Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.
По первой кафизме:
Чтутся седальны по обычаю.Тогда́ возведе́н бы́сть Духом Иису́с в пусты́ни, искуси́тися отдиа́вола:
Тогда́, когда́, по ду́ха с ше́ствии, по гла́се с вы́ше снесе́ном, и глаголющем: Се́й е́сть сы́н мо́й возлю́бленный, оне́мже благоволи́х. И е́же у́бо чю́днейше, я́ко от Духа Свята́го: се́й бо его возвести́ та́мо рече́. Поне́же бо вся́ ко́ уче́нию на́шему де́йствоваше, и претерпева́нми терпи́т, и е́же та́мо отведе́ния, и е́же к диа́волу ра́ти, да́же ко́ждо креща́емых, а́ще по кр҃ще́нии бо́лшая претерпи́т искуше́ния, да́ не смути́тся, я́ко па́че ча́яния ве́щи быва́емыя: но́ пребыва́ет до́блествене вся́ терпя́, я́ко по после́дованию сему́ случа́ющуся. и́бо сего́ ра́ди приял еси́ ору́жия, не да́же пра́зднуеши, но́ да́же ра́туеши. Сего́ ра́ди ниже́ находя́щих возбраня́ет Бо́г искуше́ний. Пе́рвее у́бо, да́ разуме́еши, я́ко мно́го бы́л еси́ крепча́йши. Пото́мже: да́ пребыва́еши смиря́яся, (л. 140 об.) и ниже́ вели́чеством дарова́ний взима́ешися, искуше́ниям спря́тати тя́ могу́щым. К си́мже, да́же лука́вый де́мон о́н, и́же еще́ сомня́ся о твое́м отступле́нии, от муче́ния искуше́ний извести́тся, я́ко коне́чнее его оста́вив отспупи́л еси́. Четве́ртоє: да́же крепча́йш, и желе́за вся́кого си́лнейш си́це устро́ишися. Пя́тоє: да́же указа́ние прии́меши я́вствено, в ве́реных тебе́ сокро́вищ: ниже́ бы у́бо наше́л диа́вол, а́ще не бы́ тебе́ ви́дел в бо́лшей быва́ема че́сти; Отсю́ду у́бо изнача́ла воста́ на́ а̓да́ма, поне́же у́бо мно́гаго его́ ви́де насла́ждшася досто́инства. Сего́ ра́ди ополчи́ся на́ ӏ̓́ова, поне́же у́бо венча́ема его́, и пропове́дуема узре́ от всех Бо́га. И ка́ко у́бо рече́, моли́теся не вни́ти во́ искуше́ние; Сего́ ра́ди не восходя́ща его́ про́сте показует тебе́ Иису́са, но́ и возводи́ма, по́ смотре́ния сло́ву гада́телствуя си́ми, я́ко не саме́м наскака́ти подоба́ет, но́ привлача́емым стоя́ти до́блествене. И зри́ где́ прие́м его́ Дух возведе́, не во гра́д (л. 141) и то́ржище, но́ в пусты́ню; поне́же бо диа́вола привлача́ти хотя́ше, не́ а́лчвою то́кмо, но́ и ме́стом дае́т ему́ вину́. Тогда́ бо найпа́че напа́дает диа́вол, егда́ уви́дит у едине́ных и по себе́ су́щих. Си́це и жене́ в нача́ле наложи́ся, еди́ну прие́м, и му́жа кроме́ су́щю обри́т. егда́ бо со ине́ми су́щих уви́дит и вооруже́нных, не та́ко дерза́ет, ниже́ нахо́дит. Те́м же подоба́ет найпа́че, и сего́ ра́ти между́ собо́ю сходи́тися ча́сте, я́ко не удо́бь е́млемых бы́ти диа́волом. Обре́т у́бо его́ в пусты́ни, и в пусты́ни не прохо́дней. я́кобо такова́ пусты́ня бе́, ма́рко изяви́л е́сть, ре́к: я́ко со зверми́ бе́. Зри́ с коли́ким прихо́дит злоде́йством и лука́вством; И ко́е наблюда́ет вре́мя, ниже́бо постя́щемуся, ко́ а́лчющу прихо́дит; Да́ ты́ навы́кнеши коли́ко поще́ние добро́ е́сть. И ка́ко ору́жие е́сть надиа́вола вели́ко. и я́ко по креще́нии, не пи́щи и пия́нству, и трапе́зе оби́лней, но́ поще́нию внима́ти подоба́ет. Сего́бо ра́ди и са́м взалка́, не са́м (л. 141 об.) сего́ тре́буя, но́ на́с наказу́я: поне́же у́бо согреше́ния я́же пре́жде креще́ния, е́же чре́ву рабо́тати введо́ша. я́коже у́бо а́ще кто́ неду́гующа здра́ва сотвори́л бы, повелева́ет не твори́ти о́на, отни́хже неду́г бы́сть: си̑це у́бо изде́, и са́м по кр҃ще́нии поще́ние введе́. и́бо и ада́ма, не удержа́ние чре́ва изри́ну от рая́. и пото́п и́же при но́и, сие́ сотвори́, и содо́мския убива́телныя мо́лнии, сие́ низведе́. А́ще бо и блуда́ согреше́ние бе́, но́ оба́че обоя́ му́ки ко́рень от сю́ду прозяба́ше. е́же иєзекӏ́иль гада́телствуя гл҃аше: оба́че сие́ беззако́ние содо́млян, я́ко в го́рдости и в преумноже́нии хле́бов и во изоби́лиих пита́хуся. Си̑це и иуде́и велича́йшая соде́лаша зла́я, отпия́нства и наслажде́ния, на беззако́ние и наслажде́ния, на беззако́ние уклони́вшеся. Сего́ у́бо ра́ди и са́м пости́тся четы́редесять днє́й, на́м целе́ние спасе́ния показу́я: и не происхо́дит дале́йше, я́ко да́ не па́ки вели́чеством чюдесе́, обезве́рится смотре́нию и́стинны. Ны́не у́бо не бы́ сие́ бы́ло, а́ще вы не моисе́й и илиа́ предвари́вше в толи́ку (л. 142) возмого́ша изы́ти долготу́, Бо́жиею держи́ми си́лою. а́щеже да́ле произше́л бы́, мно́гим у́бо и отсю́ду неве́рно бы́ мне́лося пло́ти прия́тие. Пости́вся у́бо четы́редесять днє́й, и нощє́й толи́ких, последи́же взалка́, вину́ ему́ подая́, во́ е́же приступи́ти, да спле́тся, пока́жет ка́ко подоба́ет преодолева́ти и побежда́ти. Си̑це у́бо и подви́жницы творя́т, свои́х у́бо ученико́в наказу́юще одолева́ти, и побежда́ти хотя́ще, на позо́рищих сплета́ются ины́м, в сопротивора́тных телесе́х подаю́ще и̓̀м зре́ти, и нака́зоватися побе́ды о́бразу, е́же у́бо и тогда́ бы́сть. Поне́же у́бо хотя́ше его́ привлещи́ на сие́, и а́лчбу ему́ я́вствену показа́, и прише́дша прия́т: и приє́м еди́ною, и два́жды и три́жды его́ пове́рже, соудо́бством ему́ пристоя́щым. Но́ да́же не претека́юще побе́ды сея́ повреди́м ва́шю по́льзу, от пе́рваго наче́нше приложе́ния ку́юждо со́ опасе́нием истя зу́ем. Поне́же бо взалка́ рече́, приступи́в, искуша́я рече́ ему́: а́ще сы́н еси́ Бо́жий, (л. 142 об.) рцы́, да́же ка́мениє сиє̀ хле́би бу́дут. Поне́же у́бо услы́ша гла́с свы́ше носи́мый гл҃ющий: се́й е́сть сы́н мо́й возлю́бленный, слы́ша же и иоа́нна толи́ка оне́м свиде́телствующа, та́же ви́де а́лчюща в недоуме́нии про́чеє бе́: и ниже́ я́ко человек бе́ про́ст, ве́ровати можа́ше, за ꙗ́же оне́м рече́нная, ниже́ па́ки прия́ти я́ко сы́н бе́ Бо́жий, за е́же зре́ти его́ а́лчюща: отню́дуже в недоуме́нии бы́в, сомни́телны