Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.
По третьей песни:
Чтутся седальны по обычаю.Разу́мно и смы́сленно послу́шайте, бра́тіе, о святѣ́мъ се́мъ постѣ́. Проро́къ бо глаго́летъ о поще́ніи: во́ время прія́тно послу́шахъ тебе́, и въ де́нь спасе́нія помого́хъ ти́. Се́ ны́нѣ наста́ вре́мя прія́тно, се́ прибли́жися де́нь спасе́нія, святы́й се́й вели́кій по́стъ честны́й, прообразова́нный отъ Бо́га, въ о́ньже входя́ще очи́стимъ душа́ и тѣлеса́ отъ вся́каго зла́. Сíи бо дни́ очище́нія су́ть: отъ сва́ра и гнѣ́ва, лжи́ и клеветы́, за́висти и татьбы́, осужде́нія и пія́нства, блуда́ и объяде́нія. Вся́ та́, бра́тіе, зла́я сотворе́нія отве́ргше, воспріи́мемъ и́стинное покая́ніе, да прибли́жимся къ Бо́гу, ча́стыми моли́твами, слеза́ми и ми́лостынею; да омы́емъ прегрѣше́нія на́ша, не человѣ́комъ похвалу́ явля́юще поще́нія на́шего, но Бо́гу вѣ́дущему вся́. Десяти́на бо всего́ лѣ́та се́й по́стъ е́сть, да поне́ ту́ ча́сть отдади́мъ Бо́гу. Аще ли питія́ и яде́нія мно́га, и всегда́ сва́ра, и тя́жбы, и гнѣ́ва, /л. 18 об/ и всея́ про́чія зло́бы, не оста́немся, то́ ка́ко мо́жемъ отда́ніе грѣхо́мъ прія́ти? Но слы́шимъ, что́ рече́ евангели́стъ? Рече́ Госпо́дь: а́ще отпу́стите человѣ́комъ согрѣше́нія и́хъ, отпу́ститъ и ва́мъ Оте́цъ ва́шъ Небе́сный прегрѣше́нія ва́ша. Высо́ко и стра́шно сло́во: на самѣ́хъ на́съ вла́сть полага́етъ: а́ще, рече́, отпу́стите, и отпу́стится ва́мъ; и а́ще поми́луеши, поми́лованъ бу́деши; не осужда́й, не осужде́нъ бу́деши. Бо́гъ сотвори́лъ тебе́ самовла́стна, о человѣ́че, оправда́тися, или́ осуди́тися, я́коже изво́лиши. Егда́ же постите́ся, не бу́дите дря́хли, я́коже лицемѣ́ри, и не осужда́йте никого́ же: мно́зи бо я́вѣ согрѣши́ша, а о́тай вельми́ пока́яшася. И ты́ у́бо, люби́миче, постя́ся, печа́луй о себѣ́, и то́кмо свои́ грѣхи́ во умѣ́ имѣ́й. Не уныва́й, но умы́й лице́ свое́, да не яви́шися человѣ́комъ постя́ся. А егда́ ми́лостыню твори́ши, то не я́вѣ человѣ́комъ дава́й, да не погуби́ши мзды́ своея́ тщесла́віемъ. Угото́вимъ у́бо себе́, бра́тіе, на прія́тіе свята́го и честна́го поста́. Якоже бо кто́ хотя́ бра́къ че́стенъ сотвори́ти, то гото́витъ до́мъ сво́й и вся́ /л. 19/ я́же въ не́мъ че́стна твори́тъ. Та́ко и мы́ угото́вимъ себе́ на прія́тіе поста́ съ ра́достію, а не уны́ніемъ опеча́лимся, да въ ма́лое се́ вре́мя омы́вше грѣхи́, чи́сти во о́номъ вѣ́цѣ яви́мся. Аще ли кто́ отъ на́съ не предвари́тъ здѣ́ очи́ститися покая́ніемъ, и поще́ніемъ, и