Чтение на день: Май, 15 число (старый стиль)
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Пахо́мие истончи́ страсть плотску́ю,
Душе́вный тук собра́ преди́ ше́ствия:
В пятнадеся́тый Пахо́мия ме́ртва поя́ша.
Преподо́бный оте́ц наш Пахо́мий, бя́ше от Еги́пта, Фиваи́ды до́льния, во времена́ Константи́на вели́каго царя́. Бя́ше же сын роди́телей кла́няющыхся и чту́щых и́долы. С ни́миже иды́й в це́рковь и́дольскую, слы́ша ю́ношу к роди́телем его́ ре́кша: «Возми́те бого́в на́шых врага́ отсю́де, и прожени́те и́». И бе́су же у́бо я́коже обы́чай бя́ше ему́же же́ртвы приноша́ху, проуве́девшу бу́дущую свято́му доброде́тель. И егда́ от вина́ же́ртвенаго пив преподо́бный, а́бие изблева́ его́. Приспе́вшу же к во́зрасту, вои́нскому сослове́сию учине́н быв. И вма́ле во́инство оста́вль, отъи́де в го́рнюю Фиваи́ду. И а́бие тогда́ восприя́т и́же во Христа́ креще́ние. И во и́ноческое житие́ облече́ся, и к пусты́ни потече́, иде́же по не́которому воображе́нию совхо́дному, свы́ше ему́ глас до́йде, иде́же пребыва́лищу ме́сто объяви́. И мно́жеству и́нок к нему́ сше́дшымся, потче́ монасты́рь. В то же вре́мя я́ко мно́гим сте́кшымся, прии́де и Фео́дор Освяще́нный, и бысть ему́ учени́к: и поревнова́ е́же по доброде́тели житию́ его́, и в чудесе́х его́ просия́. И толи́ко в безстра́стие возведе́ себе́ к боговиде́нию, я́ко и возше́ствия блаже́нных душа́ мы́слено прозира́я, и да́льняя я́ко бли́жняя ви́дети, и о бу́дущых веща́ти. Пре́жде же отше́ствия его́ от жития́, число́ мних мно́жество иму́щу ему́, и́же прише́дше к нему́ в пусты́ни бы́ти муже́й я́ко ты́сяща и четы́ре ста. И́же и я́ве я́ко боже́ственый не́кто бя́ше, и в доброде́телех несведо́мь, не о пи́щи внима́я, ниже́ о телеси́ пеки́йся. К нему́ же мно́зи с ра́достию прихожа́ху оставля́юще своя́. Но воздержа́нию и кре́пости трудо́в и нра́ву му́жа дивля́хуся, и во пло́ти а́нгельскому житию́. Я́коже рещи́ ревнова́ти и о́нем, и подо́битися любви́ его́. Сконча́вжеся о Христе́, и в той оби́тели положи́ся.
В то́йже день убие́ние благове́рнаго царе́вича Дими́трия У́глецкаго, и Моско́вскаго, и всея́ Руси́и чудотво́рца. И о принесе́нии честны́х моще́й его́, от гра́да У́глеча в ца́рствующих град Москву́
Сей благове́рный царе́вич Дими́трий, роди́ся от благочести́ваго ко́рене царя́ Иоа́нна, содержа́теля Ру́сския земли́, и́же от А́вгуста Ри́мскаго ке́саря ко́рене изше́дша. И ца́рствовавшу ему́ в пе́рвом сте осмори́чныя ты́сящи лет, от созда́ния ми́ра. И дово́льна ле́та жи́вшу, и ски́петры вели́каго господа́рства держа́вшу. И по Бо́жию изволе́нию, по о́бщему естеству́ челове́чу от жития́ сего́ преста́вльшуся, и в ве́чныя оби́тели отше́дшу. Сему́ же сы́ну его́ царе́вичу Дими́трию, по́сле отца́ своего́ ма́лу су́щу оста́вшуся, от рожде́ния своего́, ле́та еди́наго и пол. И прие́млет ца́рство по отце́ свое́м царе́ Иоа́нне сре́дний сын его́ царе́вич Фео́дор. И бысть царь кро́ток, и благочести́в и тепл ве́рою к Бо́гу, и вы́ну к Нему́ моли́твы своя́ творя́, о душе́вном свое́м спасе́нии, и о земно́м строе́нии, дабы́ душе́вное его́ благоро́дство бы́ло неповре́дно и ца́рство его́ ми́рно, и безмяте́жно, и по рече́нному вся такова́я соде́яшася. И даде́ бра́ту своему́ царе́вичу Дими́трию, во уде́л град У́глеч, да пребыва́ет та́мо и с ро́ждшею свое́ю: я́коже и бысть. И пребыва́ющу ему́ та́мо, в том уде́льном свое́м гра́де У́глече по осмоле́тному во́зрасту. И за́висти ра́ди сопроти́внаго, и властолю́бия челове́ческаго злохи́трым умышле́нием, и повеле́нием убие́н быва́ет от раба́ своего́, и властолю́бца Бори́са. И́же у́бо и сам пострада́, и всем лю́дем вели́ку тщету́ припода́. Но́ваго же сего́ вене́чника, и непови́ннаго страда́льца, царе́вича Дими́трия, не заба́ви его́ от благи́х, напра́сное то, и ра́бское убие́ние, но и па́че введе́ его́ в ве́чное селе́ние, и вме́сто земна́го ца́рствия, дарова́ся ему́ от Бо́га небе́сное. Убие́н же бысть но́вый вене́чник, непови́нный страда́лец царе́вич Дими́трий, в ле́то седмь ты́сящь девятьсо́т девя́тое. Ме́сяца ма́ия в пятьнадеся́тый день. На па́мять преподо́бнаго отца́ на́шего Пахо́мия вели́каго, а от рожде́ния своего́ во осмо́е ле́то.
