Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Свѣ́та свѣ́тлаго проповѣ́дника ны́нѣ вои́стинну ве́лія.
Исто́чникъ свѣ́та къ Незаходи́мому во́дитъ Свѣ́ту.
Се́й Боже́ственнаго и Невече́рняго Свѣ́та сы́нъ, и́стинный вои́стину Бо́жій человѣ́къ и чу́дный Боже́ственныхъ слу́га и служи́тель, оте́чество у́бо имя́ше всѣ́хъ градо́въ ца́рствующее, роди́тели же пресвѣ́тлыя и сла́вныя. Не внѣ́шняго то́кмо и по чу́вству человѣ́ка, но мно́го па́че вну́тренняго и неви́димаго, добродѣ́телію и наказа́ніемъ украси́ти тща́шеся. Ма́лу же су́щу зѣло́ во́зрастомъ тому́, оте́цъ сконча́ся, ма́ти же его́, и бра́тію, и сестры́ въ наказа́ніи, и зако́нѣ, и свяще́нныхъ пи́сменѣхъ пита́ше же и наказа́ше, и внѣ́шнѣй му́дрости ко учи́телемъ посыла́ше, до́брѣ навыка́ти разумѣ́. То́й острото́ю естества́ тща́ніе со уче́ніемъ смѣси́въ, вма́лѣ же вся́кую слове́сную хи́трость получи́.
Егда́ же бѣ́ два́десяти лѣ́тъ, вся́ земна́я и со́ній ху́ждшая вмѣни́въ, къ Вино́вному вся́кія му́дрости и пода́телю Бо́гу востещи́ иска́ше, и соверше́ншимъ житіе́мъ всего́ себе́ Тому́жде возложи́ти. Отону́дуже и открыва́етъ боголюбе́зное намѣ́реніе ма́тери, и мно́гую любо́вь къ Бо́гу своему́, и разжже́нное жела́ніе, и о́ную подо́бнѣ обрѣта́етъ си́ми боля́щую отъ до́лга вре́мене, и о ра́вныхъ тому́ ра́дующуюся. Абіе у́бо ма́ти дѣ́ти къ себѣ́ собра́вши, и «се́, а́зъ и дѣ́ти», съ весе́ліемъ ре́кши, «я́же ми́ даде́ Бо́гъ», мы́сль же и́хъ искуша́етъ, ю́же и́мутъ о до́брыхъ, и намѣ́реніе вели́каго Григо́рія и́мъ открыва́етъ. Онъ же поуща́тельная словеса́ къ ни́мъ употреби́въ, вма́лѣ вся́ поко́рны имя́ше, и къ подо́бнѣй ему́ любви́ и бѣжа́нію житія́ послѣ́дующія прилѣ́жно. Отону́дуже и су́щая убо́гимъ ева́нгельски разда́въ, любо́вь же ца́рскую, и че́сти, и плеска́ніе су́щее въ ца́рскихъ, благоду́шно оста́вивъ, Христу́ послѣ́дова.
Ма́терь у́бо и сестры́ въ дѣ́вственницѣ сочини́въ, бра́тію же взе́мъ, и святы́ни тезоимени́тую го́ру Аѳо́нскую дости́гъ. Но бра́тію у́бо тогда́ во ины́хъ оби́телехъ пребы́ти увѣщава́етъ, и поне́же вре́мени не даю́щу соедине́нымъ дру́гъ дру́гу бы́ти, и житіе́ по Бо́гу соверши́ти. Са́мъ же въ покоре́ніе чу́днаго нѣ́коего му́жа, съ безмо́лвіемъ еди́ному Бо́гу живу́щаго, предае́тся, и́менемъ Никоди́ма. У него́же вся́кой за́повѣди, вся́кой добродѣ́тели, во смире́ніи души́ дѣ́лы научи́вся, и заступле́ніе Всечи́стыя Богоро́дицы, и ко всѣ́мъ непобори́мую по́мощь во открове́ніи та́йномъ та́мо пріи́мъ. По отше́ствіи о́наго къ Бо́гу, и въ Вели́цѣй ла́врѣ лѣ́та нѣ́кая пожи́въ, съ вели́кимъ тща́ніемъ и соверше́ннымъ ра́зумомъ, любо́вію безмо́лвія, отъ ла́вры отхо́дитъ и пусты́ню лобыза́етъ.
