Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.
По третьей песни:
Чтутся седальны по обычаю.При́сно имѣ́йте, бра́тіе, въ па́мяти де́нь сме́ртный. Мно́ги вчера́ съ на́ми бы́вше человѣ́ки, ны́нѣ же у́же нѣ́сть и́хъ съ на́ми: или́ къ Бо́гу отше́дше, или́ боля́ще, и къ сме́рти спѣ́юще. Мно́гъ же въ на́съ е́сть мяте́жь, и пла́чь о уме́ршихъ. И мно́гажды ва́съ моли́хъ о се́мъ, и еще́ молю́, е́же съ похвале́ніемъ и благотерпѣ́ніемъ пріима́ти ча́дъ ва́шихъ /л. 5/ и сердобо́ль уме́ртвія. И не я́ко изгиба́ющія мнѣ́ти, отходя́щія къ Бо́гу, но па́че о себѣ́, во грѣсѣ́хъ живу́щихъ, попеце́мся. Аще бо ны́нѣ не нака́жемся, да когда́ обрати́мся? Аще бра́тня сме́рть не умудри́тъ, да кто́ тя́ обрати́тъ къ тому́? И а́ще ме́ртва ви́дя лежа́ща, не ока́еши си житіе́, когда́ и́маши го́дъ умоли́ти Бо́га? Или́ когда́ вре́мя ти́ бу́детъ пожи́ти въ пра́вдѣ и спасти́ ду́шу си́? Тѣ́мъ молю́ вы, не безъ ума́ ни въ пусто́ши бу́дите, ни а́ки безсме́ртни велича́йтеся: еди́нъ бо е́сть сме́ртный пу́ть, и еди́на ча́ша всѣ́мъ, и еди́нъ ча́съ го́рькій, и еди́нъ коне́цъ — Бо́жій ме́чь. Сме́рть ни царя́ бои́тся, ни кня́зя обину́ется, ни святи́теля чти́тъ, ни сѣди́ны ми́луетъ, ни ю́ныхъ щади́тъ, ни красоты́ во́зраста, ни мучи́теля бои́тся, ни хи́трыми глаго́лы увѣща́ется, ни имѣ́ніемъ искупу́ется, но на вся́ ра́вно прихо́дитъ сме́рть. Дне́сь съ на́ми бы́вше, а у́трѣ пре́жде на́съ та́мо. Дне́сь лю́бяще ны́, а у́трѣ жа́лостно провожда́еми. Дне́сь въ житіи́, а у́трѣ во́ гробѣ. Дне́сь сла́вно благоуха́ніемъ ма́жущеся, а у́трѣ смердя́ще. /л. 5 об./ Дне́сь пита́ющеся и нѣ́гуеми, а у́трѣ пла́чущеся. Ихъ же мно́гажды и́щуще, и не вѣ́дяще уме́ртвія и́хъ, глаго́лемъ: гдѣ́ о́нъ сíй кня́зь, или́ оби́дливый судія́, или́ о́нъ ца́рь злы́й? И услы́шимъ я́ко уже́ преидо́ша она́мо. Ка́мо? Та́мо, идѣ́же Судія́ е́сть судія́мъ, Ца́рь Вѣ́чный и Пра́ведный, Еди́нъ всѣ́мъ, и Безсме́ртный, всѣ́мъ отдая́ по дѣло́мъ. Идѣ́же стра́хъ и тре́петъ всѣ́мъ бу́детъ, и нелицемѣ́рный и пра́ведный су́дъ, идѣ́же ра́вно вси́ предста́немъ: сла́вніи и несла́вніи, цари́ и кня́зи, бога́тіи и ни́щіи, раби́ и свобо́дніи. Не бу́детъ бо царе́мъ вели́чества, ни кня́земъ вла́сти, ни судія́мъ лицемѣ́рія. Бы́въ здѣ́ лю́тъ, а та́мо не поми́лованъ бу́детъ; здѣ́ неми́лостивъ бы́сть, а та́мо злѣ́ му́чимъ бу́детъ; здѣ́ упива́яйся, а та́мо возжада́етъ и ка́пли воды́; здѣ́ оби́дѣти гото́въ, а та́мо огне́мъ негаси́мымъ пали́мъ; здѣ́ кра́сныя ри́зы нося́, а та́мо на́гъ предста́нетъ; здѣ́ жде́тъ обраще́нія на́шего, та́мо же огню́ предае́тъ. Оле чю́до! Сме́ртная ча́ша страшна́ всѣ́мъ, /л. 6/ люби́ма же въ бѣдѣ́ су́щимъ. Житіе́ вѣ́ка сего́ дра́го всѣ́мъ, о́нѣмъ же ме́рзско бы́сть. Благослове́нъ Госпо́дь Бо́гъ творя́й вся́ на по́льзу всѣ́мъ: нѣ́сть бо зло́ сме́рть, но па́че скраще́ніе животу́. Рече́ бо Іовъ пра́ведный: сме́рть му́жу поко́й е́сть. Умира́яй оста́витъ вся́ зла́я житія́ сего́, и отъ грѣ́хъ премѣни́тся, и не приложи́тъ ктому́ зла́, и Бо́га не прогнѣ́ваетъ къ тому́. Слы́шите смы́сленно, и внемли́те себѣ́ разу́мно: сме́рть пра́веднымъ поко́й е́сть, дѣ́темъ утѣ́ха, рабо́мъ почива́ніе, тру́днымъ тишина́, должнико́мъ свобо́да, у́зникомъ льго́та. Вся́ сія́ ко оправда́нію бу́дущія жи́зни. Аще бы не́ было сме́рти, то́ а́ки звѣ́ри са́ми бы себе́ изъя́ли. Аще бы не́ было пра́веднаго суда́ Бо́жія, и воздая́нія, и вѣ́чныхъ му́къ, не бы́ ча́яли спасе́нія. И а́ще бы не устраша́лися му́къ, ника́ко же бы́хомъ отъ грѣ́хъ востягну́лися, и не бы́хомъ сотвори́ли пра́вды, и вѣ́ру бы́хомъ попра́ли, я́ко ослу́шницы. Ви́дите ли Христа́ Бо́га благода́ть и человѣколю́біе? Вся́ на по́льзу сотвори́лъ е́сть на́мъ. Аще у́мретъ пра́ведный, ра́дуяся /л. 6 об./ и́детъ, ча́я мзду́ прія́ти. И а́ще грѣ́шникъ у́мретъ, и о то́мъ не скорби́, пріобрѣ́те бо себѣ́ я́коже изво́ли непра́вды дѣ́яти. Аще бы́хомъ здѣ́ безсме́ртни бы́ли, то́ пои́стинѣ пла́кали бы́хомъ по уме́ршихъ. Аще ли же вси́ прехо́димъ отъ житія́ сего́, да ко́ждо на́съ о себѣ́ пла́чемъ, и пока́емся о свои́хъ согрѣше́ніихъ. Не ви́дите ли, ка́ко уме́ршихъ провожда́емъ съ пѣ́сньми и пѣ́ніи, и съ ѳиміа́момъ, и со свѣща́ми по ни́хъ и́демъ, образу́юще, я́ко те́мнаго избы́вше житія́, и къ свѣ́ту и́стинному отыдо́ша. И на восто́къ о́бразомъ погреба́емъ, прозна́менающе ме́ртвымъ воста́ніе. Те́мъ же не скорби́те, бра́тіе, по уме́ршихъ, я́ко невѣ́рніи, не иму́щіи наде́жды воскресе́нія: тíи бо пои́стиннѣ пла́чутъ по уме́ршихъ, я́ко изгибо́ша невѣ́ріемъ. Мы́ же Христа́ послу́шаемъ, и вѣ́руемъ я́ко пріи́детъ ча́съ, егда́ ме́ртвіи воскре́снутъ, и гла́съ Сы́на Бо́жія услы́шатъ, и, услы́шавше, оживу́тъ, и не́бо и земля́ обнови́тся. Тѣ́мъ же вѣ́руйте: воста́ти бо и́мутъ ме́ртвіи, да не мо́жемъ вѣ́рніи невѣ́рнымъ подража́ти. Не раздира́емъ /л. 7/ ри́зъ на́шихъ, но па́че ду́шу смири́мъ, и на́съ бо та́яжде ча́ша жде́тъ. И не біе́мъ въ пе́рси, да не уподо́бимся е́ллиномъ. Не терза́емъ вла́съ главы́ своея́, да не осрами́мъ Главы́ на́шея — Христа́. И не мно́ги дни́ пла́чемъ, да не не вѣ́ровати на́чнемъ воскресе́нію. Да не изрече́мъ хулы́ язы́комъ, да не сотвори́мъ па́кости ни себѣ́, ни ме́ртвымъ. Отъя́лъ ти́ сы́на Госпо́дь, поклони́ся Ему́, избра́вшему его́же созда́ и пріи́мшему пло́дъ утро́бы нескве́ренъ, по Іову. Поклони́ся Творцу́ своему́, и похвали́ И, и принеси́ Ему́ же́ртву непоро́чну, я́ко же дре́вле Авраа́мъ Исаа́ка, и не поропщи́ я́ко Зижди́тель прія́тъ, и не похули́ ника́коже, но бу́ди я́ко Авраа́мъ. Бра́та ли погре́бъ? Поклони́ся Христу́ взе́мшему и́, я́ко Са́мъ тебе́ ра́ди Человѣ́къ бы́сть, и сме́рти вкуси́. Младе́нца ли отда́си? Поклони́ся Христу́, Иже младе́нецъ бы́сть тебе́ ра́ди. Раба́ ли отда́си? Поклони́ся Христу́, тебе́ ра́ди ра́бій о́бразъ пріи́мшему. Единоча́даго ли еси́ погре́бъ сы́на? Поклони́ся Христу́, и