Неделя о мытаре и фарисее

Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.

По третьей песни:

Чтутся седальны по обычаю.
Абие учиненный чтец:
Иже во святых отца нашего Иоанна, архиепископа Константиня града, Златоустаго, толкование на при́тчу ева́нгельскую о мытаре́ и фарисе́и, благослови, владыко, прочести.
Иерей:
Егоже молитвами, Христе Боже, помилуй нас.
И чтец: Аминь.

Приди́те у́бо, бра́тіе, послу́шайте Христо́ва гла́са, да бодрѣ́йши бу́демъ на послуша́ніе. Сію́ бо при́тчу Спа́съ рече́ на́шего ра́ди спасе́нія: не сни́де бо пра́ведныхъ ра́ди, но грѣ́шныхъ ра́ди, да спасу́тся. Человѣ́ка, — рече́, — два́ внидо́ста въ це́рковь помоли́тися: еди́нъ фарисе́й, а другíй мыта́рь (Лук. зач. 89). Отъ нача́тка сло́ва позна́емъ, ко́ждо бо на́съ /л. 1 об./ въ себѣ́ о́ба и́мамы. Це́рковь, разумѣ́емъ, люби́мицы, — составле́ніе тѣлесе́ своего́, я́ко же апо́столъ глаго́летъ: бра́тіе, вы́ есте́ це́ркви Бо́га жи́ва. Человѣ́ка же два́ — се́рдце и душа́, въ нею́ же пра́вда и грѣ́хъ. Пра́вда же у́бо высокоу́міемъ низпа́даетъ, грѣ́хъ же смире́ніемъ потребля́ется. Рече́ бо Дави́дъ Ду́хомъ Святы́мъ: я́ко не оправди́тся предъ Тобо́ю вся́къ живы́й. И па́ки рече́: смири́хся, и спасе́ мя. Се́рдце у́бо е́сть фарисе́й, и́же не сохрани́ добродѣ́тели, но о исправле́ніихъ велича́ется и на лѣни́вѣйшія возно́сится, не вѣ́сть бо о себѣ́ пи́саннаго: не хвали́теся, — рече́, — ни глаго́лите высо́кая въ горды́ни свое́й, ни да изы́детъ велерѣ́чіе изъ у́стъ ва́шихъ. Душа́ же сама́ сказу́ется мыта́рь, поне́же чиста́ Бо́гомъ сотворена́ бы́сть, и въ тѣлеси́ оскверни́вшися, ни на не́бо зрѣ́ти не хо́щетъ, но, бію́щися въ пе́рси со́вѣстію злы́хъ дѣ́лъ, тя́жкими воздыха́ніи и немо́лчнымъ гла́сомъ вопіе́тъ: Бо́же, ту́не мя́ поми́луй; е́же е́сть: не восхощи́ со мно́ю сотвори́ти словесе́ испыта́нія. Тѣ́мъ пріе́млетъ покая́ніемъ оправда́ніе. Да никто́ же о си́хъ блазни́тся, я́ко раздѣля́ема е́сть на́двое человѣ́ческая мы́сль, по́мыслъ отъ словеси́ отсѣка́емь: вою́етъ бо, — рече́, — пло́ть на́ душу. Два́ супоста́та /л. 2/ въ на́съ е́сть непреста́нно борю́щася: востае́тъ бо несы́тость на по́стъ, на добродѣ́тель — велича́ніе, на цѣлому́дріе — пія́нство; блу́дъ — на душе́вную чистоту́, на любо́вь — не́нависть и гнѣ́въ, на смире́ніе — го́рдость, на и́стину — лжа́ и клевета́, и про́чая зла́я дѣла́. Два́, — рече́, — ко́нника: мыта́рь и фарисе́й. И впряже́ фарисе́й два́ коня́, да пости́гнетъ въ вѣ́чную жи́знь: еди́нъ ко́нь добродѣ́тельный — по́стъ и ми́лостыня; а другíй ко́нь — го́рдость, и велича́ніе и осужде́ніе. И запя́ го́рдость добродѣ́тели, и разби́ся ко́нная колесни́ца, и поги́бе самомни́мый вса́дникъ. Никто́ же бо, — рече́, — о себѣ́ пріе́млетъ че́сть, но зва́нный отъ Бо́га. Рече́ бо апо́столъ: не хвали́ся на вѣ́твіи сѣдя́, не ты́ бо ко́рень но́сиши, но ко́рень тебе́. Впряже́ бо и мыта́рь два́ коня́: еди́нъ зла́я дѣ́ла — лихои́мство, нечистоту́, несы́тство; а другíй ко́нь — смире́ніе, не отча́яніе. И спасе́ вса́дника смире́нная наде́жда: еди́нѣмъ бо сло́вомъ обрѣ́те оправда́ніе, рече́: Бо́же, очи́сти мя́, грѣ́шнаго! До́брѣ рече́ проро́къ: бли́зъ Госпо́дь всѣ́мъ се́рдцемъ призыва́ющихъ Его́ и́стинною. И премо́же сло́во дѣ́лу. Фарисе́и бо, пра́ведницы /л. 2 об./ нарица́хуся, и ве́сь зако́нъ исполня́юще мня́хуся, не слы́шаще Самого́ Го́спода глаго́люща: Азъ пріидо́хъ взыска́ти заблу́ждшихъ. Жидо́встіи же собо́ри укоря́ху, глаго́люще: еда́ кто́ отъ кня́зь, или́ отъ фарисе́й вѣ́рова въ Онь? Не хотя́ху бо во о́бщину прія́ти ка́ющихся, тѣ́мъ и въ це́ркви осужда́ху лихои́мцы, своя́ же добродѣ́тели помина́юще, велича́хуся. Се́ же слы́шавъ мыта́рь, а́ки не имы́й дерзнове́нія, не хотя́ше ни о́чію на не́бо возвести́, но бія́ше въ пе́рси, да подви́гнетъ ду́шу на покая́ніе и се́рдце на умиле́ніе, того́ бо ра́ди злíи по́мыслы отбѣга́ютъ, глаго́лаше: Бо́же, очи́сти мя́, грѣ́шнаго! Тѣ́мъ же и мы́, бра́тіе, поревну́емъ сего́ мытаря́ вели́кому смире́нію, и́мъ же Са́мъ Госпо́дь смири́ся и всѣ́хъ на́съ научи́ смиренномы́слити, да полу́чимъ вѣ́чная блага́я, о Христѣ́ Іису́сѣ, Го́сподѣ на́шемъ, Ему́ же сла́ва ны́нѣ, и при́сно и во́ вѣки вѣко́мъ.

