Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.
По первой кафизме:
Чтутся седальны по обычаю.В после́дний день вели́кий пра́зника стоя́ше Иису́с, и возва́ глаго́ля: А́ще кто жа́ждет, да гряде́ть ко Мне и пие́т. Ве́руяй в Мя, я́коже рече́ Писа́ние, ре́ки от чре́ва его́ потеку́т во́ды жи́вы.
Приходя́щим к про́поведи и ве́рою внима́ющым, жела́ние жа́ждущых показова́ти подоба́ет и толи́ко воспаля́ти вожделе́ние себе́. Та́ко бо возмо́гут и глаго́лемая, со мно́гим удержа́ти хране́нием. И́бо жа́ждущии, егда́ у́бо ча́шу во́змут, со мно́гим ю́ привлача́ют усе́рдием, и тогда́ упокая́ются. Си́це у́бо, и и́же боже́ственых послу́шающе слове́с, а́ще жа́ждуще прии́мут, никогда́ же тружда́ются, до́ндеже испию́т. Я́ко бо при́сно подоба́ет жада́ти и алка́ти, «Блаже́нии, рече́, а́лчущии и жа́жущии пра́вды». И зде рече́ Христо́с: «А́ще кто жа́ждет, гряде́т ко Мне и пие́т». А е́же глаго́лет, таково́ есть: ни еди́наго ну́ждею и си́лою привлача́ю, но а́ще кто име́ет усе́рдие мно́го, а́ще кто распаля́ется жела́нием, сего́ Аз призыва́ю. Что же ра́ди назна́мена евангели́ст, я́ко «в после́дний день вели́кий»? И́бо и пе́рвый и коне́чный вели́к бе, су́щия бо посреди́ наипа́че в наслажде́ние изнури́ша. Что у́бо ра́ди «в после́дний» глаго́лет? Зане́ в нем вси бе́ша со́брани. В пе́рвый бо не прии́де , и вину́ рек к бра́тиям. Но ниже́ во вторы́й и в тре́тий таково́ не́что глаго́лет, я́ко бы не разруши́тися глаго́лемым, хотя́щим им на пи́щу приходи́ти. В после́дний, егда́ отъидо́ша в дом, напу́тия им дае́т ко спасе́нию и взыва́ет: о́во у́бо дерзнове́ние Свое́ я́вляя, о́во же мно́гаго ра́ди наро́да. И явля́я я́ко о мы́сленом бесе́доваше питии́, наво́дит: «Ве́руяй в Мя, я́коже рече́ Писа́ние, ре́ки от чре́ва его́ потеку́т во́ды жи́вы». Чре́во зде се́рдце рече́, я́коже и и́нде рече́: «и зако́н Твой посреде́ чре́ва моего́». И где рече́ Писа́ние «я́ко от чре́ва его́ ре́ки потеку́т воды́ жи́вы»? Нигде́же. Что у́бо есть «ве́руяй в Мя, рече́, я́коже рече́ Писа́ние»? Зде то́чку положи́ти подоба́ет, да бу́дет е́же «ре́ки от чре́ва его́ потеку́т» - Его́ изрече́ния. Поне́же бо глаго́лаху мнози: «Сей есть Христо́с», «Христо́с егда́ прии́дет, еда́ мно́жайша зна́мения сотвори́т», показу́я я́ко испра́влен подоба́ет ра́зум име́ти и не от зна́мений си́це, я́коже от Писа́ний уверя́тися. Мно́зи у́бо Его́ и чудоде́йствующа ви́дяще, не я́ко Христа́ прия́ша, хотя́ху же глаго́лати «я́ко не Писа́ния ли глаго́лют, я́ко Христо́с от се́мени Дави́дова прихо́дит»? И сия́ горе́ и до́лу обраща́ше показа́ти хотя́, я́ко не убега́ет е́же си́ми указа́ния. И па́ки их в Писа́ния посыла́ет. И́бо вы́ше глаго́лаше: «Испыта́йте писа́ния», и па́ки: «Есть пи́сано во проро́цех: и бу́дут вси учи́ми Бо́гом», и: «Моисе́й вас усуди́т». И зде: «Я́коже рече́ Писа́ние, ре́ки из чре́ва его́ потеку́т», изоби́льное и незави́стное благода́ти гада́тельствуя, е́же и и́нде рече́: «Исто́чник воды́, ска́чущия в живо́т ве́чный», си́речь, мно́гу прии́мет благода́ть. И́нде у́бо живо́т ве́чный глаго́лет, де́йствующь при́сно. Я́же бо Духа благода́ть, егда́ у́бо в мысль вни́дет и водрузи́тся, вся́кого исто́чника па́че востека́ет, и не оскудева́ет, ниже́ истоща́ется, ниже́ стои́т. Вку́пе у́бо и неоску́дное подая́ния явля́я и неизрече́нное де́йства, исто́чник и ре́ки нарече́: не еди́ну ре́ку, но неизрече́ных. И та́мо же наводне́ние за е́же скака́ти предста́ви. И увиди́т у́бо кто глаго́лемое я́вствене, а́ще прему́дрость Стефа́нову, а́ще Петро́в язы́к, а́ще Па́влово устремле́ние помы́слит - ка́ко ничто́же их пренесе́, ничто́же преложи́: ни наро́дов я́рость, ни мучи́телей воста́ния, ни де́монския наве́ты, ни сме́рти повседне́внии, но я́коже ре́ки мно́ги шуме́нием носи́ми, си́це и вся привле́кше отъидо́ша.
«Сия́ же глаго́лаше о Ду́се, рече́, Его́же хотя́ху приима́ти ве́рующии… Не у́бо бе Дух Святы́й». Ка́ко у́бо проро́цы проро́чествоваша и безчи́слена соде́лаша чудеса́? Апо́столи у́бо не Ду́хом изгоня́ху, но я́же от Него́ о́бластию, я́коже Сам рече́: «А́ще Аз о веельзеву́ле изгоня́ю бе́сы, сы́нове ва́ши о ком изго́нят?». Сие́ же глаго́лаше, я́вляя я́ко не вси Ду́хом изгоня́ху пре́жде Креста́, но я́же от Него́ о́бластию. Егда́ у́бо их хотя́ше посыла́ти, тогда́ глаго́лаше: «приимите Дух Святый», и паки: «прииде на них Дух Святы́й» - и тогда́ зна́мения творя́ху. Егда́ же посла́ их, не рече́ «даде́ им Дух Святы́й», но «даде́ им о́бласть», глаго́ля: «Прокаже́нныя очища́йте, бе́сы изгоня́йте, ме́ртвых воздвиза́йте, ту́не прия́сте ту́не дади́те». О проро́цех же у всех испове́дуется, я́ко Ду́ха Свята́го дая́ние бе: но бе сия́ благода́ть спря́тана и оста́влена, и от земли́ оскуде́вша от дни о́ного, от него́же рече́но бысть: «Оставля́ется дом ваш пуст». И пре́жде о́ногоже нача́ло приима́ше сия́ ре́дкость : не ктому́ бо проро́к у них бе, ниже́ назира́ше их боже́ственая благода́ть.
