Чтение на день: Декабрь, 25 число (старый стиль)

По шестой песни:

И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).
Абие учиненный чтец:
Е́же по пло́ти Рождество́ Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Иису́с Христа́ благослови, владыко, прочести.
Иерей:
Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И чтец: Аминь.

Стихи́:

Бог роди́ся, ма́ти же Деви́ца:

Что бо́льшее но́во друго́е тварь ви́де?

Деви́ца Мариа́м породи́ в два́десять пя́тый.

Ви́дев Человеколю́бец Бог ро́да челове́ческаго от диа́вола му́чима, умилосе́рдися, и посла́ а́нгела Своего́ Гаврии́ла рещи́ Пречи́стей Присноде́вей Мари́и: «Радуйся, Обра́дованная, Госпо́дь с Тобою». И а́бие зача́тся Госпо́дь наш и Бог, Сын и Сло́во Божие, в пречи́стем чре́ве Ея. И испо́лнися девяти́ ме́сяц от зача́тия Его́, и изы́де пвеление от ке́саря Августа написа́ти всю вселе́нную. И по́слан бысть Кирини́й во Иерусали́м и во Вифлио́мски преде́лы сотвори́ти написа́ние. И взы́де же Ио́сиф, храни́тель Богоро́дичный, с Не́юже написа́тися во Вифлео́ме. И зане́же хотя́ше роди́ти Де́вая, и не обрета́ше хра́мины мно́жества ра́ди лю́дий, и вни́де во убо́гий верте́п, та́мо роди́ Нетле́ннаго Го́спода на́шего Иисус Христа́, и пови́т его́, я́ко младе́нцы, вся́ческим Соде́теля, и положи́ Его́ в безслове́сных я́слех, И́же хотя́щаго нас изба́вити от безслове́сия.

В то́йже день поклоне́ние волхво́в

Стихи́:

Тебе́ поклоня́ющимся чино́м язы́ческих, Сло́ве,

Е́же к Тебе́ яви́ти язы́ком хотя́ше по́честь.

Во о́ны дни бысть не́кто волхв, глаго́лемый Валаа́м, в Пе́рсстей стране́, и волхву́я о ине́х мно́гих, рече́ и се: «Восия́ет звезда́ от Иа́кова, и погуби́т нача́льники Моави́тския». И́мут у́бо и друзи́и волсви́ таково́е проро́чество восприя́ти, и уча́ху вся царя́ Перси́дския. И до́йде и до сих триех́, и назира́ху, когда́ и́мут ви́дети звезду́ такову́ю, я́ко звездоблюсти́телие. Ви́деша же Христо́ву звезду́, я́ко не творя́ ше́ствия, я́ко и про́чая звезды́, от восто́ка и до за́пада, но я́ко к полу́дни, позна́ша сие́ бы́ти рожде́ние вели́каго царя́ пове́дает. И после́доваша звезде́, и обрето́ша Господа Христа́, и па́дше поклони́шася Ему́, и принесо́ша Ему́ да́ры, зла́то и лива́н и сми́рну. И та́ко повеле́нием а́нгеловым возврати́шася во страну́ свою́.

Уви́дев же И́род Иуде́йский от волхв, я́ко царь вели́к роди́ся и хо́щет весь мир покори́ти, призва́в волхвы́, и рече́: «Ше́дше испы́тно испыта́йте Отроча́ти, и да а́ще обря́щете, возвести́те ми, да и аз шед поклоню́ся Ем́у». Се же глаго́лаше, да уве́сть, где есть, да по́слет, е́же уби́ти Его́. И та́же призва́в кни́жники, вопроси́: «Где глаго́лет Писа́ние роди́тися Христу́?». Они́ же реко́ша ему́: «Во Вифлео́ме Иуде́йстем». Тогда́ посла́ во́ины своя уби́ти вся отроча́та, е́же от двою́ ле́ту и ни́жае. Того́ ра́ди по́слан бысть а́нгел от Бо́га, и рече́ Ио́сифу: «Воста́в, поими́ Отроча́ и Ма́терь Его́, и бежи́ во Еги́пет». Ио́сиф же сотвори́ та́ко: пои́м Отроча́ и Ма́терь Его́, и отъи́де во Еги́пет.