ми́лостынею, то изгна́нъ бу́детъ во́нъ, я́коже о́нъ и́же скве́рны ри́зы нося́й, и свя́зани ру́цѣ и но́зѣ ему́. Та́мо бо никто́ же мо́жетъ помощи́ никому́ же, но ра́вно вси́ предста́немъ Судіи́ пра́ведному: ца́ріе и кня́зи, бога́тіи и ни́щіи, свобо́дніи и рабо́тніи, и вся́къ по дѣ́ломъ свои́мъ пріи́метъ. Тѣ́мъ же потщи́мся, бра́тіе, сотвори́ти на́мъ повелѣ́нное Бо́гомъ. Нѣ́сть бо тя́жко гнѣ́въ попра́ти и за́висть; нѣ́сть труда́ а́лчнаго накорми́ти, на́га одѣ́яти, стра́нна прія́ти. Са́мъ бо Госпо́дь рече́: а́ще добро́ сотвори́сте еди́ному отъ ма́лыхъ си́хъ бра́тій Мои́хъ, то́ Мнѣ́ сотвори́сте. Са́мъ бо съ небесе́ на зе́млю пріи́де, и въ нищету́ облече́ся, хотя́ устра́ншіяся отъ Него́, въ пе́рвое Ца́рство ввести́, изъ него́ же есмы́ испа́ли невоздержа́ніемъ. Проти́ву болѣ́зни /л. 19 об./ исцѣле́ніе положи́ — святы́й вели́кій се́й по́стъ. Пе́рвіе пости́ся Моисе́й со́рокъ днíй, и того́ ра́ди съ Бо́гомъ бесѣ́дова лице́мъ къ Лицу́, и просвѣти́ся лице́ его́ отъ сла́вы Бо́жія, я́ко со́лнце, и невозмо́жно бѣ́ зрѣ́ти никому́ же на́нь. И па́ки пости́ся Илія́, со́рокъ днíй, и до ны́нѣ жи́въ е́сть, на колесни́цѣ о́гненнѣй взя́тъ бы́сть на не́бо. Та́ко же инíи мно́зи пости́шася, вели́кая содѣ́яша чудеса́. Послѣди́ же Са́мъ Госпо́дь Бо́гъ на́шъ пости́ся со́рокъ днíй, на́мъ по́стъ прообразу́я, побѣ́ду дая́ на враги́, си́мъ показу́я очища́ти душа́ и тѣлеса́ на́ша. Тѣ́мъ и мы́, бра́тіе, потщи́мся подо́бни бы́ти святы́мъ поще́ніемъ, и моли́твами, и чистото́ю: по́стъ бо тѣ́ло очища́етъ, а ду́шу спаса́етъ, и на не́бо возво́дитъ. Не хотя́й бо сме́рти грѣ́шникомъ, но па́че спасе́нія на́шего хотя́й Христо́съ учи́тъ ны́, глаго́ля: не скрыва́йте имѣ́нія ва́шего на земли́, идѣ́же че́рвіе ядя́тъ и тля́ тли́тъ, и та́тіе кра́дутъ; но скрыва́йте сокро́вище ва́ше на небесѣ́хъ, ре́кше: изли́шняя ва́ша дади́те не иму́щимъ, то́ мни́те я́ко на́ небесѣхъ /л. 20/ скры́ете. Тѣ́мъ поревну́емъ святы́мъ, и́же посто́мъ и до́брыми дѣ́лы спасли́ся. Тѣ́ми бо и Госпо́дь Бо́гъ на́шъ и́мать осуди́ти ны́, рекíй, я́ко сíи пости́лися, и пра́вду твори́ли, вы́ же почто́ та́ко не сотвори́сте? Ни́, бра́тіе, не бу́ди на́мъ то́ слы́шати. Но да услы́шимъ гла́съ Госпо́день, глаго́лющь: пріиди́те, благослове́нніи, Отца́ Моего́. Пріиди́те, сы́нове Свѣ́та, алка́вшіи и жада́вшіи Мене́ ра́ди. Пріиди́те, пріими́те угото́ванное ва́мъ Ца́рство небе́сное искони́ вѣ́ка. Бо́гу на́шему сла́ва, ны́нѣ и при́сно и во́ вѣки вѣко́мъ, ами́нь.