испуща́ет гла́сы. И я́коже а̓да́му приступи́в внача́ле, образу́ет не су́щая, да́ навы́кнет су́щая: си̑це у́бо и зде́, не ви́дев я́вствене неизрече́нное смотре́ния та́инство, и кто́єсть предстоя́й, ины́я начина́ет плести́ мре́жи, и́ми же мня́ше уве́дети сокрове́нное и не явле́нное. И что́ рече́; А́ще сы́н еси́ Бо́жий, рцы да́же ка́мениє сиє̀ хле́би бу́дут. Не рече́ поне́же у́бо а́лчеши, но́ а́ще сы́н еси́ Бо́жий, непщу́я под̾кра́с<т>и его́ похвала́ми: те́м же и а́лчбу умолчя́, да́же не возмни́тся произноси́ти ему́ сиє̀ и поноша́ти: не уве́девбо устроя́емых вели́чество, (л. 143) сра́мно ему́ сие́ непщева́ бы́ти, те́мже ласка́я его́ проны́рлеве, досто́инства помина́ет еди́наго. Что́ у́бо Христо́с; киче́ние его́ низлага́я, и показа́в ниже́ не досто́йно его́ прему́дрости, е́же ласка́я его́ о́н у́молча́, сие́ на среду́ са́м произно́сит и полага́ет глаго́ля: не́ о хле́бе еди́ном жи́в бу́дет челове́к. отку́ду начина́ет; отну́жди чревны́я. Ты́же ми смотри́ лука́ваго о́ного бе́са злоде́йств, [и] отку́ду начина́ет ра́тєй; и ка́ко своея́ не забыва́ет хи́трости; отни́х же бо и пе́рваго изри́ну челове́ка, и ины́х без<ч>и́слеными обложи́ злы́ми, отси́х и зде́ плете́т ле́сть. е́же на́ утро́бу, невоздержа́ние глаго́лю. Мно́гих у́бо и ны́не е́сть слы́шати безу́мных глаго́лющих, безчи́сленая чре́ва ра́ди зла́я. Христо́с же показа́в, я́ко доброде́телнаго ниже́ сие́ мучи́телство понужда́ет <не>что́ отнеподоба́ющих твори́ти: и а́лчет, и не повину́ется повеле́нию, наказу́я (л. 143 об.) на́с, нивче́мже покаря́тися диа́волу. Поне́же у́бо пе́рвый челове́к отсю́ду и Бо́гови прирази́ся, и зако́н преступи́, от преизли́шества тебе́ науча́ет, а́ще и не преступле́ние бу́дет отнего́ повеле́нное, ниже́ сице покаря́тися. И что́ глаго́лю преступле́ние; а́ще бо и что́ потре́бно глаголют бе́сове рече́, ниже́ си̑це внима́й им: та́ко у́бо и бесо́в заусти́ о́нех, пропове́дающих его́ сы́на Бо́жия. И па́вел же па́ки са́моє сие́ вопию́щым воспрети́, а́ще и глаго́лемое потре́бно бе́: но́ от преизли́шества обезчеща́я и́х, и отгражда́я е́же на на́с наве́тования, и сп҃си́телныя догма́ты пропове́дающих изгна́, загражда́я и́х уста́, и молчя́ти повелева́я: и сего́ ра́ди ниже́ зде́ гл҃емым попусти́. Но́ что́ рече́; Не охле́бе еди́ном жи́в бу́дет человек. а е́же гл҃ет таково́ е́сть: я́ко мо́жет Бо́г, и гл҃ом препита́ти а́лчющаго: отдре́вняго ему́ принося́ сведе́телство писа́ния, и наказу́я, а́ще и гла́дни бу́дем, а́ще и е́же у́бо что́ стра́ждем, никогда́же отступа́ти от влады́ки. А́ще же гл҃ет кто́, (л. 144) я́ко и́бо показа́ти подоба́ше. вопроси́л бы у́бо его́, и чесо́ ра́ди, и за что́; ниже́ бо да́ ве́рует сия́ гл҃аше о́н, но́ да́же я́ко непщева́ше в неве́рии обличи́т. Поне́же и пе́рвых си̑це прелсти́, и обличи́, не зело́ ве́рующих Бо́гови. сопроти́вное бо и́хже рече́ Бо́г, о́н овещава́я, и тщи́ми и́х возкичи́в наде́ждами, и в неве́рие вложи́в: си̑це и и́хже имя́ху бл҃ги́х изри́ну. Но́ Христо́с показу́ет себе́, ниже́ тому́ тогда́, ниже́ по́сле та́же ему́ му́дрствующым иуде́ом̾, зна́мение прося́щым попусти́в: везде́ наказу́я на́с а́ще и мо́жем что́ твори́ти, ничто́же де́йствовати ту́не и всу́є, ниже́ ну́жди належа́щи покаря́тися диа́волу. Что́ у́бо скве́рный се́й; побежде́н бы́в и увеща́ти не возмо́г е́же повеле́нное сотвори́ти; и найпа́че а́лчбе належа́щи толи́цей, на и́ное происхо́дит гл҃я: А́ще сы́н еси́ Бо́жий ве́рзи себе́ ни́зу, пи́сано бо е́сть: я́ко а́нгелом свои́м запове́сть о тебе́, и на рука́х во́змут тя́. Что́ у́бо на́ вся́ко искуше́ние сие́ предлага́ет, а́ще сы́н еси́ Бо́жий; (л. 144 об.) е́же припе́рвых сотвори́, сие́ и ныне твори́т. я́коже бо тогда́ оболга́ Бо́га гл҃я: я́ко во́ньже у́бо де́нь сне́сте, отве́рзутся ва́шя очеса́. се́ми показа́ти хотя́, я́ко си́ми прелстишася и ничто́же су́ть благоде́телствовани. Си́це у́бо и зде́, са́мое сие́ гада́телствуя глаго́ля: я́ко ту́не тебе́ нарече́ сы́на, и прелсти́ дарова́нием. поне́же а́ще не сие́ е́сть, пода́й на́м указа́ние е́же си́лы бы́ти о́нея. Та́же, поне́же у́бо отписа́ний ему́ бесе́дова, и са́м проро́ческое приво́дит свиде́тельство. Ка́ко у́бо Христо́с не негодова́, ни раздражи́ся, но со мно́гою кро́тостию па́ки отписа́ний ему́ бесе́дует глаго́ля: не иску́сиши Го́спода Бо́га твоего́; Наказу́я на́с, я́ко диа́волу не зна́мении, но не зло́бием, и долготерпением преодолева́ти подоба́ет, и ничто́же к показа́нию твори́ти, и любоче́стию про́сте. Смотри́ же его́ неразу́мное, и от свиде́телства самого́ его́же приведе́. я́же у́бо от Го́спода приведе́на бы́вшая свиде́тельства, зело прили́чне реко́шася: а я́же от о́ного про́сте я́ко прилучи́ся, (л. 145) и ниже́ пред¬лежа́щым прили́чное вожда́шеся. ниже́ бо зане́ пи́сано е́сть: я́ко а́гнгелом свои́м запове́сть о тебе́, совещава́ет помета́ти себе́ и в стремни́ну низверза́ти. и́накоже, ниже́ о Го́споде сие́ рече́но е́сть: но́ сие́ у́бо оба́че не обличи́, а́ще и досади́телне ему́ глаго́лавшу сло́во, и зело́ сопроти́вне: никто́же бо от Сы́на Бо́жия сия́ про́сит, но́ от диа́вола и бесо́в, е́же верза́ти саме́м себе́ до́лу: Бо́жие же дѣ̑ло е́сть, и лежа́щих возставля́ти. а́ще бо си́лу показа́ти подоба́ше, не самому́ себе поверза́ти ту́не, и во стремни́ну помета́ти, но́ ины́х спаса́ти. А е́же себе́ поверза́ти в де́бри и стремни́ны, о́ного полка́ е́сть. Си̑це у́бо и́же уни́х льсте́ц везде́ твори́т. Но́ Христо́с, и си́м рече́нным, не у себе́ открыва́ет, но я́ко челове́к еще́ ему́ бесе́дует. е́же бо рещи́: не о хле́бе еди́ном жи́в бу́дет человек: и е́же не иску́сиши