́ ви́сяше? Не бе ника́коже о́браз креще́ния: ни исто́чника, ни езе́ра, ни дожда́, ни творя́щаго моли́твы - вси у́бо ученицы́ разбего́шася за стр́ахи иуде́йскы, [и ] не име́ Иису́с воды́. Но и на кресте́ виси́м, Соде́тель воде бысть. Поне́же не бе та́ко вни́ти в Ца́рство небе́сное разбо́йнику без креще́ния, подоба́ше же ему́ пока́явшуся не лиши́тися креще́ния, во́ду и кровь источи́ от прободе́ных ребр свои́х Спас, да и разбо́йника свободи́т от належа́щих ему́ зол и кровь Свою́ избавле́ние бывшее яви́т иму́щим Нань наде́жду. А́ще бо кровь ю́нча и ко́зля и пе́пел юнца́ кропи́м оскверне́ных святи́т на очище́ние пло́ти, па́че кольми́ кровь Христо́ва и Спаса на́шего очище́ние бысть всем христиа́ном. А́ще рече́т ти кто от неве́рных: «Почто пропя́т бысть Христо́с?». Рцы ему́: «Да бы́вший грех в поро́де дре́вом разори́т». А́ще рече́т ти: «Почто́ же и те́рние носи́л?». Рцы ему́: «Да и те́рние волче́ц Ада́мов искорени́т. Он бо стена́ти и трясти́ся осужде́н бысть и те́рние и волче́ц де́лати. Иису́с же, Человеколю́бец Сый, хотя́ промы́слити за Свое́ сотворе́ние, все пострада́ нас ра́ди, да и мы от осужде́ния свобо́дь бу́дем. Я́коже породи́ся от жены́, да бы́вший грех челове́ком отмыва́ет, та́кожде и те́рнием венча́н бысть, да возде́ланную зле зе́млю грехом Свои́м послуша́нием кротча́йшу сотвори́т». А́ще ти речет: «Почто́ же́лчи и о́цта вкуси́?». Рцы ему́: «Да и мы смертоно́сный яд змии́н изблюем. Та бо желчь - сла́дость бысть нам и исцеле́ние». А́ще ти рече́т неве́рный: «Почто́ приступа́юще на коле́ну покланя́хуся Ему́?». Рцы ему́: «Да и не хотя́ще покланя́ются Ему́ жи́дове, и не по во́ли пове́дят Ца́рствие Его́ на земли́. Ны́не у́бо руга́ющеся покланя́ют, не вед́уще е́же творя́ху. В бу́дущее у́бо воскресе́ние вся́ко коленопокло́нится небе́сных, и земны́х, и преиспо́дних, и всяк язы́к испове́стся, я́ко Госпо́дь Иису́с Христос́ во сла́ву Бо́га Отца́. Ами́нь». И́мать же и плачь той ину при́тчу: не то́кмо бо ца́рство образова́ше, но и кровь яде́ние, и уби́йствено жидо́в явля́ше. Да́ша и трость в ру́це его́, да впи́шутся греси́ их. Се бо у́бо христобо́рцы творя́ху, не разуме́юще пропина́емаго, па́чеже во́лею ослепо́ша. Тварь не разуме́ своего́ Зижди́теля и Творца́. Еди́наче бо Спа́су на кресте́ ви́симу, ви́дев чу́вственое со́лнце Христа́ пра́веднаго Со́лнца досажда́ема безако́нники, не терпя́ де́рзость, отбежа́, омрачивый зе́млю, беззако́нно су́ще просвеща́ти о́чи творя́щим превели́кое безако́ние. Не то́кмо же со́лнце бежа́, но и земля́ тряса́шеся, не терпя́щи беззако́ния жидо́вска, показу́ющи же и уча́щи, я́ко Бог бе пропина́емый. Те́мже и не терпя́ше и негодова́ше, не хотя́щи носи́ти на себе́ богоме́рзких жидо́в. Не си́це бо бра́та уби́в Ка́ин оскверни́ зе́млю, не си́це утяжи́ столп зе́млю [в] потворе́ние столпо́в, не си́це оскверни́ша ю́ неправдосотворе́нием содо́мляне, ни са́ми не́цыи сотвори́вшия и́долы от нея́, ни си́це утяжила ю́ кровь Заха́риина - елма́ же жи́дове нече́стие се ве́лие сотвори́ша. Сего́ бо ра́ди и же́стокое ка́мением распада́шеся, да уве́дят я́ко Той есть духо́вный ка́мень. Пия́х у́бо рече́ от духов́наго после́дующе ка́мыка, Ка́мень же бе Христо́с. О́ неразу́мие жидо́вьское! Ка́мение распаде́ся, и ти́и не чу́ют. Безду́шная дви́жатся, а душе́внии не ве́руют. Опо́на церко́вная раздра́ся, да пустота́ ся яви́тся. Раздра́ бо ся опо́на, и обнажена́ бы́ша церко́вная за ре́кшаго Христа́: «Се оста́влен быва́ет вам дом ваш пуст». Опусте́ бо все жидо́вское честно́е за Христо́во уби́йство. И живу́щии во граде и в це́ркви а́нгели отъидо́ша отту́ду и преидо́ша в Це́рковь. Мно́га же телеса́ усо́пших святы́х воста́ша со Христо́м, да уве́мы, яќо Христо́с умре́в, не еди́н воста́нет, но и всех Нань упова́ющих воскреси́т. Сей и есть честны́й пра́здника нача́ток Па́схи и си́и суть та́йны христиа́ном. О воскресе́нии ме́ртвых и жи́зни бу́дущаго ве́ка пра́зднуем. Сего́ ради у́бо пра́зднуим не ква́сом зло́бы и лука́вства, но опресно́цы чистоты́ и́стинны, ве́рующе во Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха - в Тро́ицу Единоесте́ственую несотворе́ную, ве́рующе о воскресе́нии, ча́юще Го́спода па́ки гряду́ща, уже́ не смире́на но сла́вна, со све́тлостию небе́сною, со святы́ми а́нгелы, с трубо́ю и со стра́хом, ра́достию же святы́х и пра́ведных, стра́хом же непра́ведных и гре́шных. Бог же ми́ра всех нас да сподо́бит воскресе́нию святы́х делы и пра́вдою, и ве́рою, я́ко Тому́ сла́ва и держа́ва во ве́ки веков. Ами́нь.