Чтение на день: Октябрь, 18 число (старый стиль)

По шестой песни:

И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).
Абие учиненный чтец:
Память свята́го апо́стола и евангели́ста Луки́ благослови, владыко, прочести.
Иерей:
Егоже молитвами, Христе Боже, помилуй нас.
И чтец: Аминь.

Стихи́:

Весьма́ узре́ти Тя, а́ще и пе́рвие косне́х, Лука́ глаго́лет,

Я́сно Тя ны́не, Христе, ви́жу:

В осемна́десятый коне́ц житию́ прия́т Лука́.

Лука́, вели́кий евангели́ст, бысть от Антио́хия вели́кия Си́рия, врачь хи́тростию, и той в Фи́вех Македо́нских проходя́ и врачу́я и зе́льно жи́во пи́санную хи́трость проше́д и познава́я при Трая́не цари́, и приобщи́ся свято́му апо́столу Па́влу, и ве́рова Христо́ви, и отри́ну оте́ческую пре́лесть, и теле́снаго ра́ди врачева́ния и душе́вное восприя́т устрабле́ние. Написа́ же и е́же е́го свято́е Благове́стие к Фео́филу не́коему, ве́ровавшему во Христа́, сказа́юще ему́ свято́му апо́столу Па́влу. Пото́м изложи́ дея́ние святы́х апо́стол к тому́ же Фео́филу, и внегда́ оста́ви Па́вла, всю Елладу научи́, в Фи́вех в Антиохи́йских, я́коже глаго́лют, о́смьдесятым ле́том быв, с ми́ром почи́, и на ме́сте, иде́же положено́ бысть те́ло его́, прославля́яй Бог Своего́ уго́дника и де́лателя, зна́мения оде́жди на гро́бе его́ позна́ния ра́ди его́ худо́жества, и тем зна́емь бысть гроб его́ вся́ким.

Конста́нтия же, сын вели́каго Константи́на, принесе́ от Фив мо́щи его́ Арте́мием, вели́ким ду́ксом, му́чеником, и положи́ в це́ркви святы́х и вели́ких апо́стол под трапе́зу со Андре́ем и Тимофе́ем. Глаго́лют же о нем – пе́рвие о́браз Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы, на руку́ нося́щую Го́спода на́шего Иису́са Христа́, живописа́тельным худо́жеством написа́, и ины́я две ико́ны, и принесе́ их Ма́тери Госпо́дни, а́ще уго́дно бы́ти Ей, и Той проглаго́лати и рещи́: «Благода́ть, и́же из Мене́ Ро́ждьшагося и Моя бу́ди с ни́ми», – та́коже и святы́х верхо́вных апо́стол святы́я о́бразы на ико́нах написа́в, и оттого́ показа́ся по всей вселе́нней таково́е и всечестно́е де́ло.