Го́спода Бо́га Твоего́, не зело́ себе́ открыва́ющаго бе́, но́ еди́наго от мно́гих показу́ющаго. Да́ не почюди́шисяже, а́ще и Христу́ бесе́дуя одолева́ется, (л. 145 об.) мно́жицею. я́коже бо борю́щии егда́ ну́ждныя прии́мут я́звы, кро́вию облива́еми мно́гою, и помрача́еми обно́сятся: Си̑це у́бо и о́н от пе́рвыя и вторы́я я́звы омрачи́вся, про́сте находя́щая веша́ет. и происхо́дит на тре́тие приложе́ние. и возведе́ его́ на гору́ высоку́, показу́ет ему́ вся́ ца́рствия, и рече́: вся́ тебе́ сия́ да́м, а́ще па́д подклони́шися ми́. Тогда́ глаго́лет ему́ Иису́с: иди́ за мно́ю сатано́. пи́сано бо е́сть: Го́споду Бо́гу твоему́ поклони́шися, и тому́ еди́ному послу́жиши. поне́ же у́бо про́чее во́ отца согреши́л е́сть, я́же о́ного вся́ своя́ глаго́ля бы́ти, и Бо́га потща́ся себе́ из¬яви́ти, я́ко соде́теля вся́ческому, тогда́ запрети́, и ниже́ тогда́ с зе́лностию, Но́ про́сте, иди́ от мене́ сатано́, е́же у́бо и повеле́ние найпа́че бе́, не́жели запреще́ние. вку́пе бо рече́ ему́ иди́, и отбежа́ти его́ сотвори́, ниже́ бо ины́х искуше́ний привожда́ше. И лука́ рече́: я́ко вся́ соверши́ искуше́ния. Мне́ ви́дится, главна́я искуше́ний ре́к, вся́ рещи, я́коже (л. 146) и ины́м вте́х обя́тым: безчи́сленая бо содержа́ще зла́я сия́ е́сть: е́же чре́ву рабо́тати: е́же к тщесла́вию что́ твори́ти: е́же неи́стовству име́ний пови́нну бы́ти: е́же у́бо и скве́рный се́й све́дев, е́же все́х кре́пча́йше, после́жде положи́л е́сть, вя́щшаго вожделе́ние. Испе́рва у́бо и от нача́ла, боле́знуя приити́ на сие́, я́ко и́ных си́лнейше су́ще: и́бо се́й его́ ра́ти зако́н, мня́щееся найпа́че запя́ти сия́ после́дняя приводи́ти, е́же у́бо и о Е́ве сотвори́л е́сть. Те́мже у́бо и зде́ от мня́щихся бы́ти худе́йших, и немощне́йших наче́н, на крепча́йшее происзо́дит. Ка́ко ли у́бо его́ преодоле́ти подоба́ет; Си́це, я́коже Христо́с наказа́л е́сть, к Бо́гу прибега́ющым, и ниже́ бо гла́де смиря́тися, ве́рующым могу́щему и сво́вом препита́ти. Ниже́ вни́хже а́ще прии́мем благи́х, искуша́ти да́вшаго: но́ довле́тися свы́ше сла́вою, челове́ческия сла́вы ни еди́но же творя́ще сло́во, и везде́ потре́бы преизли́шнее обезчеща́ти. Ничто́же бо (л. 146 об.) си́це подпа́дати диа́волу твори́т, я́ко е́же мно́жайшаго жела́ти, и лихоима́ние люби́ти. И сие́ и от ны́не быва́емых е́сть уве́дети. и́бо и ны́не су́ть глаго́лющии: сия́ тебе́ вся́ да́мы, а́ще па́д поклони́шися. Челове́цы у́бо су́ще естество́м, сосу́дыже о́ного бы́вше: поне́же и тогда́, не собо́ю то́кмо, но и ины́ми ему́ приступа́ше. Е́же у́бо и лука́ изявля́я глаго́лаше: я́ко поси́х свои́ми сосу́ды ему́ приступа́ше. И се́ а́нгели приидо́ша и служа́ху ему́. Внегда́ бо я́же приложе́ния бы́ша, не оста́ви и́х яви́тися, я́коже не си́це отгна́не бы́ти лови́тве. Егда́же у́бо его́ во все́х обличи́, и отбежа́ти устро́ив, тогда́ явля́ются они́. Да́же и ты́ разуме́еши, я́ко и тебе́ я́же по побе́дах о́нех, а́нгели прие́млют, пле́щуще и провожда́юще во все́х. Си́це у́бо и Ла́заря, по пе́щи нищеты́, и гла́да, и стесне́ния вся́кого, а́нгели прие́мше отнесо́ша. Е́же у́бо предвари́х ре́к, мно́го Христо́с показу́ет ны́не, и́хже и мы́ наслади́тися хо́щем.
По третьей песни:
Чтутся седальны по обычаю.Ра́дуйся раю́, и ты Еде́ме весели́ся, у́же бо не жале́еши свои́х жи́телей, и́хже ра́ди бе́яше сотворе́н, па́ки дожда́в их. Пре́лестию бо бе сатанино́ю, и за́вистию лише́н и затворе́н. Твоему́ бо жи́телю Ада́му реку́, Творца́ своего́ ослу́шавшуся, а неприя́зни дия́вола послу́шавшу. Прия́т казнь не сам еди́н, но и с пле́менем свои́м. Казнь же бысть изгна́ние из поро́ды, и смерть, и ско́тское житие́. Си́це бо первозда́нный нам от супоста́та впаде́ся в тле́ние, и всему́ ро́ду сие́ нанесе́. Сия́ и Дави́д воспомина́я, рече́: и челове́к в че́сти сый не разуме́, приложи́ся скоте́х несмы́сленных, и уподо́бися им. Во мно́ги бо зло́бы вни́де челове́ческое пле́мя, че́сти своея́ отступи́в, я́коже подоба́ет, без све́та во тме живу́щым уподо́бися. Во тме бо и без све́та хо́дят, и́же вне за́поведей Бо́жиих живу́т. Но блаже́нный Творе́ц, Милосе́рдый Влады́ка, не погони́ преступле́ния челове́ческа, но прише́д в ны убо́гия, и плоть на́шу прии́м и подо́бие, ра́зве греха́. Нам бо бе пре́жде по́дал от Своего́ о́браза, и от Своего́ ду́ха, и не снабде́хом. Да тем прие́млет от на́шего немощна́го естества́, да ны очи́стит, и без тли сотвори́т, и введе́т в рай в Ца́рство Свое́, и прии́мники сотвори́т Своего́ Божества. Та́же поне́же есть уморена́ плоть неприя́знию, тою́ па́ки и умори́ти умертви́вшаго пе́рваго врага́. На Кресте́ бо распя́ту бы́вшу, Ему́же самохо́тне соше́дшу во а́дово те́мно ме́сто, свя́занныя разреши́в изведе́, и вла́стеля те погуби́, и смерть преоби́диму сотвори́ живу́щым. Подража́тели Ему́ мно́зи я́ко зве́зды бы́ша, поне́же ви́дяще на кресте́ возвы́шшася, и кровь пролия́вша. Та́ко пло́ти своя́ нача́ша, а́ки на сла́дости вели́кия, предая́ти на муче́ние. Оба́че, а́ще и пред распя́тием бе во а́де Крести́тель Иоа́нн, Предте́ча обою́ схо́ду, меню́ же воплоще́ния Христо́ва и распя́тия. И а́ще пло́тныма очи́ма и не ви́де Христа́, кровь свою́ пролия́вша, то духо́вныма дозре́, предвари́в пролия́, и во ад сни́де, ра́дость пове́дая седя́щым во тме. И посе́м святи́и апо́столи и ученицы́, о́ви кро́вию подража́тели бы́ша и де́лом, а друзи́и без кро́ве, чи́стым житие́м и чу́дным, я́коже и пре́жде зако́на ве́тхаго, и по зако́не Ду́ха. О́ви вохити́шася, угоди́вше Бо́гу. А друзи́и соблю́дшеся от зла де́ла, и стра́сти плотны́я прие́мше вся́ки, преидо́ша в свет неисповеди́мый. По