Егда́ же настава́ше у́бо Дух Святы́й, хотя́ше же про́чее излия́тися изооби́льне, сего́ же разделе́ния нача́ло по кресте́ бысть: не то́кмо изооби́лия, но и бо́льших дарова́ний;
И́бо чудне́йше бе дарова́ние, я́коже егда́ глаго́лет: «Не ве́сте ко́его ду́ха есте». И па́ки: «Не прия́сте бо дух рабо́ты, но прия́сте Дух сыноположе́ния». И́бо дре́внии, и ти́и у́бо Дух име́яху, ины́м же не подая́ху. Апо́столи же, тмы испо́лниша Ду́ха Свята́го.
Поне́же у́бо сию́ хотя́ху приима́ти благода́ть, не уже́ бе дана́, сего́ ра́ди рече́: «Не у́ бо бе Дух Святы́й». Поне́же бо и Госпо́дь о сей глаго́ля благода́ти, евангели́ст глаго́лаше: «Не у́ бо бе Дух Святы́й», си́речь, дан, «поне́же Иису́с не у́ просла́вися», сла́ву нарица́я Крест. Поне́же бо врази́ бы́хом и согреши́вше, и лиша́еми да́ра Бо́жия и богоме́рзцы: благода́ть же примире́ния бе указа́ние, дар же не враго́м, ниже́ ненави́димым, но друго́м дае́тся и благоугоди́вшим. Подоба́ше пе́рвее принести́ ю́же о нас же́ртву, и вражду́ во пло́ти разруши́ти, и бы́ти Бо́гу дру́гом: и тогда́ прия́ти дарова́ние.
А́ще бо при обеща́нии сие́ бысть су́щим ко Авраа́му, мно́го па́че во благода́ти. И сие́ явля́я Па́вел глаго́лаше: «А́ще бо от зако́на насле́дницы, истощи́ся ве́ра: зако́н бо гнев соде́ловает». А е́же глаго́лет, таково́ есть: Обеща́ Бог Авраа́му и се́мени его́ да́ти зе́млю, но недосто́йни бе́ша обеща́ния отро́ди, и от свои́х не возмого́ша благоугоди́ти трудо́в. Сего́ ра́ди вни́де ве́ра, вещь удо́бна, да благода́ть привлече́т и не отпа́дут обе́ты. И глаго́лет сего́ ра́ди: «От ве́ры, да по благода́ти во е́же бы́ти изве́стну обеща́нию». Сего́ ра́ди по благода́ти, поне́же от пото́в не возмого́ша.
Что же ра́ди рек по Писа́ниих, не наво́дит и сведе́тельство? Зане́ растле́нен их разуме́ бе. О́ви бо глаго́лаху, «Сей есть проро́к». Ини́и же, «льстит наро́да». Ини́и глаго́лаху, «не от Галиле́и Христо́с прихо́дит, но от Вифлее́мския ве́си». Ини́и же глаго́лаху, «Христо́с егда́ прихо́дит, никто́же весть отку́ду есть». И разли́чен бе ра́зум, а́ки во мно́жестве смуще́нне: ниже́ бо опа́сне внима́ху глаго́лемым, ниже́ ра́ди е́же навы́кнути. Сего́ ра́ди сим у́бо ничто́же отвещава́ет, а́ще и глаго́лют: «Егда́ Христо́с от Галиле́и прихо́дит?». Нафана́ила же зе́льнейше ре́кша и уязви́тельнейше: «От Назаре́та мо́жет ли что бла́го бы́ти?» похвали́л есть, я́ко вои́стинну изра́ильтянина. Си́и бо и к Никоди́му ре́кше: «Испыта́й и виждь, я́ко от Галиле́и проро́к не воста́», не уве́дети и́щуще глаго́лаху, но про́сте преврати́ти ю́же о Христе́ сла́ву. Он же и́стинны сый рачи́тель и дре́вняя вся опа́сне све́дый, сия́ глаго́лаше. Си́и же ко еди́ному то́кмо зря́ху, е́же преврати́ти я́ко не Христо́с есть: те́мже их ниже́ откры́. И́же бо и себе́ сопроти́вная глаго́люще: и овогда́ у́бо «никто́же весть отку́ду прихо́дит», овогда́же «от Вифлее́ма» - благоявле́нно, я́ко и уве́девше, сопроти́вни бе́ша. Бу́ди бо ме́ста не ве́дяху, воспита́ния ра́ди е́же от Назаре́та, [а́ще и ниже́ сие́ проще́ние имя́ше, не та́мо бо роди́ся,] еда́ и ро́да не ве́дяху, я́ко от до́му и оте́чества Дави́дова? Ка́ко у́бо глаго́лаху, «не от се́мени [ли] Дави́дова прихо́дит Христо́с»? Но и сие́ о́ному спокры́ти хотя́ху, злоде́йственне вся веща́юще.
Что ра́ди не приступи́вше ре́ша: поне́же ины́м у́бо всем чуди́мся, повелева́еши же Тебе́ покаря́тися по Писа́ниих, рцы ка́ко Писа́ния у́бо глаго́лет, я́ко от Вифлее́ма подоба́ет приити́ Христу́, Ты же от Галиле́и прише́л еси? Но ничто́же сих ре́ша, но вся лука́вая веща́ют.
Я́ко бо не и́щуще, ниже́ уве́дети хотя́ще, а́бие наведе́ евангели́ст, «я́ко не́цыи хотя́ху я́ти Его́, и никто́же возложи́ Нань ру́ку свою́». А́ще бо и ничто́же и́но, сие́ у́бо само́е дово́льно бе во умиле́ние их возвести́. Но не умили́шася, я́коже рече́ проро́к: «Раздели́шася и не умили́шася». Таково́ бо есть зло́ба! И не еди́ному же хо́щет уступа́ти, к еди́ному зрит то́кмо, я́ко бы наве́туемаго уби́ти. Но что рече́ Писа́ние? «Ископа́вый ров бли́жнему, впаде́т в него́». Е́же и тогда́ бысть. Они́ бо хотя́ху Его́ уби́ти, я́ко у́бо погаша́юще про́поведь. Бысть же сопроти́вно: про́поведь бо цвете́т Христо́вою благода́тию, а я́же о́нех вся погасо́ша и погибо́ша: и оте́чества, и свобо́ды, и осла́бы, и слу́жбы испадо́ша, и вся́кого лиши́шася благоде́нствия, и бы́ша раби́ и пле́нницы.
Нравоуче́ние, пятьдеся́ть пе́рвое: о е́же не зле сопроти́в твори́ти:
Сия́ у́бо ве́дяще, никогда́ же да наве́туем ины́м, уве́девше, я́ко са́ми на себе́ изощря́ем мечь и глубоча́йшую себе́ дае́м я́зву. Но опеча́лил есть кто и хо́щещи ему́ отмсти́ти? Не отмща́й. Си́це бо отмсти́ти возмо́жеши, а́ще же отмсти́ши не отмщу́я. И да не вознепщу́еши гада́ние бы́ти рече́нное, но и́стинно сло́во. Ка́ко ли и кои́м о́бразом? Я́ко не отмща́я, Бо́га ему́ надста́ви вра́га. Отмща́я же - не ктому́. «Мне бо отмще́ние, Аз возда́м», глаго́лет Госпо́дь.