помяни́, я́ко тебе́ ра́ди Бо́гъ Единоча́даго Своего́ Сы́на на сме́рть предаде́. Дѣви́цу ли во обруче́ніи су́щую /л. 7 об./ преда́си? То́ похвали́ Бо́га, да на тя́ не прогнѣ́вается Госпо́дь, и и́ны во́зметъ. Подру́жіе ли проводи́ дѣ́темъ ма́терь до́ гроба? Просла́ви Бо́га, и укрѣпи́ся, и не скорби́ о то́мъ, пома́лѣ и ты́ та́мо же по́йдеши. Что́ се́ твори́ши, о человѣ́че? Почто́ томи́шися печа́лію безъ ума́? Не ви́диши ли, ко́ль бѣ́дно преше́ствіе отъ житія́ сего́ всѣ́хъ на́съ жде́тъ, и ко́ль тя́жекъ е́сть сме́ртный пу́ть? Но вси́ по не́мъ по́йдемъ. О, человѣ́че, оста́ви по уме́ршихъ пла́кати и са́мъ ко исхо́ду гото́вися. Рече́но бо е́сть: не изба́витъ бра́тъ бра́та, ни оте́цъ сы́на, ни сы́нъ отца́. Кто́ е́сть человѣ́къ, и́же поживе́тъ и не у́зритъ сме́рти? Или́ кто́ изба́витъ ду́шу свою́ изъ руки́ а́довы? Благослове́нъ Госпо́дь Бо́гъ, творя́й ди́вная и пресла́вная чудеса́. Что́ е́сть человѣ́къ? Ви́димъ бы́сть всѣ́ми, въ ма́лѣ же часѣ́ неви́димъ бы́сть, по́йде еди́нъ въ вѣ́чный пу́ть, въ о́нь же поити́ всѣ́мъ на́мъ. Тѣ́мже оста́нитеся пла́чуще, бо́йтеся и гото́ви твори́теся. Цари́ и кня́зи, не велича́йтеся, ви́ждьте уме́ршаго, и́же здѣ́ гро́зенъ всѣ́мъ и стра́шенъ бы́сть, та́мо же веде́тся злѣ́ осужде́нъ, я́ко еди́нъ /л. 8/ отъ убо́гихъ. Его́же боя́шася вчера́, ны́нѣ же са́мъ трепе́щетъ ве́сь, и бои́тся, и, ви́дя вла́сти а́нгельскія стра́шны, испаде́ ве́сь. Ви́дѣ себѣ́ отвѣ́тъ стра́шный и гро́зный, бои́тся, дивя́ся и мы́сля: гдѣ́ вели́чіе ца́рское и князе́й вла́сти? Се́ ни вочто́же вся́ бы́ша. Се́ вла́сть и́стинная. Се́ о́брази стра́шніи. Се́ безсме́ртніи во́и. О, бра́тіе, мно́га тре́ба на́мъ моли́твы, и исправле́нія, и дѣ́ла до́брая, и посо́бницы мно́зи, и мно́га заступле́нія, о возду́шномъ доправле́ніи. Аще бо ны́нѣ случи́тся идти́ во и́нъ гра́дъ, и ту́ проводя́щихъ тре́буемъ, а та́мо бо́льши си́хъ, ка́ко мо́жемъ мину́ти старѣ́йшинства вла́сти, и возду́шныя мздои́мцы, и мытари́ злы́я бѣ́сы? До́брый пу́тникъ съ на́ми, — смире́ніе и покоре́ніе, любы́, ми́ръ, ми́лостыня, чистота́, сле́зы, покая́ніе, — та́ мо́гутъ на́съ безъ па́кости проводи́ти въ небе́сная врата́, и соблюсти́ на́съ до ту́ду. Тѣ́мже, бра́тіе, гото́вимся пре́жде, да не са́ми себе́ въ му́ку вве́ржемъ. Житіе́ бо на́ше кра́тко, и коне́цъ бли́зъ е́сть, а та́мо вѣ́къ конца́ не имы́й. Стра́хъ мно́гъ, /л. 8 об./ а избавля́ющаго нѣ́сть. О, люби́міи, доко́лѣ въ тѣлеси́ жи́вы есмы́, изы́демъ у́бо въ гро́бы, да ви́димъ пустому́ на́шему житію́ гдѣ́ е́сть жили́ще, и что́ вма́лѣ быва́етъ на́мъ? И не прельща́емъ себе́. Ви́дите ли, ка́ко тѣ́ло на́ше смердя́ще червьми́ ядо́мо раста́яся, и оголѣ́ша ко́сти? Ви́дѣвше же то́ испра́вимся, и попеце́мся собо́ю смотря́ще добро́ты во гробѣ́хъ. Испыта́йте у́бо, вельмо́жи и судіи́, и убо́йтеся Бо́га. Не милосе́рдіи, и жестосе́рдіи, велича́віи, и скупíи, пріиди́те и ви́дите, ка́ко