Чтение на день: Январь, 1 число (старый стиль)

По шестой песни:

И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).
Абие учиненный чтец:
Па́мять пра́зднуем е́же по пло́ти обре́зание Го́спода на́шего и Бо́га Иису́с Христа́, благослови, владыко, прочести.
Иерей:
Господи Иисусе Христе Сыне Божий, помилуй нас.
И чтец: Аминь.

Стихи́:

Христу́ обре́завшуся, отсече́ся зако́н:

Зако́ну отсе́кшуся, благода́ть да́сться.

Е́же по пло́ти обре́зание Го́спода и Бо́га и Сп́аса на́шего Иису́са Христа́ бысть в поги́бель зако́нному уче́нию; прия́т же, да духо́вное обре́зание введе́т. Сие́ от о́ного по кру́гу ле́тняго прехожде́ния святы́ми отцы́ торжествова́ти прия́хом, и уже́ что торжеству́ем пра́здник Влады́чень днесь творя́ще, поче́тшаго ра́ди нас Го́спода сие́ воспри́емшему. Ели́ко всеконе́чно поро́ка угонзе́ и непостижи́мое восприя́т, та́ко и обре́зание прия́т зако́нное, та́ко и ерети́ческая загради́ти уста́, плоть не прии́мшу дерза́ющих глаго́лати, но по привиде́нию роди́тися. Ка́ко обре́зался бы, и а́ще не прия́л бы плоть? И неразу́мныя иуде́и воспяти́т, е́же не соблюда́ти субо́ту, и зако́н разреша́юща и оклевета́юща, да́же и до обре́зания зако́нную спа́сшему стра́жу. Почто́ си по осми́х днех свята́го е́же от Де́вы рождества́ благоизво́ли принести́ся Ма́терию и Ио́сифом на ме́сте, иде́же бя́ше обы́чая иуде́ом обре́зоватися, и обре́зася, и нарече́но бысть и́мя Ему́ Иису́с, нарече́ное от а́нгела пре́жде зача́тия во чре́ве деви́честем. И па́ки, прише́д с роди́телема, хожда́ше челове́чески, спе́я во́зрастом, и прему́дростию, и благода́тию во спасе́ние на́ше.

В то́йже день, па́мять и́же во святы́х отца́ на́шего Васи́лия, архиепи́скопа Кеса́рии Каппадоки́йския

Стихи́:

Жив Васи́лие, уме́р о Го́споде:

Жив есть и с на́ми, я́ко глаго́ляй от книг:

В пе́рвый генуа́рия у́мре Васи́лий.

Сей доспе́ в ле́та Уа́лентова, во́ньже и о святе́й ве́ре дерзну́в е́же на А́риеву злосло́вию, ему́же приложи́вся царь, о́гненым судо́м опагубля́я це́рковь. Бя́ше же ем́у оте́ц от По́нта, ма́ти же от Каппадоки́и, во словесе́х же не то́чию о них, но и ве́тхая пре́йде, и вся́ким бо ви́дом проше́д, и наказа́ние на ко́емждо держа́ву стяжа́в, не толи́ко де́йствена ра́ди воздержа́в мудролю́бие, и того́ ради боговиде́нием су́щих, и на престо́л архиере́йский возведе́н бысть, иде́же многия по́двиги о правосла́вней ве́ре подъя́т, тве́рдою м́удростию и неустра́шно епа́рха ужаси́в, и словеса́ изре́к, и́миже инове́рных мудрова́ния, я́ко и громо́м ударя́я, и обы́чное уставле́ние наказа́в, и су́щих ра́зум соста́ви соде́лованно, и во вся́кой доброде́тели Христо́ву па́ству научи́в, ко Го́споду отъи́де. Бя́ше же святы́й во́зрастом высо́к, те́лом сухоня́в и черн во о́бразе; виде́нием похи́л, горбоно́с, бро́ви окруже́ны и бра́дою до́лгою проме́с с седи́ною вма́ле, чело́ я́ сме́рщено, кро́ток, средове́к, в седи́ны дово́лен. Соверша́ет же ся пра́здник его́ во святе́й вели́цей це́ркви.

В то́йже день свята́го му́ченика Васи́лия от Агки́ры

Стихи́:

Рыка́ния зия́ния явле́ния звере́й ди́виих

Васи́лие в кро́тости не убоя́ся.

