Чтение на день: Октябрь, 22 число (старый стиль)
По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Ве́дав Аве́ркие персть,
Пе́рсти у́мер зако́нно:
От убожия принося Естествополо́жнику:
В два́десять вторы́й Аве́ркие в зе́млю и́дет.
Сий бысть епи́скоп иерапо́льский Фриги́я Салута́рие, в ца́рство Ма́рка Антони́на. Чудесе́м мно́гим и цельба́м творе́ц. Вино́ бо и ма́сло влия́ в не́который сосу́д, несме́сно бо им соблюсти́ся моли́твою сотвори́в. И ка́мень вели́к повеле́ бе́су принести́ от Ри́ма во Фриги́ю, и́же по сме́рти его́ поста́витися на гро́бе его́. И те́плыя воды моли́твою от боку́ земны́х изве́д. И та́ко пожи́в преподо́бием и пра́вдою про́чее ле́то живота́ своего́, и ко Го́споду отъи́де.
В то́йже день сло́во от патерика́, е́же не осужда́ти никого́же, осужда́яй бо ино́го, я́ко анти́христ есть.
Чу́дный Иоа́нн Саваи́тский пове́даше, глаголя́, я́ко седя́щу ми, рече́, на край пусты́ни, прии́де ко мне брат не́кто посеще́ния ра́ди от монастыря́, и вопроша́х его́: «Что мо́гут отцы́?» И рече́ ми: «До́бре моли́твами ва́шими». Вопроша́х у́бо его́ о еди́ном бра́те, злу сла́ву иму́ща. Рече́ ми: «И той, ве́руй ми о́тче, не премени́ся от слу́ха того́». Се слы́шав, аз рех: «Ох!» И ре́кшу ми: ох! Взя́хся во у́жасе сну, и ви́дех себе́ пред святы́м кра́нием стоя́ща и Го́спода на́шего Иису́с Христа́ стоя́ща между́ двема́ разбо́йникома. Устреми́хся у́бо на поклоне́ние, и прибли́жшумися, и я́ко се ви́де, и обрати́ся к предстоя́щим а́нгелом и глаго́ла им: «Изри́ните его́ вон, я́ко анти́христ Ми есть, пре́жде бо Моего́ суда́ той осуди́ бра́та своего́». Изгони́му у́бо ми, я́ко приити́ ми из две́рий, удержа́ся ма́нтия моя́, утве́ржши ей; оста́вих ю́ та́мо, и а́бие обу́жься, глаго́лах к прише́дшему бра́ту и рех ему́: «Зол день сий мне». И рече́ ми он: «Что ра́ди, о́тче?» Тогда́ сказа́х ему́ я́вльшая ми ся, и рех: «Ма́нтия – покро́в Бо́жий, оста́ и лише́н есмь по́мощи Бо́жии», и от дне того́ я́же по Госпо́дни сло́ве седмь лет сотвори́х, блудя́ по пусты́ни, ни хле́ба вкуша́я, ни под кров входя́, ни к челове́ку бесе́дуя, до́ндеже ви́дех Го́спода моего́, возврати́вша да́ти ма́нтию мою́.
Мы же, сия́ от чу́днаго Иоанна слы́шавше, ре́хом: а́ще пра́ведник едва́ спасе́тся, нечести́вый гре́шник где яви́тся? Те́мже подоба́ет нам о свои́х пещи́ся гресе́х и никому́же согреша́ющих суди́ти, пи́сано бо есть: а́ще покры́ем бра́тня пргреше́ния, то Бог на́ша покры́ет.