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Мíръ съ родонача́льники го́рько да воспла́четъ:
Снѣ́дію сла́дкою па́дшій съ па́дшими.
Въ сíй де́нь воспомина́ніе твори́мъ отъ ра́йскія пи́щи испаде́нія первозда́ннаго Ада́ма, е́же боже́ственніи святíи отцы́ на́ши пре́жде святы́я Четыредеся́тницы вчини́ша, я́коже тѣ́ми показу́юще вещьми́, ели́ка по́стная лѣчьба́ человѣ́ческому естеству́ поле́зная, и ели́ко па́ки, е́же отъ ла́комства и непослуша́нія гну́сно. Оста́вльше у́бо отцы́, я́же по ча́сти въ мíрѣ, си́ми бы́вшая повѣствова́ти безчи́сленна су́ща, первозда́ннаго Ада́ма предлага́ютъ, ели́ко зло́ пострада́, отъ е́же ни вма́лѣ пости́тися, отону́ду и на́шему приведе́ естеству́, я́вѣ предпоказу́юще. И я́коже пе́рвое въ человѣ́цѣхъ Бо́жіе заповѣ́даніе поста́ до́брое, е́же не сохрани́въ о́нъ, но чре́ву поко́рься, па́че же преле́стнику змíю Евою, не то́кмо Бо́гъ не бы́сть, но и сме́рть привлече́ и па́губу всему́ ро́ду подаде́. Пи́щи у́бо ра́ди пе́рваго Ада́ма Госпо́дь дне́й пости́ся четы́редесять и послушли́въ бы́сть; его́же ра́ди и настоя́щая свята́я Четыредеся́тница святы́ми апо́столы умы́слися, да е́же не сохрани́въ о́нъ, пострада́, погуби́въ нетлѣ́ніе, сохрани́вше мы́ воспріи́мемъ посто́мъ. Инако же, я́коже и предреко́хомъ, намѣ́реніе святы́хъ сіе́ е́сть — да я́же изъ нача́ла да́же до конца́ дѣла́ бы́вшая Бо́гомъ, вкра́тцѣ обы́мутъ. Елма́ же всѣ́хъ по на́мъ вино́вно преступле́ніе и отъ пи́щи испаде́ніе Ада́мово, — по сему́ сло́ву сіе́ ны́нѣ предлага́ютъ, па́мять на́мъ творя́щимъ: о́наго да убѣжи́мъ, па́че же невоздержа́нію во все́мъ да не ревну́емъ. Въ шесты́й у́бо де́нь Ада́мъ созда́ся руко́ю Бо́жіею, почте́нъ бы́въ и о́бразомъ, вдуновле́ніемъ. И, взе́мъ за́повѣдь, а́біе да́же до шеста́го часа́ въ раи́ поживе́, та́же преступи́въ сію́, отту́ду изгна́ся. Евре́инъ у́бо Фи́лонъ сто́, рече́, лѣ́тъ Ада́му въ раи́ сотвори́ти, друзíи же се́дмь дне́й или́ лѣ́тъ глаго́лютъ, че́сти ра́ди седма́го числа́. И я́ко въ шесты́й ча́съ ру́цѣ просте́ръ и плода́ косну́ся, — яви́ и но́вый Ада́мъ — Христо́съ, въ шесты́й ча́съ и де́нь дла́ни просте́ръ на Крестѣ́, о́наго исцѣля́я па́губу. Посредѣ́ же тли́ и нетлѣ́нія со́зданъ бы́сть, да е́же избере́тъ произволе́ніемъ, о́но и притя́жетъ. Бѣ́ же у́бо мо́щно Бо́гу и безгрѣ́шна сего́ сотвори́ти, но да бу́детъ и того́ произволе́нія