Сей святы́й му́ченик Ва́силий, бя́ше в ца́рство злочести́ваго Иулиа́на, из Агки́ры гра́да. И за е́же Христа́ чести́ и пропове́дати, ят бысть. И предста́виша его́ пред иге́моном Сатурии́лом. И испове́да Христа́ пред ним со мно́гим дерзнове́нием. Тем пове́шен и стро́ган быв неми́лостивно. Та́же от Агки́ры веде́н бысть в Константи́нь град, и та́мо па́ки стро́ган бысть. Посе́м протя́жен быв, я́ко скочи́ти соста́вом ручны́м ему́ от ран. Та́же на реме́ние ко́жу его́ сре́заша, и желе́зными рожны́ разжже́ными сбодо́ша те́ло его́. И вся до́блественне терпя́ше, и прие́мля по́мощь Бо́жиим заступле́нием. И в пещь о́гненную вве́ржен. Пресла́вно же моли́твами неврежде́н сохране́н бысть. Посе́м в Кесари́ю свя́зан веде́ся. И кня́зем осуди́ся звере́м на изъеде́ние. Свято́му же помо́льшуся, и льви́цею сконча́н быв, и страда́ния вене́ц восприя́т. Свяще́нныя же его́ мо́щи, не́цыи от сро́дник и друго́в приле́жне собра́вше, воня́ми и поня́вами обви́вше, с вели́кою че́стию погребо́ша в наро́читем ме́сте. И последи́ храм че́стен та́мо соде́лаша.

В то́йже день чу́до свята́го Васи́лия, е́же сотвори́ в Нике́и

Уа́лент царь беззако́нный, / брат царя́ Уалентиа́на вели́каго, в Ри́ме ца́рствовавшаго, / изгна́в епи́скопы христиа́нския, и затвори́ це́ркви Христо́вы, и предаде́ власть ариа́ном. / Епи́скопи же реко́ша к царю́: «А́ще прии́дет зде Васи́лий и препре́н бу́дет ариа́ны, то вси мы покори́мся тебе́». / Посла́в же царь, приведе́ Васи́лия в Нике́ю / и претя́ше ему́ сме́ртию, а́ще не причасти́тся ариа́ном. / Васи́лий же рече́: «Даждь мне, царю́, суд, а́ще не разсужду́ в пра́вду, кому́ прия́ти власть церко́вную, или́ ариа́ном с бе́сы, или́ нам христиа́ном, да убие́н бу́ду». / И повеле́ царь бы́ти тому́ та́ко. И собра́ Васи́лий единове́рныя своя́ христиа́ны, / и прише́д к це́ркви, изгна́ ариа́ны из це́ркве, и рече́: / «Не до́бре прия́ли есте́ Бо́жию це́рковь. А́ще есть Бог с ва́ми, ходи́те во след Его́». / И се рек, повеле́ затворити вся двери церковныя, и заваля́ти извну́трь коло́дием. / И рече́ к царю́: «Се суд мой, его́же проси́х у тебе́». / Се затвори́х врата́ церко́вная, да и́мже отве́рзутся моли́твою, тех ве́ру вси и́мем / – и го́де бысть всем суд Васи́лиев. / И ре́ша ариа́не стра́ха ра́ди царе́ва: «Пра́во суди́л еси́». И сотвори́ша ариа́не моли́тву от у́тра и до ве́чера, и не бысть гла́са послуша́ния. / Во у́трий же день прише́д Васи́лий, отгна́ ариа́ны, / и взем кресты́, и́де с кли́росом свои́м к ц́еркви. / Покло́нь же коле́на, моли́тву де́яше. / И внеза́пу бысть гром вели́к, и отверзо́шася две́ри церко́вныя. / И уди́влься царь, отве́рзе це́ркви Христо́вы. / И мно́ги да́ры дав Васи́лию, и отпусти́ его́ с ми́ром. / Но то́кмо сам не ве́рова, не бо от ста́да Христо́вых ове́ц, но до конца́ прельсти́вся от ерети́к. / И шед на Фраки́ю, та́мо жив огнем сожже́н бысть, по проро́честву святи́теля отца́ на́шего Васи́лия.

В то́йже день сло́во о святе́м Васи́лии и о Петре́ бра́те его́, е́же не осужда́ти.

