Великий четверток

Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.

По шестой песни:

И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).
Абие учиненный чтец:
Синаксарь в неделю пентикостную благослови, владыко, прочести. (Или иное название перваго чтения с испрошением благословения)
Иерей:
Молитвами святых отец наших Господи, Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И чтец: Аминь.

Стихи́:

Стихи́ во свяще́нное умове́ніе:

Умыва́етъ ученико́въ въ ве́черъ Бо́гъ но́ги,

Его́же нога́ попира́я бѣ́, во Еде́мѣ преще́ніе дре́вле.

На Та́инственную Ве́черю стихи́:

Сугу́бая ве́черя: па́сху бо зако́на но́ситъ,

И Па́сху но́вую — Кро́вь [и] Тѣ́ло Влады́чнее.

На преесте́ственную моли́тву стихи́:

Моли́тва и страши́лище — труды́ крове́й,

Христе́, лицу́ я́вѣ моля́ся,

Сме́рть, врага́ прельща́я въ си́хъ.

На преда́тельство стихи́:

Что́ тре́бѣ ноже́й? Что́ древе́съ людоле́стцы,

На хотя́щаго умре́ти во избавле́ніе мíра?

Во святы́й и Вели́кій четверто́къ, и́же вся́ до́брѣ счини́вшіи боже́ственніи отцы́, дру́гъ другопріима́тельно отъ боже́ственныхъ же апо́столъ, и Свяще́нныхъ и Боже́ственныхъ Ева́нгелій, преда́ша на́мъ четы́ре нѣ́кая пра́здновати: свяще́нное умове́ніе; Та́йную ве́черю, преда́ніе я́вѣ е́же по на́мъ стра́шныхъ Та́инъ; преесте́ственную моли́тву; и са́мое то преда́тельство.

Поне́же бо евре́йская фа́ска по пятцѣ́ жре́тися имя́ше, бя́ше же у́бо прикла́дно, образова́нію послѣ́дствовати и и́стинѣ, въ то́мъ я́вѣ и е́же по на́мъ Па́сцѣ жре́тися — Христу́, предвари́въ Госпо́дь на́шъ Іису́съ Христо́съ, я́коже боже́ственніи отцы́ глаго́лютъ, дѣ́йствуетъ ту́ю со ученики́ въ ве́черъ четвертка́. То́й бо ве́черъ и пято́къ ве́сь, еди́нъ де́нь у евре́й вмѣня́ется, — си́це бо они́ чи́слятъ нощеде́нство глаго́люще. Дѣ́йствова у́бо сію́ и тогда́ (я́коже нѣ́цыи рѣ́ша) со ученики́ по зако́ну, и́хже еди́нъ е́сть и боже́ственный Златоу́стъ. Пе́рвое, про́сто стоя́ще и опоя́сани, въ сапоги́ обуве́ни, жезлы́ подпира́ющеся, и и́на ели́ка зако́нъ повелѣва́етъ, — да не законопресту́пенъ вознепщу́ется. Сія́ бо Зеведе́й угото́ва — се́й бо скуде́ль нося́й воды́, я́коже вели́кій глаго́летъ Аѳана́сій, а́ще и́ніи и́нако о се́мъ рѣ́ша. Пото́мъ же ученико́мъ соверше́ннѣйшая показу́я, и е́же по на́мъ Па́схи та́инство предае́тъ на го́рницѣ, уже́ наше́дшей но́щи. Ве́чери бо, глаго́летъ, бы́вшей, возлеже́ со двѣмана́десять. Зри́ же, я́ко не сіе́ бя́ше зако́нная па́сха, — ве́черя бо и возлежа́ніе, и хлѣ́бъ, и вода́, — та́мо же вся́ печена́ огне́мъ, и безква́сна. Пре́жде же нача́тія е́же вечеря́ти, [си́це бо глаго́летъ боже́ственный Златоу́стъ] отъ ве́чери востае́тъ, и полага́етъ ни́зу ри́зы, и во́ду во умыва́льницу влива́етъ, Са́мъ самодѣ́йствуяй вся́, вку́пѣ у́бо Іу́ду усрамля́я, вку́пѣ же и други́мъ ученико́мъ воспомина́я, е́же старѣ́йшинства не иска́ти. Якоже и по умове́ніи наказу́етъ, глаго́ля: хотя́й бы́ти пе́рвый, да бу́детъ всѣ́хъ послѣ́дній, Самого́ Себе́ положи́въ во указа́ніе. Явля́ется же, я́ко пре́жде всѣ́хъ Іу́ду умы́ Христо́съ, безсту́днѣ предсѣ́дша; послѣди́ же къ Петру́ прихо́дитъ, се́й же, те́пльшій ины́хъ сы́й, Учи́телю возбраня́етъ, и оставля́етъ па́ки зѣ́льнѣе. Умы́въ у́бо и́хъ но́ги и возвыше́ніе пресла́вное смире́ніемъ показа́въ, взе́мъ ри́зы па́ки и возле́гъ, наказу́етъ и́хъ люби́ти дру́гъ дру́га и старѣ́йшинства не иска́ти. Яду́щимъ же и́мъ, и о преда́тельствѣ вво́дитъ нача́ло. Мяту́щимся же о словеси́ ученико́мъ, глаго́летъ Іису́съ Іоа́нну еди́ному та́йно: ему́же Азъ омочи́въ хлѣ́бъ пода́мъ, то́й е́сть предая́й Мя́. Аще бо бы́ вѣ́далъ Пе́тръ сло́во, а́ки сы́й ины́хъ те́пльшій, Іу́ду уби́лъ бы бя́ше. И па́ки: омочи́вый со Мно́ю въ соли́ло ру́ку, я́коже обоя́ бы́ша. Та́же ма́ло что́ оста́вль, взе́мъ хлѣ́бъ, глаго́летъ: пріими́те, яди́те; и ча́шу подо́бнѣ: пíйте отъ нея́ вси́, ре́къ, сія́ е́сть Кро́вь Моя́ Но́ваго Завѣ́та; сіе́ твори́те въ Мое́ воспомина́ніе. Оба́че и Са́мъ сіе́ творя́, ядя́ше и пія́ше съ ни́ми. Зри́ же, я́ко хлѣ́бъ глаго́летъ Тѣ́ло Свое́, а не опрѣсно́къ, да постыдя́тся у́бо и́же же́ртвѣ опрѣсно́къ принося́щіи. По хлѣ́бѣ же вни́де во Іу́ду сатана́, — искуша́яй бо его́ пре́жде, ны́нѣ всеконе́чно въ него́ всели́ся. И изше́дъ, глаго́летъ: сложе́ніе положи́ архіере́емъ, да преда́стъ Его́ и́мъ на три́десятихъ сре́бреницѣхъ.