В то́йже день сло́во свято́го Антио́ха о оклевета́нии
Лют есть клевети́вый вред, па́че бо диа́волу есть подо́бен, по рече́нному о нем во псалме́: Смири́т клеветника́. Врази́ бо суть, и Бо́гу ме́рзцы клеветницы́, и соо́бщнии [прича́стницы] прода́вшым и́стину и распе́ншым Го́спода на́шего Иису́са Христа́. Аз бо есмь, рече́, И́стина и Живо́т. Вели́т же и зако́н глаго́ля: Не бу́ди по́слух на всю непра́вду и согреше́ние. Пред усты́ бо рече́ двою́, или́ трие́х по́слух, всяк глаго́л ве́рен. Сау́л же преступи́в за́поведь сию́, три́ста Господ́них иере́й уби́, послу́шеством еди́наго клеветника́ Дои́ка си́рина. При́точник же глаго́лаше: Оклевета́яй убо́гаго, раздража́ет Сотво́ршаго и́. И па́ки: Сла́ва му́жу отвраща́тися клеветы́. Всяк же безу́мный тем обяза́ется. Дави́д же мо́лится гонзну́ти от клеветы́: Изба́ви мя от клеветы́ челове́чи, глаго́ля: И покры́й мя от сонм лука́внующих, и́же изостри́ша я́ко ору́жие язы́ки своя́. И ин: Оклевета́яй убо́гаго, мно́га собира́ет зла. И па́ки: Нечести́вый мужь хва́лится оклевета́яй дру́га. И па́ки: Лев а́лчай, и волк жа́ждай, обою́ есть го́рши клеветни́к, зане́ пролива́яй кровь язы́ком. И прирече́: Велича́ется клеветни́к, изрыва́я я́му язы́ком бли́жнему, последи́ же сам впа́дает в ню. Екклисиа́ст же: Обрати́хся аз, и ви́дех вся клеветы́ быва́ющыя под со́лнцем: и се сле́зы оклевета́емых, и несть утеша́ющаго их. И па́ки: Оклевета́ние му́драго возмуща́ет, и благодари́ваго погубля́ет. Дави́д же: Спасе́т сы́ны убо́гих, и смирит клеветника́. Утверди́мся у́бо са́ми бра́тие от всея злы́я, клеветы, боя́щеся го́рькия му́ки, де́ющым такова́я. И с Па́влом рцем: Оклевета́еми, благослови́м: гони́ми, терпи́м: ху́лими, мо́лимся. Я́коже отре́би бы́хом всем в попра́ние. Да не бу́дем осужде́ни со враги́ Христо́вы иуде́и, и́же прише́дше к Пила́ту, на Го́спода глаго́лаху оклевета́нием: Сего́ обрето́хом развраща́юща язы́к наш, и возбраня́юща дая́ти да́ни ке́сарю, и Себе́ глаго́люща пома́зана Царя́. Той же я́ко а́гня незло́бивое терпя́ше.
В то́йже день пра́зднуем Пресвяте́й Богоро́дице, избавле́ния ра́ди от ля́хов
По сме́рти благочести́ваго царя́ и вели́каго кня́зя Васи́лия Иоа́нновича всея́ Росси́и, ца́рствующему вели́кому гра́ду Москве́, грех ра́ди на́ших от злочести́вых ля́хов взя́ту бы́вшу. Тогда́ у́бо все росси́йское во́инство от разли́чных градов́ росси́йския земли́ подви́жеся к нему́, е́же па́ки того́ от о́нех восприя́ти. Егда́ же собра́шася благочести́вии воево́ды, и все христолюби́вое во́инство, тогда́ сове́т сотвориша пе́рвее, е́же моли́ти о сем Всеще́драго Бо́га, и Пречи́стую Его́ Ма́терь, Пресвяту́ю Богоро́дицу на по́мощь призыва́ти. И запове́даша всему́ во́инству, и су́щым с ни́ми, правосла́вному наро́ду тридне́вный пост сотворити, и та́ко приступи́ти ко гра́ду. И у́бо росси́йскому во́инству постя́щуся, Благи́й Человеколюби́вый Бог наш, ви́дя обраще́ние люде́й Свои́х ка́ющихся, вско́ре милосе́рдие Свое́ показа́. В ты́я у́бо дни бысть явле́ние внутрь ца́рствующаго гра́да Москвы́, архиепи́скопу не́коему гре́чину, Галасу́нскаго гра́да, Арсе́нию и́менем, и́же пре́жде от ины́х злочести́вых ля́хов, ну́ждею с ни́ми во оса́де