В то́йже день па́мять преподо́бнаго отца́ на́шего Иулиа́на, и́же на Ефра́те

Сей преподо́бный оте́ц наш Иулиа́н оста́ви мир, и и́де в подбре́жие реки́ Ефра́товы. И та́мо верте́п изобре́т, и в том провожда́ше и́ноческое житие́. И тому́ мно́зи поревнова́вше, прибли́жишася к ма́лому о́ному верте́пу, и коли́бы потко́ша о́крест его́, да́же и до ста бя́ше: и пита́ющеся о́коло му́драго учи́теля. Сей же па́ки ди́вный муж змия уби́в, и во́ду в земли́ безво́дней потещи́ сотвори́. Сей на Синайскую го́ру вшед, и на ка́мени на не́мже Моисе́й законоположи́тель едва́ узре́ Бо́га, це́рковь созда́, я́же и до ны́не стои́т. Но на злочести́ваго и отсту́пника Иулиа́на, на развраще́ние в пе́рсех, мно́зи моля́ху преподо́бнаго Иулиа́на, зна́юще его́ я́ко при́снаго раба́ Бо́жия. Он же де́сять дний к Бо́гу своему́ ру́це свои́ просте́р, и моля́шеся на о́ного зломучи́теля. И слы́ша глас, я́ко не то́чию за твоя́, но и за ины́х мно́гих моли́твы и моле́ния, скве́рный, и злочести́вый Иулиа́н закала́ется. По вре́менех же не́ких блаже́нному Меле́тию от Антиохи́и изгна́ну бы́вшу. Призва́ша не́цыи блаже́ннаго сего́ Иулиа́на мольбы́ ра́ди и ут́ехи, и сложи́вся по́йде, и иды́й прия́т бысть с пути́ не́коею боголюбе́зною жено́ю. И внегда́ возлещи́ свято́му на ве́чери. Жена́ же она́ име́яше отроча́ седми́ лет единоро́дно: и предстоя́ у трапе́зы вма́ле от о́чию их изше́дшу, случи́ся в кла́дязь впа́сти ему́. Честна́я же она́ жена́ сие́ уве́девши, ника́коже о том смути́вши себе́, но студене́ц закры́вши, и великоду́шне служа́ше. Свято́му же о о́трочищи вопроша́ющу. Жена́ же рече́: Боле́знь нападе́ нань не́кая, и лежи́т. Свято́му же приле́жно о о́трочищи вопроша́ющу, е́же на трапе́зу доити́, и благослове́ние прия́ти. И уве́дено бысть свято́му бы́вшее, а́бие с трапе́зы воста́в, и покро́в студенца́ отве́рз, и ви́де о́трочище водо́ю вла́емо, и здра́во игра́ющо: и ру́ку ему́ подав, извлече́ е́ из кла́дязя. И сему́ бы́вшу, вопроша́емо бе отроча́ о бы́вшем ему. Нико́его зла пострада́ти ми рече́, носи́ти ми ся водо́ю бесе́д ра́ди сего́ ста́рца. Воста́в же до́йде во Антиохи́ю, и вни́де в верте́п, иде́же не́когда святы́й Па́вел кры́яшеся. И мно́жеству нема́лу собра́вшуся, о́коло верте́па, по́льзы ра́ди и благослове́ния свята́го. Он же огни́цею лю́тою одержи́мь быв, лежа́ше забы́вся, то́кмо дыша́, и вма́ле не мертв быв, я́ко прише́дшым вжада́ти на мно́зе, е́же благослов́ение от него́ прия́ти. И воспомяну́вся помоли́ся сам о себе́, и отбеже́ от него́ о́гненный неду́г. И прише́дшым по́льзования ра́ди отвеща́в: а́ще поле́зно есть вам благослове́ние мое́, да пода́ст вам Госпо́дь Бог. Ше́ствующу же ему́ путе́м ца́рским, и не́который бя́ше лежа́ бо́лен, и прибли́жився к краю ри́зы его́, а́бие воста́, и иды́й вслед его́, я́коже хромы́й Петру́ и Иоа́нну. И́же не то́чию здра́вие подаде́ ему́, но и подтверди́ его́ к правосла́вней ве́ре. И возврати́ся в по́стническое свое́ пребыва́лище, и сквозе́ Кир ше́ствие творя́, гра́да же Ки́рскаго лю́дие, удержа́ша свята́го на утеше́ние, и реко́ша ему́: Ра́бе Бо́жий, Асте́рий не́который, его́же и́мамы вме́сто епи́скопа на́шего, и его́же ви́дим злочести́ва и па́губника, буди у́бо с на́ми, и помози́ нам ели́ко мо́жеши, да не ка́ко многоре́чивый его́ язы́к, в малых не́ких разврати́т нас. Святы́й же пребы́в, и моли́тву сотво́рь, вма́ле соше́дшымся, богонапу́стным гне́вом того́ уби́в. Во еди́н у́бо то́чию день, того́ живота́ лиши́в. И обрати́ся ко ученико́м свои́м, и времена́ дово́льна с ни́ми пребы́в, ко Го́споду отъи́де.