По скончании же всего чтения, возглашает иерей: Богу нашему слава, всегда ныне и присно и во веки веков.
И чтец: Аминь.
И далее по обычаю службы.

По шестой песни:

И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).
Абие учиненный чтец:
Синаксарь в неделю пентикостную благослови, владыко, прочести. (Или иное название перваго чтения с испрошением благословения)
Иерей:
Молитвами святых отец наших Господи, Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И чтец: Аминь.

Стихи́:

Рече́ши у́бо по о́ныхъ чте́ніихъ си́це:

Стихи́ на тріо́ди:

Зижди́телю го́рнихъ и до́льнихъ,

Трисвяту́ю у́бо пѣ́снь отъ а́нгеловъ,

Трипѣ́снецъ же и отъ человѣ́ковъ пріими́.

На мытаря́ и фарисе́я:

Фарисе́йски кто́ живе́тъ, Це́ркви дале́че быва́етъ,

Христо́съ бо вну́трь, о смире́нніи, пріе́млемый.

{k|Предисло́віе вкра́тцѣ синакса́рей, ре́кше, собра́ній Ксанѳопу́ла на тріо́дныя синакса́ри.

Ники́фора Калли́ста Ксанѳопу́ла собра́нія на знамени́тыя пра́здники тріо́ди, еди́нъ кíйждо отъ ни́хъ виносло́вствующая, ка́ко, и когда́ сіе́ изъ нача́ла бы́сть, и каковы́я ра́ди вины́ си́це ны́нѣ имѣ́ются, и отъ святы́хъ и богоно́сныхъ оте́цъ учини́шася съ нѣ́которыми вѣ́дѣньми ча́стными, начина́ющаяся отъ [недѣ́ли] мытаря́ и фарисе́я, и конча́щаяся да́же до [недѣ́ли] всѣ́хъ святы́хъ.

До́лженствуетъ у́бо мѣ́сячный синакса́рій, на седьмо́й пѣ́сни пре́жде, я́ко обы́чай, чита́тися, пото́мъ же настоя́щій.}

