ГотовоДата последнего обновления: 03.04.2025
В то́йже день поуче́ние ко отре́кшымся ми́ра

Ве́си ли рече́ бра́те, коли́ко дний пред враты́ монасты́рскими сотвори́л еси́, и днесь прия́хом тя. А́ще у́бо навы́кнеши в нача́ле обы́чаю монастыря́, и делу и́ноческому, мо́жеши в пути́ сем его́же вожделе́л еси́ ше́ствие сотвори́ти, то раба́ Христо́ва вско́ре сотвори́ши себе́: я́коже бо и́же приле́жне Го́сподеви рабо́тающым, сла́ву и честь обеща́. Си́це и мучение го́рько угото́вается, и́же ле́ностию и небреже́нием приходя́щым ко и́ноческому сему́ де́лу. У́не бо есть по пи́санному не помоли́тися, не́же помоли́тися и не услы́шану быти: По рече́нному: Про́клят творя́й де́ло Бо́жие с небреже́нием. Сего́ бо ра́ди на мно́ги дни отврати́хомся тебе́, и не хоте́хом прия́ти тебе́: Не бо я́ко не хоте́хом твоего́ спасе́ния, но да не я́ко де́рзостию, и я́ко же прилучи́тся прии́мем тя, и от Бо́га я́ко неразу́мни и непотре́бни, суд прии́мем, и тебе́ тяжча́йшей му́це пови́нна сотвори́м: еда ско́ро прия́т быв и не навы́к подро́бну и́ноческаго жития́, и по сем лени́в и небрежли́в обрящешися. Сего́ ра́ди я́коже рече́ся вину́ отрече́ния, до́лжен еси́ подро́бну уве́дети. А́ще бо сие́ до́бре уве́си, мо́жеши разуме́ти что подоба́ет ти сотвори́ти. Отрече́ние бо ми́ра сего́ [да не мни́ши я́ко] ничто́же есть, ра́зве крест и смерть. Веждь у́бо от днесь я́ко у́мерл еси́, и распя́лся еси́ ми́ру, и мир тебе́, по боже́ственному апо́столу. И навы́кни что есть си́ла распя́тия сего́. Поне́же про́чее не ктому́ себе́ живе́ши, но живе́т в тебе́, и́же за тя распя́тся. Сим у́бо о́бразом и́мже Влады́ка на кресте́ распя́тся, си́це и мы распя́тися хо́щем, си́речь свои́х воль и хоте́ний. Я́коже и боже́ственный Дави́д мо́лится: стра́ху Бо́жию, рече́, пригвозди́тися пло́ти его́. Я́коже те́лом пригвожде́ный ко дре́ву, не мо́жет сотвори́ти я́коже хо́щет, или́ я́же помышля́ет: си́це и боже́ственому стра́ху имы́й пригвожде́н свой по́мысл, не поколе́блемь пребыва́ет ко всем во́лям свои́м. И я́коже ко кресту́ пригвожде́ный, не ктому́ о земны́х помышля́ет, ни свои́м во́лям повину́ется, ни о жела́нии неких веще́й смуща́ется, ни попече́ние е́же стяжа́ти земны́х, ниже́ го́рдостию возно́сится, ни вопреќи отвещава́ет, ниже́ не́навистию разжиза́ется, ниже́ о су́щих ве́щех скорби́т, ниже́ о мимоше́дших укоре́ниих злопомина́ние весть, но исхожде́ние сме́ртное ожида́ет креста́ ра́ди. Си́це и отреки́йся ми́ра вои́стину, и боже́ственому стра́ху я́ко ко кресту́ пригвозди́выйся, и́же от жития́ сего́ исхо́да по вся дни ча́я, и непоколе́блемь есть, и неподви́жимь ко вся́кой во́ли свое́й, и похоте́нию плотско́му.