Прославля́ет у́бо Бог Свои́х уго́дников, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́шых, и му́чеников. И дае́т им проти́ву трудо́в их и муче́ния мздовозда́ние, и дар исцеле́ния. Та́коже и сего́ но́ваго вене́чника, и непови́ннаго страда́льца, царе́вича Дими́трия просла́ви и́ Свои́м милосе́рдием, за непови́нное его́ убие́ние. Пра́ведная у́бо душа́ его́ взы́де на небеса́, и получи́ со а́нгелы ликова́ние, с му́ченики же ра́дование. Те́ло же его́ обре́теся це́ло и нетле́нно. Положе́ну же у́бо бы́вшу честно́му телеси́ его́ в том же уде́льном его́ гра́де У́глече в ца́рственем дворе́ его́, в честне́м хра́ме, боголе́пнаго Преображе́ния, Го́спода Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́. И пребыва́ющим та́мо честны́м моще́м его́, лет пятьна́десять, или́ вя́щше. В та́ же у́бо ле́та и бра́ту его́, благочести́вому царю́ Фео́дору случи́ся ко Го́споду отъити́, и с пра́ведными почи́ти. И по нем о́ному Бори́су ца́рство прия́ти. По царе́ же Бори́се наре́кшемуся тезоиме́нством, царе́вича Дими́трия, Ростри́ге. По Ростри́ге же в ле́то тоя́же осмы́я ты́сящи втора́го ста четвери́ца на деся́тницу прия́т ски́петры всея́ вели́кия Руси́и, благочести́вый царь Васи́лий. И бы́вшу Ермоге́ну патриа́рху, тому́ тогда́ па́стырский жезл держа́щу на́до все́ю же Руси́ею. И вложи́ и́ма Бог во ум благу́ю мысль, во е́же посла́ти во град У́глечь по пра́веднаго мо́щи, и взя́ти я́, и принести́ их во оте́чество его́, в ца́рствующий град Москву́, да положа́тся со отце́м его́ и де́дом, и с про́чими прароди́тели его́, с благочести́выми цари́ и с вели́кими кня́зи. Еще́ же на устраше́ние, и на посрамле́ние и ины́м мно́гим злым, и наве́тным челове́ком смуща́ющым держа́ву оте́чествия его́, та́коже ло́жно нарица́ющимся, я́коже и вы́ше рече́нный он Ростри́га, и́менем его́ царе́ва сы́на Дими́трия. Мно́гу у́бо тогда́ смуще́нию бы́вшу в ру́сстей земли́, от о́ных злых и ви́димых враго́в. По́слан же бысть по честны́я мо́щи от архиере́йска чи́на, преосвяще́нный Филаре́т митрополи́т, Росто́вский и Яросла́вльский, и́же по́слежде, по благода́ти Свята́го Ду́ха патриа́рх бысть во всей вели́цей Руси́и. И с ним у́бо и от архиепи́скоп и епи́скоп, та́же от архимандри́тов, и игу́менов, и от про́чих свяще́ннаго чи́на. И от ца́рска сигкли́та боля́рин князь Ива́н Вороты́нской, и про́чии с ним. И прише́дше во град У́глечь, и внидо́ша в це́рковь, иде́же пребыва́ху но́ваго страда́льца мо́щи. И откры́ша гроб, и обрето́ша я́ це́лы и нетле́нны, я́ко днесь положены́. И срачи́ца его́ в не́йже закла́н бысть и положе́н, та́коже цела́ и нетле́нна. И я́ко но́во непови́нною то́ю кро́вию обагрена́ бысть. И благоуха́нию нема́лу от моще́й изше́дшу. По́сланнии же они́ лю́дие, и вси живу́щии та́мо гра́ждане воздиви́шася, о такове́й вели́цей боже́ственей благода́ти бы́вшей, на непови́ннем сем страда́льце. И я́ко в толи́ка ле́та все це́ло бысть от телесе́ и от оде́жды, и ничто́же истле́. Еще́ же и доброво́ние изы́де. И та́ко понесо́ша честны́я его́ мо́щи, с досто́йною че́стию, к ца́рствующему гра́ду Москве́. И егда́ у́бо близ бы́вше самого́ гра́да, тогда́ царь Васи́лий, и с ро́ждшею ма́терию царе́вича Дими́трия, со и́нокою Ма́рфою, и со всем свои́м ца́рским сигкли́том, и со мно́жеством наро́да, и Ермоге́н патриа́рх с митрополи́ты, и со архиепи́скопы, и епи́скопы, и с про́чим свяще́нным чи́ном, с честны́ми ико́нами, и со свеща́ми и с канди́лы, стрето́ша я́ че́стне. И егда́ внесены́ бы́ша честны́я его́ мо́щи, внутрь самого́ ца́рствующаго гра́да Москвы́, в собо́рную це́рковь, небе́сных сил вое́воды архистрати́га Миха́йла, я́же и ны́не зри́тся близ двора́ царе́ва. Иде́же почива́ют вси роди́телие его́, и прароди́телие, цари́ и вели́цыи кня́зи. И поста́влены бы́ша на ме́сте, я́коже подоба́ет. И нача́шася моле́бная соверша́ти. И тогда́ у́бо в ты дни мно́зи боля́щии очесми́, и ины́ми теле́сными немощьми́ нача́ху прихожда́ти, и моля́щеся пра́ведному, исцеле́ние получа́ху, и здра́вы в до́мы своя́ отхожда́ху. Четы́редесять у́бо и пять чуде́с, но́вый сей вене́чник сотвори́, от му́жеска у́бо по́лу и же́нска разли́чными те́ми боле́зньми исцели́. И па́ки всем бысть чу́до зри́мо и удивле́нию досто́йно, я́коже и пре́жде вари́в рех, я́ко в толи́цех ле́тех ничто́же от телесе́ и от оде́жды истле́, но все це́ло и неруши́мо. И па́ки чуде́сная от моще́й соде́яшася. И пребыва́ющим им до трею́ дней неопря́таным, чудотво́рнаго ра́ди дея́ния, и виде́ния. И пото́м патриа́рх собо́рне досто́йная над мощьми́ пра́веднаго отпе́в, и вку́пе с царе́м повеле́ста че́стне и благогове́йне, на угото́ваннем ме́сте, во угото́ванную же ра́ку сла́вне, и благоле́пне святы́я мо́щи положи́ти, и покры́ти я́, я́коже подоба́ет, и све́щи уста́вити. И па́ки повеле́ царь, и патриа́рх, стихе́ры и кано́н пра́ведному соста́вити, и пра́зднество уста́вити. И по три кра́ты в ле́те пра́здновати, на сла́ву и хвалу́, даю́щему благода́ть Бо́гу, и на па́мять но́вому сему́ венцено́сцу, да не забве́на бу́дет, толи́кая благода́ть Бо́жия, на такове́м непови́ннем страда́льце, и в ве́чныя ро́ды на сла́ву же и хвалу́ всему́ оте́честву его́ и сро́дству, и на утверже́ние ма́тере градо́в Москве́. И па́ки на хвалу́ же и на удивле́ние всему́ правосла́вному христиа́нству, я́ко в после́дняя сия́ времена́, просла́ви Бог Свои́м милосе́рдием непови́ннаго сего́ страда́льца. Самого́ ру́сскаго самоде́ржца о́трасль, даде́ ему́ телесе́ нетле́ние, и дар исцеле́ния. Крамо́льницы же и мяте́жницы ца́рства, пра́ведными его́ моли́твами вси погибо́ша, и без ве́сти бы́ша. По́слежде же сро́дник его́ благочести́вый царь и господа́рь и вели́кий князь, Миха́ил Фео́дорович, всея́ Руси́и самоде́ржец, повеле́ ме́сто но́во соде́лати, и мно́гою ле́потою укра́сити. И ра́ку от сребра́ и зла́та учини́ти, и ту святы́я мо́щи преложи́ти. И па́ки покры́ти е́, багры́ ца́рскими, и лампа́дию запали́ти, я́же и доны́не всем зри́мо есть. Принесены́ же бы́ша пра́веднаго мо́щи от гра́да У́глеча, в ца́рствующий град Москву́, в ле́та седмь ты́сящь сто пятнадеся́тое. Ме́сяца ию́ня в тре́тий день, на па́мять свята́го му́ченика Лукиа́на, а по убие́нии его́ в шестнадеся́тое ле́то.