исправле́ніе. Сего́ ра́ди зако́нъ дае́тъ, всѣ́хъ у́бо каса́тися садо́въ, сего́ же ни́, — не́гли отъ всѣ́хъ созда́ній Боже́ственныя си́лы быва́емое позна́ніе помышля́ти, а е́же о естествѣ́ Бо́жіи, ника́коже. Еже у́бо и Богосло́въ Григо́рій, любопрему́дрствуяй, древесе́мъ бы́ти — мы́сли боже́ственнѣй, садо́мъ же — боговидѣ́нію. Си́рѣчь, повелѣ́ [глаго́летъ] Бо́гъ Ада́му о всѣ́хъ у́бо ины́хъ стихíяхъ и ка́чествахъ пещи́ся, и помышля́ти умо́мъ, и прославля́ти Бо́га отту́ду: сія́ бо и́стинно пи́ща, не́гли же и о свое́мъ естествѣ́; о Бо́зѣ у́бо: Кто́ же естество́мъ, и гдѣ́, и ка́ко все́ отъ не су́щаго приведе́, — ника́коже иска́ти. Онъ же друга́я у́бо оста́вль, я́же о Бо́зѣ наипа́че испыту́яй бя́ше, и Онаго естество́ опа́снѣ извѣ́доваяй. Яко у́бо еще́ несоверше́нъ сы́й, и препро́стъ, и младе́нецъ, въ сицева́я испаде́, сатанѣ́ Евою мечта́ніе ему́ вложи́вшу обоже́нія. Вели́кій же и боже́ственный Златоу́стъ, сугу́бу нѣ́кую си́лу дре́ву о́ному имѣ́ти глаго́летъ, и на земли́ глаго́летъ раю́ бы́ти, и у́мну ему́, и чу́вственну любопрему́дрствуетъ, я́коже бѣ́ Ада́мъ, и о́ба посредѣ́ тли́ и нетлѣ́нія, вку́пѣ и писа́ніе соблюда́я, и ниже́ па́ки пребыва́яй при пи́смени. Глаго́лютъ же нѣ́цыи, дре́ву о́ному преслуша́нія бы́ти смоко́вницѣ, зане́ позна́вше а́біе наготу́, ли́ствіе о́ныя употреби́вше покры́шася. Сего́ ра́ди Христо́съ, я́ко вину́ бы́вшу сію́ преслуша́нія, прокля́; и́мать бо нѣ́кое и ко грѣху́ уподобле́ніе. Пе́рвое у́бо — е́же услажда́ющее, та́же е́же отъ ли́ствія жесто́кое и прилѣпля́ющееся млеко́мъ. Су́ть же, и́же и дре́во о́но — со Евою Ада́ма бесѣ́ду и ра́зумъ, умы́слиша не до́брѣ. Преступи́въ у́бо и сме́ртною обле́кся пло́тію, и кля́тву взе́мъ изгна́нъ бы́сть рая́; и пла́менному ору́жію сего́ врата́ повелѣ́но бы́сть храни́ти. Се́й же пря́мо сѣдя́ пла́каше, коли́кихъ бла́гъ лиши́ся, за е́же не пости́тися ко вре́мени. И изъ о́наго ве́сь ро́дъ о́ному ра́вныхъ пріобщи́ся, до́ндеже Созда́вый на́съ, на́ше поми́ловавъ естество́, погиба́емое сатано́ю, отъ Дѣ́вы Святы́я ро́ждься и изря́днѣ пожи́въ, пу́ть на́мъ показа́въ, сопроти́вными о́ному, ре́кше, посто́мъ и смире́ніемъ, и побѣди́въ хи́тро на́съ прельсти́вшаго, и па́ки въ дре́внее достоя́ніе приведе́. Вся́ у́бо сія́ богоно́сніи отцы́ предста́вити хотя́ще, все́ю тріо́дію пре́жде у́бо ве́тхая предлага́ютъ; и́хже