В то́йже день сло́во о жене́, прише́дшей к преподо́бному Неофи́ту, испове́датися

Честны́й Неофи́т доброде́тельный мона́х, и Бо́жий иере́й, и́же и по́стническое проходя́ житие́, сам пове́даше глаго́ля: Я́ко не́кая жена́ сла́вна, по сме́рти м́ужа своего́ собра́вши в своя́ по́мыслы своя́ грехи́, и помяну́вши си сме́ртный час, и стра́шное Суди́ще во ум прии́мши, и и́де к чернори́зцу Неофи́ту, и поклони́ся ему́, и рече́: Приидо́х к твое́й святы́ни честны́й о́тче, испове́дати вся грехи́ моя́. Тому́же не хотя́щу, и глаго́лящу: Я́ко несть ми возмо́жно ча́до же́нских внима́ти дея́ний. Она́ же рече́: Святы́й о́тче, Госпо́дь Иису́с Христо́с И́стинный Бог наш, в наш облеки́йся о́браз, не отри́ну прише́дшия к нему́ блудни́цы, со слеза́ми облобыза́ющия честне́и но́зе Его, и испове́дающия Ему́ своя́ грехи́: а ты отгоня́еши мя, пока́ятися хотя́щу, и спасти́ся. То же слы́шав ста́рец, отвеща́ к ней, и рече́: А́ще си́це ми глаго́леши ча́до, и ве́рою пришла́ еси́ к моему́ недосто́инству, по́йдема в це́рковь. И глаго́ли сокруше́нным се́рдцем к Человеколю́бцу Ми́лостивому Бо́гу деяния твоя́, слы́шащу и мне худо́му ста́рцу такова́я.

И прише́дши вку́пе в це́рковь со ста́рцем, и помоли́вшися поклони́ся ста́рцу, и ста молча́щи. Ста́рцу же ну́дящу ю́, и глаго́лющу: Что сие́ бысть ча́до, с зау́трия ну́дила еси́ мо́е смире́ние прия́ти тя, и ны́не не глаго́леши? Та же отвеща́: Не дерзну́ изрещи́ честны́й о́тче, одержи́т бо мя неподо́бная мысль. Ста́рец же рече́: Напиши́ ю́ во́лею, да прочту́ ха́ртию ту пред Го́сподем Бо́гом, проща́ющим по мно́зей Его́ ми́лости на́ша согреше́ния. И рече́: Ни сего́ могу́ сотвори́ти за мно́гая моя́ студодея́ния. И рече́ ста́рец: Да а́ще ни сего́ мо́жеши сотвори́ти, да си́це аз сотворю́, ели́ко в житии́ челове́честе содева́ется, воспомина́ю ти грехи́, глаго́ля по еди́ному, си́це сотвори́ла ли еси́, или́ и́но друго́е? Она́ же отвеща́: Бо́жия ра́ди благода́ти, и святы́х твои́х моли́тв, ничто́же е́же глаго́леши сотвори́ла: но и́на суть моя́ согреше́ния. Он же рече́: А́ще суть и́на, то аз несмь сердцеве́дец, ни та́ин челове́ческих вем? Она́ же рече́: Моли́ся о мне, да я́коже хо́щет о мне Бог сотвори́т: и то ре́кши, поклони́ся ста́рцу, и отъи́де.