Христе́ же изнико́ша я́ко о́блацы, и песо́к морски́й, му́жеска по́лу и же́нска вся́кими верста́ми, реку́ же де́тскими и ю́ными и ста́рыми, стра́сти Христо́вы взы́щуще, преступи́ти в жизнь ве́чную. Сих всех святы́х сло́во воспомина́я, пове́дает стра́сти, и разли́чныя о́бразы муче́ния их. Не бо́ еди́наго, или́ двою́, или́ десяти́ чи́смен, хва́льное се пове́дается сло́во, но безчи́сленному мно́жеству святы́х муже́й. И́же бо мо́жет звез́ды на небесе́х исчести́, или́ песо́к морски́й, или́ мо́ре изме́рити пя́дию, той мо́жет и сих чи́смен ве́дети. Но и́хже мы челове́цы чи́смене не ве́мы, то Той еди́н то́чию имена́ зело́ свесть. Я́коже Сам Той глаго́ля, рече́: ва́ши же и власи́ главни́и вси изочте́ни суть. Да И́же власы́ мо́жет исчести́ во всех челове́цех, не па́че ли чтет свиде́тельство их, и преподо́бных пло́ти, и уго́дник всех. Не бо́ в еди́ном ме́сте то́чию мно́жество их есть, но и по мно́гих ме́стех мно́га мно́жества. Я́же бо и Бо́жие пребо́льши есть вели́чие, и в неви́димых есть испо́лнено, та́кожде и ве́ры его́ души́ привя́занная рече́т, по всему́ ми́ру распросте́рлася есть. Да а́ще по мно́га ме́ста мно́жества, то оба́че в еди́ном ме́сте любы́ есть. Я́же бо и земля́ житие́м ра́зным разлуча́ше, то же и не́бо единомы́слием совокупля́ше, и бысть пло́тное совокупле́ние. Да и́же вкра́тце в ми́ре сем пожи́ша ра́зно, то на небесе́х и в раи́ ку́пно живу́т, друг дру́га ви́дяще и свеселя́щеся. Не бо́ им пресре́дь бе́яше ра́зно до́лго жи́ти, но сего́ до́бре зело́ жела́ху, е́же бы всем вку́пе при́сно жи́ти, и Животво́рца и Влады́ку сла́вити и хвали́ти, да тем и стра́сти я́ко и живо́т без конца́ нарица́ху. А е́же не прия́ти стра́сти, то сие́ беду́ лю́ту си творя́ху. Но и́же а́ще худа́ страсть бу́дяше, та́ко ти вели́ку си боле́знь творя́ще. А е́же ве́лия зело́, то поко́й. Я́ко и мно́гажды мно́ги бо́ги иму́щым тем слуга́м, е́же суть безбо́зи преклони́вшым си гне́вы и я́рости на ми́лости, хотя́ще пребыва́ти и прельсти́ти я́. Сия́ разуме́вше святи́и, и добромы́сленны, имены́ злы́ми и укори́знами кида́юще, на бо́лий гнев воставля́ют, да горча́йшим муче́нием бо́лий дар от Христа́ прии́мут. Та́ко бо по всему́ ми́ру святы́х муж ли́кове, мно́гими страстьми́, и труды́ подвиза́вшеся, принести́ к Царю́ ве́чному в же́ртву себе́. Наде́ющеся прия́ти от Него́ да́ры вели́ки, во вся ве́ки пребыва́ющя, по пи́санному: и́же есть Мене́ ра́ди оста́вил все зде, той жизнь ве́чную прии́мет, и стокра́т на сем све́те. Та́ко и бысть, и та́мо прии́мут, и зде ны́не без забве́ния сла́вими суть. И апо́стол бо глаго́лет: ко́ждо свою́ мзду прии́мет проти́ву своему́ труду́. И влеча́ше их любы́ Госпо́дня. Сей бо бе пре́жде их прия́л страсть, да Нань взира́юще не брежа́ху, ни мня́ху си бед, ни муче́ний, ни сме́рти. Той бо им бе́яше сказа́л стра́нная терпе́ния, и обеща́в жизнь ве́чную да бо́льшия жи́зни ча́юще, ху́ждьшую преоби́дяху. Хотя́ще в тле́ющия ме́сто, нетле́ющую прия́ти, и в малого́дныя ме́сто безконе́чную. У́же бо к сему́ и на ум им не прихожда́ше и на па́мять, ни оте́чество, ни у́жики, ни сердобо́ли, ни име́ние мно́гое, ни бога́тство вели́кое, ни боля́рство высо́кое, или́ власть вели́кая, или́ са́нове честни́и, или́ досто́инства обрета́тельная. Наде́яху бо ся оте́чество име́ти небе́сное, а у́жики и сердобо́ли а́нгелы. В ни́хже вели́чество ра́дости неисповеди́мыя, и ли́кове веселу́юще неразлу́чне, и пе́ния пра́зднующих духо́вная, и глас ра́достен и сла́ву, и све́тове боже́ственнии, присносу́щнаго све́та заря́ми сия́юще и луча́ми. Та́цы суть тех му́ченик да́рове. Таковы́ суть тех по́двизи, тру́ждьшихся житие́м чи́стым и до́брою благода́тию. И бе́яше ви́дети чу́до вели́ко, и у́жасти вы́ше, посреде́ суди́ща му́ченик. О́вы гне́вающеся, и я́ко поруга́вшеся му́чащым я́ го́рце зело́. А си́и хотя́щии тому́, или́ разли́чными те́ми му́ками му́чащиися, я́ко сластьми́ ся пита́юще веселова́ху. Ча́сто бо страсте́м во обою́ жи́знию де́яшеся, проти́ву ме́ре терпе́нию, на по́двиги полага́ющаго Христа́, и на трижне́ние трудо́м, на подъя́тие приноси́мых мук. А други́м и во́зраст лю́тых тех мук, на му́чащыя без ми́лости, я́ко се на́ковально бие́ми, и наказа́юще бию́щыя. На́ковально бие́мо, не явля́ет на себе́ ни скве́рны ни ра́ны, ни горе́ния. Та́ко и друзи́и от кре́пких мук огне́м натрижне́ни, и в пе́щницы вве́ржени зело́ распалены́, со а́нгелы ликоствова́вше духо́вным пе́нием, на по́двиги поло́жьшаго Влады́ку Бо́га сла́вляху. И ро́сным тем пла́менем цвету́ще, жгу́щее де́йство, на ужига́ющыя приста́вники возвраща́ху. И подоба́ет Дави́дово сло́во зде воспомяну́ти: в де́лех ру́ку свое́ю увяза́ет гре́шник. А друзи́и на суди́щи ста́вше, и жду́ще зве́рьскаго испуще́ния на растерза́ние их и на изъяде́ние, ниже́ ся вострепета́ша. Но утверди́ша си ум и утеша́хуся, и уготовля́хуся на смерть жития́ ра́ди ве́чнаго, до́бре хва́ляще Бо́га. Ти́и же лю́тии зве́рие и я́рии, отреше́ни бы́вше и припуще́ни, и мно́гажды оста́вльше му́чимыя, на судя́щыя и му́чащыя устре́мльшеся. И раскуса́юще я́ и растерза́вше, явля́юще я́ супоста́тники Бо́жия, я́ко и всем позара́таем возвели́чити и сла́вити Бо́га, я́ко мни́мыя бо́ги тем прокужа́ют, и ка́пищя тех сокруша́ют, и бе́сы и́же бе́ша в них ся всели́ли. И бе́яше ви́дети отве́рницу твори́му ди́вну: судии́ судя́щыя, самы́я му́ки прие́млюще. А я́же непщева́ху му́чаще, то ты́я вне му́ки стоя́ще. И́хже досто́ит нам сла́вою похвали́ти, реку́ще: О си́ло бы́ше си́лы, иму́щая си́льны чудеса́. О повеле́нию неви́димому, ви́диму же показу́ющимся