Ученицы́ же по ве́чери изыдо́ша на го́ру Елео́нскую, въ нѣ́кое село́, глаго́лемое Геѳсимани́. По мно́зѣ же глаго́летъ и́мъ Іису́съ: вы́ вси́ соблазните́ся о Мнѣ́ въ нощи́ се́й. Пе́тръ же рече́: а́ще и вси́, а́зъ не отве́ргуся Тебе́. Бя́ше же по́здѣ, си́рѣчь глубоконо́щіе. Онъ же глаго́ла: пре́жде да́же не возгласи́тъ пѣ́тель два́щи, отве́ржешися Мене́ три́жды. Еже и бы́сть, боя́знію безмѣ́рною Петру́ я́ту бы́вшу, Бо́гу немощно́е показу́ющу естества́, и ку́пно поне́же вселе́нную ему́ вручи́, — да отъ своего́ естества́ удобоводи́тельное разумѣ́въ, ми́лостивенъ бу́детъ къ согрѣша́ющимъ. Оба́че, трикра́тное Петро́во отверже́ніе, всѣ́хъ человѣ́ковъ грѣ́хъ къ Бо́гу изобразова́ше: пе́рвое — за́повѣдь, ю́же преступи́ Ада́мъ; второ́е — пи́саннаго зако́на преступле́ніе; тре́тіе же — са́мое воплоще́ніе Сло́ва. Еже па́ки послѣди́ Спа́съ трегу́бымъ покая́ніемъ исцѣли́, за е́же, — Пе́тре, лю́биши ли Мя́, — три́жды изрещи́.

По си́хъ же глаго́летъ ученико́мъ, (человѣ́ческое показу́я, — я́ко стра́шна всѣ́мъ сме́рть:) приско́рбна е́сть душа́ Моя́ да́же до сме́рти. И, преше́дъ я́ко ка́мене верже́ніе, помоли́ся трикра́ты, ре́къ: Отче Мо́й! Аще не возмо́жетъ ча́ша сія́ прейти́ отъ Мене́, а́ще ю́ не пію́, да бу́детъ во́ля Твоя́! И па́ки: Отче, а́ще мо́щно, да ми́мо и́детъ отъ Мене́ ча́ша сія́. Ку́пно у́бо я́ко человѣ́къ сіе́ глаго́ля, ку́пно же и діа́вола преходя́ хи́тростно, я́ко да непщу́я и Онаго человѣ́ка бы́ти, за е́же не́гли боя́тися, сме́рти ра́ди кре́стныя не пресѣче́тъ та́инства. Возвра́щся же и обрѣ́тъ ученики́ сно́мъ погруже́ны, къ Петру́ обраща́ется, си́це глаго́ля: ни еди́наго ли часа́ возмого́сте побдѣ́ти со Мно́ю? — си́рѣчь: ты́, глаго́ляй да́же и до сме́рти подвиза́тися, си́це со́нствуеши съ про́чими.