разсыпа́емся? Смотри́те во гробѣ́хъ, и ви́дите иногда́ бы́вшаго царя́, или́ кня́зя въ ко́стехъ. Ви́ждьте стра́шныя ви́ды избы́тка тѣле́снаго и позна́йте: кíй ца́рь е́сть, или́ кня́зь, и кíй во́инъ, или́ воево́да, или́ ни́щъ, или́ бога́тъ, кíй ли ю́нъ, или́ ста́ръ, кíй ли жидови́нъ, или́ му́ринъ, да въ ко́стехъ мо́жеши ли позна́ти его́? Не вси́ ли пе́рсть, и пе́пелъ, и пра́хъ? И бы́вшая люби́ма, ны́нѣ же гну́сна су́ть и смердя́ща. Вели́ка е́сть та́йна сія́ о на́съ: бы́въ на́мъ любо́вникъ, ны́нѣ же его́ ужаса́яся зри́мъ. Пла́чемъ о не́мъ, а́ки о свое́мъ сро́дницѣ, /л. 9/ тлѣ́ніемъ же его́ и червьми́ мерзи́мся, и гнуша́емся а́ки пса́ смердя́ща: добро́та бо лица́ его́ почернѣ́, и о́чи я́сніи растеко́стѣся, и власы́ отпадо́ша, вы́я сокруши́ся, бо́рзый язы́къ умолче́, ру́къ добро́та распаде́ся, вели́чество тѣ́ла раста́яся, и благоуха́ніе на смердѣ́ніе преложи́ся, ю́ность и вели́чество преста́. Сія́ же разумѣ́вше, бра́тіе, вѣ́руйте воскресе́нію ме́ртвымъ: вси́ бо ме́ртвіи воста́нутъ, и отвѣща́ютъ о дѣ́лѣхъ свои́хъ, и мзду́ воспріи́мутъ проти́ву трудо́въ свои́хъ. О то́мъ дни́ попеце́мся, егда́ Бо́гъ пріи́детъ суди́ти живы́мъ и ме́ртвымъ. Помы́сли у́бо, о человѣ́че, и бу́ди разумѣва́я, и́бо по сме́рти нѣ́сть покая́нія: во а́дѣ бо кто́ исповѣ́сться? Никто́же. Аще и мно́го тогда́ воспла́чемъ, но никто́же избавля́яй на́съ. Сего́ ра́ди блажи́мъ па́че умира́ющія младе́нцы. Тѣ́мже, бра́тіе, немози́те о ча́дѣхъ ва́шихъ пла́катися и пещи́ся, но о себѣ́ попече́ніе имѣ́йте: на́мъ бо сме́рть лю́то е́сть, младе́нцемъ же поко́й и спасе́ніе. О че́мъ бо отвѣ́тъ да́ти и́мутъ, ничто́же иску́са грѣхо́вна пріе́мше? О, блаже́нныхъ младе́нцевъ, /л. 9 об./ блаже́нное почива́ніе. О, сме́рть безъ истлѣ́нія су́щихъ. О, коне́цъ блаже́нъ, имѣ́яй безконе́чную ра́дость о́ну. Что́ реко́ша тщи́віи? Единоча́дный ми́ о́трокъ, доброро́денъ, и лице́мъ прекра́сенъ бя́ше: то́й бѣ́ наслѣ́дникъ оте́честву, и ста́рости же́злъ, свои́мъ и чужи́мъ люби́мъ, се́ же напра́сно восхище́нъ бы́сть, а́ки пти́ца отъ мое́ю руку́, и бы́въ ви́димъ всѣ́мъ, ны́нѣ же неви́димъ бы́сть. Оста́вль бо, рече́, роди́вшаго и оты́де къ Созда́вшему и́. Отлучи́ся утро́бы ма́терни и сни́де во гро́бъ земли́, ма́тере всѣ́хъ. Ка́ко же сего́ не пла́чу, или́ ся не жа́лую, повѣ́ждь ми́? Еже не пла́кати отню́дъ, сего́ не глаго́лю у́бо, о человѣ́че, ни сего́ уставля́ю, е́же бы не пла́катися надъ ча́ды. Аще бы и ре́къ, то не́мощная изглаго́лю: и а́зъ у́бо человѣ́къ же, и отъ ма́тере рожде́нъ, и того́ же сы́й естества́, ви́дѣхъ о́тчее и ма́терне крича́ніе, ви́дѣхъ печа́льнаго мо́ря смуще́ніе и тугу́. Оле чю́до! Тече́тъ житіе́ се́, и я́ко ло́жь глаго́лы его́. Помяни́, человѣ́че, терпѣ́ніе Іовле, ка́ко дѣ́темъ и рабо́мъ его́, и вельбу́домъ, и всѣ́мъ и́же у него́ уме́ршимъ, ника́коже о се́мъ смяте́ся Іовъ, ни поскорбѣ́, и не поху́ли Бо́га, я́коже и́ніи человѣ́цы, но