вели́чеством. О про́мысле вы́ше мы́сли, промышля́еме вели́ка про́мысла на по́льзу, и строй дая́ния. Да и си́и му́жи святи́и, си́це изволе́нием му́ку прии́мше, де́йством же упражне́ни, свои́м успе́нием прия́ша сконча́ние. А друзи́и не та́ко бра́тие, и вы́ше бо глаго́лахом реку́ще, проти́ву ве́ры стра́сти полага́ющему Го́споду, натрижне́ние устро́и Христо́с, но и обруга́ния и бие́ния, и у́зы и темни́ц искуше́ние прия́ша. Ка́мением же побие́ния и претре́ния, и ужиза́ния и усекнове́ния, и ра́зличными друче́нии и муче́ньми, сию́ жизнь кра́ткую препроводи́вше усну́ша. И ни мечь, ни огнь, ни претре́ния пе́рсей их, ни ка́менное побива́ние, ни сква́ры, ни котлы́, ни стру́зи, ни одри́ желе́знии, ни скрачи́ла, ни удо́вная ре́зания, ни коле́са со у́дицами, ни оловя́ннии взва́ри, ни тро́стная повира́ния, ни мясокрое́ния, ни ина какова́ лю́та му́ка и боле́зненна, терпели́вых подви́жник кре́пких возмо́же соврати́ти от любве́ Бо́жия. Но та вся томи́тельная претерпе́вше и победи́вше, и лю́бльшаго зело́ зрят Бо́га. И оста́вльше нам Го́сподем набди́мыя пло́ти, и Бо́гом со́бранныя мо́щи. И ка́ко Бо́гом суть со́браны и соблюдены́, разуме́им бра́тие. Не́киих бо от святы́х мече́м изсе́кше судии́ ти́и безбо́жнии, я́ко злоде́йска телеса́ в пусты́ни в пото́цех помета́ша, иде́же це́ла и неко́снена пребы́ша. Ни зверь бо, ни пти́ца, ни и́но ничесо́же мо́же вкуси́ти от них. Но е́же испе́рва обы́чно им я́сти, то же чрез естество́ оста́виша, необы́чны нра́вы творя́ху, набдя́ще пло́ти святы́х тех. Быва́ху и́же пре́жде плотоя́дцы, то ти́и плотолю́бцы. Избра́нны бо бе́яху пло́ти ты на вся́ко целе́ние, оста́вльшым им ве́рующым к ним. Не бо́, но и друзи́и му́ченицы во огни́ изгоре́вше, пе́пел свой я́ко свет явля́ху, и́же и доны́не ве́рующым и взе́млющым от него́ цельбы́ да́руют. А други́х па́ки на у́ды разсе́кше, и ко́сти тех я́ко ме́рзска телеса́ судия́м и мучи́телем су́ща, в ре́ки вве́ржени бы́ша, не погрязо́ша тя́гостию, я́коже есть нрав тя́жкому погряза́ти, но верху́ вод я́ко и плоть пла́вающе, и я́ко зве́зды сия́юще, и́же богоче́стием собра́ти хотя́щым показа́хуся. Та́коже у́же в мо́ре вмета́ху, ча́стыми волна́ми к кра́ю приплы́вше, и боже́ственными чудесы́ до́брым ся муже́м яви́вше, по домо́х ве́рных разнесе́ни бы́вше. А друзи́и в земли́ все те́ло иму́ще вко́пано, при́сно покрове́ным не люби́ша бы́ти, но яви́шася со́нными явле́нии христолю́бцем, да изше́дше прия́ша честны́й покло́н от всех челове́к, чудеса́ творя́ще де́яху, и́же их тре́буя проша́ше. Да си́це многообра́зно обре́тены их мо́щи святы́я, к ним же приходя́ще ве́рою, исцеле́ния обрета́ем душа́м на́шым и телесе́м. Мы же зде сла́вяще, похва́лим святы́я сия́ полки́. Нача́ло же сотвори́м, Иоа́нна Крести́теля похваля́юще. Ка́ко ли мы ему́ хо́щем хвалу́ сотвори́ти, его́же есть сам Госпо́дь похвали́л, реки́й: в рожде́нии же́нстем бо́лий Иоа́нна не воста́нет. Ка́ко сего́ мы хо́щем похвали́ти, и́же вы́шши есть славле́ния на́шего. Сему́ бо во утро́бе ма́терни Влады́ка Христо́с, сво́йство и та́йну пре́жде всех яви́. Его́же бо а́нгели едина́ко не ве́дяху, то сей то́ уве́де, е́же бо гряды́й принесе́ благове́щение арха́нгел Гаврии́л, то сей то́ пове́даше, во утро́бе взыгра́вся. Та́ко суть твоя́ взыгра́ния Иоа́нне, и пре́жде ше́ствия в свет сей. Та́ко бо ти даст сан достоя́ния Бог, и не у́ роди́вшуся. О правди́ваго Со́лнца заре́ вели́кая. О Царя́ вели́каго дру́же сла́вный. Ты вся са́ны в себе́ и́маши: со апо́столы апо́стол, с проро́ки проро́к, с му́ченики му́ченик, с преподо́бными преподо́бный, и с пра́ведными пра́ведник. Во пло́ти сый, а́нгельски препроводи́в житие́ свое́, и тех сан и́маши. Я́коже и глаго́ла сам Госпо́дь о тебе́, к жидо́м реки́й: но что есте́ изошли́ ви́дети, проро́ка ли; ей реку́, и бо́ле проро́ка. Сей бо есть, о не́мже пи́шется: се Аз послю́ а́нгела Моего́ пред лице́м Твои́м, и́же устро́ит путь Твой пред Тобо́ю. Пе́рвый пропове́дник Ца́рствия Христо́ва ты бысть. И вас, ка́ко хощу́ похвали́ти святи́и апо́столи, недомышля́ю себе́. Вас бо прозва́ сам бра́тию и дру́ги, рек: вы бра́тия ми есте́. Я́ко раб не весть, что ему́ Госпо́дь твори́т, вам же все есмь дал уве́дети. Вы, рече́, освети́сте мир сей, и осоли́сте ду́хом, пита́юще ве́рныя. И доведо́сте рая́, и Ца́рствия Бо́жия, и до ны́не дово́дите христолю́бцей уче́нием свои́м. И сего́ ра́ди кто есть вам то́чен; кто ли есть бо́лий; вы бо обтеко́сте всю зе́млю, не даю́ще поко́я нога́ма свои́ма, и сна свои́ма очи́ма. Не сотвори́сте бо уго́дия пло́тем свои́м. Вы миротво́рцы и учи́тели. Вы вожде́ве небе́снии. Вы небеса́ душе́вная, испове́дающе сла́ву Бо́жию, мглу разгоня́юще грехо́вную. Вы церко́вная сла́ва. Ва́ми бо ся мы гре́шнии хва́лим, до́брии свети́льницы, кро́тции сказа́тели. Егда́ есть ле́по и я́ри, егда есть подо́ба. Изве́стнии служи́тели Христо́вы, и помо́щники челове́ческому пле́мени. Тольма́ бо помого́сте им и помога́ете, я́ко и всю жизнь всего́ ми́ра оста́вльше, прелете́ша к вам. Рече́ бо к вам, заве́т творя́ Христо́с: да иде́же Аз бу́ду, ту и служа́щии Мне. То же и си́и сотвори́ша, а́може ви́деша учи́тели своя́ присту́пльшя, та́мо и си́и идо́ша. Подража́тели бо бы́ша ва́ши пои́стинне, ви́деша бо кро́ви пролия́ны, и мно́ги пото́ки проки́даны, и вше́дшыя на вели́кий свет Ца́рства Бо́жия. Та́мо и си́и иду́т ученицы́ ва́ши, и страстоно́сцы, и подвиго́ша, и понови́ша ва́ши стра́сти свои́ми телесы́. По вас прие́млюще му́ки вся́кия Христа́ Царя́ ра́ди, а́ще и в порядо́вная ле́та, оба́че а́ки еди́ны ду́шя в разли́чных телесе́х, и