Иду́ще же ей по у́лице, ви́де не́коего чернца́ ста́ра разсла́блена, на земли́ лежа́ща, и отню́д небрего́ма, и рече́ ему: хо́щеши ли да тя пойму́ в дом мой, и препоќою тя до́бре, я́ко да о мое́м недосто́инстве умо́лиши Бо́га? Он же рече́ ей: Хощу́ госпоже́, да бы ты сотвори́ла ми́лость на мне окая́ннем. Она́ же вше́дши в дом свой, угото́ва посте́лю, и посла́вши искупи́ ри́зы черне́ческия. И повеле́ рабо́м взя́ти разсла́бленаго мона́ха, и не́сше в ба́ню измы́ти и́, и облещи́ его́ в но́выя ри́зы, и прине́сше положи́ти его́ на угото́ванней ему́ посте́ли. Сему́ же бы́вшу, и тамо служа́ше ему́, стру́пы ма́жущи и врачу́ющи.

По вре́мени же вели́кому Четвертќу приспе́вшу, спаси́тельныя Стра́сти. И рече́ жена́ к ста́рцу: Вещь хощу́ сотвори́ти на тебе́ о́тче, но потерпи́, и не рцы ничто́же. Он же рече́: Я́коже вели́ши госпоже́ моя, да сотворю́ та́ко. И приспе́вшу ча́су боже́ственныя слу́жбы. Иере́ю творя́щу в це́ркви в дому́ ея́ боже́ственную Литурги́ю, и я́ко нача́ глаго́лати Ева́нгелие: Иису́су бы́вшу в Вифа́нии, в дому́ Си́мона прокаже́ннаго, и приступи́ к нему́ жена́ блудни́ца, иму́щи сткля́ницу ми́ра драга́го. И се ре́кшу иере́ю, прии́мши жена́ та сосу́д ми́ра, приступи́ к чернори́зцу, и возлия́ на но́зе его́. И облобыза́ющи, слеза́ми омочи́, и власы́ свои́ми отира́ющи, и испове́да грехи́ своя́. И той у́бо сотво́рши та́ко, бысть трус стра́шен, не во всем гра́де, но то́кмо в еди́ном дому́ ея́. И по тру́се глас глаго́лющь: Оставля́ются тебе́ греси́ твои́. Тому́ же боже́ственному гла́су прише́дшу, воста чернори́зец весь здрав, никоего́же име́я стру́па ни я́звы на теле свое́м, сла́вя Го́спода на́шего Иису́са Христа́, творя́щаго стра́шная, и вели́кая чудеса́. Блаже́нная же та жена́ прии́мши проще́ние свои́х грехо́в, от неизсле́димаго, и неизрече́ннаго Бо́жия милосе́рдия: и про́чая ле́та живота́ своего́ в покая́нии пожи́вши, преста́вися к Бо́гу, о́браз оста́вивши всем хотя́щым приити́ к покая́нию, и испове́датися к Человеколю́бцу Бо́гу, хотя́щему вся челове́ки спасти́, и в ра́зум и́стины приити́. Не хо́щет бо сме́рти гре́шнику, но ожида́я обраще́ния его́.

Тем и мы бра́тие ведуще Спа́са н́ашего ми́лость, потщи́мся име́ти покая́ние, воздержа́ние, и любо́вь: и не отча́емся своего́ спасе́ния, а́ще и вельми́ гре́шни есмы́. Разуме́ем поне́же и сия́ покая́нием, я́ко не то́кмо проще́ния грехо́в прия́, но и вели́кую ми́лость получи́. Воспомя́нем же и о разбойнице, ка́ко еди́нем сло́вом спасе́ся. И о Па́вле, и́же пре́жде бе гони́вый Го́спода, и бысть апо́стол и учи́тель. Мы же а́ще и ма́ло согреши́вше, срами́тися хо́щем. Послу́шаем же Го́спода глаго́люща: А́ще и се́дмьдесять седмери́цею на день согреши́т кто, покая́ния да про́сит. И во́ньже час согрешите́, в то́йже и испове́дайтеся, не а́ки друг к дру́гу, но а́ки к Самому́ Бо́гу. Слы́шаще же сия́, да умягчи́м ни́ву се́рдца на́шего, и все́ем до́брая дела́. И очи́стимся покая́нием и слеза́ми, и бу́дем не посра́млени пред стра́шным Судие́ю.