Любо́вь же при́сно къ любви́ приложи́въ и съ Бо́гомъ бы́ти вы́ну жела́я, кра́йнему жестоковожде́нію себе́ издае́тъ, и внима́ніемъ у́бо прилѣ́жнымъ всегда́ чу́вства удержа́въ, къ Бо́гу же у́мъ возвы́сивъ, и во все́ вре́мя моли́твы упражне́ніе, и о Боже́ственныхъ поуче́ніе сотвори́въ, и житіе́ упра́вивъ изря́дно. Де́монскія бра́ни по́мощію Бо́жіею вся́чески побѣжда́етъ, и всено́щными стоя́ньми исто́чники сле́зъ ду́шу очи́стивъ, сосу́дъ избра́нный даро́въ Бо́жіяго Ду́ха бы́сть, и боговидѣ́нія ча́стая ви́дѣ. И чу́днѣйше, я́ко и прехожде́ніе ра́ди исма́ильтескихъ нахожде́ній на Ѳессалони́ку, и въ Ве́рскій ски́тъ отше́дъ, и съ нѣ́кими гра́жданы понужда́емь бесѣ́довати. Та́же по жи́тельству прилѣ́жно прехожда́ше, въ не ма́лыхъ у́бо лѣ́тѣхъ, соверше́нно и тѣ́ло и ду́шу очи́стивъ, и Бо́жіимъ велѣ́ніемъ ве́ліе пома́заніе свяще́нства прія́тъ, и я́ко нѣ́кій невеще́ственный, и, я́ко рещи́, внѣ́ себе́ бы́въ, та́йная сего́ соверши́въ, я́ко то́кмо зри́мь, душа́мъ зря́щихъ умиля́тися. Ве́лій вои́стинну бѣ́, и по Бо́гу живу́щимъ духоно́сецъ познава́шеся, явля́шеся же сицевы́й сы́й, и внѣ́шняя зря́щимъ: держа́ву имы́й на де́моны, и отъ и́хъ пре́лести и кова́рства облада́емыя избавля́я, непло́діе древе́съ въ благопло́діе преложи́въ, бу́дущая прови́дѣ, и ины́ми Боже́ственнаго Ду́ха дарова́ньми же и плоды́ украша́шеся.
Поне́же е́же у́бо добродѣ́тели дѣ́йствовати, въ на́шей вла́сти лежи́тъ, а е́же во искуше́нія впа́сти, нѣ́сть въ на́съ. Кромѣ́ же си́хъ нѣ́сть соверше́ніе, или́ явле́ніе вѣ́ры къ Бо́гу, [сше́дшее бо, глаго́летъ, дѣя́ніе и стра́сть, въ бла́зѣ соверша́етъ по Бо́гу человѣ́ка,] въ разли́чная и ча́стая искуше́нія па́сти, вели́кій се́й попуща́ется, да всѣ́ми, и соверше́нъ вои́стинну яви́тся.
А я́же отвсю́ду, кíй у́мъ помы́слитъ? Ко́е изрещи́ возмо́жетъ сло́во? Яже пре́жнихъ бо́льшія ко́зни лю́таго бори́теля, и я́же новоявле́нныхъ богобо́рцовъ на него́ навѣ́ты, и клеветы́, и ели́ко о благоче́стіи подвиза́ся, во всѣ́хъ тре́хъ ко два́десятимъ лѣ́тѣхъ, отъ тѣ́хъ претерпѣ́ озлобле́нія и ско́рби разли́чныя. Ита́льскій бо звѣ́рь, калаврíйскій Варлаа́мъ, внѣ́шнею му́дростію велему́дрствуетъ, и суето́ю свои́хъ помышле́ній, вся́ помышля́я вѣ́дати, лю́тую воздвиза́етъ бра́нь на Це́рковь Христо́ву, и на благочести́вую на́шу вѣ́ру, и на держа́щія сію́ извѣ́стно. Общую бо благода́ть Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, и свѣ́тъ бу́дущаго вѣ́ка, я́коже и пра́ведніи возсія́ютъ, я́ко со́лнце, я́ко и Христо́съ предпоказа́ на горѣ́ возсія́вый, и про́сто, всю́ си́лу и дѣ́йство Тріѵпоста́снаго Божества́ и все́ ра́знствующее каково́-ли́бо бу́ди Боже́ственнаго естества́, созда́нное бы́ти умовре́дно научи́, и благоче́стно несозда́нны му́дрствующія Боже́ственнѣйшій о́ный свѣ́тъ, и всю́ си́лу и дѣ́йство, я́ко ниеди́ному су́щу но́вому отъ пребыва́ющихъ есте́ственнѣ въ Бо́зѣ, словесы́ же и списа́ньми простра́ннѣйшими, двобо́жныя именова́ и многобо́жныя, я́коже іуде́и, Саве́ллій же и Арій имену́ютъ насъ.