в верста́х, и в роду́ обою́ меню́, му́жеска же по́лу и же́нска. Си́и бо святи́и му́ченицы, на еди́но зря́ще спасе́ние, все оста́виша, оте́чество, бога́тство, са́ны, и досто́инства, роди́тель, версты́, де́ти и бра́тию, сердобо́ли и дру́ги, и и́наки вся́кия вла́сти и сла́вы. И ретя́щеся, кто бы предвари́в, кровь свою́ пролия́л. Христа́ ра́ди див творя́ху, я́ко и да́ры ся ури́щуще на стра́сти. Того́ ся то́чию боя́ще, еда́ ослабе́ет му́чай, и оста́влься в сем житии́, бу́дет лише́н венца́. И муче́ния разли́чнаго не брежа́ху, но понужда́ху друг дру́га, реки́й: гряде́м бра́тие, на беды́ гряде́м, до́ндеже гнев сей на ны еда́ ся ка́ко укроти́т мучи́тель, и го́ньзнет на́шего спасе́ния. Вели́ко натрижне́ние положено́ се, подви́гнемся, да не бу́дем лише́ни его́. Коли́ко бо добро́ есть бра́тие, благи́х ра́ди беду́ прия́ти, и умре́ти. Поне́же а́ще и ны́не не у́мрем, но и по́слежде рожде́нию долг свой не ну́жда ли есть прия́ти. Да сотвори́м ну́жду сию́ самохо́тную, е́же нам есть о́бще. То же о вне́шним свое́ творя́ще, сме́ртию живо́т премени́м. Не бу́ди никто́ же нас плотолю́бец, вси я́ко еди́ни у́мрем, я́ко и сотвори́ша, о ни́хже ра́дуемся днесь. Та́ко ти бра́тие, помого́ша челове́ческому пле́мени уче́ния апо́стольска, па́че же рещи́ Свята́го Ду́ха уче́ние. Той бо в них Сый, та уче́ния дая́ше. Мы же дру́зи, по учи́телех ученики́ похваля́юще, рцем: О святи́и кре́пции челове́цы. О чи́стыя и боголюби́выя ду́ши. О честни́и пода́тели, и жили́щя Христо́ва, и домо́ве Свята́го Ду́ха, и у́дове вся́кого бла́га. О соста́ви, от ни́хже есте́ соста́влени, егда́ ся роди́сте ве́щию пло́тною. И па́ки прие́мше свое́, я́коже ся разсы́па соста́вленное те́ло, и освяти́ свой ко́ждо соста́в. О блаже́нный наро́де мно́гий и многосве́тлый, еди́ным све́том освеще́нный. Ка́цеми вы доблестьми́, чрез естество́ ся укрепи́вших, похва́лим; вы роди́телема честь сотвори́сте, Ада́му реку́ и Е́взе, свои́ми страстьми́ хулы́ гоньзи́сте, роди́вшая челове́ческое пле́мя, и в печа́ли ме́сто ра́дости испо́лнися. Вы зе́млю я́ко не́бо сотвори́сте, заря́ми возше́дше, и те́мная ме́ста оста́вивше. Я́ко и зве́зды вся ме́ста сия́юще, и твердя́ще в за́поведи и́стовыя. Вас ни оте́ц пла́чася, ни ма́ти терза́ющися, ни жена́ моля́щи, ни де́ти крича́ще, ни у́жики вопию́ще, ни могу́ще разсла́бити, ни умягчи́ти ва́ших серде́ц. Вы бо не то́чию с мучи́тели победи́стеся, но и с естество́м и ро́дом, от него́же ча́ди су́ще, е́же непобеди́мо есть никогда́ же. Тому́ бо вы соодоле́сте, и вы́ше бе́ясте, ему́же ни зверь лю́тый, ни гад ядови́тый не мо́жет соодоле́ти. Естеству́ бо ники́й живо́т не мо́жет соодоле́ти, но вам любы́ Бо́жия и страсть Христо́ва, бо́льша всего́ твори́тся дозря́щи. Ва́ши о́бщницы де́лы и любо́вию, а на́ши учи́тели, па́стыри и засту́пницы, меню́ же архиере́и и чисти́тели, и о́ба ря́да свята́я, отве́ргшеся сея́ жи́зни. О́ви с ни́ми, а друзи́и ле́ты по́слежде, но де́лом те́мже, и о́бще прия́ша рай с ва́ми и Ца́рство. А́ще бо и не случи́ся им кро́ви пролия́ти за Творца́, но оба́че сле́зы мно́ги источи́ша, и по́ты пролия́ша, и труды́ подъя́ша до́лги зело́, и го́рьки, и бе́дны, и боле́зненны. Си́и бо ходи́ша во овчи́нах и в ко́зиях ко́жах, во власяны́х ри́зах, желе́зом око́вани, лиша́еми, скорбя́ще, озло́блени, в пусты́нях скита́ющеся, и в гора́х, и в пеще́рах, и в ве́ртьпех земны́х. Сего́ честна́го полка́ кто мо́жет испове́дати; си́и бо свое́ те́ло вся́чески суть томи́ли, не насыща́юще своея́ утро́бы, не наспя́щеся, ни напива́ющеся воды́, ни просто́ры даю́ще своему́ уму́: но а́лчни, бо́си, на́зи, трепе́щуще зимо́ю, поработи́вшеся самохо́тию. Та́ко есть Христо́ва любы́, и огнь духо́вный. И где же вни́дет, та́мо всю скве́рну сожже́т и тя́жесть, и сотвори́т и́стее сне́га, и легча́е пера́. Но аз зде ста́вя, воспя́тяся па́ки реку́: ра́дуйся раю́, жи́теля своего́ па́ки восприе́мля. И кто суть жи́тели ти́и; Ада́м пе́рвый. А́ще и не снабде́ Творца́ за́поведи, но оба́че ми́лостию и кро́вию просты́ню прия́. А́вель же по том честны́й муж, и Сиф, и Ено́с. И Ено́х угоди́вый, и Ной пра́ведный, и сы́нове его вси́. Авраа́м же язы́ком оте́ц, обеща́нию прии́мник. Мелхиседе́к же иере́й Бо́жий, и Исаа́к, и Иа́ков, и пле́мя его́. И́ов страстоте́рпец, и Моисе́й вели́кий, зако́ну прии́мник. Ааро́н архиере́й, и Иису́с На́ввин, вводя́й в зе́млю обеща́нную. Судия́, Самуи́л проро́к, и Дави́д царь и проро́к. Иезеки́я, и Иоси́я, и проро́цы двана́десяте, пропове́давшии о прихо́де Христо́ве. И три вели́ции, Иса́ия же, реку́, и Иереми́я, Иезеки́иль. И Дании́л, и трие́ о́троцы, и́же не изгоре́ша во огни́. И ини́и пра́веднии, пре́жде зако́на и по зако́не правди́вии ду́хове, до Иоа́нна Крести́теля. И от сего́ сему́же вси чи́нове, и полкоподви́жницы суть, о ни́хже и мы собра́вшеся ра́дуемся, и па́мять творя́ще пра́зднуем веселя́щеся. А́ще бо о еди́ном гре́шнице пока́явшемся, ра́дость быва́ет на небесе́х, я́коже Госпо́дь Христо́с глаго́лет, толи́ко па́че, сели́ко мно́жество Ты прие́мля, ка́ко ся не и́маши ра́довати с на́ми. Мы же бра́тие, очи́стимся к сим святы́м. А́ще ли, то и се па́че рещи́, бу́дем я́коже вси очи́стившеся житие́м, и кро́вию свободи́мся вся́кия скве́рны пло́тныя и душе́вныя. Истрезви́мся, воспря́нем, предста́вим пло́ти своя́ и ду́ши тре́бу жи́ву и свя́ту, и уго́дну Бо́гови, и слове́сну мольбу́. Ничто́же бо та́ко Чи́стому Влады́це че́стно есть, я́коже чистота́. Стра́сти прие́млем и мы, страстоте́рпец ра́ди. Одоле́им и мы, Победи́теля ради. Свиде́тельствуим и́стинною, свиде́телей