В то́йже день сло́во о не́коем игу́мене, его́же искуси́ Христо́с во о́бразе ни́щаго

О́бщему житию́ бе не́кто старе́йшина игу́мен, име́я под собо́ю бра́тий две́сте, и́же бе испе́рва нищелюби́в, последи́ же славолюби́в, име́я вели́ку любо́вь к бога́тым и к боля́ром и от тех сла́вимь. К сему́ Госпо́дь я́ко ста́рец убо́г в монасты́рь вни́де. И рече́ две́рнику: «Иди́ ко игу́мену и рцы: он сий брат ти есть, и мно́гим трудо́м до тебе́ приидо́х». И прише́д две́рник, обре́те игу́мена с бога́тыми бесе́дующа. Постоя́в же ма́ло и возвести́ о убо́зем, не ве́дый я́ко Христо́с есть. Игу́мен же сваря́ше его́, глаго́ля: «Не ви́диши ли мене́ с челове́ки бесе́дующа? Да почто́ еси́ пуща́л его́? Небрези́ ны́не». И отъи́де вра́тник. Долготерпели́вый же Госпо́дь пребыва́ше ожида́я, до́ндеже прии́дет. При пя́тем же часе́ бога́т не́кто прии́де, его́же в бо́рзе игу́мен сам во врате́х сре́те. И ту узр́ев игу́мена с бога́тыми, Бога́тый ми́лостию и смире́ных Друг Христо́с моли́ игу́мена реки́й: «Сло́во Ми есть к тебе́, о́тче». Он же ни озре́ся, но с бога́тым и́де обе́дати. И па́ки по обе́де проводи́в до врат бога́таго и возврати́вся, небре́г моле́ния убо́гаго и беззло́биваго ста́рца. Ве́черу же бы́вшу, не сподо́бися прия́ти благослове́ния вои́стинну стра́нна. И отъи́де рек вра́тнику: «Си́це рцы игу́мену. Поне́же сла́ве челове́честей хо́щеши, аз пре́дних де́ля трудо́в твои́х и дре́вняго жития́ прише́л бех благослове́ние хотя́ вда́ти тебе́, и не восхоте́л еси. И се ны́не от всея́ страны́ сея́ вельмо́жи послю́ к тебе́, поне́же тре́бования хо́щеши. Благи́х же Ца́рства Моего́ не тре́буеши». И та́ко позна́ся Вседержи́тель Христо́с, во о́бразе ни́щаго прише́дый.

Се же мы слы́шаще бра́тие, не отвраща́ем о́чию от убо́гих, зане́ сам Христо́с Вседержи́тель хо́дит во о́бразе ни́щих, даю́ще бо ни́щему – Христу́ в ру́це даю́т. Яду́щии же с бога́тыми и пию́ще, славохоте́ние ми́ра сего́ исполня́ют. Неудо́бь бо есть вельбу́ду сквозе́ иглине́ у́ши проити́, ни бога́ту в Ца́рство Небе́сное. Аз же не бога́тство ху́ля глаго́лю, но и́хже не име́ющих жи́ти в бога́тстве сбира́ющих сокро́вища, и ненави́дящих ни́щих, и губя́щих свое́ ца́рство, и во власть диа́волу даю́щих. Молю́ же вы, бра́тия моя́, слы́шаще сие́ бу́дем ми́лостиви, странноприи́мцы, нищелю́бцы, да ве́чных благ сподо́бимся прия́ти о Христе́ Иису́се Го́споде на́шем, Ему́же возсыла́ем сла́ву и держа́ву, честь и поклоне́ние, Святе́й и Животворя́щей и Неизрече́нней и Нераздели́мей Тро́ице, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

По скончании же всего чтения, возглашает иерей: Богу нашему слава, всегда ныне и присно и во веки веков.
И чтец: Аминь.
И далее по обычаю службы.