укрѣ́плься, /л. 10/ и, па́дъ на зе́млю, кла́няшеся Влады́цѣ, глаго́ля: а́зъ на́гъ роди́хся отъ ма́тере, на́гъ и оты́ти и́мамъ. Госпо́дь да́лъ е́сть, Госпо́дь и отъя́тъ. Яко го́дѣ Го́сподеви, та́ко и бы́сть, бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́но во вѣ́ки. Азъ ра́бъ е́смь Сотво́ршему мя́, повину́юся, а не проти́влюся Ему́: изомро́ша бо дѣ́ти моя́, а не погибо́ша. Кíй господи́нъ не владѣ́етъ ста́домъ свои́мъ? Се́ Па́стырь До́брый избра́ о́вцы Своя́ сія́, пома́лѣ у́бо и мы́ та́мо же бу́демъ. О, вѣ́рніи, подража́емъ сего́, и немно́го пла́чемъ, но я́ко же о Ла́зарѣ Христо́съ пла́кася: То́й бо да́лъ всему́ мíру уста́въ пла́канія. Прослези́ся Онъ, Творе́цъ все́й тва́ри, и Обла́даяй всѣ́ми, хотя́ его́ возста́вити отъ ме́ртвыхъ и на́съ наказа́ти. Си́цевыми глаго́лы младе́нцы отвѣща́ютъ къ ро́ждьшимъ я́: не пла́читеся на́съ, отцы́, отлучи́ бо на́съ Христо́съ Бо́гъ отъ ва́съ, я́ко отъ тмы́ на свѣ́тъ изыдо́хомъ, и ны́нѣ въ странѣ́ весе́лія есмы́, идѣ́же поко́й, и вся́ свѣ́тла и боголю́бна, и свѣ́тъ немерца́емый, и ра́дость неизрече́нная, идѣ́же нѣ́сть труда́, ни сле́зъ, ни печа́ли, ни воздыха́нія. Тѣ́мже, роди́теліе, толи́ку че́сть слы́шавше, не пла́чите о на́съ, я́ко отъ ну́жды въ ра́дость преидо́хомъ. /л. 10 об./ И въ тлѣ́нныхъ мѣ́сто нетлѣ́нная прія́хомъ, и со а́нгелы вку́пѣ Бо́га сла́вимъ, и о ва́съ, грѣ́шныхъ, мо́лимся Влады́цѣ. Мы́ со избіе́нными отъ Ирода младе́нцы, и со Іовлевыми сы́ны причте́ни бы́хомъ. Тѣ́мъ не скорби́те о на́съ, но пла́читеся о свое́мъ уме́ртвіи, и ко отвѣ́ту гото́витеся, а о на́съ со Іовомъ та́ко возглаго́лите: Госпо́дь даде́, Госпо́дь и взя́тъ, я́коже го́дѣ Го́сподеви, та́ко и бы́сть. Бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́но отъ ны́нѣ и до вѣ́ка. Бо́гу на́шему сла́ва, ны́нѣ и при́сно и во́ вѣки вѣко́мъ, ами́нь.
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Не воспомина́й прегрѣше́ній уме́ршихъ, Сло́ве.
Благíя Твоя́ щедро́ты ме́ртвы не показу́яй.
Въ сíй де́нь па́мять отъ вѣ́ка благоче́стно сконча́вшихся человѣ́ковъ всѣ́хъ боже́ственнѣйшіи отцы́ узако́ниша соверша́ти, вины́ ра́ди сицевы́. Поне́же бо нѣ́цыи безго́дную мно́гажды на стра́нствѣ подъя́ша сме́рть: въ мо́ри же и непрохо́дныхъ гора́хъ, стремни́нахъ же и про́пастехъ, и па́губахъ, и гла́дѣхъ, и запале́ніяхъ, и ле́дахъ, и бра́нехъ, и сту́деняхъ, и ины́я вся́кія сме́рти претерпѣ́вше, ра́вно же и убо́зіи су́ще и немощнíи, и узако́ненныхъ псалмо́въ и пѣ́сней па́мяти не получи́ша, человѣколю́бнѣ боже́ственніи отцы́ дви́жими, о́бщно па́мять си́хъ всѣ́хъ твори́ти собо́рнѣй Це́ркви узако́ниша, отъ свяще́нныхъ апо́столъ пріе́мше, да и узако́ненныхъ по ча́сти нѣ́кимъ слу́чаемъ не получи́вше, ны́нѣ о́бщею па́мятію и сíи помина́ются, показу́юще, я́ко и я́же о ни́хъ быва́емая, вели́ку тѣ́мъ хода́тайствуютъ по́льзу. По еди́ному у́бо о́бразу си́це Бо́жія Це́рковь па́мять сотворя́етъ душа́мъ. Второ́е же, поне́же второ́е Христо́во прише́ствіе положи́ти на у́трешній де́нь хотя́ху, прили́чно и душа́мъ па́мять сотворя́ютъ, я́коже у́бо стра́шнаго Судію́ и необинове́ннаго умоля́юще, обы́чную ми́лость къ ни́мъ употреби́ти и обѣтова́ннѣй тѣ́хъ учини́ти пи́щи. Ина́ко же, и Ада́мово изгна́ніе святíи хотя́ще въ пріиду́щую изложи́ти недѣ́лю, я́коже нѣ́кое поко́ище предумышля́ютъ. И коне́чнѣе всѣ́хъ, е́же по на́мъ, настоя́щимъ ны́нѣ упокое́ніемъ, да отту́ду я́ко изъ нача́ла на́чнутъ. Еже бо послѣ́днѣйшее всѣ́хъ отъ на́съ, пожи́вшихъ, отъ неумы́тнаго Судіи́ бу́детъ испыта́ніе, и да человѣ́ки си́ми устраши́вше, къ поста́ подвиго́мъ сотворя́тъ благоудо́бны. Въ суббо́ту же при́сно душа́мъ па́мять твори́мъ, я́ко суббо́та упокое́ніе зна́менуетъ евре́йски. И уме́ршихъ у́бо, я́ко отъ жите́йскихъ и про́чихъ всѣ́хъ упоко́ившихся и въ поко́ищнѣмъ дни́, за ни́хъ мольбы́ твори́мъ, е́же у́бо и на вся́ку удержа́ся быва́ти суббо́ту, а е́же ны́нѣ собо́рнѣ помина́емъ, за вся́каго моля́щеся благочести́ваго. Вѣ́дуще у́бо боже́ственніи отцы́, я́ко я́же за усо́пшихъ быва́емыя па́мяти, глаго́лю, ми́лостыни и слу́жбы вели́ку тѣ́мъ подаю́тъ осла́бу и по́льзу, и осо́бнѣ и о́бще сіе́ Це́ркви твори́ти поуща́ютъ, отъ святы́хъ апо́столъ сіе́ пріе́мше, я́ко рече́ся. Якоже и Ареопаги́тъ глаго́летъ Діони́сій: Яко по́льзуютъ ду́ши о ни́хъ быва́емая. Явѣ у́бо и отъ и́ныхъ мно́гихъ. Но и отъ по́вѣсти по свято́му Мака́рію, и́же му́жа нечести́ва е́ллина су́ху лби́ну на пути́ мимоходя́ обрѣ́тъ, вопроша́ше: Аще нѣ́кое когда́ во а́дѣ утешѣ́нія чу́вство и́мутъ? Та́я же отвѣща́: Мно́гу тѣ́мъ осла́бу имѣ́ти, внегда́ за усо́пшихъ мо́лишися, о́тче, ре́кши. Бя́ше бо сіе́ творя́ вели́кій и моля́ся Бо́гу, увѣ́дати жела́я, а́ще по́льза нѣ́кая преждеусо́пшимъ отсю́ду бы́сть. Но и Григо́рій Бесѣ́довникъ, моли́твою царя́ Трая́на спасе́, слы́шавъ отъ Бо́га, никогда́же ему́ о нечести́вѣмъ моли́тися. Ей у́бо, и богоме́рзкаго Ѳео́фила Ѳеодо́ра цари́ца святы́ми мужми́ и исповѣ́дники отъ муче́ній исхи́ти и спасе́, я́коже повѣствова́ся. Составля́етъ же о усо́пшихъ дая́нія я́ко блага́я, и Богосло́въ Григо́рій въ надгро́бнѣмъ сло́вѣ, е́же къ Кеса́рію бра́ту. Вели́кій же Златоу́стъ, е́же къ Филипписíомъ, та́ко рече́: Умы́слимъ отше́дшимъ по́льзу, дади́мъ и́мъ прили́чное поможе́ніе, ми́лостыни, глаго́лю, и приноше́нія, и́бо вели́кую отра́ду си́мъ ве́щь прино́ситъ, и наипа́че пріобрѣ́теніе и по́льзу. Ни бо́ всу́е, я́коже ключи́ся, сія́ узаконоположи́шася, и Бо́жіей Це́ркви отъ Его́ всему́дрыхъ учени́къ преда́шася, е́же на стра́шныхъ та́йнахъ па́мять твори́ти свяще́ннику о усо́пшихъ въ вѣ́рѣ. И па́ки: Во твое́мъ учине́ніи, съ ча́ды и сро́дники снаслѣ́дника да и́мать писа́ніе твое́, и Судіино́ и́мя. И па́мять ти́ да не безча́ствуетъ ни́щихъ, и а́зъ си́мъ спору́чникъ. Глаго́летъ же и вели́кій Аѳана́сій: Аще и на возду́хъ во