А́ще бо рабо́в име́ем, и а́ще межи́ собо́ю сорази́вшеся, ни ка́зни, ни му́ки нам попу́стят, но себе́ повелева́ют, - а́ще и тма́ми присту́пят, не то́кмо не отмща́ем, но и негоду́ем, бегле́че глаго́люще и кну́тниче. Все нам попусти́ти подоба́ше: но поне́же себе́ предвари́в отмсти́л еси́, ничто́же стужа́й про́чее. Мно́го па́че Бог, запове́давый Ему́ попуща́ти всех, сие́ рече́т. Ка́ко бо не безме́стно, егда́ от отроко́в на́шых толи́ко истязу́ем любому́дрие и послуша́ние, Влады́це же не попуща́ем, е́же хо́щем рабо́м нам попуща́ти?
Сия́ же глаго́лю, за усе́рдное на́ше о ине́х му́це: поне́же у́бо вои́стинну любому́дрствующему, ниже́ сие́ подоба́ет твори́ти, но проща́ти и оставля́ти согреше́ния, а́ще и не о́но бы́ло бы вели́кое натрижне́ние, оставле́ние вме́сто сих приима́ти.
А́ще бо, рцы ми, зазира́еши согреши́вшему, и что ра́ди и сам согрешаіеши и в та́яже впа́даеши? Досади́л есть? Не сопроти́в досади́ши, поне́же себе́ досади́л еси́. Уязви́л? Не сопроти́в уязви́ши, поне́же разли́чное нигде́же. Опеча́лил? Не сопроти́в опеча́лиши, поне́же приобре́тение ни еди́ноже, но был еси́ о́ному па́ки ра́вен. Си́це его́ обрати́ти возмо́жеши, а́ще с ти́хостию и кро́тце претерпи́ши. Си́це его́ усрами́ши, си́це его́ отсече́ши гне́ва.
Никто́же злым зло́е исцеля́ет, но благи́м зло́е. Сия́ от е́ллин не́цыи любому́дрствуют. Да усрами́мся у́бо, а́ще у́ е́ллин несмы́сленных толи́ку су́щу любому́дрию, мы ху́ждши яви́мся. Мно́зи оби́дени бы́ша, и претерпе́ша. Мно́зи оклеве́тани бы́ша, и не отмсти́ша. Наве́товани бы́ша, и благоде́тельствоваша. Страх же не мал, да не бо́льши нас у них по житию́ обря́щутся, и зе́льнейшу нам му́ку соде́лают.
Егда́ бо, и́же Ду́ха причасти́вшеся, Ца́рствие ча́юще, о небесе́х любому́дрствующии, не боя́щиися гее́нны, повелева́емии а́нгели бы́ти, та́инств наслади́вшеися, - ниже́ в ту же оне́м дости́гнем доброде́тель, кою́ наде́жду прии́мем? А́ще бо иуде́ев превосходи́ти подоба́ет, «а́ще бо не преизбу́дет ва́ша пра́вда, рече́, па́че кни́жник и фарисе́й, не вни́дете в Ца́рствие небе́сное», мно́го па́че е́ллин. А́ще фарисе́ов, мно́го па́че неве́рных. А́ще бо не превосходя́щым нам оне́х жи́тельство, затворе́на суть Ца́рствия врата́.
Егда́ е́ллин яви́мся го́рше, ка́ко сподо́бимся сего́ получи́ти? Вся́ку у́бо го́ресть и гнев и я́рость да отри́нем, та́яже бо глаго́лати мне у́бо неле́ностно, вам же изве́стно. И́бо и врачи́ те́мже мно́жицею де́йствуют чарова́нием. И мы не преста́нем та́яже воглаша́юще, воспомина́юще, уча́ще, моля́ще: и́бо мно́га жите́йских веще́й мгла, и забы́тие нам вотворя́юща, и уче́ния тре́ба есть ча́стаго. Да́же у́бо не всу́е, ниже́ ту́не зде собира́емся, е́же де́лы указа́ние да подади́м, да и бу́дущых получи́м благи́х благода́тию и человеколю́бием Го́спода на́шего Иису́са Христа́, И́мже и с Ни́мже Отцу́ сла́ва, со Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
По второй кафизме:
Чтутся седальны по обычаю.Приидо́ша у́бо слуги́ ко архиере́ом и фарисе́ом и ре́ша им они́: Что ра́ди не приведо́сте Его́? Отвеща́ша у́бо слуги́, никогда́же си́це глаго́ла челове́к.
Ничто́же и́стинны я́вственнейше, ничто́же просте́йше, а́ще не злоде́йствуемым; я́коже у́бо злоде́йствующых, ничто́же неудо́бнейше. Се бо фарисе́и у́бо и кни́жницы, и́же не́гли мня́щеся бы́ти прему́дрейши, сопребыва́юще при́сно Христу́ [наве́та ра́ди], и чудеса́ зря́ще, и Писа́ния прочита́юще - ничто́же по́льзовашася, но и вреди́шася. Служи́телие же, ничто́же о сих име́юще рещи́, от еди́ного и то́кмо наро́ду уче́ния я́ти бы́ша, и отше́дше я́ко бы Его́ связа́ти, возврати́шася связа́вшеся чудесе́м. Не ра́зуму их чуди́тися то́кмо есть, я́ко зна́мений не востре́боваша, но от уче́ния еди́ного я́ти бы́ша: не бо у́бо ре́ша, я́ко «никогда́ глаго́ла си́це челове́к»: не у́бо ра́зуму их есть чуди́тися то́кмо, но и дерзнове́нию я́ко к посла́вшым сия́ глаго́лаху к фарисе́ом, к ра́тующым, и вся о сем де́йствующым.
Ева́нгелие: Приидо́ша бо, рече́, слуги́, и глаго́лаху им фарисе́и: «Что ра́ди не приведо́сте Его́?»