Прише́дъ же обо́нполъ пото́ка Ке́дрскаго, идѣ́же бѣ́ вертогра́дъ, водвори́ся та́мо со ученики́ Свои́ми. Ча́сто же та́мо приходи́ти обы́чай имѣ́яше, тѣ́мъ и Іу́да вѣ́дяше мѣ́сто, и́же нѣ́кихъ отъ во́инъ взе́мъ, и наро́ду послѣ́дующу, пріи́де на Іису́са, да́въ и́мъ лобза́нія зна́меніе. Сіе́ же рече́, зане́же мно́гажды удержа́нъ бы́въ, неявле́нъ отъ среды́ и́хъ прохожда́ше; я́коже и здѣ́ Са́мъ Христо́съ пре́жде исхо́дитъ къ ни́мъ, глаго́ля: кого́ и́щете? — они́ же Его́ и еще́ не познава́ху, не бо́ но́щь претыка́нія бя́ше, свѣти́ла бо бѣ́ша, глаго́летъ, и свѣщи́ горя́ща, и стра́хомъ па́дше отлучи́шася; и па́ки прише́дшимъ, Са́мъ отвѣщава́ше. Іу́дѣ же сотво́ршу сложе́ніе, Христо́съ глаго́летъ: дру́же, на не́мже еси́, си́рѣчь, на не́же прише́лъ еси́, Іу́до, благовре́менно е́сть. И па́ки глаго́летъ: я́ко на разбо́йника ли изыдо́сте со ору́жіемъ и древесы́ я́ти Мя́? Въ нощи́ же пріидо́ша, да не нѣ́кая молва́ отъ наро́да бу́детъ. Тогда́ те́плѣйшій — Пе́тръ извле́къ но́жъ, отъ ве́чери бо бя́ху къ сицевы́мъ угото́влени, архіере́ева раба́, Ма́лха и́менемъ, порази́въ, десно́е у́хо отсѣче́. Вѣ́дяше же Іису́съ, я́ко архіере́е реку́тъ, — не до́брѣ зако́нъ слы́шаше и уча́ше, — возбраня́етъ у́бо Петру́ Христо́съ, — я́ко не добро́ е́сть послу́шнику су́щу духо́внаго Му́жа, меча́ употребля́ти, — Ма́лхово же у́хо исцѣля́етъ. Емше же у́бо Іису́са, свя́зана приво́дятъ на дво́ръ архіере́я Анны, и́же бѣ́ те́сть Каіа́фы. Та́мо бо бя́ху вси́ со́брани на Христа́ глася́щіи, фарисе́е и кни́жницы. Здѣ́ я́же на Петра́ отъ отрокови́цы, отверже́ніе его́ быва́етъ, и но́щи посредѣ́ ижди́вшейся, пѣ́тель возгласи́ тре́тіе; о́нъ же помяну́въ, воспла́кася го́рько. И вре́мени уже́ ко у́тру прише́дшу, отъ Анны ко архіере́ю Каіа́фѣ Христа́ приво́дятъ, идѣ́же и оплева́ніе прія́тъ, и лжесвидѣ́тели воззва́ни бы́ша. И озаря́ющу дню́ къ Пила́ту его́ посыла́етъ Каіа́фа. Приве́дшіи же его́, глаго́летъ, не внидо́ша въ прето́ръ, да не оскверня́тся, но да ядя́тъ па́сху. Собира́ются у́бо, я́ко беззако́нно не́гли архіере́и и фарисе́и тогда́ содѣ́яша преложи́вше Па́сху, я́коже глаго́летъ боже́ственный Златоу́стъ. Въ но́щь бо о́ну подоба́ше и́мъ ту́ю я́сти, но Христо́ва ра́ди убíйства преложи́ша. А я́ко тогда́ до́лжно бя́ше и́мъ я́сти ю́, — яви́ Христо́съ, пре́жде ве́черю но́щію яды́й, та́же тайнонаучи́въ соверше́ннымъ, — или́ я́ко въ зако́нномъ о́бразѣ подоба́ше, я́коже рече́но бы́сть, и и́стинѣ бы́ти. Іоа́ннъ бо, пре́жде пра́здника, глаго́летъ, Па́схи.

Си́хъ ра́ди всѣ́хъ бы́вшихъ въ четверто́къ, и но́щь его́ тогда́шную и мы́ пра́зднуемъ, помина́ніе стра́шныхъ и неизрече́нныхъ дѣ́лъ о́ныхъ и дѣя́ній со стра́хомъ творя́ще.

Неизрече́ннымъ Твои́мъ благоутро́біемъ, Христе́ Бо́же на́шъ, поми́луй на́съ, ами́нь.

По скончании же всего чтения, возглашает иерей: Богу нашему слава, всегда ныне и присно и во веки веков.
И чтец: Аминь.
И далее по обычаю службы.