благоче́стіи сконча́выйся положе́нъ бы́сть, не отрица́йся ма́сла и свѣ́щъ, Христа́ Бо́га призыва́я, на гро́бѣ запали́ти: прія́тна бо су́ть сія́ Бо́гу, и мно́гое сія́ принося́ща воздая́ніе. Аще у́бо грѣ́шенъ уме́рый, да разрѣши́ши его́ прегрѣше́нія; а́ще ли же пра́веденъ, да мзда́мъ приложе́ніе бу́детъ. Аще же не́гли кто́ стра́ненъ и ни́щъ сы́й, не и́мать о си́хъ пеку́щагося, но Бо́гъ пра́веденъ и человѣколю́бецъ сы́й, намѣ́ритъ и о́ному за нищету́, я́ко вѣ́сть, ра́вну ми́лость. Инако же, и принося́й за сицевы́я, мзды́ соприча́ствуетъ, я́ко любо́вь о спасе́ніи бли́жняго показу́яй. Якоже ино́го помазу́яй мѵ́ромъ, о́нъ себе́ пре́жде благоуха́етъ, я́коже и повелѣ́нная, и завѣ́ты въ сицевы́хъ. Не исполня́ющіи же, су́дъ вся́чески имѣ́ти бу́дутъ, до́ндеже у́бо второ́е пріи́детъ Христо́во прише́ствіе. Ели́ка у́бо за усо́пшихъ быва́ютъ, по́льзу даю́тъ, я́коже боже́ственніи отцы́ глаго́лютъ, и наипа́че ма́лая нѣ́кая содѣ́лавшимъ блага́я, егда́ съ живу́щими бя́ху сопричте́ни. Аще у́бо и нѣ́кая [су́ть] я́ко долго́въ къ цѣлому́дрію мно́гихъ, Боже́ственное глаго́летъ писа́ніе, но Бо́жіе человѣколю́біе я́ко на мно́жае побѣжда́етъ. Аще бо ра́вный вѣ́съ обря́щется до́брыхъ и гну́сныхъ, побѣжда́етъ человѣколю́бное. Аще же и ма́ло что́ злы́хъ мѣ́рило отягча́ется, преодолѣва́етъ па́ки преблаго́е. Вѣ́домо же бу́ди, я́ко позна́ютъ та́мо дру́гъ дру́га вси́, я́же зна́ютъ же, и я́же никогда́же ви́дѣша, [я́коже боже́ственный глаго́летъ Златоу́стый, отъ при́тчи къ бога́тому и Ла́зарю сіе́ составля́я,] оба́че не тѣле́снымъ нѣ́кимъ о́бразомъ: еди́нъ бо во́зрастъ вси́, и я́же отъ бытія́ позна́нія пріи́мутъ, зри́тельнымъ же о́комъ душе́внымъ, я́ко и Богосло́въ въ надгро́бнѣмъ сло́вѣ къ Кеса́рію глаго́летъ: Тогда́, глаго́ля, Кеса́рія узрю́ свѣ́тла, сла́вна, яко́въ ми́ во снѣ́ мно́гащи яви́лася еси́, бра́тій любе́знѣйшій. Вели́кій же и мно́гій Аѳана́сій, а́ще и не глаго́летъ си́це въ словесѣ́хъ ко кня́зю Антіо́ху, но въ сло́вѣ о усо́пшихъ глаго́летъ: Яко и да́же до о́бщаго воскресе́нія, даде́ся святы́мъ дру́гъ дру́га познава́ти и свесели́тися, грѣ́шніи же и сего́ лиши́шася. Святы́мъ же му́ченикомъ, и я́же отъ на́съ твори́мая назира́ти даде́ся, и посѣща́ти. Тогда́ же дру́гъ дру́га вси́ позна́ютъ, егда́ и сокрове́ная всѣ́хъ явя́тся. Вѣ́домо же бу́ди, я́ко ны́нѣ въ нѣ́кихъ мѣ́стѣхъ отлуче́нныхъ ду́ши святы́хъ пребыва́ютъ, и грѣ́шныхъ па́ки осо́бь: о́віи упова́ніемъ ра́дующеся, о́віи же злы́хъ ча́яніемъ печа́лующеся. Не взя́ша бо святíи обѣтова́нія благи́хъ и еще́, я́коже глаго́летъ боже́ственный апо́столъ: Бо́гу лу́чшее нѣ́что о на́съ предувѣ́дѣвшу, да не кромѣ́ на́съ соверша́тся. Подоба́етъ же вѣ́дати, я́ко не вси́ въ про́пасти впада́ющіи, и во о́гнь, и въ мо́ре, и глаго́лемыя па́губы, и сту́дени, и гла́дъ, по повелѣ́нію Бо́жію сіе́ стра́ждутъ: сія́ бо су́ть Бо́жія судьбы́, и́хже о́ва быва́ютъ по благоволе́нію, о́ва