Толкова́ние: А е́же приити́, мно́го бо́льше бе е́же пребы́ти: тогда́ бо свободи́лися бы сих ско́рби. Ны́не пропове́дницы быва́ют Христо́вы прему́дрости, и бо́льше показу́ют дерзнове́ние, и не глаго́лют: «Не возмого́хом наро́да ра́ди, зане́ я́ко проро́ку внима́ху», но что: «Никогда́ же глаго́ла си́це челове́к». А́ще и можа́ху о́но рещи́ отвеща́ние, но изъявля́ют свое́ пра́вое изволе́ние. Сие́ бо не чудя́щыхся оне́х то́кмо бе, но и сих оклеве́тающих, я́ко посла́ша вя́жущых Его́ их, Его́же послу́шати подоба́ше. А́ще и ниже́ до́лгаго слы́шаша народоуче́ния, но кро́ткаго. Егда́ бо мысль нелицеприя́тна бу́дет, ниже́ до́лгих слове́с тре́ба есть: таково́ бо и́стина! Что у́бо фарисе́и? Потре́бно умили́тися - сопроти́вное творя́т, сопроти́в порица́ют им: «Еда́ и вы заблуди́ли есте́ глаго́люще?». Еще́ их ласка́ют, и не тя́жестне де́йствуют сло́вом, боя́щеся, да не коне́чне одеру́тся: но я́рость явля́ют. И со щаде́нием веща́ют. Потре́бно вопроси́ти: «что глаго́лав?» и подиви́тися рече́нным. Сие́ у́бо не творя́т: ве́дяху бо я́ко я́тися имя́ху - от зна́мения зело́ несмы́сленаго их смышля́ют. «Что бо ра́ди никто́же от князе́й ве́рова, рече́, в Него́?». Сие́ у́бо Христо́ви ли порица́еши, рцы ми, а [не] неве́ровавшим? «Но наро́д, рече́, не ве́дый зако́на: про́кляти суть». Сие́ бо вам бо́льше осужде́ние, я́ко наро́д у́бо ве́рова, вы же не ве́ровасте. И у́бо я́же ве́дящых зако́на творя́ху они́: ка́ко у́бо про́кляти суть? Вы бо трекля́ти не блюду́щии зако́на, а не они́, зако́ну покаря́ющиися. Подоба́ше же не от неве́рующых осужда́ти Неве́руемаго, непра́в бо о́браз сей. Поне́же и вы не ве́ровасте Бо́гу, я́коже Па́вел рече́: «Что бо, а́ще не ве́роваша не́цыи, еда́ неве́рие их ве́ру Бо́жию упраздни́т? Не бу́ди». И́бо и проро́цы им при́сно порица́ху, глаго́люще: «Слы́шите, кня́зи содо́мстии», и: «Нача́льницы твои́ не покаря́ются», и па́ки: «Не ва́ше есть разуме́ти суд?». И везде́ зе́льнейше напа́дают на них. Что у́бо? И Бо́гу ли кто порече́т сего́ ра́ди? Не бу́ди: оне́х бо сие́ согреше́ние. Ко́е ли у́бо и́но кто́ сотвори́т зна́мение е́же не ве́дети вам зако́на или́ е́же не покоря́тися? Поне́же у́бо ре́ша: «Еда́ от князь кто ве́рова в Него́?». И я́ко не ве́дящии зако́на, после́довательне их каса́ется Никоди́м, си́це глаго́ля: «Еда́ зако́н наш су́дит челове́ка, а́ще не услы́шит от него́?». Показу́ет бо их ниже́ ве́дящых зако́на, ниже́ творя́щых зако́на. А́ще бо он ни еди́ного же повелева́ет уби́ти челове́ка не пе́рвее услы́шавшим, си́и же пре́жде [не́же] услы́шати на сие́ устреми́шася: престу́пницы суть зако́на. И поне́же у́бо ре́ша «никто́же от князь ве́рова Вонь», сего́ ра́ди назна́менует евангели́ст, я́ко «еди́н бе от них», показу́я я́ко и княз́и ве́роваша в Него́. Дерзнове́ние же не у́ подоба́ющее подоба́ющее показова́ху, оба́че присвоя́хуся Христу́.
Зри́ши ли, ка́ко и со щаде́нием обличе́ние наво́дит? Не рече́ бо: «Вы же хо́щете Его́ уби́ти, и про́сте осужда́ете челове́ка я́ко лестьца́». Но не си́це рече́, но кротча́йше неизрече́нное их устремле́ние отсеца́я, и неудержи́мое и уби́йственое: сего́ ра́ди на зако́н обраща́ет сло́во, глаго́ля: «а́ще не услы́шит» опа́сне, «и позна́ет что твори́т», якобы́ ниж́е послуша́ния тре́ба про́стаго, но и опа́снаго. Сие́ бо есть е́же «позна́ет, что твори́т»: что хо́щет, и что ра́ди, и о ком. Еда́ о развраще́нии гражда́нства и я́ко враг ли? Недоуме́вшеся у́бо, поне́же ре́ша «никто́же от князь ве́рова в Него́», ниже́ зе́льне, ниже́ со щаде́нием ему́ принесо́ша. Кое́ после́дование имя́ше, рцы ми, ре́кшу о́ному я́ко «зако́н наш не су́дит ни еди́наго же», рещи́: «Еда́ и ты от Галиле́и еси́?». Потре́бно бо показа́ти, я́ко не неразсу́дне посла́ша его́ призыва́юще, не́жели я́ко не подоба́ет пода́ти сло́ва: они́ свере́пейше и я́ростнейше де́йствуют сопротиворе́чием: «Вопроси́ и виждь, я́ко от Галиле́и проро́ка не воста́».
Что бо рече́ челове́к? «Я́ко проро́к есть», рече́. Я́ко несужде́на уби́ти не подоба́ше. Они́же досади́тельне, я́ко неве́дящу о писа́ниих, ничто́же сия́ наведо́ша. А́ки бы а́ще кто рекл, «иди́ уве́ждь». Сие́ бо есть: «Вопроси́ и виждь». Что у́бо Христо́с? Поне́же горе́ и до́лу Галиле́ю обраща́ху и проро́ка, свобожда́я всех сего́ чужда́го непщева́ния и показу́я я́ко не еди́н от проро́к есть, но ми́ру Влады́ка, рече́: «Аз есмь свет ми́ру» - не Галиле́и, ни Палести́не, ниже́ Иуде́и. Что ли у́бо иуде́и? «Ты ли о Себе́ сведе́тельствуеши? Сведе́тельство Твое́ несть и́стинно». О́ безу́мия! К писа́ниям посла́ше горе́ и до́лу, и глаго́лют: «Ты ли о Себе́ сведе́тельствуеши?». Что же ли сведе́тельствова? «Аз есмь свет ми́ру». Ве́лие рече́нное, и вои́стинну ве́лие. Но не зело́ их уязви́, поне́же у́бо ниже́ сравня́ет ны́не Себе́ Отцу́, ниже́ Сын О́ного рече́ бы́ти, ниже́ Бог, но Свет еще́. Хотя́ху у́бо преврати́ти и сие́, и́бо мно́го сие́ бо́льше е́же рещи́: «После́дуяй Мне, не и́мать ходи́ти во тме». Свет и тму зде мы́сленне глаго́ля, е́же есть, «не пребу́дет в заблужде́нии». Зде и Никоди́ма привлача́ет и возво́дит, я́ко зело́ дерза́вшаго, и слуг похваля́ет сие́ сотвори́вшых. Е́же бо воззва́ти, сие́ есть состро́ити хотя́щаго, я́ко да и о́нех услы́шит. Вку́пе же их гада́тельствует, о́тай лесть плету́щых, и во тме и в заблужде́нии, но Све́та не преодоле́ют. И Никоди́ма воспомина́ет глаго́л о́нех, я́же глаго́лаше пре́жде: «Всяк зла́я творя́й, ненави́дит свет, и не прихо́дит к све́ту, да не явя́тся дела́ его́». Поне́же