пе́рвое — созда́ніе и отъ пи́щи испаде́ніе Ада́мово, его́же ны́нѣ па́мять твори́мъ, та́же и про́чими Моисе́йскими, и проро́ческими, и вя́щши Дави́дскими словесы́, и нѣ́кая тогда́ отъ благода́ти прилага́юще. Та́же по чи́ну и я́же Но́ваго Завѣ́та, и́хже пе́рвое е́сть — Благовѣ́щеніе, смотре́ніемъ Бо́жіимъ неизглаго́ланнымъ во святѣ́й Четыредеся́тницѣ при́сно обрѣта́емо; Ла́заремъ же, и Цвѣтоно́сіемъ, и свято́ю Вели́кою седми́цею свяще́ннымъ прочита́емымъ Ева́нгеліемъ, самы́мъ же святы́мъ и спаси́тельнымъ Страсте́мъ Христо́вымъ по то́нку пѣва́емымъ. Та́же и Воскресе́ніемъ, и про́чими да́же и до соше́ствія Свята́го Ду́ха свяще́ннымъ Дѣя́ніемъ прочита́емымъ: ка́ко про́повѣдь бы́сть, и святы́хъ всѣ́хъ собра́, — Дѣя́нія бо Воскресе́ніе извѣству́ютъ чуде́съ ра́ди. Поне́же у́бо за е́же ни еди́ною Ада́му пости́тися, толи́ка пострада́хомъ, предлага́ется ны́нѣ сего́ воспомина́ніе, во вхо́дѣ святы́я Четыредеся́тницы, да помина́юще, ели́ко зло́, е́же не пости́тися введе́, потщи́мся по́стъ ра́достнѣ подъя́ти и сохрани́ти. Якоже у́бо его́же погрѣши́ Ада́мъ [си́рѣчь обоже́нія,] мы́ тѣ́мъ получи́мъ, рыда́юще, и постя́щеся, и смиря́ющеся, до́ндеже на́съ Бо́гъ посѣти́тъ, — си́хъ бо кромѣ́ неудо́бь прія́ти е́же погуби́хомъ. Вѣ́домо же бу́ди, я́ко десяти́на е́сть, сія́ свята́я и вели́кая Четыредеся́тница, всего́ лѣ́та. Поне́же бо отъ лѣ́ности при́сно пости́тися и отъ злы́хъ упраздни́тися не хо́щемъ, я́ко нѣ́кую жа́тву душа́мъ сію́ апо́столи и боже́ственніи отцы́ преда́ша, я́ко ели́ка у́бо всѣ́мъ лѣ́томъ безмѣ́стная содѣ́яхомъ, ны́нѣ сокруша́еми и посто́мъ смиря́еми, очи́стимъ. Юже и храни́ти до́лжни есмы́ опа́снѣйше. Но у́бо и про́чія три́: святы́хъ апо́столъ, глаго́лю, Богоро́дицы и Рождества́ Христо́ва, — къ четы́ремъ бо лѣ́та времено́мъ. И Четыредеся́тницу боже́ственніи апо́столи изда́ша, сію́ вя́щше поче́тше святы́хъ ра́ди Страсте́й, и я́ко Христо́съ сію́ пости́ся и просла́вися. И Моисе́й четы́редесять дне́й пости́вся, зако́нъ прія́тъ; и Илія́ са́мъ, и Даніи́лъ, и ели́цы иску́сніи у Бо́га. И я́ко добро́ е́сть по́стъ, показу́етъ отъ сопроти́внаго Ада́мъ. За сію́ у́бо вину́ Ада́мово изгна́ніе здѣ́ святы́ми отцы́ умы́слися.
Неизрече́ннымъ Твои́мъ благоутро́біемъ, Христе́ Бо́же на́шъ, пи́щи ра́йскія на́съ сподо́би, и поми́луй, я́ко еди́нъ Человѣколю́бецъ, ами́нь.