Чтение на день: Январь, 3 число (старый стиль)
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
И́же зва́ние а́нгелово Малахи́я,
И́мать же со а́нгелы стоя́ние:
От землены́х Малахи́е отше́дше в тре́тий.
Сий по обраще́нии пле́ну роди́ся во Софо́тех от пле́мене Леви́ина. Еще́ юн сый, житие́ доброде́тельно стяжа́, и Малахи́ю тезоимени́тнаго имя́ше, е́же сказа́ется «А́нгел»: бе́яше бо виде́нием ле́пчат. Но ели́ка той изрече́ во проро́честве, а́бие а́нгеловым изве́стием приима́хуся во извеще́ние сицева́я ему́. А́нгелов же то́чию глас слы́шаху досто́йнии, ему́же виде́нием явля́шеся. Дости́же проро́к во дни нача́льны, я́коже пи́сано бысть в кни́зе су́дий. И у́мре. Погребе́н бысть со отцы́ свои́ми на селе́. Бя́ше же в ю́ности своего́ во́зраста; лице́м благоле́пен и не до́лго име́я, но во о́бразе окруже́не; (1: сед власми́, глава́ долговла́сна, 2 вариа́нт: кудрева́ты власы́ и немно́го подстри́жены, и широ́ку име́я главу́).
В то́йже день па́мять свята́го му́ченика Горди́я
Стихи́:
И кто пре́йде Горди́я ору́жника,
К стра́шному ору́жию тве́рдаго му́жа мече́м?
Посе́чен бысть в тре́тий Горди́й в прах.
Сей бя́ше в Кесари́и Каппадоки́йстей, при Ликини́и царе́. Коми́с чи́ном, облада́я над стом во́ин. Злочести́вых же дерзнове́ния, и я́же на Христа́ хулы́ не моги́й терпе́ти, удали́ся бе́гая, и со зверьми́ по гора́м жили́ще име́я. Распали́жеся в Христо́ве любви́, и на пре́лесть дерзнове́ние прии́м, ко гра́ду я́ко лев от пусты́ни устреми́ся, и первонаста́вителя пре́лести жите́йския раздра́ наве́т. Внутрь же позо́рища вшед, и Христа́ испове́да, и обрати́в мно́жество наро́да к себе́. И кня́зя седя́ща дерзнове́нно разъяри́в, и к коне́чному неи́стовству подви́г. И ме́чную кончи́ну прия́т.
В то́йже день сло́во о святе́м Васи́лии Вели́цем, и о Ефре́ме Си́рине, по́весть душеполе́зна
Ди́вна есть по́весть сия́ вся́кому послу́шающему, и вся́каго у́бо бла́га испо́лнена есть, и веду́ща нас ко спасе́нию. Сла́дость бо са́хара и семида́льнаго хле́ба, ничто́же есть: жела́ние же боголюби́вых книг и послуша́ние, па́че ме́да и со́та, веду́щее в Ца́рство, е́же Госпо́дь обеща́ боя́щымся Его. Сия́ же по́весть вельми́ ди́вна и чу́дна и пресла́вна, ю́же не леню́ся глаго́лати на по́льзу слы́шащым. Я́коже слы́шах в писа́ниих рече́нное: Бу́дите спя́щыя, воздви́гните дре́млющыя, и понудите лени́выя, и со стра́хом вси послу́шайте, и ра́зумом внемлите глаго́лемая: Бра́та два бе́ста име́юща де́ти мно́ги, и вся ра́вно уча́ста я́, и страда́ти веля́ста без ле́ности: и по вся дни ну́ждаста я́ страда́ти, и ни еди́наго же дне пра́здна не даду́ща