бо глаго́лаху, я́»ко никто́же от князь ве́рова в Него́», сего́ ра́ди рече́: «Зла́я творя́й не прихо́дит к све́ту», показу́я я́ко не све́та не́мощи е́же не приити́, но оне́х развраще́ннаго ра́зума. Отвеща́ша и ре́ша ему́: «Ты ли о Себе́ сведе́тельствуеши?». Что у́бо той? «А́ще и Аз сведе́тельствую о Себе́, сведе́тельство Мое́ и́стинно есть: я́ко вем, отку́ду гряду́ и где иду́». Е́же предвари́в сие́ рех, сие́ си́и предлага́ют я́ко нача́льне рече́нно. Что у́бо Христо́с? Превраща́я сие́ и показу́я, я́ко о́на, я́ко к ним и непщева́нию их бесе́доваше, челове́ка Его́ непщу́ющых про́ста. Рече́: «И а́ще Аз сведе́тельствую о Мне, и́стинно есть сведе́тельство Мое́: я́ко вем, отку́ду гряду́». Что есть сие́? От Бо́га есмь Бог, и Сын Бо́жий. Бог же, Сам Себе́ достове́рен сведе́тель. «Вы же не ве́сте»: злохо́тни же рече́, и ве́дяще притворя́етеся не ве́дети, но от челове́ческия мы́сли вся веща́ете, ничто́же вя́щше хотя́ще явля́емаго разуме́ти. «Вы по пло́ти су́дите». Я́коже е́же по пло́ти жи́ти, сие́ есть е́же зле жити. Си́це е́же по пло́ти суди́ти, непра́ведне суди́ти есть. «Аз не сужу́ ни еди́ного же. И а́ще сужу́, суд Мой пра́веден есть». А е́же глаго́лет, таково́ есть. Непра́ведне су́дите. И а́ще «непра́ведне суди́м» рече́, что ра́ди не порица́еши, что ра́ди не му́чиши, что ра́ди не осужда́еши? «Я́ко не на сие́ приидо́х» рече́. Сие́ бо есть, е́же «Аз не сужу́ ни еди́наго же. И а́ще сужу́ Аз, суд Мой и́стинен есть». Поне́же а́ще восхоте́л бых суди́ти, вы у́бо от осужде́нных бы́ли бы. И сия́ не судя́ глаго́лю, я́ко не дерза́я: я́ко а́ще бы суди́л, уби́л бых у́бо вас, и́бо а́ще суди́л бых пра́ведне, у́бо вас осуди́л бых. Но ны́не вре́мя суда́ несть. О бу́дущем же у́бо Суде́ назна́мена, я́ко еди́н несмь, но Аз и посла́вый Мя Оте́ц. Зде назна́мена, я́ко не Той еди́н их осу́дит, но и Оте́ц. Та́же сие́ спокры́л есть, во Свое́ сведе́тельство возводя́: «И в зако́не же на́шем пи́шется, я́ко двои́х челове́к сведе́тельство и́стинно есть». Что у́бо реку́т зде еретицы́? Что вя́щше име́ет челове́ков, а́ще про́сте си́це отъи́мем рече́нное? О челове́цех бо сего́ ра́ди уста́вися сие́, поне́же бо по себе́ несть достове́рен. О Бо́зе же, ка́ко у́бо име́ет сие́ сло́во? Ка́ко у́бо рече́ся дво́е? Еда́ поне́же два, или́ поне́же челове́цы, сего́ ра́ди два?
А́ще бо поне́же два суть, что ра́ди не прибеже́ ко Иоа́нну, ниже́ рече́ «сведе́тельствую Аз о Себе́, и сведе́тельствует о Мне Иоа́нн»? Что ра́ди ко а́нгелу, что ра́ди ко проро́ком? И́бо и безчи́сленыя у́бо ины́ обре́л бы сведе́тельства. Но не сие́ хо́щет показа́ти то́кмо, я́ко два, но я́ко и того́же существа́. «Глаго́лаху ему́: кто есть Оте́ц Твой?». Та́же рече́: «Ниже́ Мене́ ве́сте, ниже́ Отца́ Моего́». Поне́же у́бо ве́дяще, я́ко не ве́дяще глаго́лаху, и я́ко искуша́юще Его́: ниже́ отве́та их сподобля́ет. Сего́ ра́ди глаго́лет про́чее ясне́йше вся, и с мно́жайшым дерзнове́нием от зна́мений и уче́ния после́дующых сведе́тельство взем, и е́же близ бы́ти Кресту́. «Вем бо, рече́, отку́ду гряду́». Сие́ не зело́ их косну́ся. А е́же «не ве́сти, иде́же Аз иду́», наипа́че их устраши́ло у́бо, я́ко не имя́щу Ему́ пребы́ти в сме́рти.
Что же ра́ди не рече́: «вем, я́ко Бог есмь», но: «вем, отку́ду гряду́»? При́сно смире́нная смеша́ет высо́ким, и сама́я же сия́ спря́тает. Рек бо «я́ко Аз сведе́тельствую о Мне», и показа́в, прии́де на смире́нное: а́ки бы глаго́лал: «Вем от Кого́ по́слан есмь, и к Кому́ отхожу́». Си́це бо ничто́же име́ли бы сопроти́в рещи́, слы́шавше я́ко от О́ного по́слан есть, и ко О́ному отхо́дит. Не рех бо, рече́, что ло́жно: отню́дуже приидо́х, и та́мо отходя́, ко И́стинному Бо́гу. Вы же не ве́сте Бо́га, сего ра́ди по пло́ти су́дите. И́же бо толи́ких слы́шавше зна́мений же и обличе́ний, еще́ глаго́лют: «Несть и́стинен». И Моисе́я непщу́ете достове́рна, и о ни́хже и о ины́х, и о и́хже о Себе́ глаго́лаше: Христа́ же не ктому́, по пло́ти суди́ти есть. «Аз же не сужу́ ни еди́наго». И у́бо рече́, я́ко «Оте́ц не су́дит ни еди́наго же», ка́ко у́бо зде рече́: «И а́ще сужу́ же Аз, суд Мой пра́веден есть, зане́ несмь еди́н»? Па́ки к непщева́нию оне́х веща́ет, си́речь, суд Мой Оте́чь есть. Не у́бо и́нако суди́л бы Оте́ц судя́, ра́зве я́коже Аз. И не у́бо и́нако Аз, ра́зве я́коже Оте́ць Что же ра́ди, и зако́на воспомяну́? Не бо́ непщева́ху достове́рна бы́ти Сы́на, а́ще не О́тче сведе́тельство прия́л бы. И́накоже, ниже́ ста́ло бы рече́нное: о челове́цех бо егда́ два чу́ждей ве́щи сведе́тельствуют, тогда́ сведе́тельство есть и́стинно. Сие́ бо есть сведе́тельствовати двема́. А́ще хо́щет кто себе́ сведе́тельствовати, не ктому́ два суть. Зри́ши ли, я́ко ни за что́же и́но сие́ рече́, ра́зве да пока́жет Единосу́щна Себе́, и Собо́ю па́ки пока́жет ничто́же ме́ньше име́юще Отца́? Зри у́бо госпо́дьство: «Аз есмь сведе́тельствуя о Себе́, и сведе́тельтсвует о Мне посла́вый Мя Оте́ц». Не у́бо же, а́ще ме́ньшаго существа́ был, сие́ положи́л бы. Ны́не же, да не вознепщу́еши я́ко числа́ ра́ди прия́то есть, зри о́бласть, ничто́же име́ющу премене́но.
Сведе́тельствует челове́к, егда́ о себе́ достове́рен бу́дет, и не егда́ сведе́тельства тре́бует: и сие́ в чу́ждей ве́щи. В свое́й же егда́ сведе́тельтсва тре́бует е́же от ина́го, не ктому́ есть достове́рен. Зде же все сопроти́вное. И́бо во Свое́й ве́щи сведе́тельствуя, и от ина́го глаго́ля сведете́льстоватися, достове́рну бы́ти рече́ отвсю́ду, показу́я Свое́ сведе́тельство о госпо́дьстве.
Что у́бо ра́ди рек: «Несмь еди́н, но Аз и посла́вый Мя Оте́ц», и е́же «дву челове́к сведе́тельство есть и́стинно» - неумолча́но наведе́: «Аз есмь сведе́тельствуя о Себе́»?. Я́вствено, я́ко госпо́дьство явля́я. И пе́рвее у́бо Себе́ положи́л есть: «Аз есмь сведе́тельствуя о Мне» - показу́ет зде и единоче́стие, и я́ко ничто́же по́льзуются Бо́га глаго́люще ве́дети Отца́, Его́ не ве́дяще. И сие́ вино́вно бы́ти рече́, е́же Его́ не хоте́ти ви́дети. Глаго́лет, я́ко не мо́щно ви́дети Отца́, Его́ кроме́, да поне́ си́це их привлече́т в Свое́ позна́ние. Поне́же бо оста́вльше Его́, при́сно Отца́ иска́ху уве́дети, глаго́ла: «Не мо́жете ве́дети Отца́ без Мене́». Я́коже и́же Сы́на ху́ляща, не Его́ ху́ля то́кмо, но и Ро́ждшаго.
Нравоуче́ние пятьдеся́ть второ́е: о е́же подоба́ет христиани́ну и житие́ име́ти доброде́тельно:
Сия́ да бежи́м мы и да сла́вим Сы́на. И́бо а́ще не естества́ был бы того́же, не бы у́бо си́це рекл. А́ще бо научи́л бы то́кмо, иносу́щен же был бы, мо́щно и Его́ не ве́дящу ве́дети Отца́, и па́ки не бе Его́ не ве́дящу, вся́чески ве́де[ти] Отца́. Ниже́ бо челове́ка ве́дый весть а́нгела. Ей, рече́: и́бо тварь ве́дый, весть Бо́га. Ника́коже. Мно́зи бо суть тварь зря́щии, па́чеже вси челове́цы: зрят бо ю́, и Бо́га не ве́дят. Да прославля́ем у́бо Сы́на Бо́жия, не сла́вою сею́ то́кмо, но и е́же де́лы: сия́ бо, о́ноя кроме́ ничто́же есть.
«А́ще же ты, рече́, иуде́й имену́ешися, и почива́еши на Зако́не и хва́лишися о Бо́зе, науча́яй у́бо ина́го, себе́ ли не учи́ши? В зако́не хваля́йся, преступле́нием зако́на Бо́га безче́стиши». Зри, да не ка́ко и мы о пра́вости ве́ры хва́лящеся, за е́же не соглаша́юще ве́ре житие́ пока́зовати, Бо́га безче́стим, творя́ще Его́ ху́лима бы́ти. И́бо учи́теля вселе́нныя, и ква́са, и све́та, и соль бы́ти хо́щет христиани́на. Что же ли есть свет? Житие́ светя́ще ,ничто́же име́юще потемне́но. Свет не себе́ потре́бен, ниже́ соль, ниже́ квас, но во ины́х показу́ют по́льзу. Си́це не о свое́й по́льзе истя́зани бу́дем то́кмо, но и о ины́х. Соль бо, а́ще не со́лит, несть соль. И и́но же не́что сие́ показу́ет, я́ко а́ще са́ми испра́вим, бу́дет вся́ческий . Ни, до́ндеже са́ми не испра́вим, ниже́ ины́х по́льзовати мо́жем. Ничто́же бу́е, ничто́же сла́бо от нас. Таковы́ бо мирски́я ве́щы, такова́ жите́йская попече́ния. Сего́ ра́ди де́вы бу́яя отве́ржени бы́ша, зане́ о бу́их мирски́х ве́щех упражня́хуся, зде у́бо собира́юще, а иде́же подоба́ше не полага́юще. Страх у́бо есть, да не и мы то́жде постра́жем. Страх у́бо, да не и мы во скве́рныя облече́ни ри́зы отъи́дем, иде́же вси име́ют све́тлы и объявле́ны. Ничто́же бо греха́ скверне́йше, ничто́же нечи́стейше. Те́мже естество́ его́ проро́к сказу́я, вопия́ше: «Восмерде́ша и согни́шася ра́ны моя́». И а́ще хо́щеши уве́дети греха́ злови́дное, помы́сли его́ во е́же бы́ти, егда́ вожделе́ния свободи́шися, егда́ ни ктому́ стужа́ет огнь: и тогда́ у́зриши, како́в есть грех. Пом́ысли я́рость, егда́ в тишине́ бу́деши. Помы́сли лихоима́ние, егда́ вне бу́деши стра́сти. Ничто́же студне́йше, ничто́же скверне́йше, хище́ния и лихоима́ния.
Сия́ ча́сте глаго́лем, не стужа́ти вам хотя́ще, но приобрести́ не́что ве́лие и чу́дно. И́же бо от е́же еди́ною не испра́вив, не́гли от е́же второ́е услы́шати, сотвори́т сие́. И и́же второ́е прете́к, от тре́тияго испра́вит. Бу́ди же всем нам свободи́вшымся лука́вых всех благоуха́ние Христо́во име́ти, я́ко Тому́ сла́ва со Отце́м и со Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
По третьей песни:
Чтутся седальны по обычаю.Су́щее: Сень свиде́ния бя́ше отце́м на́шим в пусты́ни, я́коже повеле́ глаго́ляй Моисе́ови: «Сотвори́ ю́ по о́бразу его́же ви́де». Ю́же и внесо́ша прие́мши отцы́ на́ши со Иису́сом Нави́ном во одержа́ние язы́ком, и́хже изри́ну Бог от лица́ оте́ц на́ших, да́же до дни Дави́да, и́же обре́те благода́ть пред Бо́гом и испроси́ обрести́ селе́ние Бо́гу Ия́ковлю.
Толкование Златоустаго: «Кровь свиде́тельства» нарече́т, си́речь Бо́жиим повеле́нием и чудесе́м, и́же и по пусты́ни носи́мь бе и не на ме́сте еди́ном стоя́. И а́ще и а́нгел бе глаго́ля Моисе́ю в горе́ сина́йстей, но в горе́ Сина́йстей, но в Бо́жии ли́цы глаго́лаше ему́. Мно́га бо такова́я в боже́ственном писа́нию обрета́ются. Пи́шет бо во Исхо́де, я́ко а́нгел Госпо́день глаго́ла к Моисе́ю: «Да не прибли́жишися се́мо». И на про́чая глаго́лют а́нгел: «Аз Бог Авра́амов, и Бог Исаа́ков, и Бог Иа́ковль». И апо́стол же Госпо́день о зако́не глаго́лет: «А́ще бо а́нгелы глаго́лан был зако́н, и ника́коже храм язы́цы изринове́ни бы́ша». Сего́ ра́ди глаго́лет: «И́хже отри́ну Бог от лица́ оте́ц на́ших». И толи́ка зна́мения - и ника́коже храм да́же до дня Дави́дова рече́, и ника́коже храм испроси́ обрести́ благода́ть пред Бо́гом, и не созда́ храм: та́ко не бысть вели́ко что храм. Испроси́ обрести́ благода́ть Дави́д же вели́кий и чу́дный храм не созда́, но Соломо́н «ни еди́ного поко́я рече́ прииму́, пре́жде да́же не обрести́ ми ме́сто и селе́ние Бо́га Иа́ковля», я́ве я́ко Христу́.