же по попуще́нію; друга́я же и вѣ́дѣнія ра́ди и преще́нія, и уцѣломудре́нія ины́хъ быва́ютъ. И предразуми́тельнымъ у́бо сло́вомъ вѣ́сть вся́ и зна́етъ, и во́лею Его́ быва́ютъ, я́коже и о пти́цахъ глаго́летъ свято́е Ева́нгеліе. Не опредѣлева́етъ же си́це бы́ти, кромѣ́ нѣ́кіихъ, вку́пѣ е́же дѣ́ятися по слу́чаю: о́вому у́бо удави́тися, о́вому же умре́ти, и о́вому у́бо ста́ру, о́вому же мла́ду. Но еди́ною опредѣли́ собо́рное человѣ́ческое вре́мя, и толи́кія сме́ртей о́бразы, вну́трь у́бо толи́кихъ време́нъ, разли́чны сме́ртей о́бразы нано́сятся. Не у́бо испе́рва повелѣва́ющу Бо́гу, зна́ющу у́бо къ жи́тельству еди́наго коего́ждо, совѣ́тъ Бо́жій, вре́мя же и о́бразъ сме́рти его́ сокраща́етъ. Аще ли же предопредѣле́ніе жи́зни, глаго́летъ вели́кій Васи́лій, но земля́ еси́, и въ зе́млю оты́деши гада́тельствуется. Глаго́летъ бо апо́столъ къ Кори́нѳяномъ пиша́: Зане́ недосто́йнѣ причаща́етеся, сего́ ра́ди въ ва́съ мно́зи не́мощни и нездра́ви, и спя́тъ дово́льно, си́рѣчь, умира́ютъ мно́зи (Зач. 149). И Дави́дъ глаго́летъ: Да не возведе́ши мене́ въ преполове́ніе дне́й мои́хъ. И: измѣ́рены положи́лъ еси́ дни́ моя́ (Псал. 101 и 38). И Соломо́нъ: Сы́не, чти́ отца́ твоего́ и ма́терь, я́ко да бу́деши многолѣ́тенъ. И па́ки: Да не у́мреши не во вре́мя. И во Іовѣ, ко Елифа́зу Бо́гъ глаго́летъ: Потреби́лъ бы́хъ у́бо ва́съ, а́ще не за Іова раба́ Моего́ (Іов. 42). Якоже показу́ется, не предѣ́лу бы́ти жи́зни. Аще же кто́ сіе́ глаго́летъ: предѣ́лъ ми́ разумѣва́й Бо́жій, во́лю Его́: ему́же бо хо́щетъ, прилага́етъ, умаля́етъ же друга́го, вся́ къ по́льзѣ устроя́я, и егда́ восхо́щетъ Бо́гъ, усмотря́етъ и о́бразъ тогда́, и вре́мя. Предѣ́лъ у́бо кого́ждо жи́зни е́сть, я́коже вели́кій глаго́летъ Аѳана́сій, во́ля и совѣ́тъ Бо́жій, си́мъ сло́вомъ и глубино́ю суде́бъ Твои́хъ Христе́, исцѣли́ши. И е́же вели́каго Васи́лія сме́рти глаго́люща наво́дятся, предѣ́ломъ жи́зни сконча́вшимся, предѣ́лы же жи́зни, во́лю глаго́лемъ Бо́жію. Аще бо предѣ́лъ е́сть жи́зни, чесо́ ра́ди мо́лимся Бо́гу, и враче́мъ и за дѣ́ти мо́лимся? Вѣ́дати же и сіе́ подоба́етъ, я́ко креще́нніи младе́нцы пи́щи насладя́тся, непросвѣ́щенніи же и язы́честіи, ниже́ въ пи́щу, ниже́ въ гее́нну по́йдутъ. Исходя́щи у́бо душа́ отъ тѣ́ла, ни еди́но попече́ніе здѣ́шнихъ и́мать, но о та́мошнихъ при́сно пече́тся. Трети́ны у́бо твори́мъ, я́ко въ тре́тій де́нь человѣ́къ ви́да измѣня́ется. Девяти́ны же, я́ко тогда́ все́ расти́чется зда́ніе, храни́му се́рдцу еди́ному. Четыредесяти́ны же, я́ко и са́мое се́рдце тогда́ погиба́етъ. И рожде́ніе бо си́це происхо́дитъ: въ тре́тій бо де́нь живопису́ется се́рдце, въ девя́тый же составля́ется въ пло́ть, въ четыредеся́тый же въ соверше́нный ви́дъ вообража́ется. За сію́ вину́ душа́мъ па́мять твори́мъ, я́же въ пра́ведныхъ Твои́хъ селе́ніихъ учини́, Влады́ко Христе́, и поми́луй на́съ, я́ко еди́нъ Безсме́ртенъ, ами́нь.