ходи́ти, но рано убужда́ста я́ на де́ло, и па́ки по́зде лещи́, то́кмо ма́ло сна до куроглаше́ния приима́ху, и па́ки земно́й страде́ прилежа́ще, и та́ко испо́лнишся гу́мна их пшени́цы и вина́. Еди́н же брат ею́ созва́в обою́ де́ти, рече́ им: Брат мой зол есть, и не пове́сть вам день, во́ньже то́кмо страда́вше обогати́тися. И николи́же страдати. Мы бо страда́вше по вся дни, и ничто́же успе́хов. Уве́давше же день той, страда́хом вонь, и мно́га бла́га испо́лнихомся: и ны́не вопроша́йте отца́ ва́шего, моего́ же бра́та, да вы пове́сть, аз бо забы́л есмь. Они́ же от ра́дости теко́ша ско́ро вопроша́ти отца́ своего́, да бы не страда́ти николи́же. Реко́ша же прише́дше ко отцу́: О́тче, что та́ко утомил ны еси́ не пове́да нам дне, во́ньже мы страда́вше, и мно́га блага испо́лнени бы́хом, и неску́дне приима́ют от ва́ю до́му? Рече́ же им оте́ц: Но ни аз ча́да по́мню дне того́, но послу́шайте мене, и блага́я земли́ сне́сте, иди́те и стражи́те с прилежа́нием год до го́да: егда́ же обря́щете день той, прииди́те ко мне в год. Они́ же страда́ша с ра́достию ле́то все, и приидо́ша я́коже им оте́ц повеле. И рече́ им оте́ц: Обрето́сте ли день той? они́ же ре́ша: Не обрето́хом. Дав же им проти́ву труда́ мзду. И отпусти́ я́ рек: Разложи́те ле́то на четы́ре вре́мени: ве́сну, е́сень, зи́му, ле́то: и кото́раго вре́мене страду́ замы́слите, да в не́мже вы вре́мени пребу́дете, в том вы день той. Они же страда́вше, приидо́ша в год и ре́ша: О́тче, мно́го настрада́хом, и дне не обрето́хом. Оте́ц же рече́ им: То бла́гу у́бо во́змете проти́ву труда́ мзду: но и еще́ послу́шайте мене́: Есть в ле́те, двана́десять ме́сяц, и на ки́йждо ме́сяц стражи́те, зна́менавше, и в не́мже вы ме́сяце прибуд́ет, в том вам день той. Они́ же сотвори́ша я́коже повеле́ им, и с прилежа́нием страда́ша, но дне не обрето́ша. Никто́же бо весть дне сме́рти. И приидо́ша ко отцу́ и ре́ша: Что у́бо та́ко о́тче истоми́л ны еси́? Уже́ не хо́щем страда́ти, зане́ умно́жися житие́ на́ше, гу́мна, и точи́ла, и ско́ти, и ко́ни, и су́щым по нас досы́ти. Рече́ же им оте́ц их: Ча́да, мне́сте ли мно́го настрада́вше, еди́ною пожа́р во́змет, или́ вода́, или́ тать: та́коже и враг диа́вол, в ле́ности живу́щих погубля́ет. Но ищи́те того́ дне и часа́ в кий у́бо день ни тать подкопа́ет, ни огнь пожже́т, ни вода́ потопи́т, а́ще обря́щет вы гото́вы со Христо́м. Но и еще́ еди́ною реку́ вам: Есть в ле́те дний три́сте, шестьдеся́ть и пять. А часо́в, по двана́десять, во дни, та́коже и в нощи́. Да иди́те страда́ти, на ки́йждо день час. Я́ко бо о́ко мгнет, та́ко душа́ вы́ступит.