В то́йже день поуче́ние на Рождество́ Го́спода на́шего Иису́са Христа́

Приступи́те бра́тие и сы́нове, послу́шайте разу́мно, да скажу́ вам си́лу и честь сего́ дне, во́ньже посеще́ние бысть и обновле́ние ро́ду челове́ческому, впа́дшему пре́лестию диа́волею во истле́ние, преступле́нием за́поведи Бо́жия, я́коже бо положе́на пра́деду на́шему в раи́ дре́вле. За́вистию же диа́волею и невоздержа́нием отпаде́ сла́вы Бо́жия, и пи́щи ра́йския лише́н быв, в тле́нии сме́ртне жития́ сый, породи́ нас. И я́коже ви́де ны враг обна́жшася от сла́вы Бо́жия, нача́ мно́гими лестьми́ блазни́ти челове́ки, хотя́ укра́сти у Бо́га, разбо́ем, татьба́ми, блудо́м, и тре́бами и́дольскими, и ины́ми все́ми злыми де́лы, да бы ны я́ко сувра́жники Бо́гу сотворил. Но Ми́лостивый Госпо́дь Бог наш, не терпя́ зре́ти нас в толи́ко зло впа́дших, и не забы́ дела́ руку́ Свое́ю, но прекло́нь небеса́ сни́де за избавление на́ше, и в плоть на́шу облече́ся, хотя́ ю́ обожи́ти Свои́м Божество́м. И пелена́ми повивается я́ко Младенец, мгло́ю зе́млю повива́яй. И в я́слех ско́тиях возлеже́, почиваяй на ра́му херуви́мскую вы́ну, да ны изба́вит от ско́тскаго жития́. Того́ ра́ди ви́димо сый несозда́нный в созда́ние Свое́ вмести́ся, и неосяза́емый, ося́зан бысть. Сын Божий, Сын Челове́чь бысть. Не прело́жь Божества́ Своего́, и бысть Челове́к пло́тию: соверше́н у́бо Бог, и соверше́н Челове́к: пло́тию бо скрыв Божество́, сни́де на иска́ние на́ше. И обре́т заблу́ждьшее овча́, на ра́мо восприи́м, и ко Отцу́ принесе́: си́речь челове́чь соста́в, и́же бе пре́жде поги́бл. И на ра́дость созва́ а́нгельския си́лы, глаго́ля: Ра́дуйтеся со Мно́ю, я́ко обрето́х заблу́ждьшее Ми овча́.

Те́мже бра́тие до́лжни есмы́ и мы почти́ти сше́ствие Его́, и за́поведи Его при́сно соблюсти́: любо́вию друг дру́га почита́юще. Я́коже Сам написа́ и предаде́ нам в зако́не рекий: Не уби́й, не укра́ди, не прелюбы́ сотвори́, ни лжи. Чти отца́ твоего́ и ма́терь твою́, и да возлю́биши бли́жняго твоего́ я́ко сам себе́. Не и́же есть кто по ро́ду бли́жний, но вся́кий живу́щий в ве́ре Христо́ве. К сим же а́лчныя напита́ем, стра́нныя прие́млем, наги́я оде́ем. Бо́жия рабы́ че́стны твори́м, ти́и бо бдят о душа́х на́ших. К це́ркви потщи́мся день и нощь, та́мо очища́емся от грех. И трезви́мся отню́д, и та́ко с чистою со́вестию присту́пим к Телу Бо́жию и Кро́ви, не иму́ще вражды́ ни на кого́же. Не лице́мся лю́бяще, но се́рдцем и лице́м почита́юще друг дру́га, да бу́дем сы́нове Вы́шняго, и прича́стницы небе́сному Ца́рствию. В не́же позыва́я ны Сам прише́л есть Христо́с, И́стинный Сын Бо́жий Бог наш: сугу́б естество́м, равносла́вимь в Тро́ице, со Отце́м, и со Святы́м Ду́хом. Ами́нь.

В то́йже день поуче́ние о пречи́стых Та́йнах и о хотя́щих прича́ститися Те́лу и Кро́ви Христо́ве

Се ны́не хотя́щии приступи́ти к святе́й стра́шней Та́йне, разуме́йте бра́тие смы́сленно, каце́й святы́ни ны́не хо́щете причасти́тися. Ея́же со стра́хом трепе́щут а́нгельския си́лы, херуви́ми, и серафи́ми, и вси чи́ни гро́зно ужаса́ются, вознося́ще духо́вную же́ртву горе́ на небеса́. Тех бо образ иму́ще иере́и, предстоя́т стра́шней сей Трапе́зе, иде́же предлежи́т Те́ло и Кровь Сы́на Бо́жия, во́лею пло́ти и кро́ви на́шей прича́щшася нас де́ля, и хотя́ща прича́стники Себе́ сотвори́ти. И ве́дый не́мощь рода на́шего, я́ко не мо́жет мя́са кро́вава я́сти никто́же, ни кро́ви пи́ти: сего́ ра́ди преложи́ Те́ло Свое́ во святу́ю просфо́ру, и кровь в вино́, над ни́мже свята́я Та́йна соверша́ется. Да не мо́жем бра́тие друг дру́га уничижа́юще, приступити я́ко к про́сте ве́щи, не очи́стившеся от со́вестных грехов. Но та́ко присту́пим, чистото́ю просвети́вшеся, и трезве́нием украси́вшеся, любо́вию друг дру́га преспева́юще. Не челове́к бо сих сотворя́яй есть, но Бог неви́димою руко́ю, и стра́шною Си та́йною прича́стники ны сотворя́ет. И вмеща́яся в нас, о́бщники Си сотворя́ет ны Своего́ Ца́рствия. А и́же ли небреже́нием и не очи́стившеся и друг дру́га уничижа́юще приступа́ют прие́млюще Те́ло Бо́жие, недо́стойни Его́ су́ще и зре́ти, я́коже и Иу́да пре́жде сотвори́, то в лют неду́г впа́дают, и му́це пови́нни бу́дут. Те́мже молю́ и понужда́ю вы бра́тие, не сотвори́мся небреже́нием, и гру́бостию проти́вни Бо́гу: но день и нощь чи́стящеся поуча́емся. Да зде до́б́ре поживе́м, на стра́шнем Суде́ одесну́ю Престо́л Бо́жия яви́мся: о Христе́ Иису́се Го́споде на́шем, Ему́же сла́ва, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

По скончании же всего чтения, возглашает иерей: Богу нашему слава, всегда ныне и присно и во веки веков.
И чтец: Аминь.
И далее по обычаю службы.