Си́хъ ра́ди у́бо Боже́ственный Григо́рій, я́ко благоче́стія побо́рникъ и предста́тель пресвѣ́тлый, и пре́жде всѣ́хъ о се́мъ и предборя́ся и оклевета́емь, по́сланъ бы́въ отъ Це́ркве въ Константинопо́ль, и прихо́дитъ. Боже́ственнѣйшему у́бо царю́ Андрони́ку о благоче́стіи предзащища́ющу, четве́ртому отъ Палеоло́говъ, Собо́ръ свяще́нный собира́ется. И Варлаа́му прише́дшу, и его́ предотме́тнымъ злосла́внымъ уче́ніемъ, и на благоче́стіе оглаго́ланіемъ, Ду́ха Бо́жія испо́лнися вели́кій Григо́рій, и въ си́лу необори́мую обле́кся свы́ше, уста́ его́, на Бо́га отве́рстая, загради́, и до конца́ посрами́, и огнедухнове́нными словесы́ же и списа́ньми, его́ хвра́стныя е́реси, я́ко пе́пелъ, сотвори́. Тѣ́мже и студа́ не претерпѣ́въ благоче́стія ра́тникъ, къ лати́номъ, отону́дуже пріи́де, бѣ́гомъ оты́де. По о́номъ же а́біе многобѣ́дствіи собо́рнѣ изоблича́етъ и списа́нія сего́ словесы́ сопроти́вными разсыпа́етъ. А и́же о́ныхъ причасти́вшеся па́губы, ниже́ та́ко преста́ша бори́ти на Це́рковь Бо́жію.
Отону́дуже и ну́ждею мно́гою свяще́ннаго Собо́ра, и самаго́ царя́, и пре́жде всѣ́хъ Боже́ственнымъ велѣ́ніемъ увѣ́рився, Григо́рій на архіере́йскій престо́лъ возво́дится и Ѳессалони́тскія свяще́нныя Це́ркве па́стырь поставля́ется. Тѣ́мже и вя́щшія по́двиги, мно́гихъ пре́жднихъ о Правосла́внѣй вѣ́рѣ до́блественнѣ соверша́етъ и терпѣ́ливѣ. Лука́выя бо прее́мники Акинди́на и Варлаа́ма, мно́гія я́вльшіяся и лю́тыя, и лю́тыхъ звѣре́й лю́тая рожде́нія, и си́хъ уче́нія же и списа́нія не еди́ножды, или́ два́жды, или́ три́жды, но мно́гажды и мно́гими, ниже́ при еди́номъ царѣ́, или́ патріа́рсѣ, но при тріе́хъ по прее́мству ски́птровъ держа́щихъ, и патріа́рсѣхъ равночи́сленныхъ, и собо́рѣхъ неудобосчисля́емыхъ, словесы́ же и писа́ньми богодухнове́нными многови́дно возвраща́етъ и до конца́ побѣжда́етъ. И нѣ́цыи непрело́жно иму́ще, ни во что́же полага́юще го́рній су́дъ, та́ко пребы́ша, и всѣ́хъ бо ересе́й су́ть еще́ оста́тки безсту́дствующіи на побѣди́вшихъ я́ святы́хъ, да не глаго́лю вседе́рзый ро́дъ іуде́йскій, да́же и до ны́нѣ имы́й неи́стовство на Христа́. Таковы́я у́бо я́ко вкра́тцѣ и толи́кія вели́каго Григо́рія побѣ́ды на нечести́выя.