Послужи́те же ми, и послуша́йте мене́, да скажу́ вам уче́ния (толкова́ние) сея́ при́тчи. Бра́та два, Васи́лий Вели́кий, И Ефре́м преподо́бный име́юща де́ти мно́ги. Васи́лий в ми́ре насе́явый уче́нием всю вселе́нную: Ефре́м же в пусты́ни воспита́вый ча́да мно́га, слезам́и и посто́м. Уча́ста же де́ти мно́ги, ов в ми́ре, ов же в пусты́ни. Уча́ста же твори́ти до́брая дела́, моли́тве, посту́, воздержа́нию, кро́тости, смире́нию, ми́лостыни, та бо нетру́дно в Ца́рство небе́сное вво́дят. И не бы́ти пра́здным, но де́лати вы́ну, и́же кто ремество́ уме́ет: на лени́выя бо диа́вол вооружа́ется. Пребыва́ти же в чистоте́, и в год свята́го Воскресе́ния прият́и свято́е Прича́стие: то есть бога́тство неистощи́мое: то есть проти́ву труда́ мзду прия́ти: то у́бо да́рове нетле́ннии: и всего́ ми́ра честне́е есть Те́ло и Кровь Сы́на Бо́жия: и́же приима́ющии ве́рою спаса́ются. Ле́то есть Це́рковь, в не́йже апо́стольская за́поведь, и оте́ческая уче́ния, и проро́ческая рече́ния, страстоте́рпческая муче́ния, сла́ждша са́хара и семида́ла: к не́йже приходя́щым по вся часы́ помина́ти смерть, пла́катися грехо́в свои́х. В ме́сяцы же, и дни, и часы́, ра́зныя сме́рти от Бо́га посыла́еми человеќом. Или́ в воде́ утону́ти, ту смерть: или́ с коня́ свали́вся, или́ и́дя повали́вся у́мрет: или́ ку́сом пода́вится, или́ водо́ю захлен́ется, или́ от пития́ вели́ка, то вси часы́. Того́ ра́ди и на ле́то, и на ме́сяцы, и неде́ли, и на дни, и на часы́ стрещи́ся дне того́ сме́ртнаго, и часа́ того́, во́ньже душа́ разлучи́тся. Я́коже глаго́лет: В не́мже заста́ну, в том и сужду́. А́ще бо заста́нет смерть во благи́х де́лех, я́коже рех, в покая́нии, и в слеза́х, то а́ки не умре́ти, но пресели́тися от о́наго жития во благо́е. Того́ ра́ди послу́шавше при́тчи сея́, по вся часы́ помина́юще смерть, трудолю́бно поживе́м. Зде у́бо в ма́ле ве́це потруди́тися, а во ве́ки ра́доватися.
В то́йже день сказа́ние Христо́ва прихо́да к мо́рю, пре́жде да́же не прии́де ко Иорда́ну крести́тися
Вся исполня́я Госпо́дь наш Иису́с Христо́с, да́же на небеси́ и на земли́, тогда́ к мо́рю прии́де, хотя́ освяти́ти Свои́ми стопа́ми и просла́вити и почести́ водно́е естество́. А́бие же мо́ря я́дра просте́р, с ра́достию прия́ Го́спода, глаго́ля: «Прииди́те вся живо́тная, ма́лая с вели́кими, и простира́юще поклони́теся, И́же испе́рва ны сотвори́ и живо́т нам дарова́. Вси проти́внии ду́си Прише́дшаго вострепещи́те, и вся ни́жняя и ви́хри умолчи́те, и прише́дше поклони́теся си́лы вели́честву. И вси студенцы́ и ве́три устро́йтеся, и вся во́лны утиши́теся, и Го́спода животу́ и сме́рти с ра́достию приими́те. Кто возвести́т вселе́нней днесь, я́ко по пучи́не хо́дит Госпо́дь? Возвесели́хся от Вы́шняго, я́ко херуви́м святе́йши бых Бо́жиим прише́ствием и серафи́мскую посте́лю прия́х, я́ко у́бо Седя́щаго на крилу́ ве́тренюю зде и́мам ходя́ща, прикаса́ющагося версе́х мои́х. Аз и́мам храня́ща Су́щаго превы́шша всея́ тва́ри, Сего́ на свое́м ло́не и́мам вмеще́на и пе́ша ходя́ща. Ны́не же у́бо ктому́ не нареку́ся мо́ре, но купе́ль небе́сная. Се бо уже́ бых светле́е свещи́, луча́ испуща́я небе́сныя. Ны́не уподо́бихся со́лнцу, луча́ пуща́ющу. Ны́не бых не́бо, Творца́ име́я» - и я́ко вся тварь веселя́шеся вку́пе, земля́ и мо́ре, и небе́сная, и вси светя́хуся благода́тию. Заблу́ждьшии возвраща́хуся, и гре́шнии поми́ловахуся, и нечести́вии благочести́ви быва́ху, боля́щии в здра́вие прихожда́ху, ме́ртвии востая́ху, бе́си отгони́ми быва́ху, и неду́зи отбега́ху, и смерть ужаса́шеся, и держи́мии от врага́, ви́девше сла́ву Го́спода прише́дша, изреша́тися от уз моля́ху. И вся тварь Христо́вым прише́ствием на зе́млю освяща́шеся, и от ско́рби в весе́лие прилага́шеся, и от тле́ния на нетле́ние гото́вяшеся креще́нием Го́спода на́шего Иису́с Христа́, Ему́же сла́ва, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.