Хощу́ у́бо вам сказа́ти по́весть бла́гу о вели́цем Васи́лии и о блаже́ннем Пе́тре бра́те его́, да со стра́хом послу́шаете. / Петр святы́й Севасти́йский взем стол строе́нием Человеколю́бца Бо́га, / прии́де со свое́ю жено́ю, с сестро́ю же по о́бразу. / Бысть же ре́вность от су́щих, / поропта́ша, я́ко недосто́йно есть епи́скопу с жено́ю ходи́ти. / И мног сове́т сотво́рше, по святы́х пра́вилех, / приидо́ша ко свято́му Васи́лию и пове́даша ему́ о сем. / И сей рад быв, рече́ им: «До́бре приидо́сте, ча́да моя́, иду́ с ва́ми на обличе́ние дело́м», и и́де с ни́ми в Севасти́йский град. Брат же его́ Петр разуме́в прише́ствие его́, сре́те его́ за осмь по́прищь, / и о Го́споде целова́ние да́ста си. / Петр же рече́ к Васи́лию: «А́ки на разбо́йника изше́л еси́ бра́те мой, да похва́тиши мене́». / И прише́дшим в епи́скопию, целова́ния да́ста сестре́ си я́ко Бо́жией неве́сте. / И рече́ ей Васи́лий: «Ра́дуйся о Го́споде блага́я ми неве́сто, па́че же Госпо́дня, я́ко тебе́ де́лма весь труд наш бысть». / Рече́ же ему́ она́: «Ра́дуйся и ты честны́й о́тче, вели́ко бо ми бе жела́ние целова́ти твои́ честни́и но́зе: / сего́ ра́ди моля́хся Го́сподеви ви́дети тя». / И рече́ Васи́лий Петро́ви: «Молю́ тя, бра́те мой, да со драго́ю ми неве́стою ля́жеши в нощь сию́ во святе́й Бо́жией це́ркви». / Петр же рече́ к нему́: «Сотворю́ влады́ко, ели́ко вели́ши». / И пое́м Васи́лий пять муж пра́ведных, / еди́н же бе от них, и́же изве́стно сие́ ве́дяше. / Спя́щу же и самому́ Васи́лию во святе́й Бо́жии це́ркви, / и в полу́нощи возбуди́ вся тай святы́й оте́ц наш Васи́лий. / И рече́ к ним: «Что ви́дите о бра́те мое́м?». / И реко́ша ему́: «Ви́дим пресла́вное чу́до». / И рече́ им: «Что?». / И ре́ша ему́: «Ви́дим а́нгелы ма́жуща ло́жа ею́ без поро́ка». / И рече́ Васи́лий: «Никому́же ви́деннаго пове́дите». / И нау́трия собра́вшеся в це́рковь, повеле́ взя́ти сосу́д желе́зен и принести́ полн у́глий горя́щих. / И рече́: «Простри́, честна́я ми неве́сто, окро́йницу». / И рече́ держа́щым у́глие: «Всы́плите ей во окро́йницу», – и вложи́ша. / И рече́: «Держи́ я́ в па́зусе твое́й». / И повеле́ други́я у́гли принести́. / И рече́: «Бра́те Пе́тре, простри́ фело́нь твой». / И просте́р, прии́м у́глие горя́щее. / Стоя́щима же и́ма у́глие держа́щема горя́ще в ри́зах долг час, ужасо́шася вси лю́дие, ви́дяще чу́до ди́вно, / и воззва́ша: «Госпо́дь просла́ви преподо́бныя Своя́!». / И поверго́ша у́глие, и не бысть на нею́ ды́мныя во́ни, ни ри́зы и́ма опале́ша. / И при всех пяти́х муже́х преподо́бных рече́: «Пове́дите, е́же ви́десте во святе́й Бо́жии це́ркви». / И испове́даша наро́ду, ка́ко ви́деша а́нгелы ма́жуща без поро́ка ло́же ею́. / И просла́виша Бо́га творя́щаго вели́кая и неизсле́дованная чуде́с, просла́вльшаго Своя́ уго́дники. / И мно́го научи́в я́ о ве́ре святы́й отец наш Васи́лий, / и возврати́ся в дом свой, сла́вя Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа, / Ему́же сла́ва со Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

По скончании же всего чтения, возглашает иерей: Богу нашему слава, всегда ныне и присно и во веки веков.
И чтец: Аминь.
И далее по обычаю службы.