внутрь гра́да удержа́ну бы́вшу ему́: его́же дом и име́ние они́ злочести́вии до конца разгра́биша: И уже́ от гла́да коне́чне изнемога́ющу ему́, и на коне́чном издыха́нии бы́вшу, внеза́пу явля́ется ему́ преподо́бный Се́ргий, ра́донежский чудотво́рец. Слы́шит бо архиепи́скоп, я́ко прише́д не́кто к ке́ллии его́, ти́хо моли́тву сотво́рь а́бие вни́де, и свет возсия́ ве́лий в ке́ллии его́. Та́же глаго́ла ему́: Арсе́ние, се Госпо́дь Бог услы́ша моли́тву раб Свои́х, и моли́тв ра́ди Всенепоро́чныя Ма́тере Своея́, Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы, и при́сно Де́вы Мари́и: и вели́ких чудотво́рцев, Петра́, Алекси́я, и Ио́ны, с ни́миже и аз хода́тай бых, зау́тра град сей предае́т Госпо́дь Бог, в ру́це правосла́вным христиа́ном, и враго́в ва́ших низложи́т. Архиепи́скоп же возведе́ о́чи свои́, и виде преподо́бнаго Се́ргия близ одра́ его́ стоя́ща, едва́ воздви́гся от вели́кия боле́зни, воста́ от одра́ своего́, поклони́ся ему́. Он же неви́дим бысть, и свет он вели́кий я́вльшийся в ке́ллии его́ а́бие разы́деся. Архиепи́скоп же в себе́ прише́д, от ужа́снаго о́ного виде́ния, ощути́ себе́ от належа́щия ему вели́кия боле́зни здра́ва. Пронесе́ся же всќоре виде́ние сие в слу́хи благочести́вых воево́д, и всего́ правосла́внаго росси́йскаго во́инства. И а́бие благонаде́жни бы́вше, по словеси́ свята́го Се́ргия, и вооружи́вшеся приступи́ша ко гра́ду, и вско́ре взя́ша град Кита́й, ме́сяца окто́врия, в два́десять вторы́й день, седмь ты́сящь два́десять пе́рваго ле́та. Во гра́де же Кремле́ велию тесноту́ сотвори́ша злочести́вым ля́хом: Ви́дяще же они я́ко уже́ не избе́гнути им от росси́йскаго во́инства, преда́шася вско́ре, и град Кремль им отвори́ша. В день же неде́льный, собра́шася благочести́вии воево́ды, с су́щими с ни́ми от освяще́ннаго чи́на, архимандри́ты, и свяще́нники, и со всем христолюби́вым во́инством: и взе́мше честны́я кресты́, и святы́я ико́ны, поидо́ша на ло́бное ме́сто моле́бная соверша́юще. Из гра́да же Кремля́ изы́де во сре́тение им пре́жде помяну́тый архиепи́скоп Галасу́нский Арсе́ний, с су́щим с ним освяще́нным чи́ном, и́же бя́ху с ним пре́жде удержа́ни во гра́де, нося́ще с собо́ю ико́ну Пречи́стыя Богоро́дицы Влади́мирския, и честны́я кресты́, и про́чыя святы́я ико́ны. Егда́ же узре́ша благочести́вии воево́ды, и все христолю́бивое во́инство, чудотво́рную о́ну ико́ну Богома́тере, ея́же не наде́яхуся ви́дети никогда́же, от ра́дости мно́гия сле́зы от о́чию излива́юще, целова́ху ю́. И доидо́ша во град Кремль, обы́чныя литии́ соверша́юще: и та́ко внидо́ша в вели́кую соборную це́рковь, Успе́ния Пресвяты́я Богоро́дицы. И боже́ственную Литурги́ю соверши́вше, во мно́зе ра́дости и весе́лии испове́дающеся Го́сподеви. И та́ко разыдо́шася ко́ждо во своя́ си, сла́вяще и благодаря́ще Бо́га, и Пресвяту́ю Богоро́дицу. И отто́ле уста́виша таковый пра́здник праз́дновати Пресвяты́я Богоро́дицы. Ме́сяца окто́врия в два́десять вторы́й день, во́ньже пресла́вная побе́да, и заступле́ние, богома́терними моли́твами бысть, на воспомина́ние предбу́дущым родо́м, во сл́аву Христа́ Бо́га: Ему́же сла́ва, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.