Чтение на день: Май, 13 число (старый стиль)
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Зве́ря го́рькаго угрызе́нием Гликерия,
Я́ко сладка́ су́щи и́стинны и бя́ше мед:
В тринадеся́тый угрызе́нием уби́ зверь Глике́рию.
Сия́ бя́ше во времена́ Анто́ния царя́, и Сави́на иге́мона, в Трая́не гра́де. Жру́щу у́бо иге́мону и́долом: сия́ написа́вши на челе́ свое́м честны́й Крест, изы́де пред иге́мона, и христиа́ну себе́ и рабу́ Бо́жию именова́вши. Иге́мону же моля́щуся ей пожре́ти и́долом. Вше́дши же ей в це́рковь, и помо́льшися Бо́гу, низложи́ Ди́ево тре́бище и сотре́. Бы́вшии же та́мо е́ллини, ка́мение поверго́ша на ню, и я́ша ю́. И пове́шена у́бо за власы́, и стро́гана. Та́же в темни́цу вве́ржена, и не да́ти ей я́сти за мно́ги дни повеле́но бысть. Иде́же от а́нгела приима́ше пи́щу, ника́коже страда́ше, я́ко мне́тися иге́мону гла́дом ея́ осла́бити. Чу́до же прия́т иге́мона и су́щых с ним, обре́тше в темни́це пред не́ю опани́цу со млеко́м, и хлеб, и во́ду, тве́рде узи́льнице затворе́не. Посе́м в пещь о́гненую вве́ржена. Сше́дшу же свы́ше дождю́, и угасе́ огнь, и изы́де из пещи́ невреди́ма. К си́мже, одра́ша ко́жу ей главну́ю да́же и до чела́, и связа́вши ей ру́це и но́зе, и ка́мению в темни́це подсы́пану, и на нем просте́рта бы́вши. Иде́же а́нгельским явле́нием от уз разреши́вшися, и глава́ ей оздраве́, я́ко ужаси́ти и темни́чнаго стра́жника: и́же и Христа́ испове́дав, главу́ ему́ отсеко́ша. Свята́я же к иге́мону приведена́ бы́вши, и звере́м вдана́ бысть, и́же еди́ному косну́вшуся ей, я́ко нико́ему нагрызе́нию бы́ти ни ра́ны ни я́звы. И та́ко Бо́гу дух предаде́, и положена́ бысть во Иракли́и Фраки́йстей.
В то́йже день сло́во о нра́вех до́брых и злых
Страх Бо́жий отго́нит вся́ку зло́бу, а ле́ность отго́нит страх Бо́жий. Плене́ние же грехо́вное отго́нит лу́чшыя нра́вы и до́брыя.
Четы́ре нра́вы добры́ ко спасе́нию суть: е́же храни́ти за́поведи Бо́жия, смире́ние уму́, боя́знь язы́ка своего́, те́сность жития́. Четы́ре суть нра́вы и́же снабдя́т ду́шу: ми́лость е́же ко всем: негне́ватися от забве́ния: терпе́нию внима́ти, и не осужда́ти никого́же: моли́тися на всяк час припа́дая к Бо́гу, безпреста́ни в се́рдцы свое́м, и твори́тися гре́шну па́че всех. Четы́ре нра́вы помога́ют но́вому подви́жнику: поуче́ние по вся часы́, бде́ние без ле́ности, послуша́ние ко всем, и молча́ние. Четы́рми де́лы душа́ оскверня́ется: грехи́ ме́рзскими: и любосла́вных любле́нием: изли́шним яде́нием, и мно́гим сном: ри́зным украше́нием. Четы́рми де́лы те́мен быва́ет и́ноку ум: не́навистию к дру́гу, рве́нием, похуле́нием, злосло́вием. Четы́рми делесы́ воздви́жется блуд и́ноку: яде́нием до сы́тости, несы́тостным спа́нием, пра́здными бесе́дами, и е́же уче́нием многосло́вным твори́тися му́дру. Четы́рми делесы́ воздви́гнется и́ноку гнев: и́же в ми́ре живу́щым дая́ти и взима́ти, сотворе́нием своея́ во́ли: и и́же учи́ти всех: и мне́тися самому́ му́дру: и е́же люби́ти сла́витися от челове́к. Четы́рьми делесы́ пуста́ быва́ет душа́ и́ноку: немолча́нием, труда́ нелюбле́нием, хоте́нием плотски́м, и ску́постию. Четы́ри суть нра́вы, и́же снабдя́т ду́шу челове́ку: ми́лость ко всем, не гне́ватися, терпе́ти, и не осужда́ти никого́же. По четы́рем образо́м всяк грех быва́ет: пе́рвое по неве́жеству, второ́е по напра́сньству, тре́тие по ну́жди, четве́ртое по любви́.
Толкова́ние: Пе́рвое по неве́жеству, е́же от просты́ни неуче́ный отню́д челове́к за ме́лину ума́ его́, а́ще сотвори́т грех, и поразуме́ти о нем. Второ́е же по напра́снству, ре́кше в часе́ вре́менне: внеза́пу а́ще сотвори́т челове́к грех, а пре́жде ни по́мыслом не проуча́лся, сему́ суд и ми́лость. Тре́тие же и́же по ну́жди, и́же бедо́ю нево́льною приклеще́н, а́ще сотвори́т грех, сему́ казнь с ми́лостию. Четве́ртое же по любви́, а́ще сотвори́т грех, а пре́жде греха́ хоте́л во уме́ и прои́скивал, и сотвори́л его́ с любо́вию, и по гресе́ то же па́ки мы́слит, и коли́ко вре́мя а́ще та́ко пребу́дет нека́яся, се есть тя́жкий сме́ртный грех. Сему́ по пра́вилом церко́вным казнь, ре́кше епитемия́.
Мно́гих бо ра́ди вин быва́ет се искуше́ние от дия́вола во сне. Пе́рвое, от е́же осужда́ти бра́та своего́, се есть грешно́ вельми́. Второ́е, е́же от го́рдости и от высокоу́мия, и то та́коже грешно́. Тре́тие от объяде́ния и пия́нства. Четве́ртое от естества́, е́же есть безгре́шно у́бо, но оба́че скве́рна имену́ется, или́ ве́щию излива́ется без двиза́ния и без мечта́ния. Пя́тое же от сла́бости теле́сныя и боле́зни не́кия. Шесто́е от за́висти бесо́вския.
И сия́ у́бо разделя́ются разсуди́тельными святы́ми отцы́, пе́рвое у́бо, преста́ти от осужде́ния и ине́х злых дел, и пока́ятися со испове́данием и слеза́ми, и не вы́ситися в не́коих исправле́ниих, ни го́рдостию взима́тися: зло бо се есть вельми́, поне́же и бес высокоу́мия ра́ди отпаде́ сла́вы Бо́жия. А е́же объяда́тися и упива́тися и́ноку, и по мирски́м ча́сто ходи́ти без чи́на, и спа́ти дово́льно, вели́к студ прино́сит. Но подоба́ет ему́ не преслуша́тися наста́вника своего́, и скве́рныя своя́ по́мыслы испове́довати отцу́ своему́ духо́вному, и со стра́хом Бо́жиим смотри́ти свои́х грехо́в, и име́ти пред очи́ма смерть. Коне́ц же всему́ тому́, а́ще о ком очи́ма что ви́диши, и уши́ма слы́шиши, рцы: Чему́ то мне е́же суди́ти бра́ту, я́ко аз бо́ле всех гре́шен есмь. Бо́гу на́шему сла́ва, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.