ра́ди. Себе́ страсте́м их дади́м, я́ко и саме́м побе́дником бы́ти, и прии́мником тоя́ же сла́вы. Удержи́м гнев я́ко лю́тый зверь, и язы́к я́ко о́стрый мечь, и сла́дость я́ко и пла́мы угаси́м, и отверза́им очи́ма на́шима на достоя́ние гля́дати. Научи́м прико́с беся́щься, и вкус размету́щься, еда́ смерть вни́дет две́рцами на́шими. И смех лих отве́ржем, ни поклони́м коле́ну к ваа́лу име́ния ра́ди, ни боя́зни ра́ди о́бразу злато́му. Но бои́мся па́че всего́ Бо́га, и на все щит во́змем ве́ре, и всего́ неприя́знена де́йства го́ньзнем. И си бо рать люта́ зело́, и ополче́ние мно́го, и побе́да вели́ка. А́ще ся есмы́ та́ко собра́ли или́ собере́м, то пои́стине, я́коже Христо́с лю́бит, та́ко ся есмы́ совокупи́ли. Я́ко и́стинне святы́я му́жи чтем, я́коже се досто́йно. И вои́стинну па́мять их днесь творя́ще, сла́вим я́. А́ще ли не та́ко, но пита́ния ра́ди схо́димся и бесе́д, то ни в кий же успе́х схо́димся, не хотя́т бо си́цему схо́ду святи́и му́жие. Да не мо́зем бра́тие, скве́рно проводи́ти свята́го сего́ дне, ни скве́рне в сем ме́сте святе́м стоя́ти. Ни высо́каго обни́жим, ни безче́стием оскверни́м честна́го. И сократя́ще рече́м, не твори́м зе́млене духо́внаго. Пра́зднуют у́бо и пога́нии, но я́коже го́де есть бесо́м. А нам, я́коже есть все духо́вно де́ло, по́ступ, мышле́ние, сло́во, и да́же до хожде́ния и оде́жди, все бо в зако́н и в чин де́ет Бо́жий муж. Та́коже и пра́здновати, и ра́доватися и весели́ти, не бо́ ставля́ет никто́же, но не без го́да и и́злиха. Да а́ще та́ко ся схо́дим в сию́ святу́ю це́рковь, я́коже подоба́ет христия́ном, то и мы бу́дем прича́стницы с те́ми святы́ми страстоно́сцы, той же сла́ве и че́сти. Его́же бо о́ко не ви́дело дебе́ло сый, ни у́хо слы́шало, ни челове́чь ум когда́ домы́слися, по во́ли свое́й приклада́я высо́ких сла́вах и пречу́дных, тому́ же суть прии́мницы святи́и му́жие. Да и мы ра́дующеся днесь со святы́ми си́ми, подви́гнемся в ра́дость Госпо́дню с ни́ми вни́ти, и свет прия́ти Блаже́нныя и Владу́щия Пресвяты́я Тро́ицы, в Ню́же есмы́ ве́ровали, Ю́же испове́даем пред Бо́гом и челове́ки, ничто́же боя́щеся. Да е́же до после́дняго издыха́ния мно́зем дерзнове́нием, до́брое вруче́ние святы́х оте́ц, и раб Христо́в, ю́же ве́ру да бы́хом чи́сте снабде́вше, с не́ю па́ки шли к ним. Но Ты Бо́же Ми́лостивый, И́же нас еси́ изве́л из тмы безме́рныя, и введ в вели́кий свет и ве́рный, и дал уве́дети Свое́ и́мя. И́же разсыпа́еши язы́ки, и́же ра́тем хотя́щыя. И́же заступа́еши Своя́ рабы́, ми́лости прося́щих от Тебе́, мо́жеши бо из бед изтерза́ти. И́же проща́еши от грех, и очища́еши от беззако́нных разжиза́нии. Погрузи́ во ополче́ния злове́рных и пога́ных, и даждь Свои́м рабо́м, Владу́щему, реку́, сего́ ме́ста, и муже́м Его́ и о́бласти, ти́хостию ми́рне проводи́ти, на вели́цем же и пра́веднем Суде́ Твое́м Твою́ ми́лость прия́ти. Ты бо еси́ обою́ жи́знию Влады́ка и Госпо́дь. Ты и́маши безчи́смене си́лы а́нгельски, и мно́жества полко́в ве́рных, мо́жеши вско́ре победи́ти. Ты бо преда́ Авраа́му, уго́днику Твое́му, три́ста и осмьна́десять домоча́дец, одоле́ти мно́гим си́лам ца́рским, та́ко бо Ты помога́еши вско́ре ве́рующым к Тебе́. Ты еги́птяны казни́в, изра́ильтеское же пле́мя из беды́ исто́рже, и во обеща́нную зе́млю введе́. Ты же и соста́вы у́твари сея́ естество́ премени́, на му́ку нечести́вым, а на спасе́ние бе́дным. И́же поруга́ние показа́ еги́петскую власть су́щу. И́же зе́млю и во́ду и возду́х и свет вооружи́ на еги́петския непра́выя челове́ки. И́же то́жде день Свои́м рабо́м све́том снабде́, а сопроти́вником тмо́ю и мра́ком сотвори́. И́же то́жде мо́ре изра́ильтяном разве́рзе на проше́ствие, а еги́птяном на затворе́ние, и потопле́ние сотвори́. И́же распросте́ртыма рука́ма моисе́овыма, си́лу дал есть на амали́тско погубле́ние. И́же сте́ны ерихо́нския самопаде́нием разори́. И́же мно́ги язы́ки воста́вив, и тех ме́сто Свои́м рабо́м дал есть. И́же побежде́на сотвори́ Голия́да без ору́жия рука́ма дави́довыма. Ты еси́ велича́ние Сенахири́мово на главу́ ему́ возвра́ти, и́же ты́сящь сто о́смьдесять и пять я́вльшуся а́нгелу вско́ре погуби́. И показа́ челове́ком, я́ко Твоея́ си́лы есть мощь и побежде́ние, а не челове́ки, и́же и де́лом показа́, я́ко не снабди́т себе́ си́лою мно́гою. Твоя́ бо есть ми́лость и мощь непобеди́ма, я́же ми́луеши. Твоя́ благода́ть ору́жие непобеди́мо, Твоя́ отда́ния венцы́ неувяда́ющии правди́вым. Ты пла́мы о́гненны устуди́, я́ко не жещи́ пра́ведных. Ты звере́й лю́тых укроти́, я́ко не вреди́ти преподо́бных Твои́х раб. Я́же Ты че́стны и́маши, то тех ни вода́ потопи́т. Да и ны́не изба́ви Своя́ лю́ди ве́рныя из беды́ всех, мольба́ми всех муже́й святы́х. Поми́луй наро́д Свой, и не попусти́ на ня никако́му злу приити́, и да́руй ве́чную благода́ть Сы́не Бо́жий. Ты бо еси́ смерть упраздни́вый, е́же и стро́йным ми́ром пра́виши це́ркви. В Твое́ и́мя и́же и зверови́д ся крести́т, и бе́сове повину́ются, боя́щеся и сотерза́ющеся. Ты Еди́н утеша́яй печа́льныя, и избавля́яй от пле́на. И́же вели́к еси́ ви́димым, сла́вленным, вели́к неви́димым прихо́дом. И́же сме́ртию победи́ смерть, и Крест на сатанину́ па́губу воздви́же. Ми́рный Царю́ Иису́се, даждь мир Влады́ко Го́споди, и доведи́ в пе́рвый рай и Ца́рство. Егда́ прии́деши со святы́ми а́нгелы Свои́ми с небе́се на Суд Стра́шный, сла́вный и пречи́стый, Пресвя́таго и Cла́внаго Отца́ же и Свята́го Ду́ха, единоче́стием и си́лою Сла́вимь, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Го́спода моего́ вся́ пою́ дру́ги:
А́ще же кто́ хотя́ ко все́м да и́дет.