Въ настоя́щій же де́нь, съ Бо́гомъ и тріо́дь начина́емъ, ю́же у́бо мно́зи отъ святы́хъ и богоно́сныхъ красотодѣ́тель на́шихъ оте́цъ, до́брѣ и я́ко досто́яше, отъ Свята́го дви́жими Ду́ха, сложи́вше пѣсносодѣ́лаша. Пе́рвый же всѣ́хъ сіе́ умы́сли, три́ глаго́лю пѣ́сни, во о́бразъ, мню́, Святы́я и Живонача́льныя Тро́ицы, вели́кій творе́цъ Косма́, въ вели́кой и свято́й Страсте́й Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Іису́са Христа́ седми́цѣ, по именова́нію вкра́тцѣ, коего́ждо дне́ краегране́сьми умы́сливъ пѣ́сни. Отъ него́же и про́чіи отъ оте́цъ, па́че же ины́хъ, Ѳео́доръ и Іо́сифъ Студи́те, по ре́вности о́наго, и про́чимъ недѣ́лямъ [седми́цамъ] святы́я и вели́кія Четыредеся́тницы счини́вше, тѣ́хъ оби́тели Студíйстѣй пе́рвѣе преда́ша. Наипа́че пѣ́сни учини́вше, и уста́вивше, и друга́я кни́зѣ, отону́дуже и когда́, отъ оте́цъ собра́вше и сниска́вше. И поне́же у́бо пе́рвый дне́й недѣ́ля заключа́етъ я́ко воскре́сна, пе́рвая су́щи, и осма́я, и коне́чная, изря́дно содѣ́лающе второ́му дню́, ре́кше, понедѣ́льнику, пе́рвую уста́виша пѣ́снь. Абіе же тре́тіему дню́, ре́кше, вто́рнику, пѣ́снь втору́ю. Четве́ртому, ре́кше, средѣ́, тре́тію. Пя́тому — четве́ртую, е́же е́сть, четвертку́. И шесто́му дню́, ре́кше, пятку́, пя́тую пѣ́снь. Шесту́ю же, суббо́тѣ, я́вѣ у́бо и седьму́ю, и про́чія двѣ́, осму́ю и девя́тую, я́же о́бщно вси́ дни́ я́ко и́стиннѣйша и́мутъ. Якоже у́бо боже́ственный Косма́, въ Вели́цѣй Суббо́тѣ положи́ четверопѣ́снецъ, та́мо сотвори́въ, а́ще и по́слѣжде прему́дрѣйшій ца́рь Ле́въ, повелѣ́въ въ соверше́ніе кано́нъ епи́скопомъ Идру́нскимъ, мона́ха Ма́рка, содѣ́ла. Потре́бовательнѣ же, тріо́ди имену́ется, ни бо́ при́сно трипѣ́снецъ и́мать, и́бо всесоверше́нна пра́вила предлага́етъ. Но мню́ отъ мно́жайшаго именова́ніе прія́ти, или́ е́же вели́кія ра́ди седми́цы, я́коже рече́но бы́сть пре́жде бы́вша. Мы́сль у́бо святы́мъ на́шимъ отце́мъ, кни́гою тріо́ди все́ю, вкра́тцѣ все́ ели́ко о на́съ Бо́жія благодѣя́нія изнача́ла воспомяну́ти, и на воспомина́ніе всѣ́мъ изложи́ти: ка́ко отъ Него́ со́здани бы́хомъ, и отъ пи́щи ра́йскія изгна́хомся, и да́нную на́мъ ко обуче́нію за́повѣдь отве́ргше, и отве́ржени бы́хомъ за́вистію первозло́бника змíя и врага́, низло́женнаго за го́рдость. И ка́ко пребыва́хомъ отве́ржени отъ благи́хъ, и отъ діа́вола води́ми. Ка́ко же Сы́нъ и Сло́во Бо́жіе милосе́рдіемъ Свои́мъ пострада́въ, преклони́въ небеса́, сни́де, и въ Дѣ́ву всели́ся, и на́съ ра́ди бы́сть Человѣ́къ, и по Нему́ жи́тельствомъ на небеса́ восхожде́ніе показа́, ре́кше, смире́ніемъ предводи́тельно, и посто́мъ, и отверже́ніемъ злы́хъ, и про́чими Его́ дѣя́ніи. Ка́ко же пострада́, и воскре́се, и на небеса́ взы́де па́ки, и Ду́ха Свята́го низпосла́ святы́мъ Свои́мъ ученико́мъ и апо́столомъ, и ка́ко Сы́нъ Бо́жій, и Бо́гъ соверше́нный, отъ си́хъ всѣ́хъ проповѣ́дася. Что́ же па́ки боже́ственніи апо́столи, благода́тію Пресвята́го Ду́ха содѣ́йствоваша, я́ко отъ коне́цъ святы́хъ всѣ́хъ вку́пѣ собра́ша про́повѣдію, наполня́юще вы́шній ми́ръ, е́же и мы́сль бя́ше изнача́ла Созда́вшему. Но въ си́хъ у́бо тріо́ди мы́сль, настоя́щія