Су́щее: Соломо́н же созда́ ему́ храм. Но Вы́шний не в рукотворе́них церква́х живе́т, я́коже проро́к глаго́лет: «Не́бо Мне престо́л есть, земля́ же подно́жие нога́ма Мои́ма». Кий храм сози́ждете Ми глаго́лет Госпо́дь, или́ ко́е ме́сто поко́ищу Моему́? Не рука́ ли Моя́ сотвори́ сия́ вся?
Толкова́ние: Четвертосо́тное и четыридеся́тное ле́то исхо́да сыно́в Изра́илев из Еги́пта, нача́т Соломо́н созида́ти ему́ храм во Иерусали́ме, я́ко четве́ртая кни́га я́же о ца́рствиих учи́т нас. Сего́ ра́ди же по толи́цех ле́тех е́же из Еги́пта исхо́да Изра́илева, храм зи́жден бысть, да оста́вившеся я́же по гора́м претыка́ния, еди́наго ме́ста Иеросали́мскаго возлю́бят, его́же Бог че́стна зело́ сотвори́.
Толкова́ние Кири́лла Александри́йскаго: А́ще кто хо́щет ве́щи вину́ навы́кнути, ничто́же ло́жно и́стинствующе глаго́лем: сози́жда бо в Иеросали́мех Соломо́н пресла́внаго хра́ма о́ного, возлюби́ша же его́ зело́ иуде́йстии собо́ри. Непщева́ху бо, я́ко всели́ся вонь огражде́н вся́ческих Бог. Ко́сни бо не́како су́ще в ра́зуме и о Бо́жиих словесе́х недово́льны, град Бо́жий мня́ху бы́ти сей Иеросали́м и в нем еди́ном то́чию глаго́лах Бо́га жи́ти. Зане́же глаго́лется гла́сом Дави́довым: «Пресла́вная глаго́лашася о тебе́, гра́де Бо́жий». И поне́же ма́ла не́кая сла́вляху, облича́ет их Бог глаго́ля: «Кий храм сози́ждете Ми, престо́л иму́щаго не́бо и подно́жие зе́млю?». Те́мже у́бо огражде́нно бы́ти на ме́сте еди́ном боже́ственное естество́ мня́щим, я́ве показу́ется я́ко повсю́ду испо́лнен есть и нигде́ же вмеща́ется: я́коже есть на небеси́, та́ко и на земли́.
Су́щее: «Жестоковы́йнии и необре́зании се́рдцы и ушесы́, вы при́сно Ду́ху Свято́му проти́витеся: я́коже отцы́ ва́ши, та́ко и вы. Кого́ от проро́к не изгна́ша отцы́ ва́ши и уби́ша, провозвести́вшая о прише́ствии пра́веднаго? Ему́же вы ны́не преда́теле и уби́йцы бы́сте, и́же прия́сте зако́н повеле́нием а́нгел и не сохрани́сте». Слы́шаще же сия́, распыха́хуся се́рдцы свои́ми и скрежета́ху зубы́ нань.
Толкова́ние Златоу́стаго: Зде про́чее низложе́но сло́во прие́млет на них глаго́ля: «жесто́ции вы́я и необре́заннии се́рдцем» и про́чая. Мно́го у́бо имя́ше дерзнове́ние хотя́щи умре́ти, и́бо смерть свою́, я́ко мню, прови́де. Зри у́бо му́жа, не с гне́вом бесе́дует им, ниже́ доса́дою, но проро́ческими словесы́ воспомяну́ет им. Я́ко бо не бе гнев егда́ злострада́ша, тогда́ моля́шеся о них глаго́ля: «Го́споди не поста́ви им грех сей». Си́це ни гне́вахся, но боле́ па́че о них, и ха́паяся си́це глаго́лаше: «Пре́жде бо и Иереми́я проро́к о них такова́я глаго́лет, вы всегда́ Ду́ху Свято́му противля́етеся» рече́, си́речь егда́ не хотя́ше же́ртвы бы́ти, вы же́ртвы творя́сте; егда́ не хотя́ше да́ти вам повеле́ния прия́ти, прину́дисте; егда́ же прия́сте, неради́сте. Па́киже, егда́ Аста́рху и́долу служи́сте. Егда́ же хо́щет без хра́ма служи́ти Ему́, сопроти́вное же твори́те. И не рече́ «Бо́гу проти́вистеся», но «Ду́ху Свято́му», си́це ни еди́но разли́чие есть Тро́ицы Единосу́щней.
Толкова́ние Севи́рово: Иуде́йский беззако́нный собо́р Ду́ху Свято́му при́сно противля́ющеся и Бо́жиим зако́ном, к худо́му и е́же нас ра́ди смире́нному Бо́жию Сло́ву и Спа́су вочелове́чения, сле́пи су́ще я́ко во тме ходя́ще потыка́хуся. И бысть им ка́мень краеуго́льный и избра́нный че́стный - ка́мень собла́зну, ка́мень претыка́ния. И ника́коже разуме́ша его́ пре́жде существо́, и е́же от Отца́ безтеле́сное рожде́ние, и Роди́вшаго ра́вность, и по всему́ неизмене́ние. «Возвести́вших вам проро́к уби́сте» рече́, и а́нгел[ом] , и Ду́ху Свято́му проти́вистеся рече́. Я́коже и́но писа́ние глаго́лет: «Го́споди, проро́ки Твоя́ уби́ша, и олтари́ Твоя́ раскопа́ша». Се дерзнове́ние му́жа, крест Христо́в нося́щаго.
Су́щее: Стефа́н же, сый испо́лнь Ду́ха Свя́та, воззре́в на не́бо ви́де сла́ву Бо́жию, Иису́са стоя́ща одесну́ю Бо́га. И рече́: «Се ви́жу небеса́ отве́рзста, и Сы́на челове́ча одесну́ю стоя́ща Бо́га».
Толкование Златоу́стаго: Сын челове́ческий есть, И́же одесну́ю Бо́га. И а́ще мни́ши преиме́ние име́ти глаго́лемое - и́же Ду́ха Свята́го испо́лнь, и такова́я па́че сподо́бився ви́дети Стефа́н, и отвещава́ет ти: «Я́ко ви́де Сы́на челове́ча стоя́ща одесну́ю Бо́га, со сла́вою мно́гою».
Вопро́с: Почто́ у́бо стоя́ща, а не седя́ща?
Отве́т: Да пока́жет заступле́ние е́же к му́ченику. И́бо и отцы́ глаго́лется: «Воста́ни Бо́же». Да мно́гое страда́льцу усе́рдие пода́ст, и сотвори́т вражду́ющая посла́бити е́же нань я́рость, помага́ющаго показу́ет о́браз. Я́ко стоя́ у́бо, слы́ши Па́вла глаго́люща: «Се же воздви́же, се посади́ в небе́сных одесну́ю себе́, вы́ше вся́кого нача́лства и вла́сти и госпо́дьства».