В то́йже де́нь в Неде́лю по Пятдеся́тнице, и́же повсю́ду вселе́нныя, во Аси́и, Ливи́и и Евро́пии, се́вере же и ю́зе, святы́х все́х пра́здник пра́зднуем: его́же у́бо по Всесвята́го Ду́ха соше́ствии боже́ственнии отцы́ на́ши узако́ниша соверша́ти, а́ки бы о́браз не́кий показу́юще, я́ко Всесвята́го Ду́ха прише́ствие, сицева́я апо́столы де́йствова, освяти́вшее и упрему́дрившее и́же от на́шего смеше́ния, в наполне́ние отпа́дшаго о́наго чи́на а́нгельскаго, си́х уста́вившее, и Бо́гу Христо́м приве́дшее. О́вех у́бо муче́нием и кро́вию, о́вех же доброде́тельным житие́м и пребыва́нием, и я́же па́че естества́ соде́ловает. Схо́дит у́бо Ду́х Святы́й в ви́де огня́, естество́м го́рнейшее име́яй преложе́ние: восхо́дит же к го́рним пе́рсть, естество́м до́лу прело́жна су́щи, и на́ше смеше́ние, пре́жде вма́ле у́бо прия́тая, и обоже́нная Бо́гом Сло́вом пло́ть, вознесе́нная, и одесну́ю О́тчи сла́вы се́дшая. Ны́не же и все́х влече́т хотя́щих, я́ко обетова́ние, я́коже Бо́гу Сло́ву показу́ющу примире́ния дела́, и не́кий наме́ренный коне́ц, е́же к на́м пло́тию прише́ствия Его́ и смотре́ния, я́коже дре́вле отринове́нныя в соедине́ние и дру́жество приво́дит Бо́жие, незна́ющыя от язы́к лю́ди, челове́ческаго естества́ а́ки не́кия нача́тки принося́щаго Бо́гу, и́же в не́м разли́чно благоискуси́вшихся. По еди́ному у́бо о́бразу, си́це все́х святы́х пра́зднуем праздник: по второ́му же, поне́же мно́зи у́бо Бо́гу благоугоди́ша доброде́тели ра́ди кра́йния, и инообра́зно безъимени́тии от челове́к бы́ша: или́ и за не́кая не́гли челове́ческая, мно́гу же оба́че сла́ву от Бо́га иму́ще. Или́ я́ко мно́зи у́бо по Христе́ жи́тельствоваша во Инди́и, и Еги́пте, и Арави́и, Междоре́чии же и Фриги́и, и и́же вы́ше Евкси́на мо́ря: еще́ же и во все́м за́паде, да́же и до саме́х Вретани́йских острово́в, и про́сто рещи́, в восто́це и за́паде. Не бя́ше же подо́бно си́х все́х я́коже подоба́ет почести́, ра́ди безчи́сльства, я́коже церко́вный прия́т обы́чай: да у́бо е́же от о́нех все́х по́мощь прии́мем, иде́же кто́ на земли́ Бо́гу благоугоди́. Ина́ко же: и бу́дущих ра́ди, не́гли святы́х все́х пра́здник боже́ственнии отцы́ пра́здновати узако́ниша: все́х же, и́же пре́жде и по́слежде, явле́нных же и неявле́нных, во ели́цех Ду́х Святы́й всели́выйся освяти́, почита́юще и свосприе́млюще. Или́ и тре́тие, подоба́ше по ча́сти на ки́йждо де́нь пра́зднуемыя святы́я, и во еди́н собра́ти де́нь да яви́тся, я́ко о еди́ном Христе́ подвиза́шася, и вси́ то́жде доброде́тели теко́ша по́прище. И та́ко вси́ я́ко еди́наго Бо́га раби́ досто́йно венча́ни бы́ша, Це́рковь си́и соста́виша, го́рний ми́р вознаполня́юще, поощря́юще же и на́с ра́вный по́двиг си́м твори́ти, разли́чен су́щ и многови́ден, к по ели́ку же ко́ждо и́мать си́лы, все́м усе́рдием тща́тися. Си́м у́бо, и́же от ве́ка святы́м все́м, Ле́в приснопа́мятный и прему́дрый ца́рь хра́м преве́лий и предо́брый созда́, бли́зу же е́сть се́й святы́х апо́стол хра́ма вну́трь Константи́ня гра́да: пре́жде у́бо, я́коже глаго́лют, феофа́не жене́ его́ пе́рвее сего́ созида́яй, угоди́вшей Бо́гу в коне́ц. И е́же пресла́вное посреде́ мо́лв и ца́рствий вну́трь: и поне́же приобщи́ наме́рение свое́ Це́ркви, не обре́те ея́ покоре́нныя во́ли свое́й, ниже́ восхоте́ мудрова́ния его́, глаго́лющи: я́ко не ле́по е́сть о́ну, я́же вчера́ неда́вно растлева́шеся ца́рским мечта́нием, и пи́щею, внеза́пу почита́ти толи́ко, я́коже созида́ти е́й сицевы́й хра́м великоле́пный, и изря́дный, и ниже́ вре́мя дая́ше е́, а́ще и благоугоди́ Бо́гу. Тогда́ прему́дрейший ца́рь собо́рным хоте́нием всея́ Це́ркве, вели́кий хра́м, и́же созда́, посвяти́ все́м святы́м вселе́нныя, глаго́ля: а́ще и Феофа́на е́сть свята́, да сопричте́тся со все́ми святы́ми. И сего́ ра́ди а́з мню́, я́ко отсе́ле прия́т нача́ло пра́здноватися се́й пра́здник, внегда́ бя́ше и пре́жде. Сего́ ра́ди положи́ша и́ последи́ все́х пра́здников, о́крест вся́ пра́здники ле́та состяга́яй, и заключа́яй а́ки огражде́нием. Зане́ церко́вное уставле́ние и благочи́ние, а́ще и пре́жде мно́гаго нача́ся, и пома́ле прихожда́ше в до́брое уставле́ние, я́коже подоба́ше: но во дни́ сего́ царя́ уста́виша в соверше́нное, и изъобрази́ша чи́ном, и́же дне́сь е́сть. Трио́дь у́бо, вкра́тце рещи́, обдержи́т вну́трь с вели́ким прилежа́нием, ели́ка Бо́г сотвори́ на́с ра́ди неизрече́нными словесы́. Паде́ние диа́воле с небесе́, пе́рвою при́тчею изгна́ние Ада́мово, и преступле́ние: е́же на́с ра́ди Бо́га Сло́ва смотре́ние все́, и ка́ко на небеса́ Святы́м Ду́хом па́ки взыдо́хом, и испа́дший о́ный чи́н испо́лнихом, е́же святы́ми все́ми познава́ется. Ве́домо же бу́ди, я́ко вся́ ны́не пра́зднуем, ели́ка благода́тно освяти́ Ду́х Святы́й: глаго́лю у́бо высоча́йшыя и освяща́тельныя умы́, девяти́ я́ве чино́в: Пра́отцы и патриа́рхи, проро́ки и свяще́нныя апо́столы, му́ченики и священнонача́льники, священному́ченики и преподобному́ченики, преподо́бныя и пра́ведныя, и вся́ святы́х же́н ликова́ния, и ины́я вся́ безъимени́тыя святы́я, с ни́миже да бу́дут и хотя́щии бы́ти. Пре́жде же все́х, и во все́х, и со все́ми, святы́х святу́ю, пресвяту́ю, и те́х пребезсравни́тельно лу́чшую а́нгельских чино́в, Госпожу́ на́шу и Влады́чицу, Богоро́дицу Мари́ю Присноде́ву: Ея́же моли́твами Христе́ Бо́же, и все́х от ве́ка святы́х Твои́х, поми́луй и спаси́ на́с, я́ко еди́н Бла́г и Человеколю́бец.