три́ пра́здники, — мытаря́ и фарисе́я, и блу́днаго, и втора́го прише́ствія, — я́коже нѣ́кое предобуче́ніе и поуще́ніе святы́ми отцы́ умы́слися. Якоже предустро́итися, и гото́вымъ на́мъ бы́ти къ духо́внымъ подвиго́мъ посто́въ, отъ обы́чая скве́рное навыкнове́ніе оста́вльшимъ. И пе́рвѣе у́бо всѣ́хъ мытаре́ву и фарисе́еву на́мъ при́тчу предлага́ютъ, и предвозгла́сною седми́цею имену́ютъ. Якоже бо къ тѣле́снымъ бра́немъ отходи́ти хотя́щіи, отъ воево́дъ бра́ни вре́мя преднавыка́ютъ, я́ко да ору́жія очи́стивше и угла́дивше, и друга́я вся́ до́брѣ устро́ивше, и вся́ко претыка́ніе отъ среды́ сотво́рше, къ подвиго́мъ усе́рдно воспря́таются, и е́же къ потре́бѣ снабдя́тъ. Мно́гажды же и пре́жде сраже́нія, и словеса́, и по́вѣсти, и при́тчи себѣ́ прино́сятъ, и на ре́вность изощря́юще о́нѣхъ ду́ши, лѣ́ность же, и боя́знь, и уны́ніе, и друго́е, а́ще что́ бѣ́дно, отгоня́ще. Та́ко и боже́ственніи отцы́ предтру́бятъ поще́ніе послѣ́дующее на де́моны ополче́ніе, я́ко бы душа́мъ на́шимъ нѣ́кую предвзя́тую стра́сть, и я́дъ до́лгимъ содѣ́ланный вре́менемъ очи́стити. Еще́ же и е́же не иму́ще отъ благи́хъ, потща́вшеся стя́жимъ, и я́ко подо́бно вооружи́вшеся, та́ко гото́ви къ поста́ подвиго́мъ да по́йдемъ. Поне́же у́бо пе́рвое ору́жіе къ добродѣ́тели — покая́ніе и смире́ніе, и па́ки преткнове́ніе къ вели́чайшему смире́нію — го́рдость и выше́ніе, настоя́щую отъ Боже́ственнаго Ева́нгелія достовѣ́рную при́тчу пе́рвую всѣ́хъ излага́ютъ. Фарисе́емъ у́бо, го́рдости и дме́нія отложи́ти на́мъ стра́сть поуча́юще; мытаре́мъ же па́ки сопроти́вное стра́сти сея́, смире́ніе и покая́ніе проти́ву сотвори́ти. Поне́же бо пе́рвая и го́ршая стра́сть — горды́ня и дме́ніе, я́ко тѣ́ми съ небесе́ паде́ніе діа́волу бы́сть е́же пре́жде у́бо Денни́цѣ, си́хъ же ра́ди тмѣ́ бы́вшу, и глаго́лему. Но и родонача́льнику Ада́му, си́хъ ра́ди отъ пи́щи изгна́ніе. Поуща́ютъ си́ми, о́бразомъ нѣ́кимъ святíи о свои́хъ исправле́ніихъ никому́же вы́ситися, и на бли́жняго востая́ти, но при́сно смире́нну бы́ти: Госпо́дь бо го́рдымъ сопротивля́ется, смире́ннымъ же дае́тъ благода́ть. Лу́чше бо е́сть согрѣша́ющему обраща́тися, не́жели исправля́ющемуся вы́ситися. Глаго́лю бо, рече́, ва́мъ: я́ко сни́де мыта́рь оправда́нъ па́че, не́жели фарисе́й. Объявля́етъ у́бо при́тча, ни еди́ному же вы́ситися, а́ще и блага́я дѣ́яй е́сть, но при́сно смиря́тися, и моли́тися отъ души́ Бо́гу, а́ще и въ послѣ́дняя зла́я впаде́тъ, я́ко не дале́че спасе́нія е́сть. Мыта́рь у́бо е́сть, и́же да́ни отъ князе́й е́мляй, и за кра́йнюю непра́вду купу́яй и пріобрѣта́яй отсю́ду. Фарисе́й же я́коже отсѣ́ченъ кто́ не́гли, и про́чихъ преимѣ́яй ра́зумомъ. Саддуке́й же отъ Саддо́ика нѣ́коего, е́же е́сть пра́веденъ: седе́къ бо пра́вда. Три́ же бя́ху у евре́й е́реси: ессе́и, фарисе́и и саддуке́и, и́же ниже́ воскресе́нію, ниже́ а́нгелу, ниже́ ду́ху бы́ти пріе́мляху.

Святы́хъ всѣ́хъ пѣснодѣ́лателей Твои́хъ моли́твами, Христе́ Бо́же на́шъ, поми́луй на́съ, ами́нь.

По скончании же всего чтения, возглашает иерей: Богу нашему слава, всегда ныне и присно и во веки веков.
И чтец: Аминь.
И далее по обычаю службы.