Бо́гъ же, неизрече́нными о́бразы, и къ восто́ку сего́ отсыла́етъ учи́теля. Посыла́ется у́бо я́ко старѣ́йшина отъ Ѳессалоникíи въ Константи́нь гра́дъ, примири́ти ра́знствующія цари́. Пое́млется же отъ ага́ряновъ и держи́тся во все́ лѣ́то, мѣста́ отъ мѣ́стъ, и гра́ды отъ градо́въ, страда́льчески преходя́ и уча́ небоя́зненно Христо́ву Ева́нгелію. И о́выя у́бо утвержда́я и увѣщава́я, еще́ и моля́ въ вѣ́рѣ пребы́ти, коле́блющіяся же въ не́й, и нѣ́кая недоумѣ́нія и взыска́нія о бы́вшихъ тогда́ предлага́ющія, богому́дренно утвержда́я, и исцѣле́ніе, въ ни́хже глаго́лаху, дово́льнѣйшее отдая́ше. Про́чимъ же невѣ́рнымъ и окая́нно отто́ргшимся христіа́номъ, и отлучи́вшимся ко о́нымъ и влеку́щимъ на́ша о воплоще́нномъ смотре́ніи Го́спода и Бо́га на́шего, и о поклоне́ніи отъ на́съ честна́го Креста́, и святы́хъ ико́нъ, мно́гажды не обину́яся глаго́лаше. Еще́ же о Моаме́ѳѣ [Магоме́тѣ], и мно́гихъ ины́хъ взыска́ніихъ отъ ни́хъ предложе́нныхъ, о́выя у́бо имя́ше о себѣ́ дивя́щіяся, о́выя же на себе́ неи́стовствующія и ру́ки простира́ющія, и́же и му́ченически сконча́ли бы его́, а́ще бы не Бо́жіимъ про́мысломъ, наде́ждею пѣ́нязей, ю́же имя́ху о не́мъ, пощаде́нъ бы́въ. Та́же отъ христолюби́выхъ свобожда́шеся вели́кій и къ своему́ ста́ду му́ченикъ безкро́вный свѣ́тло па́ки отхо́дитъ. Ко ины́мъ мно́гимъ и вели́кимъ дарова́ніемъ же и пе́рвенствомъ, я́же имя́ше, ра́нами Христо́выми и то́й украси́ся, и я́же Христо́ва, по Па́влу, имы́й въ себѣ́ лише́нія.
И да пока́жемъ нѣ́кая о́наго начертава́ющая, сія́ бя́ху его́ сво́йства: е́же со превосхожде́ніемъ кро́ткое и смире́нное, [здѣ́ не о Бо́зѣ и Боже́ственныхъ сло́во, и́бо въ си́хъ и зѣло́ бѣ́ побо́рникъ,] непамятозло́біе зѣло́ и незло́біе, е́же тща́тися по си́лѣ, бла́гшимъ возда́ти, къ нему́ въ нѣ́кихъ я́вльшимся злы́мъ, е́же отню́дъ удо́бно на нѣ́кія не пріима́ти словеса́. Еже къ гря́дущимъ всегда́ напа́стемъ терпѣли́вое и великоду́шное, е́же вся́кія сла́сти и тщесла́вія вы́шшее. Еже худо́му при́сно бы́ти, и неизбы́точественному во всѣ́хъ потре́бахъ тѣле́сныхъ, и́бо въ толи́кое вои́стинну вре́мя не изнемо́гшу. Еже терпѣ́нія безмо́лвное же и ти́хое, и при́сно благода́тное, та́ко до кра́я ему́ сотворе́но, я́ко и отъ внѣ́шнихъ я́вѣ бы́ти ви́дящимъ всѣ́мъ, е́же разу́мное при́сно, и внима́тельное же и неразлива́тельное. Имже послѣ́довательное, е́же никогда́ очесе́мъ его́ бы́ти тщи́мъ сле́зъ, но болѣ́зновати си́мъ по исто́чникомъ сле́зъ. Та́ко у́бо изъ нача́ла да́же до конца́ на стра́сти и де́моны страда́льчески подвиза́вся, и отъ Христо́вы Це́ркве дале́че еретики́ изгна́въ, и Правосла́вную вѣ́ру словесы́ же и списа́ньми изъясни́въ, и тѣ́ми, я́коже печа́тію, все́ Писа́ніе Богодухнове́нное запечатлѣ́въ, я́ко его́ житіе́ и сло́во я́коже сло́ву нѣ́коему бы́ти и печа́ти житія́ и сло́ва святы́хъ.
Еще́ же свое́ ста́до о тре́хъ и десяти́ лѣ́тѣхъ апо́стольски и богоуго́дно упа́съ, и нра́вными словесы́ украси́въ, и ко огра́дѣ небе́снѣй упра́вивъ, и, я́ко рещи́, о́бщій дѣ́латель яви́вся живы́хъ же и пото́мъ бу́дущихъ правосла́вныхъ всѣ́хъ, къ премíрнѣй жи́зни прелага́ется, пожи́въ всѣ́хъ лѣ́тъ, три́ ко шести́десятимъ. И ду́хъ у́бо въ ру́цѣ Бо́жіи предлага́етъ, тѣ́ло же па́ствѣ оставля́етъ, изря́дно въ коне́цъ просвѣще́нное же и просла́вленное, я́ко нѣ́кій жре́бій и сокро́вище пречестно́е. Чудесы́ бо Христо́съ на кíйждо де́нь вѣ́рно приходя́щія благодѣ́йствуетъ и неду́говъ вся́ческихъ измѣне́ніе да́руетъ, отъ ни́хже не ма́ло исто́рія о не́мъ повѣ́даетъ.
Того́ у́бо моли́твами, Бо́же, поми́луй на́съ, ами́нь.