Толкова́ние Исихи́ево: Во иуде́ох бо Оте́ц Сы́на своего́ за неве́рие их убо́га су́ща, бога́та в язы́цех сотвори́. Одесну́ю его́ став, е́же ты мни́ши смире́но бы́ти, е́же есть зело́ высо́ко. О Сы́не Еди́нем, я́ко Бо́гу Единосу́щну мо́щно глаго́латися, я́коже бо Сын не то́кмо одесну́ю Отца́ седи́т, но одесну́ю стои́т. Я́коже Стефа́н свиде́тельствует, си́це и Оте́ц стои́т глаго́лется одесну́ю Сы́на, да еди́но мы досто́инство Сы́на и Отца́ навы́кнем. Бо́га ви́дети невозмо́жно, те́мже глаго́лет «ви́дех сла́ву Бо́жию», сию́ сла́ву Бо́гом нари́чет. Те́мже и́же в писа́ниих глаго́лемы ви́дети Бо́га, сла́ву боже́ственную ви́деша: или́ о́гненным виде́нием, или́ столпо́м о́блачном, или́ сапфирови́дных.
Су́щее: Возопи́вше же гла́сом ве́лием, затыка́ху у́ши свои́ и устреми́шася единоду́шно нань. И изве́дше вне гра́да, ка́мением побива́ху его́. И свиде́телие сне́мше ри́зы своя́, положи́ша при ногу́ ю́ноши, нарица́емаго Са́вла. И ка́мением побива́ху Стефа́на, моля́щася и глаго́люща: «Го́споди Иису́се прими́ дух мой». Прекло́нь же коле́ни, и возопи́ гла́сом ве́лием: «Го́споди не поста́ви им греха́ сего́», и сия рек у́спе. Савл же бе споспешеству́я уби́йству его́.
Толкова́ние Златоу́стаго: Я́коже бо на Христа́ сотвори́ша, та́ко и зде. И я́коже Христо́с рече́: «Узри́те одесну́ю Бо́га Сы́на челове́ча седя́ща», и хулу́ вещь наре́кша, устреми́шася Нань, си́це и зде: та́мо расторгну́ша ри́зы, а зде у́ши заткну́ша. А́ще у́бо ло́жная глаго́лаше, я́ко неи́стовна оста́вити подоба́ше. Но хотя́ их привести́, они́же супроти́вна помышля́ют нань: изве́дше вне из гра́да, ка́мением побива́ху. Па́ки вне из гра́да, я́коже и Христа́, и в само́й той сме́рти испове́дание и про́поведь: столпи́ зижда́ху возводя́щая на не́бо. «И свиде́тели положи́ша ри́зы своя́ при ногу́ ю́ноши нарица́емаго Са́вла» рече́. Быв на уби́йство апо́стола Стефа́на му́ченика, обе́щник бе тогда́ уби́йству, всем уби́йцам ри́зы храни́ти восхоте́в, да всех ру́ки на уби́йство обрати́т. Сего́ ра́ди глаго́лет: «Савл же бе спосо́бствуя уби́йству его́». И вели́ко, и изря́дное исправле́ние бысть душа́м на́шим, Го́сподем на́шим Иису́с Христо́м, поне́же бо оправди́хомся ве́рою е́же к Нему́, и в то са́мое безгреше́ние челове́ческо естество́ покая́нием богатя́щее обре́теся. Обнови́ нам е́же не ктому́ во ад сходи́ти душа́м на́шим по разделе́нии те́ла, я́коже и пре́жде, посыла́тися па́че в ру́це Бо́га жи́ва. И се ве́дый блаже́нный Стефа́н глаго́ла: «Го́споди Иису́се приими́ дух мой», си́речь ду́шу мою́. И не про́сто мо́лится. Зри боже́ственную смерть его бы́вшу. Да́же бо до сего́ оста́ви ду́шу в нем бы́ти Влады́ка. В нача́ле пропове́дания Стефа́на, я́коже река́ теку́щая всех везу́щая. И безсту́дныя загражда́я иуде́йския язы́ки, и́мже никто́же проти́витися можа́ше, и све́тлу поста́вив побе́ду, до́блий сей прему́дрый, и́же благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лнен сый, и толи́ко Це́рковь по́льзовав, не мно́го вре́мя сотвори́в в пропове́дании, внеза́пу восхи́щен бысть и я́ко ху́льник, благочести́вый от иуде́ев осужда́шеся, и ка́мением до́блий побие́н бысть. Что у́бо не «поста́ви» им согреше́ние, но «оста́ви» рече? И а́ще пока́яшася, оста́вися: и́бо испове́дник уби́йства сего́ и Це́ркви гони́тель Па́вел, Христо́ве Це́ркви предста́тель бысть.
Су́щее: Бысть же в той день гоне́ние ве́лие на це́рковь Иеросали́мскую. Вси же разсе́яшася по страна́х иуде́йских и самари́йских, кроме́ апо́стол. Сотреби́ша же Стефа́на му́жие благогове́йни, и сотвори́ша плачь вели́к над ним.
Толкова́ние Златоу́стаго: Зри, ка́ко па́ки искуше́ния попуща́ет Бог бы́ти, Зри, ка́ко ве́щи стро́ятся: удиви́шася зна́мениих ра́ди, в темни́цы бы́вше, ничто́же пострада́ша, уста́виша слуги́ рукоположе́нием, растя́ше сло́во. Па́ки попуща́ет возбране́ние вели́ко бы́ти и гоне́ние нема́ло. Убоя́ша бо ся, дерзнове́ние о́нем прие́мшим, вку́пеже по́казуется, я́ко челове́цы бя́ху страху́ющеся и бе́гающе. Да не у́бо глаго́леши, я́ко благода́тию то́чию исправля́ху я́же исправля́ху. Гони́ми же ти́и и страшли́вейши бы́ша, они́ же дерзне́йши. Разуме́й, я́ко се смотре́ние бысть и я́ко не ктому́ про́чее во Иеросали́ме всех соде́яти без сумне́ния. Смеша́хуся самаря́ном про́чее, слы́шавше «в путь язы́к не иде́те». «Кроме́ апо́стол» рече́. А́ще благогове́йни бы́ша, почто́ плач сотвори́ша? Еще́ не бя́ху соверше́ни. И се показу́ет челове́чески су́ще: не то́чию страх, но скорбь и плачь. Кто у́бо не попла́кал бы кро́ткого о́ного а́гнца, ка́мением побие́на бы́вша и ме́ртва лежа́ща?
Су́щее: Савл же озлобля́ше Це́рковь, по домо́х входя́ и влача́ му́жа и жены́, предая́ше в темни́цу. Они́же у́бо разсе́явшеся, проидо́ша благовеству́юще сло́во.
Толкова́ние Златоу́стаго: Мно́га зло́ба е́же еди́ного бы́ти и е́же в до́мы входи́ти: ду́шу у́бо свою́ дасть о зако́не. «Пла́каше рече́ му́жие и жены́». Зри дерзнове́ние и доса́ду и вражду́: впа́дающе все в руку́ его́, безчи́сленных влага́ет зло́бы. От заколе́ния бо Стефа́нова де́рзостнейши бы́ша: ни смерть Стефа́нова угаси́ им я́рость, но и па́че простре́. Расточи́ учи́тели, я́ко мно́жае бы́ти учи́тельство. А́ще и плачь бысть ве́лий, но зри па́ки блага́я: в ма́ло вре́мя неду́г бе, и та́ко их свободи́: «Разсе́яни же рече́ приидо́ша благовеству́юще сло́во».
Коне́ц толкова́нию.